3416
Sök

Kn filter. Någon prestandaökning?

85 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en st220. det är så att jag har monterat ditt ett kn filter som jag köpt från micro. Den är beställd från denna här sidan, http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx

Det jag undrar är hur många hk ger ett sådant filter??

Mvh Alberto


Forummoderator
26 325 Inlägg
7 januari 2009
#2
Beror på om du har avskärmat så filtret inte suger i sig varmluft från motorn?
Brukar snackas om plus minus noll. Man får ett fränt insugsljud i vissa fall.
Finns trådar om detta annars.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

FreddeK
7 januari 2009
#3
Hej ditt filter kommer inte ge dig mer hästkrafter tyvärr. Akta så du inte har sönder din luftmängdmätare.

85 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#4
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????


Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2009
#5
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att det ser bra ut och ger ett grymt härligt insugsljud.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Med.lem
3 759 Inlägg
7 januari 2009
#6
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att sånna som du köper dom...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt
Senast redigerat av Mr_EmCom (7 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

85 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#7
så det är bara bullshit det där med effekt, mindre bränsleförbrukning?????        elllllerrr


Forummoderator
26 325 Inlägg
7 januari 2009
#8
Mr_EmCom skrev:
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att sånna som du köper dom...

Been there, done that tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

FreddeK
7 januari 2009
#9
Mr_EmCom skrev:
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att sånna som du köper dom...

Japp tyvärr men sant! I originalbilar så är detta bara helt meningslöst förutom att du får ett trevligt insugsljud men som sagt kan paja Lmm...är det värt det? Du kan även torska på flygande besiktning då din bil är helbilsgodkänd, detta får man inte veta av micro etc för dom vill bara sälja dyra filter.

FreddeK
7 januari 2009
#10
beto skrev:
så det är bara bullshit det där med effekt, mindre bränsleförbrukning?????        elllllerrr

alltså din bil är ju utprovad med ditt originalfilter och databoxen är ju optimerad med originaldelarna etc. varför skulle ett bolt-on filter göra skillnad när biltillverkarna ägnat år åt motorstyrning, filtersammansättning, luftflöde mm...

85 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#11
Ja det vet jag inte. tänkte ni kunde bättre.  Du kan ju dina grejer, men det va en som skrev ett otrevligt svar. Men tack ska du ha


FreddeK
7 januari 2009
#12
beto skrev:
Ja det vet jag inte. tänkte ni kunde bättre.  Du kan ju dina grejer, men det va en som skrev ett otrevligt svar. Men tack ska du ha

hehe inte behöver man vara otrevlig inte=) men ett öppet filter ska ge mera luft till motorn påstås det ju och därav mer mer effekt då soppa/luft blandningen blir högre....Men hur vet man att just sitt nya filter släpper igenom mer luft än sitt gamla originalfilter? osv...

Tänk på att ett orginalfilter oftast håller luften renare än ett öppet filter då det är tätare också. ett öppet filter måste man rengöra och sen olja in det... och det är just den här oljan som kan fastna på trådarna på luftmängdmätaren och förstöra den.

Finns så mycket teorier tyvärr om detta så man blir gråhårig.

Mvh Fredde

6 Inlägg
4 februari 2009
#13
Borra lite extra hål utöver dem som redan finns i underkant på burken, så får du mer insugsljud och så använder du dig av ett K&N eller BMC panelfilter.


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
#14
Det framgår inte om du köpt ett öppet filter eller ett panelfilter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
4 februari 2009
#15
Att säga att "sportluftfilter" inte ger effekt är lögn, att säga att de ger effekt är oxå lön. Allt är inte svart o vitt. Vissa bilar har bevisligen visat väsentlig effektskillnad med annat luftfilter. Medans vissa inte ger någon skillnad.

Att tveklöst hävda att alla luftfilter är skit är lika naivt som att säga att de ger 20hk+.

12 086 Inlägg
4 februari 2009
#16
Freddeponken skrev:
beto skrev:
så det är bara bullshit det där med effekt, mindre bränsleförbrukning?????        elllllerrr

alltså din bil är ju utprovad med ditt originalfilter och databoxen är ju optimerad med originaldelarna etc. varför skulle ett bolt-on filter göra skillnad när biltillverkarna ägnat år åt motorstyrning, filtersammansättning, luftflöde mm...

Optimerad my ass, sen när varit orginalprylar optimerade? Det är en ford han har ingen jävla formel 1

1 570 Inlägg
4 februari 2009
#17
Freddeponken skrev:
Mr_EmCom skrev:
beto skrev:
Varför tilverkas  såna filter då om det inte ger några hästar????????

För att sånna som du köper dom...

Du kan även torska på flygande besiktning då din bil är helbilsgodkänd

Sliter dom upp luftfilterboxen och ser efter om det är K&N eller biltemafilter?

654 Inlägg
4 februari 2009
#18
Ingen aning vilken filter typ det är du köpt.
Men om du läser lite om ämnet:
Varm luft=mindre syre.
Sen funderar på vart ditt filter sitter och hur mycket varmluft det drar i sig mot ett "skyddat" original panel filter.

När du har läst om detta kan du sen börja fundera på om du vunnit eller förlorat HK med ditt filter.
Nämnas kan dock göras att det man vinner eller förlorar på en vanlig normal bil,oavsett öppet eller panel filter märker man inte.

Vill du dock att det ska gå snabbare,intala dig själv så hårt det går att bilen går bättre,låter fränare,etc etc.
Så väcker du Placebo effekten inom dig,Den,den är MÄKTIG!

8 156 Inlägg
5 februari 2009
#19
Har man en bil med stort motorutrymme så kan man montera på ett större luftfilter. Det borde rent teoretiskt sett vara den bästa lösningen. Mindre skit i inluften, men ändå mer luft in i motorn.
Sen så kan det vara bra med någon form av avskärmning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Motormontör
437 Inlägg
5 februari 2009
#20
Attfilterbyte ger mer effekt eller inte är ju en hel evighets debatt om.
Det finns bara ett enda sätt att verkligen veta om det blir någon skillnad och det är att besöka typ rotortest osv.
Ska du få mer effekt så ja bilen måste ha mer luft men den kommer INTE dra mindre soppa för det.
Tvärttom, ju mer luft ju mer bränsle för att inte spikning ska uppstå och egi boxen är programmerad för ett visst förhållande.
Anta att din bil orginal går på 1 del soppa på 5 delar luft så kommer du öka kanske till 2-3 delar soppa och 8-9 delar luft.
Att de släpper in mer luft är korrekt eftersom att de inte är lika restrektiva.
Varför biltillverkarna sätter i pappfilter är egentligen för att få ner kostanden då den andra sorten är dyrare att köpa och tillverka.
En annan variat för att få svar på tesen om mer luft ger mer power är att testa att skita ner ditt orginalfilter riktigt duktigt å testa sen hur bra bilen går.
MEn vissa bilar har en kul förmåga att inte öka på med mer bränsle alls vilket innebär att du får bara i mer luft och då blir det naturligtvis ingen skillnad.
Oftast så sätter folk det här på sina 4 cylindriga sugisar.... Du har en 6 cylindrig motor så klart att det kommer märkas med ju fler cylindrar det ska fyllas.
Alla störst skillnad är det på en Turbo motor då laddet ökar en aning om inte bilen reagerar negativt och släpper ut den ökning som blir.
Men sen så är olika orginalfilter olika bra, har hört ett ryckte om att de som sitter standadr på tex SAAB 9-5 klarar av upp till ca 300 häst innan det är dax att hänga på ett annat filter och endel inte.
Det stället du lär märka mest skillnad om du nu får någon skillnad är på mellan och högre varv.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök