2968
Sök

Val av 15" bas för höga SPL-tal.

tokfrans
982 Inlägg
8 januari 2009
köp en bok rickard ist.. eller börja samla på frimärken. är nog mer din hobby.

"There can only be one"
205 Inlägg
8 januari 2009
huskvarna skrev:
Hej igen!

Hur är Pioneers SPL 15" bas på 8000watt jämfört med DD 3515 och DD9515?
Jag har för mej att peakeffekten på 3515 resp. 9515 ligger 4800watt resp. 6000watt
på dessa basar.
Är denna Pioneerbasen bättre på att spela riktigt högt jämfört med DD:s 3515 och 9515?
Och vad består högtalarkonen av på 3515 och 9515 i standardutförande?
Det ser ut som papp.
Och vad det gäller 1-ohmsbelastning på Sinus Live 3000 så går det att köra i detta läge
förutsatt att steget får ström.
Tacksam för svar!

MVH
           Jörgen
           Huskvarna

Jörgen om jag får rekomendera dig en matchande bas till ditt steg så skulle det vara 2515 4/4. du skulle helt klart klara dig med en sådan om du funderar på DDubbel DDena smile

2 665 Inlägg
8 januari 2009
k1mm0
jag förstår att du tycker det verkar som babbel men det är så när det är långt över din kunskapsnivå då känns det så. Men du kommer förstå mig när du läst boken du pratar om. Detta är ren ellära i högtalarbranchen.

Hävdar du att jag har fel får du bevisa på vilket sätt jag har fel och förklara hur det ska vara.
Kan du inte det då lyser din okunskap igenom.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 058 Inlägg
8 januari 2009
Tror nog att Kim har lite mer erfarenhet än du vågat drömma om.

Han VET hur saker och ting fungerar. Han HAR testat Sl-a 3000 mer än du nånsin har kunnat föreställa dig.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
8 januari 2009
vw_performance skrev:

Han VET hur saker och ting fungerar. Han HAR testat Sl-a 3000 mer än du nånsin har kunnat föreställa dig.

kanske liiite å ta i va..tongue

nog för att kimmo har testat dessa saker men....

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
8 januari 2009
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

han vet i alla fall att det spelar högre när man lastar ner ett steg. och att effekten knappast sjunker när man kör ett sla 3000 i 2ohm jämfört med 4ohm...

PoLoud =D

16 197 Inlägg
8 januari 2009
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

han vet i alla fall att det spelar högre när man lastar ner ett steg. och att effekten knappast sjunker när man kör ett sla 3000 i 2ohm jämfört med 4ohm...

inte säkert att de spelar högre för att du lastar ner de mer..

ja kan inget om just dessa steg så ja tänker inte uttala mig.

tokfrans
982 Inlägg
8 januari 2009
detta steg spelar högre när de lastas ner smile det är testat om och om igen big_smile

1 058 Inlägg
8 januari 2009
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:

inte säkert att de spelar högre för att du lastar ner de mer..

ja kan inget om just dessa steg så ja tänker inte uttala mig.

det gör det big_smile

det är ju specat 3000w vid 2ohm. 1800 om jag inte missminner mig vid 4ohm.

med samma bas, fast olika spolar så spelar det högre med 2ohms last.

Vid burp går det att last 1ohm på ett sånt steg. det är testat. och det spelar högre.
Senast redigerat av vw_performance (8 januari 2009)

PoLoud =D

2 665 Inlägg
8 januari 2009
Ja det stämmer jag skrev fel på effekten men beräkningarna ska stämma.

Hur kan det vara samma bas med olika spolar??? då är det ju inte samma bas. I stort sett alla thiel smal parametrar blir annorlunda med dubbelspole. Så det är väldigt fel att kalla den för samma

k1mm0   jasså spelar ditt steg högre när det lastas ner.
Hos mig är det högtalaren som spelar högre eller lägre, från mitt steg hörs ingenting.

Vw_performance nu svammlar du igen.  Jag har aldrig påstått att effekten sjunker i 2ohm!!!!!!!!!!!
Jag har påstått att spänningen sjunker i 2ohm
eftersom det inte orkar leverera dubbel så mycket ström i 2ohm som i 4ohm.

Jag har ingen åsikt om hur mycket erfarenhet k1mm0 har men det kan inte vara så mycket för han ser ung ut på bilden.
Senast redigerat av Rickard-v (8 januari 2009)

1 058 Inlägg
8 januari 2009
du påstår att det spelar lägre med en 2ohms bas än en 4ohms bas. och enda anledningen till att det skulle kunna vara så är att effekten blir mindre. eller hur?

sen angående parametrarna hur dom ändras på en bas med olika spolkonfigurationer vet jag inte riktigt så det kan jag inte uttala mig om, men tror knappast att nån parameter som spelar in på basens känslighet alltså hur högt den spelar med samma effekt ändras. och det vet jag att lastar man ner steget så ger det mer effekt. och BASEN spelar högre.

Jag har själv provat detta. inget jävla svammel.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
8 januari 2009
vw_performance skrev:
du påstår att det spelar lägre med en 2ohms bas än en 4ohms bas. och enda anledningen till att det skulle kunna vara så är att effekten blir mindre. eller hur?

sen angående parametrarna hur dom ändras på en bas med olika spolkonfigurationer vet jag inte riktigt så det kan jag inte uttala mig om, men tror knappast att nån parameter som spelar in på basens känslighet alltså hur högt den spelar med samma effekt ändras. och det vet jag att lastar man ner steget så ger det mer effekt. och BASEN spelar högre.

om du seriekopplar elle parallelkopplar en spole har STOR betydelse inte bara va gäller ohmtalet.. finns en MASSA andra parametrar som ändras då..

tokfrans
982 Inlägg
1 058 Inlägg
8 januari 2009
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

om du seriekopplar elle parallelkopplar en spole har STOR betydelse inte bara va gäller ohmtalet.. finns en MASSA andra parametrar som ändras då..

jo det visste jag . men kan kan inte ha en och samma bas till 4 och 2 ohm, vilket var det vi snackade om.. vad jag menar är en bas som har 2x2ohm och en med 2x4ohm.. och där har jag ingen aning om hur parametrarna ändras.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
8 januari 2009
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

jo det visste jag . men kan kan inte ha en och samma bas till 4 och 2 ohm, vilket var det vi snackade om.. vad jag menar är en bas som har 2x2ohm och en med 2x4ohm.. och där har jag ingen aning om hur parametrarna ändras.

de e ju olika från märkte till märke men ja kan ju leta upp ett exempel

1 058 Inlägg
8 januari 2009
tex RE SR finns ju i både 2x2 och 2x4.

PoLoud =D

2 665 Inlägg
8 januari 2009
Nej effekten blir inte lägre i 2ohm den blir högre. Spänningen blir lägre därför spelar den lägre,
men strömmen blir dubbelt så stor eftersom impedansen halveras.

(effekten är bara ett värde som räknas fram)
(spänningen är det som får talspolen att röra sig fram och tillbaka)
(därför är det lite missvisande och tro att man spelar högre bara för man har mer effekt, men den kommentaren vägrar ni nog att tro på eftersom det är så vanligt att säga så.)
Senast redigerat av Rickard-v (8 januari 2009)

1 058 Inlägg
8 januari 2009
okok .. ska tipsa dreddan om det så han kan byta spolar på sina dd basar. 2x4ohm. så kan han köra 8ohm per steg! då kommer ju spänningen öka från steget men strömmen minska, men det spelar ju ingen roll eftersom att det är spänningen som driver talspolen.. eller hur? då lär han ju spela snorhögt!

PoLoud =D

Basknarkare
470 Inlägg
8 januari 2009
Rickard-v skrev:
Nej effekten blir inte lägre i 2ohm den blir högre. Spänningen blir lägre därför spelar den lägre,
men strömmen blir dubbelt så stor eftersom impedansen halveras.

(effekten är bara ett värde som räknas fram)
(spänningen är det som får talspolen att röra sig fram och tillbaka)
(därför är det lite missvisande och tro att man spelar högre bara för man har mer effekt, men den kommentaren vägrar ni nog att tro på eftersom det är så vanligt att säga så.)

hallå? nån/nåra som har en dålig dag här? tongue back to den S.k frågan big_smile

Team Carbonize

497 Inlägg
8 januari 2009
men nu är det lite väl mycket teori!
om man ska jämnföra ordenklig kunskap/de som testar sig fram och vet vad dom gör imot nån som läser lite i en elbok osv osv då skulla jag säga ordenklig kunskap.
säger nu k1mm0 att det steget e testat att det spelar högre med lägre impedans så lär det ju vara så med har du nånsin spelat så högt som k1mm0 med din kunskap?eller kommer du nånsin nå det mid din kunskap?e bara lite nyficken.
det jag försöker komma fram till e man behöver inte kritisera folk bara för att dom inte kan varende liten detalj inom ett ämne. jag tror nog k1mm0 har bevisat ett och annat om att spela högt med sin kunskap!smile
Senast redigerat av Audi-powah (9 januari 2009)

Sök