Hittade detta på Gtiklubben:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … &id=55Luftfilter Av: Fredrik Ståhl, 2001-12-03
Det här är en jämförande test av två "insats" luftfilter i orginalboxen.
Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.
Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal
Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).
Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
Cellstorlek x antal x bredd = sugyta
Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
mycket mindre yta.
Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.
Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-
Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.
TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.
Orginal snitt 11.65sek
Populärt sportfilter snitt 11.82sek
40-90kmh på 2an
Orginal snitt 5,105sek
Populärt sportfilter snitt 5,357
Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.
Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.
mer info finns på bromsdata bladet.