3341
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BagarN
1 179 Inlägg
4 september 2011
#9081
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Tack! Så då gör jag lådan typ... 2-3l större för säkerhetsskull?

Beror som sagt på hur stora listerna är. Du borde inte behöva lägga till plats för listerna, men 2-3 liter större låda innebär dock ingen nackdel så länge som lådan inte bara är på typ 10 liter eller liknande. smile

Ja det är helt vanliga Trekantslister...
Okej ja lådan ligger på.. 3,12 cu.ft gross och 2.25 cu.ft net.. Det blir väll runt 70l?


21 761 Inlägg
4 september 2011
#9082
2,25 kubikfot är ca 63,7 liter. Om lådan görs 3 liter större så kommer avstämningen att bli ungefär 1 Hz lägre ifall porten är samma, det kan lätt kompenseras genom att korta av porten 2-3 cm om man vill. Skillnaden är enligt mig tillräckligt liten för att man inte ska behöva bekymra sig om det, såvida man nu inte är ute efter att utnyttja basen till 100% och att varje tiondels dB är avgörande (tex på tävling). smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 september 2011
#9083
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
Blev 2x dd0515:-)

då e din låda för liten...

frågade tidigare vad jag skulle ha och fick aldrig nå svar av nån så vart dem  basarna ..

va finns de för basar som jag kan välja mellan som passar min låda ?   den är exakt 123 liter
Senast redigerat av christofer_k (4 september 2011)

21 761 Inlägg
4 september 2011
#9084
Emiiilz skrev:
Hade tänkt koppla in ett extra batteri där bak i min 855. För att ge mitt ljudsystem bra med ström.
Hade tänkt mig 50mm2 kabel ifrån första batteriet fram till batteriet bak sedan, 20/35mm2 kabel ifrån batteriet bak till slutsteget, låter det vettigt eller bör jag använda 50mm2 kabel till steget också?
Med tanke på att längden ifrån batteriet till slutsteget kommer max vara 1m så har jag förstått så att man kan använda lite tunnare kabel pga den korta längden? smile

Hur blir det med säkringarna? Steget vill ha 150A säkring. Ska jag ha säkring imellan batterierna samt ifrån bakre batteriet till slutsteget? eller räcker det med 1 säkring ifrån bakre till steget?

Slutsteget ligger på 3000w/1800wrms.

Mellan främre och bakre batteri ska det sitta säkring vid varje ände, mellan bakre batteri och slutsteg ska det sitta säkring som är avsedd för just den kabeln eftersom kabeln är tillräckligt lång för att det ska kunna bli kortis av en eller annan anledning.

Med tanke på att steget kan dra uppåt 150 A (och även lite till enligt teorin) så bör du sätta åtminstone 150 A säkring, vilket även innebär att minst 35 mm2 kabel ska användas. smile

Ur spänningsfallssynpunkt går det att välja tunnare kabel, men ur säkringssynpunkt måste kabeln vara grövre för att vara anpassad till säkringen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2011)

142 Inlägg
4 september 2011
#9085
såg nyss att Drönirettab skrev att om man vill spela högt så ska man inte ha dämp ull i lådan?

vilken skillnad blir det ?smile


142 Inlägg
4 september 2011
#9086
och en fråga till, stereon dör och startar om när jag drar på ganska mkt, förlite ström eller kortslutning? då killen före mej tror jag älskade orden "tvinn" och "eltejp" smile men vad borde jag kolla på först? jag har tillgång att mäta men skulle isf vilja veta vilka färger smile tacksam för svar.

MVH


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 september 2011
#9087
erko4 skrev:
och en fråga till, stereon dör och startar om när jag drar på ganska mkt, förlite ström eller kortslutning? då killen före mej tror jag älskade orden "tvinn" och "eltejp" smile men vad borde jag kolla på först? jag har tillgång att mäta men skulle isf vilja veta vilka färger smile tacksam för svar.

MVH

Kan säkert vara flera fel. Men säger vad som funka för mig. Tjockare kablar. tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
4 september 2011
#9088
Jag skulle mäta först och främst, då vet man hur den biten ser ut. smile

Med tanke på hur kablarna verkar vara kopplade så får du säkert dra om litegrann ändå, men det är alltid bra att veta hur spänningen är.

Hur stor skillnad det blir angående dämpmaterialet har jag inte provat själv, men det finns nog folk som kan ge bra svar där. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2011)

142 Inlägg
4 september 2011
#9089
Drönirettab skrev:
Jag skulle mäta först och främst, då vet man hur den biten ser ut. smile

Med tanke på hur kablarna verkar vara kopplade så får du säkert dra om litegrann ändå, men det är alltid bra att veta hur spänningen är.

Hur stor skillnad det blir angående dämpmaterialet har jag inte provat själv, men det finns nog folk som kan ge bra svar där. smile

okej smile färger ?smile

och du få gärna svara på dämpulls frågan oxo smile

och de me tjockare kablar, visst kan säkert funka men det känndes ganska jobbigt att byta kablar,hmm..


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 september 2011
#9090
Har sett att dom som har flera batterier att dom använder det sista batteriet i kretsen, någon betydelse?. tänkte om man har typ 4 slutsteg och 4 batterier går det att koppla ett steg till varje batteri?

Tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
4 september 2011
#9091
erko4 skrev:
okej smile färger ?smile

och du få gärna svara på dämpulls frågan oxo smile

och de me tjockare kablar, visst kan säkert funka men det känndes ganska jobbigt att byta kablar,hmm..

Nu hänger jag tyvärr inte riktigt med vad du menar med färger. Tjockare kablar är kanske inte nödvändigt, det beror ju på hur grova de är. Det jag menade var att om det är mycket tvinnade och eltejpade kablar så får du göra om litegrann för att få bort alla konstiga skarvar och "glapprisker". smile

_Performance_ skrev:
Har sett att dom som har flera batterier att dom använder det sista batteriet i kretsen, någon betydelse?. tänkte om man har typ 4 slutsteg och 4 batterier går det att koppla ett steg till varje batteri?

Tack för svar

För att belasta batterierna så jämnt som möjligt så ska man koppla in strömförbrukarna (stegen i detta fall) till vardera ände av batteribanken, tex plus på första batteriet och minus på sista batteriet. smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 september 2011
#9092
_Performance_ skrev:
Har sett att dom som har flera batterier att dom använder det sista batteriet i kretsen, någon betydelse?. tänkte om man har typ 4 slutsteg och 4 batterier går det att koppla ett steg till varje batteri?

Tack för svar
För att belasta batterierna så jämnt som möjligt så ska man koppla in strömförbrukarna (stegen i detta fall) till vardera ände av batteribanken, tex plus på första batteriet och minus på sista batteriet. smile

Tack för hjälpen big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

142 Inlägg
4 september 2011
#9093
Drönirettab skrev:
erko4 skrev:
okej smile färger ?smile

och du få gärna svara på dämpulls frågan oxo smile

och de me tjockare kablar, visst kan säkert funka men det känndes ganska jobbigt att byta kablar,hmm..

Nu hänger jag tyvärr inte riktigt med vad du menar med färger. Tjockare kablar är kanske inte nödvändigt, det beror ju på hur grova de är. Det jag menade var att om det är mycket tvinnade och eltejpade kablar så får du göra om litegrann för att få bort alla konstiga skarvar och "glapprisker". smile

jaha! trodde du mena att jag skulle mäta om strömmen blev så låg så stereon stänger av sig av säkerhets skäl smile
Senast redigerat av erko4 (4 september 2011)


247 Inlägg
4 september 2011
#9094
Jag har kikat lite på SPL's XTR-300D4. Hade tänkt att ha två stycken sånna i en portad låda, även bandpass kan vara aktuellt då det passar bättre i en sedan (?).

Jag vill få ut så mycket som möjligt ur basarna men samtidigt inte tappa nämnvärt på ljudkvalitén. Jag antar att det blir Drönitterab som kommer svara på detta smile

ps. Skulle det funka bra att driva dessa med ett Hollywood HXA 3K, det verkar ju nästan för billigt för att kunna vara något att ha.. yikes

16 197 Inlägg
4 september 2011
#9095
Jacken92 skrev:
Jag har kikat lite på SPL's XTR-300D4. Hade tänkt att ha två stycken sånna i en portad låda, även bandpass kan vara aktuellt då det passar bättre i en sedan (?).

Jag vill få ut så mycket som möjligt ur basarna men samtidigt inte tappa nämnvärt på ljudkvalitén. Jag antar att det blir Drönitterab som kommer svara på detta smile

ps. Skulle det funka bra att driva dessa med ett Hollywood HXA 3K, det verkar ju nästan för billigt för att kunna vara något att ha.. yikes

antar att du ska köpa dom på dbakuten?


isf brukar björn hjäälpa till med lådförslag.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

247 Inlägg
4 september 2011
#9096
evilaudio skrev:
Jacken92 skrev:
Jag har kikat lite på SPL's XTR-300D4. Hade tänkt att ha två stycken sånna i en portad låda, även bandpass kan vara aktuellt då det passar bättre i en sedan (?).

Jag vill få ut så mycket som möjligt ur basarna men samtidigt inte tappa nämnvärt på ljudkvalitén. Jag antar att det blir Drönitterab som kommer svara på detta smile

ps. Skulle det funka bra att driva dessa med ett Hollywood HXA 3K, det verkar ju nästan för billigt för att kunna vara något att ha.. yikes

antar att du ska köpa dom på dbakuten?


isf brukar björn hjäälpa till med lådförslag.

Yes, blir det till att jag väljer dom så blir det från er.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 september 2011
#9097
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
Blev 2x dd0515:-)

då e din låda för liten...

frågade tidigare vad jag skulle ha och fick aldrig nå svar av nån så vart dem  basarna ..

va finns de för basar som jag kan välja mellan som passar min låda ?   den är exakt 123 liter

avbeställde dd0515 då  de inte passa enligt er så nu låter jag de vara och köper nästa månad  nån aktiv sub till bilen med färdig låda men  vilken ska man köpa ?  farsan hade en sony xplöd låda med  en 8" bas i på 200w  lådan var rektangulär med slit port  grå tyg och röd port  den lät väldigt bra så nu  är jag  lite sugen på nått i den stilen smile

908 Inlägg
4 september 2011
#9098
Drönirettab skrev:
Emiiilz skrev:
Hade tänkt koppla in ett extra batteri där bak i min 855. För att ge mitt ljudsystem bra med ström.
Hade tänkt mig 50mm2 kabel ifrån första batteriet fram till batteriet bak sedan, 20/35mm2 kabel ifrån batteriet bak till slutsteget, låter det vettigt eller bör jag använda 50mm2 kabel till steget också?
Med tanke på att längden ifrån batteriet till slutsteget kommer max vara 1m så har jag förstått så att man kan använda lite tunnare kabel pga den korta längden? smile

Hur blir det med säkringarna? Steget vill ha 150A säkring. Ska jag ha säkring imellan batterierna samt ifrån bakre batteriet till slutsteget? eller räcker det med 1 säkring ifrån bakre till steget?

Slutsteget ligger på 3000w/1800wrms.

Mellan främre och bakre batteri ska det sitta säkring vid varje ände, mellan bakre batteri och slutsteg ska det sitta säkring som är avsedd för just den kabeln eftersom kabeln är tillräckligt lång för att det ska kunna bli kortis av en eller annan anledning.

Med tanke på att steget kan dra uppåt 150 A (och även lite till enligt teorin) så bör du sätta åtminstone 150 A säkring, vilket även innebär att minst 35 mm2 kabel ska användas. smile

Ur spänningsfallssynpunkt går det att välja tunnare kabel, men ur säkringssynpunkt måste kabeln vara grövre för att vara anpassad till säkringen.

Tackar. Så man behöver allså 2st säkringar på + kabeln imellan batterierna även fast kabeln imellan dem kommer vara 50mm2? smile Vet du vad för säkring som kommer behövas isf?
Eftersom det ser ut som att jag får en bit 50mm2 kabel över så kommer jag använda detta till slutsteget samt en 150A säkring och hållare.

Sen om jag minns rätt så skulle man dra + från främre batteriet till + på bakre. Och sedan ifrån bakre - drar man den direkt till karossen? smile Annars om man kopplar + o + och - o - så har jag förstått det så att det blir 24v?


BagarN
1 179 Inlägg
4 september 2011
#9099
Drönirettab skrev:
2,25 kubikfot är ca 63,7 liter. Om lådan görs 3 liter större så kommer avstämningen att bli ungefär 1 Hz lägre ifall porten är samma, det kan lätt kompenseras genom att korta av porten 2-3 cm om man vill. Skillnaden är enligt mig tillräckligt liten för att man inte ska behöva bekymra sig om det, såvida man nu inte är ute efter att utnyttja basen till 100% och att varje tiondels dB är avgörande (tex på tävling). smile

Lådan kommer byggas för tävling.. Ska iallafall försöka ta en pokal nästa år! wink


21 761 Inlägg
4 september 2011
#9100
Emiiilz skrev:
Så man behöver allså 2st säkringar på + kabeln imellan batterierna även fast kabeln imellan dem kommer vara 50mm2? smile Vet du vad för säkring som kommer behövas isf?
Eftersom det ser ut som att jag får en bit 50mm2 kabel över så kommer jag använda detta till slutsteget samt en 150A säkring och hållare.

Det spelar ingen roll vilken kabelarea det är mellan batterierna, säkringarna är till för att skydda mot kabelbrand ifall det tex blir kortslutning. 50 mm2 kabel får ha 200 A säkring, då kan du sätta såna i så fall. Det brukar vara samma pris på 150 A och 200 A säkringar vad jag har sett, då är det ju lika bra att ha så stor som möjligt. smile

Emiiilz skrev:
Sen om jag minns rätt så skulle man dra + från främre batteriet till + på bakre. Och sedan ifrån bakre - drar man den direkt till karossen? smile Annars om man kopplar + o + och - o - så har jag förstått det så att det blir 24v?

Bakre batteriets minus sätts  i karossen, det stämmer. Om man seriekopplar batterierna, dvs kopplar plus på ena batteriet till minus på andra batteriet, så blir det 24 V.


Sök