2887
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

908 Inlägg
4 september 2011
#9101
Drönirettab skrev:
Emiiilz skrev:
Så man behöver allså 2st säkringar på + kabeln imellan batterierna även fast kabeln imellan dem kommer vara 50mm2? smile Vet du vad för säkring som kommer behövas isf?
Eftersom det ser ut som att jag får en bit 50mm2 kabel över så kommer jag använda detta till slutsteget samt en 150A säkring och hållare.

Det spelar ingen roll vilken kabelarea det är mellan batterierna, säkringarna är till för att skydda mot kabelbrand ifall det tex blir kortslutning. 50 mm2 kabel får ha 200 A säkring, då kan du sätta såna i så fall. Det brukar vara samma pris på 150 A och 200 A säkringar vad jag har sett, då är det ju lika bra att ha så stor som möjligt. smile

Emiiilz skrev:
Sen om jag minns rätt så skulle man dra + från främre batteriet till + på bakre. Och sedan ifrån bakre - drar man den direkt till karossen? smile Annars om man kopplar + o + och - o - så har jag förstått det så att det blir 24v?

Bakre batteriets minus sätts  i karossen, det stämmer. Om man seriekopplar batterierna, dvs kopplar plus på ena batteriet till minus på andra batteriet, så blir det 24 V.

Okej då förstår jag smile Har några 150A säkringar kvar här hemma så de borda jag allså kunna använda till + kabeln?
Tänkte på en sak till, det främre batteriet är redan jordat i karossen, men det blir samma sak ändå, allså jorda där bak i karossen också? smile


21 761 Inlägg
4 september 2011
#9102
Ja, om allting har bra kontakt så ska det bli samma sak. Man får dock tänka på att karossen består av en massa ihopsvetsade metallbitar och på vissa ställen är det inte helt perfekt kontakt för att leda stora strömmar, därför ska man se till att tex bakre batteriet jordas på en rejäl plåtyta som verkar ordentligt ihopsvetsad med övriga karossen.

Bakre bältesfästet vid själva sätet är en fästpunkt som brukar fungera bra, den sitter i en karossbalk och har bra kontakt med övriga karossen. Man får kolla upp att inte den ordinarie bulten endast sitter med några få gängor när man sätter en kabelsko där, det är inte bra med tanke på att den ska hålla för stor belastning. smile

Du kan använda 150 A säkring till 50 mm2 kabel, inget problem. Den kabelarean får som sagt även ha 200 A om det skulle behövas.

908 Inlägg
4 september 2011
#9103
Drönirettab skrev:
Ja, om allting har bra kontakt så ska det bli samma sak. Man får dock tänka på att karossen består av en massa ihopsvetsade metallbitar och på vissa ställen är det inte helt perfekt kontakt för att leda stora strömmar, därför ska man se till att tex bakre batteriet jordas på en rejäl plåtyta som verkar ordentligt ihopsvetsad med övriga karossen.

Bakre bältesfästet vid själva sätet är en fästpunkt som brukar fungera bra, den sitter i en karossbalk och har bra kontakt med övriga karossen. Man får kolla upp att inte den ordinarie bulten endast sitter med några få gängor när man sätter en kabelsko där, det är inte bra med tanke på att den ska hålla för stor belastning. smile

Du kan använda 150 A säkring till 50 mm2 kabel, inget problem. Den kabelarean får som sagt även ha 200 A om det skulle behövas.

Tackar så mycket big_smile nu vart man lite klokare om detta!


21 761 Inlägg
4 september 2011
#9104
Emiiilz skrev:
nu vart man lite klokare om detta!

Förlåt, det var absolut inte meningen. wink

247 Inlägg
5 september 2011
#9105
Drönirettab skrev:
Emiiilz skrev:
nu vart man lite klokare om detta!

Förlåt, det var absolut inte meningen. wink

dröni, har du tid får du gärna kika på mitt inlägg på förra sidan.. Du verkar helt grym på detta område!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 september 2011
#9106
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile
ska väll dämpas i dörrarna .


Zachry K1200D
Zachry K475
Zachry BX-T12
Zachry XLNT-620*
Zachry XLNT-602

5079 kr
men då är ingen hu inräknad.
skulle detta duga ? bättre än volvos orginal ?

Audison LRX5.1K  599,00 €
Hertz HX300D.5 12 subwoofer 149,00 €
Hertz ESK165L.4 6.5 119,90 €
Hertz DCX165.2 6.5 55,90 €

8 152,44 kr
Senast redigerat av christofer_k (5 september 2011)

3 466 Inlägg
5 september 2011
#9107
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile

Nu vill jag inte verka negativ här men för 10k så e de nog bättre att enbart köpa bas och steg. Risken är annars att framsystemet kommer låta sämre än orginal. Volvo brukar ju ha ganska bra framsystem orginal i sina nyare bilar..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 september 2011
#9108
M_icke_ skrev:
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile

Nu vill jag inte verka negativ här men för 10k så e de nog bättre att enbart köpa bas och steg. Risken är annars att framsystemet kommer låta sämre än orginal. Volvo brukar ju ha ganska bra framsystem orginal i sina nyare bilar..

så sant så men  de är ju de  mest troligt så trodde han att de satt budget systemet i bilen
Senast redigerat av christofer_k (5 september 2011)

21 761 Inlägg
5 september 2011
#9109
Jacken92 skrev:
har du tid får du gärna kika på mitt inlägg på förra sidan

Du får säkert bra support från det ställe du köper basarna, men jag har ändå kollat litegrann på lådor. Eftersom du även vill att ljudkvaliteten ska vara bra fastän det ska spela högt så är nog basreflex ett bättre alternativ, fast det blir även ett bandpassförslag. smile

Basreflex: 100 liter netto med 330 cm2 slotport 30x11 cm i uträkningen) som är 42 cm lång.

Bandpasslåda, trekammars med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 25 liter netto
Portad kammare: 90 liter netto
Port: 2 st 6", rören görs 26 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

247 Inlägg
5 september 2011
#9110
Drönirettab skrev:
Jacken92 skrev:
har du tid får du gärna kika på mitt inlägg på förra sidan

Du får säkert bra support från det ställe du köper basarna, men jag har ändå kollat litegrann på lådor. Eftersom du även vill att ljudkvaliteten ska vara bra fastän det ska spela högt så är nog basreflex ett bättre alternativ, fast det blir även ett bandpassförslag. smile

Basreflex: 100 liter netto med 330 cm2 slotport 30x11 cm i uträkningen) som är 42 cm lång.

Bandpasslåda, trekammars med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 25 liter netto
Portad kammare: 90 liter netto
Port: 2 st 6", rören görs 26 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

Tack för ett mycket bra svar! Hur är det med dämpning i bassreflex, ingen alls eller matta? Vad blir avstämningen med 100 liter netto? smile

21 761 Inlägg
5 september 2011
#9111
Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, ingen dämpmatta i basreflexlådan.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2011
#9112
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile
ska väll dämpas i dörrarna .


Zachry K1200D
Zachry K475
Zachry BX-T12
Zachry XLNT-620*
Zachry XLNT-602

5079 kr
men då är ingen hu inräknad.
skulle detta duga ? bättre än volvos orginal ?

Audison LRX5.1K  599,00 €
Hertz HX300D.5 12 subwoofer 149,00 €
Hertz ESK165L.4 6.5 119,90 €
Hertz DCX165.2 6.5 55,90 €

8 152,44 kr

Skippa bakhögtalarna och ta ett par HSK165 istället så gillar jag ditt andra alternativ skarpt.
Sedan en vettig enhet inom pristaket med möjlighet med tidskomp och aktiv delning så kör au ALLT aktivt.
Alternativt klarar du delningen med steget.
Jo jag har ett själv och jag rekomenderar dig att prova med att köra spolarna i serie. Du får ändå runt 600W RMS ut i 8 ohm men kontrollen ökar väldigt mkt.
2x50-60W klass A på diskanterna är väldigt trevligt.
Likaså 2x160-170W klass AB är rätt gött att fläska på till mellanregister som hanterar detta (vilket HSK GÖR).
600-750W är trevligt på basen såvida den klarar av det (min sade "plock" och stendog då talspolen besökta polplattan och basen lät INTE illa innan det hände....så visst finns det nackdelar med för mkt ren effekt ibland wink )
Senast redigerat av Lonefox (5 september 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 september 2011
#9113
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile
ska väll dämpas i dörrarna .


Zachry K1200D
Zachry K475
Zachry BX-T12
Zachry XLNT-620*
Zachry XLNT-602

5079 kr
men då är ingen hu inräknad.
skulle detta duga ? bättre än volvos orginal ?

Audison LRX5.1K  599,00 €
Hertz HX300D.5 12 subwoofer 149,00 €
Hertz ESK165L.4 6.5 119,90 €
Hertz DCX165.2 6.5 55,90 €

8 152,44 kr

Skippa bakhögtalarna och ta ett par HSK165 istället så gillar jag ditt andra alternativ skarpt.
Sedan en vettig enhet inom pristaket med möjlighet med tidskomp och aktiv delning så kör au ALLT aktivt.
Alternativt klarar du delningen med steget.
Jo jag har ett själv och jag rekomenderar dig att prova med att köra spolarna i serie. Du får ändå runt 600W RMS ut i 8 ohm men kontrollen ökar väldigt mkt.
2x50-60W klass A på diskanterna är väldigt trevligt.
Likaså 2x160-170W klass AB är rätt gött att fläska på till mellanregister som hanterar detta (vilket HSK GÖR).
600-750W är trevligt på basen såvida den klarar av det (min sade "plock" och stendog då talspolen besökta polplattan och basen lät INTE illa innan det hände....så visst finns det nackdelar med för mkt ren effekt ibland wink )

får nu se  vad  farbrorn vill lägga ut på  pojkens bil smile jag ska  bara komma fram med nå paket åt han och sen bygga och montera:)

1 224 Inlägg
5 september 2011
#9114
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

i-vtec Do you?

BagarN
1 179 Inlägg
5 september 2011
#9115
Mazda6sex skrev:
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

Delningsfilter?


16 197 Inlägg
5 september 2011
#9116
Mazda6sex skrev:
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

de du ska höra ifram e att sätta ett kitsystem med delningsfilter.. spelar utan filter så kommer diskanten garanterat gå sönder.

st ju mer element du har ju mindre effekt får ju varje element.
fa
Senast redigerat av evilaudio (5 september 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 224 Inlägg
5 september 2011
#9117
evilaudio skrev:
Mazda6sex skrev:
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

de du ska höra ifram e att sätta ett kitsystem med delningsfilter.. spelar utan filter så kommer diskanten garanterat gå sönder.

Duger det att driva diskant+coax på HUns effekt?
vart kan man få tag på endast delningsfilter?

i-vtec Do you?

BagarN
1 179 Inlägg
5 september 2011
#9118
Mazda6sex skrev:
evilaudio skrev:
Mazda6sex skrev:
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

de du ska höra ifram e att sätta ett kitsystem med delningsfilter.. spelar utan filter så kommer diskanten garanterat gå sönder.

Duger det att driva diskant+coax på HUns effekt?
vart kan man få tag på endast delningsfilter?

Om du inte vill ha ett nytt kitsystem så har säkert den lokala bilstereo affären delningsfilter.. Vet att MDS har lösa delningsfilter tänkte eftersom du bodde i Huddinge..
Sen går det säkert att köpa ifrån andra ställen också..


16 197 Inlägg
5 september 2011
#9119
Mazda6sex skrev:
evilaudio skrev:
Mazda6sex skrev:
Använder mig av en helt vanlig HU med 4x52 watts effekt.
HUn driver 4 högtalare i bilen som sitter i varsin dörr.

Nu till min fråga... Jag har hittat en högtalarkabel i varje framdörr som går vidare från framhögtalarna upp mot insidan av backspegeln (där diskanter brukar sitta)

Testade att koppla in en diskant och den spelar, men det verkar som om de två högtalarna (från samma dörr(högtalare+diskant)) delar på effekten helt.
Det låter väldigt illa.

På vilket sätt går man tillväga för att diskanten inte skall spela bas?
Coaxialen är på 4ohm och likaså diskanten. Hur blir det för stereon? (totalt 6 högtalare alltså istället för 4)

Skulle gärna vilja ha en diskant där, men samtidigt inte förlora effekt från dörrhögtalaren.
Hjälp tack!

de du ska höra ifram e att sätta ett kitsystem med delningsfilter.. spelar utan filter så kommer diskanten garanterat gå sönder.

Duger det att driva diskant+coax på HUns effekt?
vart kan man få tag på endast delningsfilter?

du måste ha ett filter som e anpassat efter just de högtalare du har..

sen brukar man inte köra med både koax och diskant..  utan man kör med mid och diskant.


va e de för fabrikat?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
5 september 2011
#9120
Mohawwk skrev:
Mazda6sex skrev:
evilaudio skrev:

de du ska höra ifram e att sätta ett kitsystem med delningsfilter.. spelar utan filter så kommer diskanten garanterat gå sönder.

Duger det att driva diskant+coax på HUns effekt?
vart kan man få tag på endast delningsfilter?

Om du inte vill ha ett nytt kitsystem så har säkert den lokala bilstereo affären delningsfilter.. Vet att MDS har lösa delningsfilter tänkte eftersom du bodde i Huddinge..
Sen går det säkert att köpa ifrån andra ställen också..

fast man kan inte bara ta vilket filter som helst.. de måste va anpassat efter högtalarna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök