Mr_EmCom skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
dump ska användas,
wrc bilarna kör utan =turbo slut fort. IOFS så blir ju nästan hela motorn slut ganska snabbt med;)
Skulle någon kunna vara vänlig bekräfta det?
Ja dom kör utan för dom vill ha laddtryck vid varje växeln, finns ingen anledning för dom då att släppa ut det.
Men dom kör väl med responssystem också samt att dom byter nog ut turbon innan den går sönder pga avsaknaden utav en dump...
Det där med wastegate ljud är bara skitsnack enligt mig.
Det enda ljudet du kan höra ifrån en WG är ifall du kör med en såkallad "screamer-pipe" som leder avgaserna rätt ut istället för in i avgassystemet.
Kvitterljudet ifrån bilar utan dump samt bilar med för hård ställda dumpar skapas av luften som åker tillbaka mot impellern på turbon.
Nej det skapar ingen konflikt med datorboxen.
Ju mer du laddar, ju mer luft kommer åka tillbaka på impellern.
DOCK kommer antagligen turbon hålla bra jävla länge även om du kör utan en fungerande dump.
Visst den kanske inte håller i 20.000 mil som den möjligtvis hade gjort innan men du kommer iaf inte behöva byta en gång om året heller.
Och sluta blanda in dieselbilar i dumpventilssnacket, snälla...