2827
Sök

Dumpventiler - nödvändiga?

323 Inlägg
26 december 2008
#21
Jag själv har plågat en bil en hel sommar utan dump och då har jag haft laddtryck på 1,3 till 1,5 bar. Inga problem alls.

Kan säga att Peter Björck inte haft en dump på sin svarta Supra, pga att han hade tröttnat på ljudet och ville testa om de höll utan, med facit i hand så ha de hållt i hans supra och den är ju knappast orginal.


Byggare Behm
562 Inlägg
27 december 2008
#22
Mm, kan också bero på hur mycket turbon flödar,dvs hur stor impellern är samt
hur grova tryckrör du har , grövre rör, 3" rymmer ju mer luft = mer volym och mindre tryck.
Kan också skilja på om du har 360* kullagrad turbo eller glidlager, tippar på att
glidlager är mer känsligt för mottryck.
Impellerns material och vikt spelar också in, en klen impeller kan bli vind vilket
resulterar i obalans vilket leder till turboras.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 december 2008
#23
Dumpventilen finns där för att förhindra kompressorturbinens annars snabba uppbromsning när gasspjället stänger. När du släpper gaspedalen för att växla stänger gasspjället. Har du då kört för fullt med bilen så avgaserna är riktigt heta har du mycket kraft på avgasturbinen. Den kraften används för att köra kompressorturbinen eller radialfläkten emot en stängd ventil. Fläkten kommer då p.g.a. sitt stora volymflöde snabbt öka trycket till sitt stallningstryck och turbinen stallar vilket inebärr att luften går baklänges över bladen och ja, trycket kan bli så högt att turbinblad eller delar av dem bryts loss.

För att förhindra detta satte tillverkarna in en wastegate. Den ser till att den drivande kraften, d.v.s. de varma avgaserna förs förbi turbinen och inte in i den. I detta fallet kommer turbinen att börja bromsas direkt när inställt laddtryck är uppnått, detta medför att laddtrycket kommer att pika ca 0,3bar ovan inställt laddtryck, men förhindrar eventuella skador på turbinen. Turbinen kommer dock att bromsas mycket snabbt och då även naturligtvis materialutmattas på sikt.

Dyumpventilen släpper ut luft före gassjället till atomsfärstryck (antingen rakt ut eller till luftbukr, ingen tryckmässig skillnad) Det dumpventieln gör är att förhindra wastegaten från att arbeta när man växlar och på så sätt hålla turbinen i varv så att man inte behöver vänta på att laddtrycket skall byggas upp igen. Ju större och längre väg man har till gasspjället från turbon ju mer vinner man med den dumpventil eftersom att mer luft måste pumpas innan trycket byggs upp.

Dumpventilen är helt onödig på bilar som saknar gasspjäll t.ex. dieselbilar då wastegaten sköter laddtrycksregleringen och motorn kan svälja all luft.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

224 Inlägg
28 december 2008
#24
kom igen nu en tillförklaring på hur wg o dump funkar för alla som inte orkar läsa igenom denna tråd =P

323 Inlägg
28 december 2008
#25
Här finns lite beskrivningar på hur en turbo funkar och hur man mäter och även hur en dump och en wastegate funkar.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga … ch101.html
Senast redigerat av Froborg (28 december 2008)


223 Inlägg
28 december 2008
#26
det är upp till var och en om de vill ha sin turbo en längre period. tongue

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

20 Inlägg
29 december 2008
#27
Finns det några ordentliga bevis på att dumpventilen sparar på turbon? Vill nu inte ha några svar, att "har en bekant vars turbo blev uppsprängd p.g.a. att han körde utan dump".

Ingen tycks ha riktiga bevis som stöder påståendet? Kan någon då förklara varför alla topp timeattack bilar kör utan dump? Tror att dehär dump-legenderna är bara bull...


8 248 Inlägg
29 december 2008
#28
RasmusP skrev:
Finns det några ordentliga bevis på att dumpventilen sparar på turbon? Vill nu inte ha några svar, att "har en bekant vars turbo blev uppsprängd p.g.a. att han körde utan dump".

Huruvida livslängden påverkas beror på hur turbon är byggd, om axeln klarar av påfrestningar och hur stor skillnad det är i storlek mellan kompressor av turbinhjul. Många aggregat klarar ju sig även om man kör utan avlastningsventil, men i slutet av dagen så förlänger ventilen livslängden, men inte alltid så länge som folk i allmänhet verkar tro.
Att rent generellt säga att det går eller inte är omöjligt, utan man lär titta på den turbon man har för att veta om det komemr funka utan ventil eller ej.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 december 2008
#29
Att livslängden på en turbo blir bättre med en dump tror jag att biltillverkarna har bevisat genom att montera på de flesta turbobilar (men dom räknar nog då på längre tid än dom flesta här äger sin bil), inget monteras på en ny bil utan en baktanke.

Att den sen skulle göra nytta med bättre spoolupp mellan växlingar osv är en myt, kör du på bana eller strippen så försöker du växla så fort du kan och den korta tiden du släpper gasen hinner inte en dump göra nån nytta.

Själv hade jag bestämt att köra utan dump på min 200:a (gjorde även det i lite över 1 säsong med laddtryck upp till 1,3bar) men när jag montera mitt ic kit var det hål för dump och det snyggaste sättet att plugga hålet var med en dump roll , min turbo som suttit på sen -92 (renovarad av GIK då) funkar fortfarande fint utan onormala glapp.

- Time Attack -

2 656 Inlägg
30 december 2008
#30
sen får ingen glöma att de e ett fruktnsvärt mysigt ljud utan dump


35 Inlägg
30 december 2008
#31
Okej nu har jag läst hela tråden och för att göra det hela lite jobbigare så tänker jag ställa en liten fråga till alla er. En bil utan dump får ju laddtrycket tillbaka mot turbon som i sin tur tappar rotationshastigheten vilket den inte gör när du har en dump inte på samma sätt iaf.. vilket då innebär att när du kliver på igen så har turbon högre hastighet med dump. men då har den istället släppt ut övertrycket i i tryckrören fram till spjället. så frågan är då följande om man tänker på maximal effekt uthämtning. tjänar du på att hålla hastigheten på turbon eller att ha kvar övertrycket i tryckrören? om turbon saktar ner så kommer den väldigt snabbt upp i hastighet när du står på igen och du slipper fylla upp intercooler och alla tryckrör innan du har max i insuget och därav tror jag att tävlingsbilar kör utan dump.  visst kan du använda en återcirkulerande dump men den leder ju fortfarande laddtrycket tillbaka innan turbon så i mina ögon så har det ingen betydelse om du har öppen eller återcirkulerande.. allt beror på om luftmassemätaren kräver att du har en eller inte.

Ps. tävlingsbilar har oftast råd och byter iaf sina aggregat ett par gånger per sesong ds.
Senast redigerat av yntma (30 december 2008)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#32
yntma skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden och för att göra det hela lite jobbigare så tänker jag ställa en liten fråga till alla er. En bil utan dump får ju laddtrycket tillbaka mot turbon som i sin tur tappar rotationshastigheten vilket den inte gör när du har en dump inte på samma sätt iaf.. vilket då innebär att när du kliver på igen så har turbon högre hastighet med dump. men då har den istället släppt ut övertrycket i i tryckrören fram till spjället. så frågan är då följande om man tänker på maximal effekt uthämtning. tjänar du på att hålla hastigheten på turbon eller att ha kvar övertrycket i tryckrören? om turbon saktar ner så kommer den väldigt snabbt upp i hastighet när du står på igen och du slipper fylla upp intercooler och alla tryckrör innan du har max i insuget och därav tror jag att tävlingsbilar kör utan dump.  visst kan du använda en återcirkulerande dump men den leder ju fortfarande laddtrycket tillbaka innan turbon så i mina ögon så har det ingen betydelse om du har öppen eller återcirkulerande.. allt beror på om luftmassemätaren kräver att du har en eller inte.

Ps. tävlingsbilar har oftast råd och byter iaf sina aggregat ett par gånger per sesong ds.

vill du hämta max vid tex strippen så släpper du aldrig gasen mellan växlingarna (Det kostar koppling men vad gör det ifall det nu gör så du vinnter wink ), just bara för att turbon inte skall tappa sitt tryck, tänkd då vad som händer ifall du inte har en dump å sedan har gasen i botten även över växlingen å luften inte har nån stans att ta vägen wink


35 Inlägg
30 december 2008
#33
Xoff skrev:
yntma skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden och för att göra det hela lite jobbigare så tänker jag ställa en liten fråga till alla er. En bil utan dump får ju laddtrycket tillbaka mot turbon som i sin tur tappar rotationshastigheten vilket den inte gör när du har en dump inte på samma sätt iaf.. vilket då innebär att när du kliver på igen så har turbon högre hastighet med dump. men då har den istället släppt ut övertrycket i i tryckrören fram till spjället. så frågan är då följande om man tänker på maximal effekt uthämtning. tjänar du på att hålla hastigheten på turbon eller att ha kvar övertrycket i tryckrören? om turbon saktar ner så kommer den väldigt snabbt upp i hastighet när du står på igen och du slipper fylla upp intercooler och alla tryckrör innan du har max i insuget och därav tror jag att tävlingsbilar kör utan dump.  visst kan du använda en återcirkulerande dump men den leder ju fortfarande laddtrycket tillbaka innan turbon så i mina ögon så har det ingen betydelse om du har öppen eller återcirkulerande.. allt beror på om luftmassemätaren kräver att du har en eller inte.

Ps. tävlingsbilar har oftast råd och byter iaf sina aggregat ett par gånger per sesong ds.

vill du hämta max vid tex strippen så släpper du aldrig gasen mellan växlingarna (Det kostar koppling men vad gör det ifall det nu gör så du vinnter wink ), just bara för att turbon inte skall tappa sitt tryck, tänkd då vad som händer ifall du inte har en dump å sedan har gasen i botten även över växlingen å luften inte har nån stans att ta vägen wink

Ja som sagt.. tävlar man så ändras krav på hur vidare man är villig att betala för delar.  och själv kör jag faktiskt på en öppen dump på min Piazza, men det är ju bara en lekbil=)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
#34
Xoff skrev:
yntma skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden och för att göra det hela lite jobbigare så tänker jag ställa en liten fråga till alla er. En bil utan dump får ju laddtrycket tillbaka mot turbon som i sin tur tappar rotationshastigheten vilket den inte gör när du har en dump inte på samma sätt iaf.. vilket då innebär att när du kliver på igen så har turbon högre hastighet med dump. men då har den istället släppt ut övertrycket i i tryckrören fram till spjället. så frågan är då följande om man tänker på maximal effekt uthämtning. tjänar du på att hålla hastigheten på turbon eller att ha kvar övertrycket i tryckrören? om turbon saktar ner så kommer den väldigt snabbt upp i hastighet när du står på igen och du slipper fylla upp intercooler och alla tryckrör innan du har max i insuget och därav tror jag att tävlingsbilar kör utan dump.  visst kan du använda en återcirkulerande dump men den leder ju fortfarande laddtrycket tillbaka innan turbon så i mina ögon så har det ingen betydelse om du har öppen eller återcirkulerande.. allt beror på om luftmassemätaren kräver att du har en eller inte.

Ps. tävlingsbilar har oftast råd och byter iaf sina aggregat ett par gånger per sesong ds.

vill du hämta max vid tex strippen så släpper du aldrig gasen mellan växlingarna (Det kostar koppling men vad gör det ifall det nu gör så du vinnter wink ), just bara för att turbon inte skall tappa sitt tryck, tänkd då vad som händer ifall du inte har en dump å sedan har gasen i botten även över växlingen å luften inte har nån stans att ta vägen wink

Hmm? Läs vad du precis skrev en gång till tongue

35 Inlägg
30 december 2008
#35
om du menar kraven på tävlings bilar och kostnader så är jag med på vad du menar.. och om du menar dumpen så tävlar jag inte wink

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#36
axelj skrev:
Xoff skrev:
yntma skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden och för att göra det hela lite jobbigare så tänker jag ställa en liten fråga till alla er. En bil utan dump får ju laddtrycket tillbaka mot turbon som i sin tur tappar rotationshastigheten vilket den inte gör när du har en dump inte på samma sätt iaf.. vilket då innebär att när du kliver på igen så har turbon högre hastighet med dump. men då har den istället släppt ut övertrycket i i tryckrören fram till spjället. så frågan är då följande om man tänker på maximal effekt uthämtning. tjänar du på att hålla hastigheten på turbon eller att ha kvar övertrycket i tryckrören? om turbon saktar ner så kommer den väldigt snabbt upp i hastighet när du står på igen och du slipper fylla upp intercooler och alla tryckrör innan du har max i insuget och därav tror jag att tävlingsbilar kör utan dump.  visst kan du använda en återcirkulerande dump men den leder ju fortfarande laddtrycket tillbaka innan turbon så i mina ögon så har det ingen betydelse om du har öppen eller återcirkulerande.. allt beror på om luftmassemätaren kräver att du har en eller inte.

Ps. tävlingsbilar har oftast råd och byter iaf sina aggregat ett par gånger per sesong ds.

vill du hämta max vid tex strippen så släpper du aldrig gasen mellan växlingarna (Det kostar koppling men vad gör det ifall det nu gör så du vinnter wink ), just bara för att turbon inte skall tappa sitt tryck, tänkd då vad som händer ifall du inte har en dump å sedan har gasen i botten även över växlingen å luften inte har nån stans att ta vägen wink

Hmm? Läs vad du precis skrev en gång till tongue

vad menar du? vinnter? det borde de flesta få till vinner utan att tänka för mycket?


7 274 Inlägg
30 december 2008
#37
Xoff skrev:
axelj skrev:
Xoff skrev:
vill du hämta max vid tex strippen så släpper du aldrig gasen mellan växlingarna (Det kostar koppling men vad gör det ifall det nu gör så du vinnter wink ), just bara för att turbon inte skall tappa sitt tryck, tänkd då vad som händer ifall du inte har en dump å sedan har gasen i botten även över växlingen å luften inte har nån stans att ta vägen wink

Hmm? Läs vad du precis skrev en gång till tongue

vad menar du? vinnter? det borde de flesta få till vinner utan att tänka för mycket?

Antagligen menar han hela ditt textstycke...
Du säger att man aldrig släpper gasen och då står ju gasspjället öppet hela tiden och all luft trycks in i motorn.
Sen säger du att om man har fullgas mellan växlingarna så har inte luften någonstans att ta vägen, det är väl klart att den har.
Du har ju fullgas, all luft åker in i motorn.
Senast redigerat av Brains (30 december 2008)


35 Inlägg
30 december 2008
#38
okej då menar ni inte mej alltså....

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
#39
Brains skrev:
Xoff skrev:
axelj skrev:

Hmm? Läs vad du precis skrev en gång till tongue

vad menar du? vinnter? det borde de flesta få till vinner utan att tänka för mycket?

Antagligen menar han hela ditt textstycke...
Du säger att man aldrig släpper gasen och då står ju gasspjället öppet hela tiden och all luft trycks in i motorn.
Sen säger du att om man har fullgas mellan växlingarna så har inte luften någonstans att ta vägen, det är väl klart att den har.
Du har ju fullgas, all luft åker in i motorn.

+1

35 Inlägg
30 december 2008
#40
hehe


Sök