2635
Sök

Reservhjul på tub/flaska/burk skall förbjudas!!?..

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2008
#61
Masterworks skrev:
zkumboll skrev:
Masterworks skrev:
Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Och sålänge det är tillåtet för vemsomhelst att hantera en dator, kommer det finnas dryga och sega diskussioner på Internet wink. Det finns ett *väldigt* enkelt sätt att plocka bort faran: MONTERA AV DÄCKET INNAN SVETSNING PÅBÖRJAS.

EDIT; Lite förtydligande - ja, jag håller självklart med dig om att *farliga* produkter bör förbjudas, men problemet här är att rätt använd är produkten ifråga inte alls farlig. Däremot blir den som så många andra saker väldigt farlig vid handhavandefel.

Sen är det ju lite surt att du slår bort den "sega" lagningsgélen som behöver en minikompressor med argumentet "för dyrt". Den är fortfarande billig jämfört med ett reservhjul/bärgare, och lagar faktiskt betydligt bättre än latexvarianterna på sprayburk. Egenskaperna "bra" och "billig" är inte helt lätta att smälta samman wink

Hehehe... Sant som du säger!

Problemet är ju att när den billigare produkten står på hyllan så väljer majoriteten den
på grund av att den fungerar och är "ofarlig" rätt använd men det kommer
alltid att finnas folk som inte läser på och har rätt kunskap!

Jag har väll knappast slagit bort lagningsmassan med kompressor? Jag säljer sådana! hehehe...  wink

Om vi ska dra ett exempel: Låt os säga att Nisse har köpt en bil där det finns
punka spray i ett däck som han inte vet om, han åker till sin lokala gummigubbe
och ska skifta däck, men en mutter har rostat fast!

Vad händer på gummiverkstaden då? Jo vissa tar fram svetsen för att värma loss
dessa fastrostade muttrar och utsätter sig för livsfara!

Hur löser man ett sådant problem då?

Jag tycker de verkar farligare i så fall om de börjar brinna i bilen...de smäller nog rätt bra däcke å all stålsket i att blir nog som missiler..


279 Inlägg
28 december 2008
#62
zkumboll skrev:
Masterworks skrev:
För att göra det säkert och undvika att utsätta människor för fara så
skulle det vara bra att förbjuda dessa produkter tills det finns ett
alternativ som inte är farligt.

Det finns ofarliga alternativ: www.slime.se .

Angående hela diskussionen med att förbjuda produkten; problemet är ju att killen som dog i olyckan inte följde Vianors anvisningar som klart och tydligt säger att vid alla svetsarbeten på fälgar SÅ SKA DÄCKET AV! Förstår naturligtvis att det är känslosamt för dom kände killen på Trolldäck, men faktum kvarstår att olyckan aldrig hade hänt om han:

1, läst anvisningen på burken (Nu vet jag inte om det står på just OK/Q8'as punkaspray (vilken var den som hade använts), men på dom flesta jag har sett så står det att man inte ska svetsa på ett hjul ÖHT om punkasprayen har använts) - Better safe then sorry...
2, Inte hastat med jobbet - utan monterat av däcket från fälgen.

Slutligen; det pekar INTE på att punkaspray kommer att förbjudas, utredningarna har visat att det inte är produkten i sig som det har varit något fel på, utan att handhavandefel har begåtts i dom fall där däck/fälg har exploderat pga kombination av svets och punkaspray. Jämför med att förbjuda bensin pga bensintankar som exploderat vid svetsarbeten...

/z.

går ju o diskutera o dra slutsatser om allt här..men ja håller med ovanstående iaf..  Däcket ska av innan man svetsar...det mesta kan bli farligt på ngt sätt med rätt verktyg...så man ska väl inte bara säga att skummet e farligt för att ngt exploderat..va JAG vet så har ja inte hört om att tuben ska vara farlig annars..har använt det många gånger själv och är helnöjd..har för mej att det står vissa begränsningar hur d skall användas med hastigheter osv..för min del har det hållt som ett vanligt däck..klart man kan köpa nytt däck istället som någon sa här på forumet,men det e ju ett val man får göra själv..har ja skapligt nya däck o kör i ngt vasst i däcket eller nått så köper ja inte nytt däck för det..det har funkat skitbra med burken så ja hoppas den kommer finnas kvar..annars ska ja åka o bunkra upp en hel hög innan dom förbjuds..over and out...

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

354 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#63
Masterworks skrev:
zkumboll skrev:
Masterworks skrev:
Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Och sålänge det är tillåtet för vemsomhelst att hantera en dator, kommer det finnas dryga och sega diskussioner på Internet wink. Det finns ett *väldigt* enkelt sätt att plocka bort faran: MONTERA AV DÄCKET INNAN SVETSNING PÅBÖRJAS.

EDIT; Lite förtydligande - ja, jag håller självklart med dig om att *farliga* produkter bör förbjudas, men problemet här är att rätt använd är produkten ifråga inte alls farlig. Däremot blir den som så många andra saker väldigt farlig vid handhavandefel.

Sen är det ju lite surt att du slår bort den "sega" lagningsgélen som behöver en minikompressor med argumentet "för dyrt". Den är fortfarande billig jämfört med ett reservhjul/bärgare, och lagar faktiskt betydligt bättre än latexvarianterna på sprayburk. Egenskaperna "bra" och "billig" är inte helt lätta att smälta samman wink

Hehehe... Sant som du säger!

Problemet är ju att när den billigare produkten står på hyllan så väljer majoriteten den
på grund av att den fungerar och är "ofarlig" rätt använd men det kommer
alltid att finnas folk som inte läser på och har rätt kunskap!

Jag har väll knappast slagit bort lagningsmassan med kompressor? Jag säljer sådana! hehehe...  wink

Om vi ska dra ett exempel: Låt os säga att Nisse har köpt en bil där det finns
punka spray i ett däck som han inte vet om, han åker till sin lokala gummigubbe
och ska skifta däck, men en mutter har rostat fast!

Vad händer på gummiverkstaden då? Jo vissa tar fram svetsen för att värma loss
dessa fastrostade muttrar och utsätter sig för livsfara!

Hur löser man ett sådant problem då?

Det var något att tänka på hmm ...


796 Inlägg
29 december 2008
#64
Masterworks skrev:
Visst finns alternativ, problemet e oftast att det
blir dyrare för att du behöver en kompressor oxå!

Sluta jämför med bensintanken då den är till för bensin, däcket är till för luft!

Skulle vara "kul" o se vad som hände om någon tippade i
brandfarligt medel i en kompressortank och sedan lämnade in den
för att den läcker och dom svetsar den?

Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Släpper man inte ut luften i en kompressor innan man börjar svetsa, så får man faaan skylla sej själv:lol:

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Masterworks
29 december 2008
#65
Hasselstrom skrev:
Masterworks skrev:
Visst finns alternativ, problemet e oftast att det
blir dyrare för att du behöver en kompressor oxå!

Sluta jämför med bensintanken då den är till för bensin, däcket är till för luft!

Skulle vara "kul" o se vad som hände om någon tippade i
brandfarligt medel i en kompressortank och sedan lämnade in den
för att den läcker och dom svetsar den?

Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Släpper man inte ut luften i en kompressor innan man börjar svetsa, så får man faaan skylla sej själv:lol:

Jo men det e gaserna som finns kvar i den tömda tanken/däcket som exploderar!

369 Inlägg
29 december 2008
#66
fritzo skrev:
Frågan är ju hur man använder dem fel, man monterar på munstycket och trycker på knappen på toppen, sen är det klart...
Har själv använt ett par stycken i nödfall och har aldrig hört att de är farliga förutom att däckgubbarna hatar dessa...

Kanske någon som påpekat detta innan i tråden men jag skriver det ändå. :p
Allt livet om de här reservhjul på burk handlar att när man kör snabbt en lite längre sträcka så blir vätskan värm och då bildas knallgas vilket är explosivt..
Så man ska alltid kränga av däcken vid ev svetsning på plåtfälg eller liknande så att däcket inte exploderar vilket det så tragiskt hände för en mekaniker i sthlm för några veckorsen som dog..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

796 Inlägg
29 december 2008
#67
Masterworks skrev:
Hasselstrom skrev:
Masterworks skrev:
Visst finns alternativ, problemet e oftast att det
blir dyrare för att du behöver en kompressor oxå!

Sluta jämför med bensintanken då den är till för bensin, däcket är till för luft!

Skulle vara "kul" o se vad som hände om någon tippade i
brandfarligt medel i en kompressortank och sedan lämnade in den
för att den läcker och dom svetsar den?

Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Släpper man inte ut luften i en kompressor innan man börjar svetsa, så får man faaan skylla sej själv:lol:

Jo men det e gaserna som finns kvar i den tömda tanken/däcket som exploderar!

Släpper man kondenspluggen i botten, så borde allt åka ut..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

279 Inlägg
29 december 2008
#68
Ot ?

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2008
#69
man svetsar inte en trycktank.


Eliminator
1 441 Inlägg
29 december 2008
#70
Adde666 skrev:
man svetsar inte en trycktank.

Hmm, hur bär de som tillverkar tankar åt då? wink

Klart det går, men det är inte att rekommendera, men i princip så går det om man sedan besiktar och provtrycker den efteråt.

En bensintank exploderar inte,,,,,återigen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Avstängd
962 Inlägg
29 december 2008
#71
Frippe1 skrev:
sånn skit ska inte finnas, har man inte råd med ett reservhjul så kan de vara!

Hej 740 killen, på era bilar spelar ju rullomkrets ingen roll, men det finns faktiskt vissa bilar som driver på alla fyra hjulen och då kan man inte bara slänga på ett reservhjul och se glad ut. Och även om man har 5 identiska hjul så blir det ändå fel när man sätter dit ett helt nytt oslitet däck när dom andra 3 däcken är nerslitna ett par millimeter...

2 118 Inlägg
29 december 2008
#72
prodrive skrev:
Frippe1 skrev:
sånn skit ska inte finnas, har man inte råd med ett reservhjul så kan de vara!

Hej 740 killen, på era bilar spelar ju rullomkrets ingen roll, men det finns faktiskt vissa bilar som driver på alla fyra hjulen och då kan man inte bara slänga på ett reservhjul och se glad ut. Och även om man har 5 identiska hjul så blir det ändå fel när man sätter dit ett helt nytt oslitet däck när dom andra 3 däcken är nerslitna ett par millimeter...

Precis, tvingas byta fördelningslåda pga slarv med däck skulle va segt tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

354 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#73
NJ_ skrev:
prodrive skrev:
Frippe1 skrev:
sånn skit ska inte finnas, har man inte råd med ett reservhjul så kan de vara!

Hej 740 killen, på era bilar spelar ju rullomkrets ingen roll, men det finns faktiskt vissa bilar som driver på alla fyra hjulen och då kan man inte bara slänga på ett reservhjul och se glad ut. Och även om man har 5 identiska hjul så blir det ändå fel när man sätter dit ett helt nytt oslitet däck när dom andra 3 däcken är nerslitna ett par millimeter...

Precis, tvingas byta fördelningslåda pga slarv med däck skulle va segt tongue

Låter ganska dyrt hehe..


1 210 Inlägg
3 januari 2009
#74
Sokrates skrev:
Adde666 skrev:
man svetsar inte en trycktank.

Hmm, hur bär de som tillverkar tankar åt då? wink

Klart det går, men det är inte att rekommendera, men i princip så går det om man sedan besiktar och provtrycker den efteråt.

En bensintank exploderar inte,,,,,återigen.

/Tommy.

du trycker in kvävgas i trycktanken innan för att ta bort all explosiv gas, felet är att de finns för mycke förstå sig påare som bara ... inga fara jag har gjort de här många gånger.. de funka då!

lite OT jag jobbar som svetsare och svetsar tryckkärl mm wink

och när vi endå är på G... tongue ska du svetsa i en bensintank ska den tömmas på soppa fyllas upp med vatten... lr ligga och luftas sen in med kvävgas flöde som i trycktankar... sen ju mindre soppa i tanken destå farligare!!  blir gaser... smile
Senast redigerat av Ekis! (3 januari 2009)

409 Inlägg
21 januari 2010
#75
ja men för bensin krävs det ca 0,6-8,0 vol % för att det ska brinna så det går att svetsa i en bensin tank utan att det kommer att börja brinna som dom flesta tror... för när man går över 8,0 volym % så vill det ej ta sig så har man en fylld bensin tank så går det att svetsa i den utan att tömma ur bensinen i den farligare att tömma ur den än inte för gör man det då blir det mer gaser i tanken som vill explodera... sen har jag läst nån stans att man ska fylla på och töma ur luften ur däcken flera gånger när man har andvänt sånt där reservhjul på burk för att få ut gasen som är i...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Golle
448 Inlägg
21 januari 2010
#76
Men grattis killen! Du svarade på ett inlägg från 2009-01-03...
Senast redigerat av WilYawn (22 januari 2010)

James May: In other news.... I've fitted a fan!


Sök