2863
Sök

akut hjälp med volvo 240 (b230f)!

.......
2 655 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
har lite problem med min 240, symtomen började när jag var på väg upp till jämtland från södra sverige då den 15mil från slutdestination började gå dåligt när jag precis rörde lite på gasen, släppte jag eller gasade tillräckligt för att hålla 110-120km/h då gick den som vanligt och så va de hela den dagen.
när jag skulle starta den dagen efter så gick den igång direkt men dog efter ca 10sek, och de va nu en vecka sedan.

de sitter nya tändstift, tändkablar och fördelarlock på den, har testat me annan styrbox, tändspole och bränsle relä, och nu idag när jag kollade lite så när soppapumpen går så åker all soppa rakt förbi allting och tillbaka i returslangen. de är väldigt bra gnista och soppan kommer så långt som till motorn men vet inte om den öppnar spridarna, dock så har jag även testat med startgas och den hostar inte ens till då.

tidigare i veckan upptäckte vi att kamremmen hoppat så kamdrevet var nästan ett halvt varv fel pga någon av tattarna som hade bilen innan mej inte låtit spännaren spänna ut riktigt så nu har man fixat de men bilen är fortfarande lika dö.

är de någon som kan ha den blekaste aning om va F de kan va:S, måste verkligen ha bilen nu!.
Senast redigerat av beemern (21 december 2008)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 december 2008
Kollat spridarrelät? Nu har jag inte någon koll på var det sitter på 240 men eftersom du har b230f så borde du ha ett. Har du Lh 2.2 eller 2.4?

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
beemern skrev:
har lite problem med min 240, symtomen började när jag var på väg upp till jämtland från södra sverige då den 15mil från slutdestination började gå dåligt när jag precis rörde lite på gasen, släppte jag eller gasade tillräckligt för att hålla 110-120km/h då gick den som vanligt och så va de hela den dagen.
när jag skulle starta den dagen efter så gick den igång direkt men dog efter ca 10sek, och de va nu en vecka sedan.

de sitter nya tändstift, tändkablar och fördelarlock på den, har testat me annan styrbox, tändspole och bränsle relä, och nu idag när jag kollade lite så när soppapumpen går så åker all soppa rakt förbi allting och tillbaka i returslangen. de är väldigt bra gnista och soppan kommer så långt som till motorn men vet inte om den öppnar spridarna, dock så har jag även testat med startgas och den hostar inte ens till då.

tidigare i veckan upptäckte vi att kamremmen hoppat så kamdrevet var nästan ett halvt varv fel pga någon av tattarna som hade bilen innan mej inte låtit spännaren spänna ut riktigt så nu har man fixat de men bilen är fortfarande lika dö.

är de någon som kan ha den blekaste aning om va F de kan va:S, måste verkligen ha bilen nu!.

Du har väl BTR på den förmodar jag...den har kärvat ihop i öppet läge så du får inget tryck till spridarna

961 Inlägg
21 december 2008
soppa pumparna ? låter dom ?

Pure DieselPower

.......
2 655 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Kollat spridarrelät? Nu har jag inte någon koll på var det sitter på 240 men eftersom du har b230f så borde du ha ett. Har du Lh 2.2 eller 2.4?

spridar relät, är de samma som bränslerelät eller?tongue, kan ingenting om de där bilarna, vet inte vilken av dom de är alls:P...

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
beemern skrev:
Marcus_89 skrev:

spridar relät, är de samma som bränslerelät eller?tongue, kan ingenting om de där bilarna, vet inte vilken av dom de är alls:P...

Läste lite mer å jag håller nog med föregående. men de e konstigt att den inte hostar på startgas...Hmmm..säker på att kammen står rätt...?

3 650 Inlägg
21 december 2008
beemern skrev:
Marcus_89 skrev:

Spridarrelät är svart rektangulärt och sitter på expantionskärlet (kylarvattenbehållaren) öppna locket och kolla lödningarna..eller ta en begagnad från skroten å testa.

tändmodulen brukar strula också..

har du provat starta med startkablar?
Senast redigerat av Kesler (21 december 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
Kesler skrev:
beemern skrev:
Marcus_89 skrev:

Spridarrelät är svart rektangulärt och sitter på expantionskärlet (kylarvattenbehållaren) öppna locket och kolla lödningarna..eller ta en begagnad från skroten å testa.

tändmodulen brukar strula också..

har du provat starta med startkablar?

Spridarrelä.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (21 december 2008)

.......
2 655 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
har inte reagerat på att detta relä sitter där någonstans men ska genast kolla upp de, ska även kolla med btr:en om den kanske blivit kass.

något mer som de kan vara?.

.......
2 655 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
jaha då har man hittat allt och ordnat de men nu har jag ett annat problem. får inge ström till någon soppapump, har inga säkringar som är trasiga och testat bytt bägge reläna:S.

någon som vet hur kablarna går eller va som brukar vara fel då?.

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 december 2008
beemern skrev:
jaha då har man hittat allt och ordnat de men nu har jag ett annat problem. får inge ström till någon soppapump, har inga säkringar som är trasiga och testat bytt bägge reläna:S.

Har du bytt spridarreläet...och bensinpumpsreläet....??

.......
2 655 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
beemern skrev:

hittar inget spridarrelä på den, letat överallt där fram :S. sen har ja testat byta bägge bränslereläna men händer inte ett skit:S...

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 december 2008
beemern skrev:
mrbuggy skrev:
beemern skrev:

hittar inget spridarrelä på den, letat överallt där fram :S. sen har ja testat byta bägge bränslereläna men händer inte ett skit:S...

TVÅ bränslerelän..var hitta du dom...? å går soppapumpen..?
Senast redigerat av mrbuggy (28 december 2008)

.......
2 655 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
beemern skrev:
mrbuggy skrev:

sitter ju ett grönt under instrumentbrädan som tydligen ska ha me de och göra sen de lilla vita.

3 650 Inlägg
28 december 2008
beemern skrev:
mrbuggy skrev:
beemern skrev:

sitter ju ett grönt under instrumentbrädan som tydligen ska ha me de och göra sen de lilla vita.

nej nej, det gröna är bränslepumprelät som sitter på vissa årsmodeller (tror det är äldre) det vita är exakt samma, fast till nyaremodeller typ ( samma storlek, rektangulärt på båda, båda sitter på samma ställe) sitter bakom askkoppen.

Spridarrelät sitter på expansionskärlet i motorrummet (kylarvattenbehållaren) svart rektangulärt. Öppna locken på reläta kan du göra för att kolla ifall lödningarna sitter som de ska.

Ang, soppa pumpen så sitter det 2 kontakter (+ och -) på huvudpumpen under bilen..Kontakterna kan ha lossnar eller ärgat sönder där. kolla så allt sitter ordenligt.

EDIT: SÅG INTE ATT JAG REDAN SKRIVIT I DENNA TRÅDEN tongue
Senast redigerat av Kesler (28 december 2008)

.......
2 655 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
okej men jag har bägge på min bil iallfall och de gröna sitter vid rattstången typ och är runt och typ 8cm långt och de vita fyrkantiga sitter innanför skyddet på högersida fötterna vid passagerar sidan. har kollat kablarna och så men får ingen ström:S...

3 650 Inlägg
28 december 2008
Smedhult skrev:
Kesler skrev:
beemern skrev:

nej nej, det gröna är bränslepumprelät som sitter på vissa årsmodeller (tror det är äldre) det vita är exakt samma, fast till nyaremodeller typ ( samma storlek, rektangulärt på båda, båda sitter på samma ställe) sitter bakom askkoppen.

Spridarrelät sitter på expansionskärlet i motorrummet (kylarvattenbehållaren) svart rektangulärt. Öppna locken på reläta kan du göra för att kolla ifall lödningarna sitter som de ska.

Ang, soppa pumpen så sitter det 2 kontakter (+ och -) på huvudpumpen under bilen..Kontakterna kan ha lossnar eller ärgat sönder där. kolla så allt sitter ordenligt.

du är inte inne på 740 nu? för 240 har väl inga relän bakom askoppen? ska inte säga säkert då jag ej rotat så mycke bakom där på nyare 240

aa fan stämmer, trodde vi snackade 740! roll

.......
2 655 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
reläna slår, och säkringarna är hela men pumpen går inte, va faan kan de då vara??????. blir så jävla less på de här skiten så snart åker bilen på skroten.
Senast redigerat av beemern (29 december 2008)

Forummoderator
26 325 Inlägg
29 december 2008
Kesler skrev:
beemern skrev:
mrbuggy skrev:

Det finns inget sånt på dessa. Det är på tidigare modeller med tex B23e det finns sådana reläer!

Edit: Detta är b230f vi pratar om big_smile
Senast redigerat av AirOne (29 december 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

39 Inlägg
29 december 2008
kolla kablarna som går in i pumpen..brukar kunna vara där det spökar ;-)

Sök