3172
Sök

Allmänna råd kring köp av audi s4 2006

1 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en audi S4 från 2006
4,2 som har gått runt 12000 mill
Finns det något att hålla ögonen och öronen på
Visuellt ser jag ingenting, ingen olja/fugt under bilen
Senast redigerat av Kaptain (för 3 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 237 Inlägg
för 8 timmar sedan
#2
provstarta motorn när bilen är kall.. med andra ord inte ens provstartad innan det dygnet.  och lyssna på kedjan.. har för mig att 4.2:An haft lite problem med kedjan..  ganska dyrt jobb om man har centralmonterad tumme och förlitar sig på att andra lagar bilen..

Kör fort så hinner inget hända...

283 Inlägg
för 8 timmar sedan
#3
Kolla om remmar/kedjor är bytt. "Kamremsbyte" gick på närmre 40'-50'000 när jag kollade på en A8 4,2 1997 jag hade. smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 237 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
JN1975 skrev:
Kolla om remmar/kedjor är bytt. "Kamremsbyte" gick på närmre 40'-50'000 när jag kollade på en A8 4,2 1997 jag hade. smile

vad jag hittar är det kedjor på dom där..
bara delarna är närmare 20k =/  ingen bil man igentligen ska köpa..

iallfall inte om man inte är väldigt duktig på att skruva..  det är ju inte skit kompicerat att riva fronten på dom där.. men det tar ju tid..  sen är det pill att byta det där helvetet.. för kedjan går kors och tvärs och är några styckna..

Kör fort så hinner inget hända...

283 Inlägg
för 4 timmar sedan
#5
Growe skrev:
vad jag hittar är det kedjor på dom där..
bara delarna är närmare 20k =/  ingen bil man igentligen ska köpa..

iallfall inte om man inte är väldigt duktig på att skruva..  det är ju inte skit kompicerat att riva fronten på dom där.. men det tar ju tid..  sen är det pill att byta det där helvetet.. för kedjan går kors och tvärs och är några styckna..

Det kanske skiljer beroende på årsmodell. På 97:an jag hade var det kamrem i framkant och en eller två kedjor längre in (nog en per bank?), skulle "allt" bytas var det närmre 50' och bara remmarna lite billigare. Kolla bilden så ser man:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/725/725-2fde5bdacadd741424d9e7ea3fb9ddf7.jpg
Senast redigerat av JN1975 (för 4 timmar sedan)


Forummoderator
18 105 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Känns som det är lämpligt att ha en bra slant undanstoppad om dylik kälke ska inhandlas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

532 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Härliga motorer men farligt, farligt...dyrt om det pajar

Det har ju skrivits mycket om problemen med kamkedjorna och framförallt dessa styrskenor i plast  som kostar ett par hundringar. Du kan nog hitta en hel om allt detta på tyska forum. Vet att på (vissa av) 3.0 motorerna var man tvungen att lyfta ur hela motorn, kedjan sitter liksom på 4,2 l motorerna i bakkant, en vecka på verkstad, kostnad över 100 papp. Jag personligen skulle inte ta i en med kamkedja även om jag älskar kraften som dom motorerna ger, framförallt skulle jag inte våga slå till på en såpass gammal kärra heller
Senast redigerat av krambriw (för 3 timmar sedan)


Sök