3012
Sök

Skyline r33 gts-t något att jämföra med en toyota supra MKIV TT?

360 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Hur bra är en Skyline r33 gts-t i prestanda, kvalite, väghållning, trim potential etc jämfört med en Supra MKIV tt?

Tack på förhand smile
/Victor

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
13 januari 2009
#2
trimpotensial och hållbarheten är bättre hos supran.
även om man lätt trimmar skyline också.
men supran känns tyngre och klumpigare tycker jag när man kör den


Meister
6 763 Inlägg
13 januari 2009
#3
Om du har tänkt att köpa någon av dom så köp supran om du inte ska gå på en gtr för då blir de en annan sak. De lirar på något sätt inte i samma division


360 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#4
camaro67 skrev:
Om du har tänkt att köpa någon av dom så köp supran om du inte ska gå på en gtr för då blir de en annan sak. De lirar på något sätt inte i samma division

Grejen är att jag från den härn månaden börjar spara pengar i 1 år framöver till en ny bil (beror på jobb). Jag är sugen på både supra och skyline. Men supran är jag mest sugen på. En skyline gtr är inget för mig då den kostar för mycket. Och nej, jag vill inte ha en r32 gtr tongue. Den är lite för gammal för min smak. Så jag tänkte bara försöka skaffa fram lite mer information om de 2 bilarna smile
Fördelar/nackdelar om de 2 bilarna?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

360 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#5
sir_daniel skrev:
trimpotensial och hållbarheten är bättre hos supran.
även om man lätt trimmar skyline också.
men supran känns tyngre och klumpigare tycker jag när man kör den

Vad väger skyline r33 gts-t? Supran har jag för mig väger 1600, rätta mig om jag har fel.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

maskinförare
125 Inlägg
13 januari 2009
#6
Tjänstevikt, kg: 1490
Totalvikt, kg: 1670

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

Meister
6 763 Inlägg
13 januari 2009
#7
Fritzeen skrev:
camaro67 skrev:
Om du har tänkt att köpa någon av dom så köp supran om du inte ska gå på en gtr för då blir de en annan sak. De lirar på något sätt inte i samma division

Grejen är att jag från den härn månaden börjar spara pengar i 1 år framöver till en ny bil (beror på jobb). Jag är sugen på både supra och skyline. Men supran är jag mest sugen på. En skyline gtr är inget för mig då den kostar för mycket. Och nej, jag vill inte ha en r32 gtr tongue. Den är lite för gammal för min smak. Så jag tänkte bara försöka skaffa fram lite mer information om de 2 bilarna smile
Fördelar/nackdelar om de 2 bilarna?

Supran och gtr:en ligger ju i samma prisklass. Runt 150 k så får man nog hyffsade ex av båda men här är en billig gtr http://www.blocket.se/vi/18221172.htm?ca=8_s


139 Inlägg
13 januari 2009
#8
min supra vägde 1540kg på snutens våg, det är en fullutrustad uk spec med skinn o allt.
går inte att jämföra med en gts, inte en gtr heller tycker jag.
trimpotetialen hos 2jz motorn är övergrymm, kammar, turbo, koppling, styrsystem och bränsle sen kan du köra nästan 4siffrig effekt på dom...växelodorna på dom manuella suprorna är bland det grymaste som går att få tag i bland fabriksbyggda bilar, helt otroligt biffiga grejjor.
rb26dett i gtr står väll pall för runt 600hk med kammar, turbo uppgradering, bränsle osv, men den har problem med smörjning, oljepumparna är ingen hit. kolvar o stakar bör man även byta vid detta laget.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 januari 2009
#9
JG skrev:
min supra vägde 1540kg på snutens våg, det är en fullutrustad uk spec med skinn o allt.
går inte att jämföra med en gts, inte en gtr heller tycker jag.
trimpotetialen hos 2jz motorn är övergrymm, kammar, turbo, koppling, styrsystem och bränsle sen kan du köra nästan 4siffrig effekt på dom...växelodorna på dom manuella suprorna är bland det grymaste som går att få tag i bland fabriksbyggda bilar, helt otroligt biffiga grejjor.
rb26dett i gtr står väll pall för runt 600hk med kammar, turbo uppgradering, bränsle osv, men den har problem med smörjning, oljepumparna är ingen hit. kolvar o stakar bör man även byta vid detta laget.

Det går att få upp den till närmare 1000hk med orginal botten, RB26DETT'en alltså, men dock så är det inte lika driftsäkert som 2JZ'an.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

139 Inlägg
13 januari 2009
#10
nej, min bror har inoficiellt svenskt rekord med standard botten på rb26, nu small han ett vevlager, trots N1 oljepump, men han åkte 210 blås på 1430kg bil över mållinjen, dvs en bit över 600påsar. stakarna är faktiskt rätt bra i dom och ligger man på rätt AFR så funkar ju kolvarna, men som du säger, det är bara en tidsfråga innan det brakar, det är mest smörjningen som nissan har problem med.
1000hk håller det inte för med standard botten änns en repa på belastning i bänk

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 januari 2009
#11
JG skrev:
nej, min bror har inoficiellt svenskt rekord med standard botten på rb26, nu small han ett vevlager, trots N1 oljepump, men han åkte 210 blås på 1430kg bil över mållinjen, dvs en bit över 600påsar. stakarna är faktiskt rätt bra i dom och ligger man på rätt AFR så funkar ju kolvarna, men som du säger, det är bara en tidsfråga innan det brakar, det är mest smörjningen som nissan har problem med.
1000hk håller det inte för med standard botten änns en repa på belastning i bänk

Finns ett bolag i Australien som har plockat ut lite över 800 hästar vad jag vet av ur en RB26'a med orginal botten. Kommer dock ej ihåg namnet på dom. Men dom kör dragracing i en R32'a tror jag det var. Detta var för runt 2 - 3 år sen jag såg det så jag kommer inte ihåg det fullt, men jag blev imponerad iaf.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

maskinförare
125 Inlägg
13 januari 2009
#12
om jag får låna tråden lite. är de stor skillnad på rb25 & rb26:an?

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

7 120 Inlägg
13 januari 2009
#13
skyen skrev:
om jag får låna tråden lite. är de stor skillnad på rb25 & rb26:an?

Ja. Storlek, turbomatningen, kammar, kolvar och stakar, spridare...Rubbet.

Skulle f.ö. inte rekommendera 1000hk i en RB26 med original botten.

139 Inlägg
13 januari 2009
#14
ja, det är som att jämföra en honda esi mot en vti om de säger dig något, eller en gsi 8v mot en 16.
rb26 har ju aningen mer volym, den har hel mekanisk topp, bättre, kolvar stakar, den har separata spjällhus, helgrymm topp och mycket mera, oljetrågen är en riktigt cool skapelse osv.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 januari 2009
#15
Satt och surfade lite, hittade dock inte länken men det fanns en kille vid namn Manny Cruz som körde 7'or med en RB26'a på metanol med orginal botten.

http://gtrpwr.com/?p=208

Estimerat från 1050 - 1300hp i maskinen. Ganska imponerande.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

139 Inlägg
13 januari 2009
#16
den går med torrsump, top of the linde gällande smörjning.
det finns ett par värsting rb26or, vet inte vilka modeller osv. men som är rena rama raceprylarna, som dom säkerligen kallar "stock". så det är inte hela sanningen.

en r32 eller 33 standard rb har dom inte använt. För dom behöver en hel del förbättringar även om metanolen är jäkligt tacksam.
dom kör ju dessutom garanterat betongat block, helsvetsade kyl kanaler i topp och ett pyramidringat block som skär igenom original packning och upp i toppen.
där är en del fördelar med mettis smile
dock är det lite trixigt att åka runder med hmm
Senast redigerat av JG (13 januari 2009)

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 januari 2009
#17
JG skrev:
den går med torrsump, top of the linde gällande smörjning

Jo det är ju klart, men vi snackade dock inte om smörjningen endast, bara om blocket pallade för effekt?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

139 Inlägg
13 januari 2009
#18
editerade mitt inlägg istället

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

139 Inlägg
13 januari 2009
#19
shepard i staterna åker 1400hk på 4cyl mettis med "stock" grejjor....det låter fräckt helt klart, men det är ju inte riktigt hela sanningen

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 januari 2009
#20
JG skrev:
den går med torrsump, top of the linde gällande smörjning.
det finns ett par värsting rb26or, vet inte vilka modeller osv. men som är rena rama raceprylarna, som dom säkerligen kallar "stock". så det är inte hela sanningen.

en r32 eller 33 standard rb har dom inte använt. För dom behöver en hel del förbättringar även om metanolen är jäkligt tacksam.
dom kör ju dessutom garanterat betongat block, helsvetsade kyl kanaler i topp och ett pyramidringat block som skär igenom original packning och upp i toppen.
där är en del fördelar med mettis smile
dock är det lite trixigt att åka runder med hmm

Nu vet jag ju inte direkt vad dom körde med eftersom det står inte. Har kollat runt på NDRA Nopi, och det verkar som om han verkligen körde stock block. Tydligen kört som bäst runt 7.5 på kvartsmilen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök