jag har haft en 855:a Awd och två xc70:or inom familjen, den ena XCn var av senare årsm..
vilket fall som helst så är det mycket viktigt att du kollar så att bilen verkligen ÄR fyrhjulsdriven, då viskokopplingen som är det som gör så att bakhjulen hänger med framhjulen är en ganska svag punkt, spec om ägaren innan har kört hårt med AWDn, kopplingen slits ut vilket som sagt kan medföra att bilen helt enkelt inte är fyrhjulsdriven alls... bästa sättet att testa det är att köra på en LÄMPLIG gräsplan/grusplan och dra på utav bara helvete under en kort stund och kolla sen om alla hjulen har spunnit. En annan svag punkt är framvagnen, den är helt enkelt underdimensionerad (enligt mig), så när du provkör bilen, lyssna efter klonk och känn efter vibrationer i ratten.
Ac:n hade vi problem med på våran XC70 -98, man behövde byta en ventil eller nåt och det kostade 18000:- om jag inte minns helt fel.... Mao kolla den ordentligt!
Skön bil med tyvärr mycket småfel ibland, leta efter en som har gått låångt eller riktigt kort,, där imellan kostar det ofta mycket med repkostnade som sagt ovan..
Lycka till med ditt bilköp!
Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...