2874
Sök

Skrota eller laga

96 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 9 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 248 Inlägg
för 8 timmar sedan
NoobMechanic69 skrev:
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.

du vet vad du har men du vet aldrig vad du får..    dom där bilarna är ganska bra bilar billiga reservdelar och relativt lättmekat dessutom.. 
gör du det själv är du ju lätt nere i någon tusenlapp i rep kostnader.. 
dessa bilar flödar det av på skrotarna  så borde inte vara så svårt att hitta delar på en självplockskrot välidgt billigt..
men kan man inte skruva så blir det lätt väldigt dyrt.. men i den prisklassen är det alltid ett lotteri om hurvida man lyckas köpa en bra eller dålig bil.   utan mekkunskaper blir det väldigt dyrt väldigt fort..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök