Syst3m skrev:Rquired skrev:Syst3m skrev:
Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.
Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken?
Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.
För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.
RWD skapar krockar. Ovana förare kan absoulut inte hantera en RWD på vinterväglag, så där har du fel. En vanlig Svensson kan dock lösa en sladd-sitiuation med en FWD.
Ang. krockkuddar så har i princip alla tillverkare lika många krockkuddar, så det är i bilens konstruktion och säkerhetssystem som bilen kan skilja sig från mängden, det gör Volvo tkr jag.
Vill ändra det till att BILAR skapar krockar, inte större eller mindre chans till en olycka bara beroende på vart drivningen sitter. Hade folk inte klarat av att hantera en RWD på vinterväg hade de inte varit lagliga att sälja, men just den diskutionen har vart uppe så många gånger utan lösning så den skiter vi i.
Din "ovana förare" har inte en chans att reagera i någon av bilarna, även en van erfaren förare har det svårt. Men att svensson skulle komma ihåg att "släppa gasen" är ungefär lika otroligt som att de skulle komma ihåg "pumpa bromsen" på bilar utan ABS.
Nä pratar vi ovana svenssons gör det vad som är mest naturligt, nämligen bromsar och/eller försöker styra åt ett annat håll. Oftats ställer de sig på bromsen. Och där plogar FWDn glatt in i det lilla barnet som sprang ut i vägen, en RWD är i alla fall mer benäget att flytta på sig även om det förmodligen slutat med mosat barn här också med en ovan förare bakom ratten.
På en halkbana har kanske svensson lättare för att häva en sladd med en FWD, men det är inte riktigt samma marginaler och förberedelse "när det väl gäller".
Viktorie: Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.
Känner ändå en hel del sjukvårdspersonal och tvivlar stark på att de anser Volvo som mkt säkrare än andra motsvarande bilar. Dom vet väl i ännu högre grad än "en genomsnittlig internetriddare" vad fysik har för påverkan i en krock. En krock mellan en Hummer och en C30 krossas volvon, mest pga att Hummern väger drygt 1.5 ton mer och oavsett antal stjärnor i krocktester. På samma sätt mosar en Volvo 740 en liten Fiat.
Men jag har aldrig nekat till att Volvo skulle höra till bland de krocksäkraste bilarna, utan att de inte står ut i mängden på ett sätt så att det kan användas som ett försäljningsargument. Men tyvärr så går det inte att säga annat än positiva saker om Volvo i sverige utan att få mothugg, men om Volvo nu är världsbäst varför är det då påväg att gå under? Och skyll inte på Ford, för varför var Volvo så desperata att de vart tvunga att bli uppköpta av Ford...?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0