Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.
Fattar nån?
Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det. T ex BMW Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns olika att välja på.. vad vet jag.
Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp som skulle kallas V90 (återanvändning) också Fyra kombi-bilar!
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.
Fattar nån?
Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det. T ex BMW Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns olika att välja på.. vad vet jag.
Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp som skulle kallas V90 (återanvändning) också Fyra kombi-bilar!
Du är inne på nått vettigt med BMW, de har ju bilar genom hela registret fån små o billiga till lyxiga lyxåk
Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.
Men Volvo kör med system som bromsar bilen vid hinder om föraren sover (eller hoppar ur bilen -> Fifth Gear). Är väl inte så illa pinkat?
Läser man tester biltidningar får Volvos alltid toppbetyg, medan andra bilar halkar efter.
Som exempel 'SUV-testet' AMS nr1 2008 (edit: dvs nr 1 2009 som ut 30/12) , Volvo XC60 får femma i säkerhet, BMW X3 / Land Rover Freelander 4,5or och Audi Q5 & Mercedes GLK 320 fyror. Dvs Volvo är bäst bland premiumbilar i säkerhet, iofs en helt ny modell. Men det säger ju en del ändå.
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.
Fattar nån?
Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det. T ex BMW Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns olika att välja på.. vad vet jag.
Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp som skulle kallas V90 (återanvändning) också Fyra kombi-bilar!
Fast BMW har ju inte mer än två kombis. En motsvarande V70 och en V50 så att säga. Med väldigt tydliga images, ja bara mena, kommer inte V50 och V60, samt S40/S60, konkurrera mot varandra iom att hoppet inte är så stort mellan dem?
Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.
Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.
Fattar nån?
Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det. T ex BMW Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns olika att välja på.. vad vet jag.
Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp som skulle kallas V90 (återanvändning) också Fyra kombi-bilar!
Fast BMW har ju inte mer än två kombis. En motsvarande V70 och en V50 så att säga. Med väldigt tydliga images, ja bara mena, kommer inte V50 och V60, samt S40/S60, konkurrera mot varandra iom att hoppet inte är så stort mellan dem?
Tror det kommer en till BMW-kombi snart (OT ) faktiskt.
Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.
Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.
Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.
För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hehe Nu har inte Fifth Gear lagt ut klippet där dom testar Volvos City Safety-system på XC60. Slutgiltiga testet är att föraren slänger sig ur bilen under drift medan passageraren sitter kvar och ser förvånad ut Iaf tillräckligt 'fränt' för att ta upp i ett motorprogram.
Nupps, eftersom inget bilföretag släpper sina bilar lika snygga som concepten. Om Volvo gör det (Skit i de överdriva dörrarna och interiörern), och låter designen vara exakt som på bilderna så kan det vara räddningen. Conceptet är skitsnygg och futuristisk.
Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år. Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.
Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.
Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år. Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.
Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.
Även om volvo och SAAB började med det där idag skulle det ta runt 2 år tills de kom ut på vägarna och då är hela krisen förhoppningsvis över redan
Självklart är den cool. Fast dom flesta konceptbilarna är ju riktigt tuffa. Se bara på XC60. Den koncept- modellen var ju sinnessjukt cool. I synnerhet invändigt. Men sen ändrar dom ju på bilarna så pass mycket tills dess att dom ska släppas. Men men.
Tror dock att denna S60 kommer att bli riktigt nice när den är klar också. Däremot är jag tveksam till om det blir någon "räddning" för Volvo. Jag säger det jag alltid har sagt; Folk vill ha billiga bilar. Dom vill inte ha något lite mer exklusivt, dom vill inte ha en monsterstereo, dom vill inte ha stolar som känns som fåtöljer, dom vill inte ha en bil med en massa onödiga detaljer... eller vill och vill... vill kanske dom vill. Men jag tror ändå att priset spelar roll. Jämför med många Ford och Renault (t.ex). De priserna ser ju väldigt mycket annorlunda ut, jämfört med Volvo. Ska man ha en fullproppad V70 så snackar vi ju nästan en halv miljon kronor, jämfört med att man kan få en HELT NY Renault Megane för 150.000kr typ.
På tal om S60 concept, en talangfull kille fick jobb hos Volvos designavdelning efter att ha gjort ett par bilder på SC90, enligt teknikens värld "Volvos svar på Mercedes CLS".
Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år. Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.
Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.
Även om volvo och SAAB började med det där idag skulle det ta runt 2 år tills de kom ut på vägarna och då är hela krisen förhoppningsvis över redan
Naturligtvis, och deras naiva, eller rent av värdelösa marknadsundersökningar har nu lett dom till konkurs
Ful och karaktärslös. Volvo borde bygga enkla, billigare, säkra, pålitliga och miljövänligare slit och släng bilar igen. För att få upp stora volymer så det blir lönsamt att bygga bilar kan man nog inte bygga spexiga bilar med konstiga dörrar och massa effekt.
Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.
Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.
Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.
För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.
RWD skapar krockar. Ovana förare kan absoulut inte hantera en RWD på vinterväglag, så där har du fel. En vanlig Svensson kan dock lösa en sladd-sitiuation med en FWD.
Ang. krockkuddar så har i princip alla tillverkare lika många krockkuddar, så det är i bilens konstruktion och säkerhetssystem som bilen kan skilja sig från mängden, det gör Volvo tkr jag.
Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.
För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.
I kontrast till ditt inlägg undrar jag om du tror att medelsvensson har både tid och kunskap tillräckligt nog för att avvärja en olyckssituation mha bakhjulsdrivning?
Förövrigt finns det en anledning till att många som varit med om kraftiga olyckor fått höra "tur att det var en Volvo". Räddningsledare och sjukvårdspersonal har sett lite mer, och vet lite mer än en genomsnittlig internetriddare.