2726
Sök

Vilken topp, vilken kam i B230F?

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Har ett isbils projekt, Volvo 240Gl -88 med B230F. Har tänkt mig en liten lättare uppgradering med t.e.x ett extraktorgrenrör och 2,5" avgas, annan kam och möjligtvis annan topp men vet ej vad alla dessa toppar och kammar heter och vad som passar bra ihop och vad som sitter orginal. Tar gärna emot seriösa tips på vad som kan fungera bra.big_smile


CSR
167 Inlägg
10 januari 2009
#2
varför inte 531 topp med en H-kam? (om jag inte minns fel på märkningen:rolleyes:) vass som fan, blöddrig tomgång med skitbra på höga varv! tongue

~ Kör hårt, men lugnt! ~

1 758 Inlägg
10 januari 2009
#3
531 är ingen höjdare på en i princip orörd sugis... Större förbränningsrum i toppen = lägre kompression.

551 Inlägg
10 januari 2009
#4
531topp som e portad o planad, extraktor, 2.5" system och vx3 alt. k kam kanske kan vara nåt?

You can't B serious, oh K

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#5
Ok. då var H kam inget för mig, vill allt ha dra i hela registret.
Kollade runt lite efter 531 topp nyss och dom verkar ju vara fyllda med guld!!hmm

VX3 och K kam drar hela vägen typ eller?

Säg att man kör orginaltoppen då som jag förmodar heter 530?, funkar k-kam där också och hur mycket vågar man plana en sådan, 1-2mm? smile

Tacksam för tipsen, tar gärna emot fler.
Senast redigerat av connyolsson (10 januari 2009)


551 Inlägg
10 januari 2009
#6
vx3 o k drar bättre på mellan och högre register, om du är lite snål så kan du köra på V-kam också det är det billigare alternativet, jag tycker det går lika bra. den sitter i B230E.
alla kamaxlarna funkar på 530 toppen, det e ju bara att 531 har bättre flöde o på så sätt får du ett par hästar till.

man kan plana över 3 mm på original toppen men då behöver man kortare kamrem. men det är lagom med 1.5-2mm på dom.

You can't B serious, oh K

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
då får det bli 2 mm planing och k eller vx3 kam i 530in.

många tack.smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 januari 2009
#8
B230F + VX3 + 531 ger 136hk, det receptet fanns från Volvo orginal, en motor heter B230FB och den lämnar 130hk och den har 531, dock tror jag inte den hade VX3 kammen...


huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#9
Xoff skrev:
B230F + VX3 + 531 ger 136hk, det receptet fanns från Volvo orginal, en motor heter B230FB och den lämnar 130hk och den har 531, dock tror jag inte den hade VX3 kammen...

Varsågod:
http://www.forumbilder.se/images/271200911510894ec.jpg


Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#10
tack för hjälp.


Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
6 maj 2009
#11
ni glömde ju turbon (=

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 maj 2009
#12
Åter igen garaget trimmare som aldrig rört en volvo.

Hur *** kan man kalla en H-kam för vass`? Ingen av volvos orginalkammar är vassa.
H kammen blöddrar definitivt inte på låga varv.

Blöddrar en motor är den felinställd.
Till denna tråden så finns det nog 500 trådar om just precis samma sak.

Skall man åka trimmat sug så är det bara 405 alt 531 som gäller inget annat. Om man skall göra det riktigt. Visst går det att porta och plana de andra med men skall man ha ut max så är det de som gäller..
2mm så använder man ford kamrem. 122kuggar. Och då ingen biltema rem för den kuggar.
Planar du måste du ställa om kamaxlen det är inte att utgå ifrån vanliga märkningen. Det blir fel.
Tändningen ställes upp till 36-37 grader. Sedan skall man mappa om sprutet om man vill ha ut effekt

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
6 maj 2009
#13
Topper skrev:
Åter igen garaget trimmare som aldrig rört en volvo.

Hur *** kan man kalla en H-kam för vass`? Ingen av volvos orginalkammar är vassa.
H kammen blöddrar definitivt inte på låga varv.

Blöddrar en motor är den felinställd.
Till denna tråden så finns det nog 500 trådar om just precis samma sak.

Skall man åka trimmat sug så är det bara 405 alt 531 som gäller inget annat. Om man skall göra det riktigt. Visst går det att porta och plana de andra med men skall man ha ut max så är det de som gäller..
2mm så använder man ford kamrem. 122kuggar. Och då ingen biltema rem för den kuggar.
Planar du måste du ställa om kamaxlen det är inte att utgå ifrån vanliga märkningen. Det blir fel.
Tändningen ställes upp till 36-37 grader. Sedan skall man mappa om sprutet om man vill ha ut effekt

MVH

Mappa går väl inte, bara GLT och uppåt, möjligtvis GLE också som har styrdon till sånt. Kanske att jag har fel. Jag har en 405 topp, portad och planad, aldrig använd som jag ska bygga motor av. Så det hade jag kört på, VX3 som är volvostrim kam är ganska så mycket skit vad jag har hört. Jag ska lämna iväg min kam så dom får göra en så kallad " Åsa-Nisse" kam av den vilket är betydligt mycket bättre då det inte längre kommer vara en av Volvos orgialkammar, Men har du inte tillgång till det så hade jag kört på en H kam för jag har för mig om att det är den vassaste om man säger bland Volvos orginalare.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

driftsättare
169 Inlägg
6 maj 2009
#14
är det inte så om du planar 531 1mm så har du samma kompförhållande som på 530 orginal? jag hade ju kört med en 531 eller 405 planad 2mm ,portad och ställbartkamdrev och sen en vassare KG-kam som finns o hitta beganade typ överallt för ganska billiga pengar sen grenrör o avgassystem och sen ställbar BTR


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
7 maj 2009
#15
Allt med elektroniskt sprut går att mappa för att ändra kurvorna. Skall du ha en gatåka kam så är 8:an i "Åsa-Nisse" kam att föredra. Dryga med den är att skimsa in den för hattarna stämmer aldrig.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

67 Inlägg
8 maj 2009
#16
ta bort avgasarröret och häng dit ett stuprör måla bilen röd och måla två vita streck över hela bilen borde ge minst 2000 hästar wink de tror många har jag sett iaf


YEAH!!!
559 Inlägg
13 juli 2009
#17
så, B230F + VX3 + 531 är det ultimata sug-receptet? utan att plana men slipa lite i kanalerna,
sen kanske extraktor, 2,5" 2 burkar låter väl bra? smile

V o L v o

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juli 2009
#18
Extractor, 2½"  avgas utan katt ifrån extractorn med en simons innan bakaxeln och 1 efter är bevisat bäst!
Sen är ju 531:an ett bra alt. (planad 2-3mm) ställbart drev, omställd tändning, vx3 alt. k-kam så har du en del effekt sen samt en rapp motor. Ett bra alternativ är att svarva av svänghjulet samt balansera det :p
Alltid kul när man har lite mindre vikt på veven å dra runt wink

//Carfreak

60 Inlägg
4 november 2010
#19
steifan skrev:
Xoff skrev:
B230F + VX3 + 531 ger 136hk, det receptet fanns från Volvo orginal, en motor heter B230FB och den lämnar 130hk och den har 531, dock tror jag inte den hade VX3 kammen...

Varsågod:
http://www.forumbilder.se/images/271200911510894ec.jpg

steifan!!     vad har du fått tag i den bilden??? harru mer bilder kan du skicka dom i så fall är ute efter just den boken bilden kommer i från men har inte fått tag i den vet du var man kan få tag i en sån bok?
Senast redigerat av polis8911 (4 november 2010)

_saab900_ Racing Team_ The Power Of Sweden_

110 Inlägg
10 oktober 2011
#20
som sagt som skrivit innan 531topp har bättre flödde störe kanaler men mindre komp. du kan plana en volvo topp 530/531  8mm innan ventilerna tar i kolvarna!! vx3 kam är bra för turbo bygge alla "bonnraggare" ska alltid ha 531 topp och vx3 klart det går bättre än en sur gammal m-kam

jag hade satsat extraktor,531topp / 405topp planad 2-3mm och v eller h kam. samt 240 tändning fram på mellan axeln efter som tändningen på bilarna med fördelare bak 'är på tok för sen!

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!


Sök