Tänkte starta en projekt tråd om mitt bygge jag har arbetat med ett tag nu.
Bilen som jag bygger på är en Volvo 740 GL-T -89 Bilen är tänkt att användas både rakt fram och på lite kurvig bana och lite sladda Köpte bilen med med en skruren motor och jag hade en motor som stog så tänkte att de skulle kunna bli nåt. Målet är 400hk som går rent och går att använda normalt.
Johan på Lappset som har pulverlackat än hel del delar till motorn. aka: FullChokeRacing Vill ni har något pulverlackat? Hör av er till Johan!
Fredrik som har hjälpt till med en hel del på bilen. aka: GLE
Rickard N som har gett många tips m.m
Och sen till alla andra som hjälper till.
Spec om bilen
Motor
B234F 18k mil Portad topp och inslipade ventiler av mig Matchportat Insug och grenrör T04e Turbo från Turbobanditen.se B204GT Grenrör Hemmasnickrat 3" avgassystem Två Simons 3" Ljuddämpare Egentillverkade tryckrör Kina Intercooler från KL-Racing Turbo XS Dumpventil "KINA" Genomgången bottendel, dock orörd just nu Modifierat oljetråg med påsvetsade rör Ridetech Oljecatchtank Silikonslangar från do88.se
Bränsle och Tändning
Megasquirt I V3.57 motorstyrning Edis Fördelarlös Tändning Hemmagjort elsystem till megasquirtet Trick Flow 1000cc spridare Ställbar BTR från Ridetech Summit racing Fuel Cell 42L Summit Slangar och nipplar Summit Y-kors 2xAN8 - 1xAN10 Dubbla Biltema bränslepumpar
Drivlina
Växelåda M46 Sinterlamell 4-puckad Aga diffad 1031 bakaxel
Chassi
Inte något speciellt gjort än så länge
Fälgar
Mim 16"
Däck
Än så länge lite blandat
Bromsar
Stock
Inredning
Rensat helt bakom stolarna Borttagna Asfaltsmattor Borttagen reservhjulsbalja Ridetech Sportstolar Ridetech 4-punkts bälten Ridetech Mockaratt
Mätare
Autometer Laddtryck Autometer 5" Varvräknare med separat shiftlight KL-Racing Oljetemp KL-Racing Oljetryck KL-Racing Vatten temp Ridetech Analog EGT Orginal Hastighetsmätare Innovate LC1/DB Bredbandslambda
Styling
Lackade Blinkers Lackade lister under strålkastarna Tonade rutor Lite dekaler
Tänkte slänga ut en liten update från sist jag var i garaget o pilla.
Tappade oljetrycket helt plötsligt och började leta fel. Fick lov och ta ut motorn ännu en gång för kontroll at sögröret så att de inte var några skador på de men de var fint, så letade rätt på en beggad pump som var lite finare men långt ifrån bra. Strulade en hel del men tillslut fanns de oljetryck. Men shimmsade upp oljetrycksvakten så att de blev lite högre så att man ligger på den säkra sidan. Får se hur länge det håller, tänkte bygga nån bra strobb liknande lampa som varnar för oljetrycket så att man inte missar det.
Har kollat på SPM och dom säljer "Volvo (hög kapacitet 144 Pumpen)" men jag hittar inte att de står 144 bara massa andra siffror.
Så är de någon som vet vad en ny pump kostar? Tänkte fråga här förrst innan man ringer runt.
Har idag iallafall beställt en bredbandslambda från HQtec.se blev en LC-1DB Skriv gärna om ni vet något bra eller dåligt om den.
jag har bara hört bra om innovate lamda riktigt fint bygge mvh niclas
Okej låter bra de, tackar
Snajdarn skrev:
Vart kan du besiktiga en 16v turbo?
Volvo__Mannen skrev:
Går bara om man har en B204FT motor
Vet inte om de går men tanke på att man kan besikta med v8 så borde de går med 16v Turbo men har inga säkra uppgifter om de. Däremot så är de ju inga problem alls om man slänger på org grenrör sen ha resten som de är nu, bara sätta på mindre spridare, så de löser sig nog. För från 8v till 16v har ju inte alltid besiktningen koll på och om dom ser att de är de så kan man ju hoppas att dom skiter i det.
Om någon här har 16v turbo som e besiktad kan ju han eller hon slänga upp hur de ska vara.
jag har bara hört bra om innovate lamda riktigt fint bygge mvh niclas
Okej låter bra de, tackar
Snajdarn skrev:
Vart kan du besiktiga en 16v turbo?
Volvo__Mannen skrev:
Går bara om man har en B204FT motor
Vet inte om de går men tanke på att man kan besikta med v8 så borde de går med 16v Turbo men har inga säkra uppgifter om de. Däremot så är de ju inga problem alls om man slänger på org grenrör sen ha resten som de är nu, bara sätta på mindre spridare, så de löser sig nog. För från 8v till 16v har ju inte alltid besiktningen koll på och om dom ser att de är de så kan man ju hoppas att dom skiter i det.
Om någon här har 16v turbo som e besiktad kan ju han eller hon slänga upp hur de ska vara.
MVH Johnny
nej tyvärr de går inte att bes med egenbyggd 16v turbo. Anledningen är att du turbokonverterar en motor och då måste man avgascertifiera den, eftersom de blir "en ny motor" som inte är avgascertificerad. Men att göra de kostar MYCKET MYCKET pengar!
jag har bara hört bra om innovate lamda riktigt fint bygge mvh niclas
Okej låter bra de, tackar
Snajdarn skrev:
Vart kan du besiktiga en 16v turbo?
Volvo__Mannen skrev:
Går bara om man har en B204FT motor
Vet inte om de går men tanke på att man kan besikta med v8 så borde de går med 16v Turbo men har inga säkra uppgifter om de. Däremot så är de ju inga problem alls om man slänger på org grenrör sen ha resten som de är nu, bara sätta på mindre spridare, så de löser sig nog. För från 8v till 16v har ju inte alltid besiktningen koll på och om dom ser att de är de så kan man ju hoppas att dom skiter i det.
Om någon här har 16v turbo som e besiktad kan ju han eller hon slänga upp hur de ska vara.
MVH Johnny
nej tyvärr de går inte att bes med egenbyggd 16v turbo. Anledningen är att du turbokonverterar en motor och då måste man avgascertifiera den, eftersom de blir "en ny motor" som inte är avgascertificerad. Men att göra de kostar MYCKET MYCKET pengar!
Okej, då blir de till o slänga på orginalgrenrör vid besiktingen då.
Har inte lyckas tagit några bilder idag så får bli lite text istället.
Har idag monterat koppling, tryckplatta och växellådan idag så att man snart kan åka ut o mappa lite.
Blev dock lite strul med mitt hemmabyggda motorfäste, motorn blev lite sned med de fästet men tänkte att de lilla kan inte göra så mycket, men de blev rätt mycket fel längst bak på lådan så fick lov att montera och slipa bort ännu mera på orginalfästet så att oljefilter och tryckrör får plats. Fick till allt de dära tillslut, men upptäckte även att jag inte hade någon kardan till m46 liggandes så ska leta runt lite imorn.
Skulle även starta upp den idag men de ville inte den, så nötte ett tag men helt stendöd, tyckte de börja lukta soppa sen såg jag att hela golvet bakom bilen var fullt av bensin. Dock mitt eget fel då jag hade monterat en 40cm slang som inte tålde bensin så den sprack rätt fint, och med dubbla pumpar gick de rätt snabbt att tömma 4 liter.