Nu har det äntligen börjat töa, så jag har varit ute och kollat närmare på motorn och tagit av övre kamremskåpan för att undersöka ÖD.
Jag tog lite bilder, och vet inte om det blir rätt här nu, men jag ska försöka bifoga några på hur det ser ut.
Jag justerade så det nedre hjulets markering gick i linje med den markeringen som sitter ovanför.
Och sen körde jag in insexnyckel i övre kamhjulet, och det passade sådär.
Så backade motorn lite för att få hålet riktigt centrerat. och när jag fick det så och låste, så var markeringarna på nedre hjulet ordentligt fel.
Kanske 2 cm, minst. Högst 3 cm, och det måste väll innebära att det står kanske 2-4 kuggar fel.
Jag har granskat kuggarna på kamremshjulet, samt remen, men ser inget konstigt.
Remen kanske är lite sliten, men den är hel, och har inte gått av.
Vad betyder det?
Har jag kontrollerat ÖD riktigt och rätt?
Vad annat kan göra att den kuggat över?
Detta är väll ett justerbart kamdrev?
Jag ska försöka justera det rätt, så får vi se.
Uppdaterar om en stund.
Jag uppdaterar även första inlägget samt ändrar rubrik på tråden.
Bilder