Attfilterbyte ger mer effekt eller inte är ju en hel evighets debatt om.
Det finns bara ett enda sätt att verkligen veta om det blir någon skillnad och det är att besöka typ rotortest osv.
Ska du få mer effekt så ja bilen måste ha mer luft men den kommer INTE dra mindre soppa för det.
Tvärttom, ju mer luft ju mer bränsle för att inte spikning ska uppstå och egi boxen är programmerad för ett visst förhållande.
Anta att din bil orginal går på 1 del soppa på 5 delar luft så kommer du öka kanske till 2-3 delar soppa och 8-9 delar luft.
Att de släpper in mer luft är korrekt eftersom att de inte är lika restrektiva.
Varför biltillverkarna sätter i pappfilter är egentligen för att få ner kostanden då den andra sorten är dyrare att köpa och tillverka.
En annan variat för att få svar på tesen om mer luft ger mer power är att testa att skita ner ditt orginalfilter riktigt duktigt å testa sen hur bra bilen går.
MEn vissa bilar har en kul förmåga att inte öka på med mer bränsle alls vilket innebär att du får bara i mer luft och då blir det naturligtvis ingen skillnad.
Oftast så sätter folk det här på sina 4 cylindriga sugisar.... Du har en 6 cylindrig motor så klart att det kommer märkas med ju fler cylindrar det ska fyllas.
Alla störst skillnad är det på en Turbo motor då laddet ökar en aning om inte bilen reagerar negativt och släpper ut den ökning som blir.
Men sen så är olika orginalfilter olika bra, har hört ett ryckte om att de som sitter standadr på tex SAAB 9-5 klarar av upp till ca 300 häst innan det är dax att hänga på ett annat filter och endel inte.
Det stället du lär märka mest skillnad om du nu får någon skillnad är på mellan och högre varv.
Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara