3016
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
2 september 2011
Lonefox skrev:
gustafzon skrev:
Tjenare smile
Hittade ett gammalt steg hemma...
Ett Audison VR 203, undrar om någon vet något som den?
Kanske inte är jättebra men skulle vart kul och veta om det va något att ha "på sin tid"?

http://lmgtfy.com/?q=Audison+VR+203

Har du också problem med tinyurl?

Biljudsveteran sen 1984!

3 466 Inlägg
2 september 2011
jockmokk skrev:
Hmm okej, men vad spelar det för roll att man bara kör en kanal?
Jag har ju ett 4-kanaligt steg och har bara kört 2 kanaler hela tiden, Kan det ha varit en del av orsaken till att ena mitt mellanregister bränts upp och att ett av delningsfiltrerna brann?

Du har 2 kanaler i ett stereosystem, höger och vänster. I ett 4-kanalssteg är där 2st stereosteg i ett. Dessa 2 stegen är helt oberoende av varandra just för att du ska kunna köra med olika högtalare på fram och bak.

MEN höger och vänsterkanalerna är ju indelade i par och så länge du bara använder ena sidan av ett par så snedbelastar du steget och riskerar därmed att ha sönder steget.

Tänk dig att gå med ngt tungt i ena handen, då snedbelastar du ryggen ordentligt och riskerar skador. Om du däremot har lika tunga saker i varje hand kan du lyfta åt helvete mycke mer utan att skada ryggen. Principen är ungefär den samma.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

376 Inlägg
2 september 2011
M_icke_ skrev:
jockmokk skrev:
Jag har ju ett 4-kanaligt steg och har bara kört 2 kanaler hela tiden, Kan det ha varit en del av orsaken till att ena mitt mellanregister bränts upp och att ett av delningsfiltrerna brann?

Du har 2 kanaler i ett stereosystem, höger och vänster. I ett 4-kanalssteg är där 2st stereosteg i ett. Dessa 2 stegen är helt oberoende av varandra just för att du ska kunna köra med olika högtalare på fram och bak.

MEN höger och vänsterkanalerna är ju indelade i par och så länge du bara använder ena sidan av ett par så snedbelastar du steget och riskerar därmed att ha sönder steget.

Tänk dig att gå med ngt tungt i ena handen, då snedbelastar du ryggen ordentligt och riskerar skador. Om du däremot har lika tunga saker i varje hand kan du lyfta åt helvete mycke mer utan att skada ryggen. Principen är ungefär den samma.

Är du helt säker på det?
Jag har ett 5-kanalsteg.
Front, rear, sub.
På vänster front- kör jag vänster framhögtalare (mellan, diskant)
På höger front- vänster bakhögtalare.
På vänster rear- höger framhögtalare.
På höger rear- höger bakhögtalare.
Bakhögtalarna är på knappt hörbar volym (endast så jag hör backsensorn).
Detta är kopplat på rekommendation av DLS, för att få bättre seperation i ljudet då alla stereosteg delar många komponenter.
Visserligen så använder jag alla kanaler, men på olika volym.
Senast redigerat av Simon76 (2 september 2011)

3 466 Inlägg
2 september 2011
Simon76 skrev:
M_icke_ skrev:
jockmokk skrev:

Är du helt säker på det?
Jag har ett 5-kanalsteg.
Front, rear, sub.
Detta är kopplat på rekommendation av DLS, för att få bättre seperation i ljudet då alla stereosteg delar många komponenter.

Men jag tror DLS A-serie skiljer sig ganska rejält från billigare steg. Mitt A3 går inte att snedbelasta om man så kör 0,5ohm på ena kanalen o inget på andra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 september 2011
tjena  har just slagit sönder mina  basar  då de  pajja när jag montera dom i  min nya låda!
ny lådan är 120 liter med  en slot port i  mitten  39,6 hög och 7 bred och 27 djup
lådan går att montera  12or lr 15tummare..
helst nå basar för 2000 kr
steget är et spl dynamics ice 800
så där är begränsningarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-276659748f4c2ef4ad34d4ac01f73521.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-99e070fb27c785876327bccba355be4a.jpg

376 Inlägg
2 september 2011
M_icke_ skrev:
Simon76 skrev:
M_icke_ skrev:

Är du helt säker på det?
Jag har ett 5-kanalsteg.
Front, rear, sub.

Men jag tror DLS A-serie skiljer sig ganska rejält från billigare steg. Mitt A3 går inte att snedbelasta om man så kör 0,5ohm på ena kanalen o inget på andra.

Ok, då så.. smile
Det är ju ett A7 jag har.

Ahaaa...
132 Inlägg
3 september 2011
Simon76 skrev:
gustafzon skrev:
Tjenare smile
Hittade ett gammalt steg hemma...
Ett Audison VR 203, undrar om någon vet något om den?
Kanske inte är jättebra men skulle vart kul och veta om det va något att ha "på sin tid"?

Det är ett väldigt bra steg!
Jag har själv VR209, och jag tror att det kostade ca 7500kr för 10-12 år sen..(nästan lika mycket som ett genesis fivechannel kostade då, och precis som genesis så fick man med ett papper på uppmätt effekt)
Ditt är visserligen bara på 40W, men ljudmässigt tror jag det hänger med de flesta stegen än i dag.

Där har vi exakt det svaret jag letade efter!
Tack för hjälpen, då kanske jag använder det till en liten ljudförbättring istället för att ha de liggandes smile

Jaha du menar nu?

230 Inlägg
3 september 2011
M_icke_ skrev:
jockmokk skrev:

Tack för svaret! Väldigt bra förklarat smile
Då få jag ta det lite lungt med att spela tills jag har råd att köpa nytt och då får se till att vara lite försiktigare när jag ställer in inställningarna tongue

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 september 2011
christofer_k skrev:
tjena  har just slagit sönder mina  basar  då de  pajja när jag montera dom i  min nya låda!
ny lådan är 120 liter med  en slot port i  mitten  39,6 hög och 7 bred och 27 djup

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f73521.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 55be4a.jpg

om du har 12or o ska byta till 15" då måste du ju bygga om hela lådan, sen om du byter högtalare till andra 12or måste du bygga ny igen för alla basar e ju typ unika me lådor, vill ha sin egen låda för att spela bäst wink

Lobster knife fight

155 Inlägg
3 september 2011
Jeqpe skrev:
christofer_k skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f73521.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 55be4a.jpg

om du har 12or o ska byta till 15" då måste du ju bygga om hela lådan, sen om du byter högtalare till andra 12or måste du bygga ny igen för alla basar e ju typ unika me lådor, vill ha sin egen låda för att spela bäst wink

Om han inte väljer basar som trivs i den lådvolym o avstämning som är på den befintliga lådan.   Lite marligare att välja basar än annars men inga allvarliga problem smile

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 september 2011
aa jo big_smile om man köper basar som vill ha de e de ju klippt o skuret big_smile

Lobster knife fight

3 187 Inlägg
3 september 2011
Jeqpe skrev:
aa jo big_smile om man köper basar som vill ha de e de ju klippt o skuret big_smile

var nog därför han skrev ut mått och så på lådan wink
Senast redigerat av big-jepp (3 september 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 september 2011
Blev 2x dd0515:-)

BagarN
1 179 Inlägg
3 september 2011
139,4 med ton i Uppsala, nej 145+ nästa år! Ny låda och mer batterier! Då kommer jag till frågan.. Hur många liter tar 3 kantslister? och dämpmatta eller inte dämpmatta? Det blir en likadan låda som jag hade förut men den här blir i MDF och kommer lägga mycket mer tid på den så den blir bra! Så det kommer sitta 5 trekantslister som kommer vara 15,25" = 38,74cm det kan väll inte ta upp så många liter? Men lådan ska vara noga..

155 Inlägg
3 september 2011
christofer_k skrev:

Fast om din låda är på 120 liter och port area på 277cm2  så hade de varit mer optimalt med 2st 0512
2st 0515 vill ha större låda och en del större port så ja rekommenderar att köra 12orna iställe för 15. smile
Senast redigerat av TurtleRace (3 september 2011)

21 761 Inlägg
3 september 2011
Mohawwk skrev:
Hur många liter tar 3 kantslister? och dämpmatta eller inte dämpmatta? Det blir en likadan låda som jag hade förut men den här blir i MDF och kommer lägga mycket mer tid på den så den blir bra! Så det kommer sitta 5 trekantslister som kommer vara 15,25" = 38,74cm det kan väll inte ta upp så många liter? Men lådan ska vara noga..

Beror ju lite på hur stora listerna är, men tex 30x30 mm kommer att ta upp sammanlagt ca 0,87 liter så det är inget speciellt att bekymra sig över tror jag. smile

Vill du spela högt så ska det inte sitta dämpmaterial i lådan.

BagarN
1 179 Inlägg
4 september 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Hur många liter tar 3 kantslister? och dämpmatta eller inte dämpmatta? Det blir en likadan låda som jag hade förut men den här blir i MDF och kommer lägga mycket mer tid på den så den blir bra! Så det kommer sitta 5 trekantslister som kommer vara 15,25" = 38,74cm det kan väll inte ta upp så många liter? Men lådan ska vara noga..

Beror ju lite på hur stora listerna är, men tex 30x30 mm kommer att ta upp sammanlagt ca 0,87 liter så det är inget speciellt att bekymra sig över tror jag. smile

Vill du spela högt så ska det inte sitta dämpmaterial i lådan.

Tack! Så då gör jag lådan typ... 2-3l större för säkerhetsskull?

16 197 Inlägg
4 september 2011
christofer_k skrev:

då e din låda för liten...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
4 september 2011
Mohawwk skrev:
Tack! Så då gör jag lådan typ... 2-3l större för säkerhetsskull?

Beror som sagt på hur stora listerna är. Du borde inte behöva lägga till plats för listerna, men 2-3 liter större låda innebär dock ingen nackdel så länge som lådan inte bara är på typ 10 liter eller liknande. smile

908 Inlägg
4 september 2011
Hade tänkt koppla in ett extra batteri där bak i min 855. För att ge mitt ljudsystem bra med ström.
Hade tänkt mig 50mm2 kabel ifrån första batteriet fram till batteriet bak sedan, 20/35mm2 kabel ifrån batteriet bak till slutsteget, låter det vettigt eller bör jag använda 50mm2 kabel till steget också?
Med tanke på att längden ifrån batteriet till slutsteget kommer max vara 1m så har jag förstått så att man kan använda lite tunnare kabel pga den korta längden? smile

Hur blir det med säkringarna? Steget vill ha 150A säkring. Ska jag ha säkring imellan batterierna samt ifrån bakre batteriet till slutsteget? eller räcker det med 1 säkring ifrån bakre till steget?

Slutsteget ligger på 3000w/1800wrms.
Senast redigerat av Emiiilz (4 september 2011)

Sök