3081
Sök

Kn filter. Någon prestandaökning?

FreddeK
5 februari 2009
#21
henrikh skrev:
Freddeponken skrev:
Mr_EmCom skrev:
För att sånna som du köper dom...

Du kan även torska på flygande besiktning då din bil är helbilsgodkänd

Sliter dom upp luftfilterboxen och ser efter om det är K&N eller biltemafilter?

Ett öppet filter ser dom ju tydligt...men det framgår inte av trådskaparen om det är det!
Senast redigerat av Freddeponken (5 februari 2009)

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
5 februari 2009
#22
Klart att ett luftfilter med bättre flöde bidrar till prestanda ökning. Men sen kan man diskutera om hur mycket effekt det ger, är helt olika från bil till bil. ~0.1hk-10hk.

Ska man få ut maximal effekt så kör man på ett "cold air intake", och snor en nätstrumpa från flickan.....(eller morsan) wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

FreddeK
5 februari 2009
#23
JapMax skrev:
Freddeponken skrev:
beto skrev:
så det är bara bullshit det där med effekt, mindre bränsleförbrukning?????        elllllerrr

alltså din bil är ju utprovad med ditt originalfilter och databoxen är ju optimerad med originaldelarna etc. varför skulle ett bolt-on filter göra skillnad när biltillverkarna ägnat år åt motorstyrning, filtersammansättning, luftflöde mm...

Optimerad my ass, sen när varit orginalprylar optimerade? Det är en ford han har ingen jävla formel 1

Vad jag menar är att grejorna är utprovade för att lira bra och länge utan att något tar skada...visst kan man göra ditten och datten med en bil men i det stora hela så slutar det oftast med något haveri...som en trasig lmm osv. Som sagt vet vi ju inte vad det är för filtertyp ens.

fälg fantast
1 086 Inlägg
5 februari 2009
#24
kammar du håret bakåt och har mkt hopp och drömmar så får du runt 4 hk

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

101 Inlägg
5 februari 2009
#25
Öppna/sport luftfilter,ger endast trimmade turbobilar mer effekt, i vissa fall även trimmade N/A med större cylindervolym.
Ett standardfilter ger ett tillräckligt bra flöde till en standardmotor,och därmed ej kan vinna något i effektväg på ett sportfilter.
Därimot får man in mer skit i motorn,då sportfiltrerna har glesare fibrer.


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 februari 2009
#26
JapMax skrev:
Att säga att "sportluftfilter" inte ger effekt är lögn, att säga att de ger effekt är oxå lön. Allt är inte svart o vitt. Vissa bilar har bevisligen visat väsentlig effektskillnad med annat luftfilter. Medans vissa inte ger någon skillnad.

Att tveklöst hävda att alla luftfilter är skit är lika naivt som att säga att de ger 20hk+.

+1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

338 Inlägg
5 februari 2009
#27
Hörde av en kille som hade ett k&n filter i sin 850glt-96 han hade bänkade 182hk fast han bänkade den aldrig innan. Var nog bara ovanligt vass från början tongue sj tror jag inte på öppna filter känns som dom mest skadar motorn och lmm, tror mer på insatts elr cci-box.


1 570 Inlägg
5 februari 2009
#28
Freddeponken skrev:
henrikh skrev:
Freddeponken skrev:

Du kan även torska på flygande besiktning då din bil är helbilsgodkänd

Sliter dom upp luftfilterboxen och ser efter om det är K&N eller biltemafilter?

Ett öppet filter ser dom ju tydligt...men det framgår inte av trådskaparen om det är det!

Så man får inte ha öppet luftfilter? Får man ha NGK tändstift eller måste man ha det märket bilen kom med. Det kan ju inte vara sant.

865 Inlägg
5 februari 2009
#29
Freddeponken skrev:
Mr_EmCom skrev:
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att sånna som du köper dom...

Japp tyvärr men sant! I originalbilar så är detta bara helt meningslöst förutom att du får ett trevligt insugsljud men som sagt kan paja Lmm...är det värt det? Du kan även torska på flygande besiktning då din bil är helbilsgodkänd, detta får man inte veta av micro etc för dom vill bara sälja dyra filter.

sluta prata skit... så här e det i vissa fall man man få mer hk i vissa fall inte allt beror på motorns skick osv... att ex volvos luftfilerbox skulle vara bäst på volvo e ju lögn i vissa fall kan ett öppet filter vara bättre...


1 570 Inlägg
5 februari 2009
#30
Det vore ju kul om någon oberoende kunde bänka en vanlig sugmotor först med originalfilter och sedan med sportfilter och se skillnaden.

865 Inlägg
5 februari 2009
#31
henrikh skrev:
Det vore ju kul om någon oberoende kunde bänka en vanlig sugmotor först med originalfilter och sedan med sportfilter och se skillnaden.

du kommer aldrig få veta vad den gör på just din motor så länge din motor inte e helt ny...


338 Inlägg
5 februari 2009
#32
henrikh skrev:
Det vore ju kul om någon oberoende kunde bänka en vanlig sugmotor först med originalfilter och sedan med sportfilter och se skillnaden.

De hade varit intresant big_smile


13 Inlägg
5 februari 2009
#33
Köp, prova och utvärdera! Vad är det för pengar vi snackar om? 300-800kr, beroende på vilken sort och kvalite du köper. Det är inga stora ingrepp du behöver göra.

1 196 Inlägg
5 februari 2009
#34
monterade kn filter på pappas s80, det blev en jävla skillnad, den blev piggare på gasen

1 723 Inlägg
5 februari 2009
#35
henrikh skrev:
Så man får inte ha öppet luftfilter? Får man ha NGK tändstift eller måste man ha det märket bilen kom med. Det kan ju inte vara sant.

är bilen helbilsgodkänd så är svaret nej, du får inte ha det. Tändstift har det diskuterats om man egentligen får byta men hur ska de kolla det på bilprovningen? Biten med tändstift känns långsökt....

WestCoast!
86 Inlägg
5 februari 2009
#36
*suck* Ett sportfilter på en ST220 ger inte mer effekt, men du kommer få ett mysigare ljud än vad du redan har.
Dessutom är styrsystemet i ST220 addaptivt vilket betyder att bilen "lär" sig hela tiden så om du t.ex. monterar vassare kammar, extraktorpipor, avgassystem samt filter och sedan "nollar" boxen (dvs. lyfter batteripolen i 10min) så kommer det göra skillnad...

Dock kommer inte enbart ett sportfilter göra några under för sig tyvärr, det "måste" kombineras med andra trimprylar för att komma till sin fulla rätt....

my two cents.
/Hampus

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

Avstängd
512 Inlägg
5 februari 2009
#37
Ja inte ökar effekten! kanske milli hk, Sen får du ingen förvärming av insugsluften vintertid, och ja det är godkänt, sålänge du har luftmassemätaren kvar så..

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
5 februari 2009
#38
Hittade detta på Gtiklubben:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … &id=55

Luftfilter    Av: Fredrik Ståhl, 2001-12-03

Det här är en jämförande test av två "insats" luftfilter i orginalboxen.

Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.

Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal

Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).

Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
Cellstorlek x antal x bredd = sugyta

Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
mycket mindre yta.

Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.

Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-

Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.

TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.

Orginal snitt 11.65sek
Populärt sportfilter snitt 11.82sek

40-90kmh på 2an

Orginal snitt 5,105sek
Populärt sportfilter snitt 5,357

Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.

Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.

mer info finns på bromsdata bladet.

- "Fixade det som var trasigt men..." -

Avstängd
233 Inlägg
5 februari 2009
#39
Ger inte märkbara hästkrafter, bara härligt insugsljud, bättre respons & om du har turbo får du dumpljud.

Blå saab 9-3 turba

Med lem
164 Inlägg
5 februari 2009
#40
Blida skrev:
Ingen aning vilken filter typ det är du köpt.
Men om du läser lite om ämnet:
Varm luft=mindre syre.
!

Ställer mig lite frågande till det påståendet.! Vill du vara vänlig att utveckla det mer, du som "läst lite mer om ämnet"

Jag har en annan teori om varför varm luft är sämre än kall, och den bygger inte på att syret försvinner någon annanstans . !
Senast redigerat av Instabil (5 februari 2009)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.


Sök