2725
Sök

akut hjälp med volvo 240 (b230f)!

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#21
AirOne skrev:
Kesler skrev:
beemern skrev:

sitter ju ett grönt under instrumentbrädan som tydligen ska ha me de och göra sen de lilla vita.

nej nej, det gröna är bränslepumprelät som sitter på vissa årsmodeller (tror det är äldre) det vita är exakt samma, fast till nyaremodeller typ ( samma storlek, rektangulärt på båda, båda sitter på samma ställe) sitter bakom askkoppen.

Spridarrelät sitter på expansionskärlet i motorrummet (kylarvattenbehållaren) svart rektangulärt. Öppna locken på reläta kan du göra för att kolla ifall lödningarna sitter som de ska.

Ang, soppa pumpen så sitter det 2 kontakter (+ och -) på huvudpumpen under bilen..Kontakterna kan ha lossnar eller ärgat sönder där. kolla så allt sitter ordenligt.

EDIT: SÅG INTE ATT JAG REDAN SKRIVIT I DENNA TRÅDEN tongue

Det finns inget sånt på dessa. Det är på tidigare modeller med tex B23e det finns sådana reläer!

Edit: Detta är b230f vi pratar om big_smile

Finns på b230f ja... ;-)

Forummoderator
26 325 Inlägg
29 december 2008
#22
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:
Kesler skrev:

nej nej, det gröna är bränslepumprelät som sitter på vissa årsmodeller (tror det är äldre) det vita är exakt samma, fast till nyaremodeller typ ( samma storlek, rektangulärt på båda, båda sitter på samma ställe) sitter bakom askkoppen.

Spridarrelät sitter på expansionskärlet i motorrummet (kylarvattenbehållaren) svart rektangulärt. Öppna locken på reläta kan du göra för att kolla ifall lödningarna sitter som de ska.

Ang, soppa pumpen så sitter det 2 kontakter (+ och -) på huvudpumpen under bilen..Kontakterna kan ha lossnar eller ärgat sönder där. kolla så allt sitter ordenligt.

EDIT: SÅG INTE ATT JAG REDAN SKRIVIT I DENNA TRÅDEN tongue

Det finns inget sånt på dessa. Det är på tidigare modeller med tex B23e det finns sådana reläer!

Edit: Detta är b230f vi pratar om big_smile

Finns på b230f ja... ;-)

Jajo det finns säkert men inte ett sådant stort fyrkantigt i alla fall tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#23
AirOne skrev:
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:

Det finns inget sånt på dessa. Det är på tidigare modeller med tex B23e det finns sådana reläer!

Edit: Detta är b230f vi pratar om big_smile

Finns på b230f ja... ;-)

Jajo det finns säkert men inte ett sådant stort fyrkantigt i alla fall tongue

De e precis va de gör de... smile Alla fall på dom jag haft..

Forummoderator
26 325 Inlägg
29 december 2008
#24
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:
mrbuggy skrev:

Finns på b230f ja... ;-)

Jajo det finns säkert men inte ett sådant stort fyrkantigt i alla fall tongue

De e precis va de gör de... smile Alla fall på dom jag haft..

Inte på min glt  med "b230e" i alla fall och det är mer snarlik motor än vad Beemern har.
Enligt min bibel - även kallat Haynesboken - så sitter bränslereläet bredvid styrenheten
under sidopanelen på passagerarsidan.

För att aktivera pumpen kan man koppla ihop stiften "30" och "87/2"..funkar inte det så
är det nåt annat galet. Är ju värt att prova.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#25
AirOne skrev:
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:

Jajo det finns säkert men inte ett sådant stort fyrkantigt i alla fall tongue

De e precis va de gör de... smile Alla fall på dom jag haft..

Inte på min glt  med "b230e" i alla fall och det är mer snarlik motor än vad Beemern har.
Enligt min bibel - även kallat Haynesboken - så sitter bränslereläet bredvid styrenheten
under sidopanelen på passagerarsidan.

För att aktivera pumpen kan man koppla ihop stiften "30" och "87/2"..funkar inte det så
är det nåt annat galet. Är ju värt att prova.

Näe men du har ju en mekanisk insprutare ju..finns inga relän på den ju...går ju inte att jämföra med elektrisk insprutning..Som Beemern har....!

Forummoderator
26 325 Inlägg
29 december 2008
#26
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:
mrbuggy skrev:

De e precis va de gör de... smile Alla fall på dom jag haft..

Inte på min glt  med "b230e" i alla fall och det är mer snarlik motor än vad Beemern har.
Enligt min bibel - även kallat Haynesboken - så sitter bränslereläet bredvid styrenheten
under sidopanelen på passagerarsidan.

För att aktivera pumpen kan man koppla ihop stiften "30" och "87/2"..funkar inte det så
är det nåt annat galet. Är ju värt att prova.

Näe men du har ju en mekanisk insprutare ju..finns inga relän på den ju...går ju inte att jämföra med elektrisk insprutning..Som Beemern har....!

Det är ju det jag säger. Till b23e finns det ett sådant stort fyrkantigt relä.
Till min b230e finns det inte ett sådant.
Inte heller till hans b230f...
Men jo dom finns..fast i olika skepnader tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#27
AirOne skrev:
mrbuggy skrev:
AirOne skrev:

Inte på min glt  med "b230e" i alla fall och det är mer snarlik motor än vad Beemern har.
Enligt min bibel - även kallat Haynesboken - så sitter bränslereläet bredvid styrenheten
under sidopanelen på passagerarsidan.

För att aktivera pumpen kan man koppla ihop stiften "30" och "87/2"..funkar inte det så
är det nåt annat galet. Är ju värt att prova.

Näe men du har ju en mekanisk insprutare ju..finns inga relän på den ju...går ju inte att jämföra med elektrisk insprutning..Som Beemern har....!

Det är ju det jag säger. Till b23e finns det ett sådant stort fyrkantigt relä.
Till min b230e finns det inte ett sådant.
Inte heller till hans b230f...
Men jo dom finns..fast i olika skepnader tongue

OK..men de beror ju på årsmodell i så fall..om han har LH 2,2  eller 2,4..

Mr White
1 072 Inlägg
29 december 2008
#28
Sitter inge spridarrelä på 240 is B230F de är bara soppapumpsrelä som sitter mot torpedväggen på passargerar sidan..Har du 2,2LH eller 2,4LH ?


Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#29
Robban 245 skrev:
Sitter inge spridarrelä på 240 is B230F de är bara soppapumpsrelä som sitter mot torpedväggen på passargerar sidan..Har du 2,2LH eller 2,4LH ?

De e väl så att  2,4 har ett sånt relä väl..??

Forummoderator
26 325 Inlägg
29 december 2008
#30
I boken står det:

B230F 1988-89       Bosch LH-Jetronic


Vidare så står det citerat;

" På LH 2.2, 2.4 och 3.1 system, sitter bränslereläet bredvid styrenheten
under sidopanelen på passagerarsidan. Koppla ihop stiften 30 och 87/2 för
att aktivera pumpen", slut på citat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

.......
2 655 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#31
Robban 245 skrev:
Sitter inge spridarrelä på 240 is B230F de är bara soppapumpsrelä som sitter mot torpedväggen på passargerar sidan..Har du 2,2LH eller 2,4LH ?

jo har testat de. men enligt  en kompis som jobbar på meca så kom inte LH2,4 förän 740 eller 940 sa han, men sitter iallfall 2,2 på min. men har kopplat bägge  pumparna direkt på batteriet nu me en knapp emellan och nu är de precis att inte bilen går igång, hoppar o tänder och håller på men inte startat riktigt än. ska kolla runt lite mer.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#32
beemern skrev:
Robban 245 skrev:
Sitter inge spridarrelä på 240 is B230F de är bara soppapumpsrelä som sitter mot torpedväggen på passargerar sidan..Har du 2,2LH eller 2,4LH ?

jo har testat de. men enligt  en kompis som jobbar på meca så kom inte LH2,4 förän 740 eller 940 sa han, men sitter iallfall 2,2 på min. men har kopplat bägge  pumparna direkt på batteriet nu me en knapp emellan och nu är de precis att inte bilen går igång, hoppar o tänder och håller på men inte startat riktigt än. ska kolla runt lite mer.

Japp de kom på 740..

Mr White
1 072 Inlägg
30 december 2008
#33
Jojo 88B så kom de på 240 å satt enda upp till den sista 240in..Har du en tändningsbox som sitter brevid spolarburken då är de en 2,2LH du har
Senast redigerat av Robban 245 (30 december 2008)


1 661 Inlägg
30 december 2008
#34
Låter lite som luftmassemätaren. Är värt att provmäta den iallfall. Tyckte nån nämnde haynes boken, däri står vilken resistans den ska ha.

Edit, om det nu ens finns en sådan.. hehe (inte Volvo entusiast)
Senast redigerat av Hardjim (30 december 2008)

35 Inlägg
30 december 2008
#35
om den tänder och hoppar men inte startar skulle jag villja ha det till att tändnigen inte kommer när den ska. Kolla Kamrem samt att tändnigen är där den ska alltså med stroboskop mot veven... finns säkert förklarat i haynesboken


Sök