2443
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

270 Visningar
Uppdaterades senast 28 november
543 Inlägg
tisdag 21:20
Trådstartare
#1
Tänker jag gör en tråd för min 88'ans 240 nu när saker börjat ske.


Senaste månaderna har jag införskaffat både materiel och kunskap. Jag har sökt efter lämpligt styrsystem för insprutningen och tändning. Jag har sökt efter ett 88b b230 block, sökt toppar, kamaxlar och lite annat.

I nuläget har jag en b230fb liggandes i garaget. Komplett med grenrör, insug, spridare, svänghjul och allt annat. Fick tag på denna av några som trimmar Volvo häruppe för 2000kr.

Har även fått tag på en 530-topp som är orörd men saknar några ventiler, kam och lyftare.

Saker som sker inom snar framtid:

Porta 530-toppen den kommande veckan för att sedan skicka iväg till en verkstad för bearbetning. Mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, dubbla ventilfjädrar, nya styrningar, planing till 11:1 komp, rengöring, tätningar osv. 6000kr.

Demontering av motorblocket med en mindre renovering. Motorn har kompression i nuläget och jag väljer att inte byta ut kolvringarna. Vill inte hona blocket och se att toleranserna är för stora och enda alternativet är antingen sleeves eller borrning till ÖD.

När blocket är isärplockad, renoverad och toppen är tillbaka och redo så ska allt sättas ihop och installeras i bilen.

Slutgiltiga målet är att ha en relativt pålitlig motor med "bara" 150-200hk.

Receptet blir alltså följande:

- Planing
- Portning
- Frästa ventilsäten
- Nya ventiler/tätningar/styrningar
- 4-2-1 extraktor
- Vassare kamaxel
- Dubbla ventilfjädrar (för framtiden då jag har styrdon)
- Standard b230 bottendel till att börja med, sedan:
2.5l vevaxel
H-vevstakar
Nya kolvar
- Lättat svänghjul
- Balansering


Stora frågan är vilken kamaxel som är bäst lämpad. Kontrollerbart styrsystem kommer att installeras vid ett senare tillfälle, och jag behöver därför en mildare kam som faktiskt går att köra på originalsprut. Tändningen kan jag justera (ish) och bränslet kan jag reglera lite hejvilt med hjälp av andra spridare osv.

FB-motorn bör ha en VX3-kam i sig men jag kan ej se någon stämpling. Måste mäta den för att säkerhetsställa vad det är för kam.

Professionell hatare

543 Inlägg
torsdag 23:00
Trådstartare
#2
https://www.youtube.com/shorts/3emoDoLI … ture=share

Länk till hur bilen faktiskt ser ut. Som ni ser är det en riktig pärla.



https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-35524e1b3388a9fe59c9a5f80ec3e439.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-3ce88f58e592e9002c94a771ee55a994.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-5be1849a8590dabec24d7e0d669421f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-351d959f9fa54dc9f66caf442ae4a4de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-50fac7358f93d3cefdc531b927296d35.jpg



Här är några bilder på saker jag lagt till med tiden.

Extralamporna hittade jag på en loppis för kring 25kr styck. Plockade isär/rengjorde och fixade nytt kablade och installerade.

Hittade någon typ av venetian blinds på ebay från Thailand, såg bättre ut på nätet än i verkligheten. Hjälpte inte heller att man var tvungen och kapa dom i rätt längd.

Professionell hatare

543 Inlägg
torsdag 23:02
Trådstartare
#3
Notera det delvis täta silikonet som håller fast fönstret och insidan någorlunda tät.

Iaf. Då det är black friday imorgon har jag gjort en liten inköpslista från Folkraceshoppen.

-Extraktor
-H-kamaxel
-Lyftare
-Justerbar kamdrev

Blir väl att installera i nuvarande motorn då jag är alldeles för ivrig att vänta 14 veckor på att få tillbaka bearbetade toppen!

Professionell hatare


Sök