3364
Sök

Startar och går bra dör sedan tvärt/startar bra, går bra, stänger sedan av sig när som helst HJÄLP !!

5 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Har en mercedes 200 från 87 med förgasare som startar direkt, går superfint, för att sedan stänga av sig när som. Man kan starta bilen direkt (millisekunden) efter den dött och den går ett tag till för att återigen dö utan förvarning. Ibland går den 15 mil utan att dö, ibland går den 5-7 sekunder, man vet aldrig. Har den väl börjat lägga av så tar det ett par dagar innan den funkar i hyffsat många mil igen. Den får bränsle (har kollat efter pumpen) och går som sagt perfekt annars. När den slutar fungera så är det som att man vred av tändningen. Har haft den inne på 2 verkstäder och de har inte hittat vad som kan vara felet, men jag misstänker att det finns folk här som vet mer än verkstadsgubbarna smile

Mycket tacksam för idéer, synd om finmercan skulle behöva gå på skroten för vad som kan vara ett supersimpelt fel......

5 Inlägg
18 januari 2009
Personligen kan jag inget om mercedes, men det borde ha elektroninskt tändsystem? hade en gammal Audi GT Coupe -87a en gång i tiden som hade liknande problem. Den kunde funka superbra mellan 15sek och flera dagar, men sen dog den tvärt. Efter en vecka i garaget och hela elsystemet i motorutrymmet blivit disikerat 2 gånget så började jag snegla på tändmodulen. Köpte en ny för ca 500:- och bilen spann som en katt igen. Hade aldrig några problem igen med att bilen dog.

Min sambo hade även ett liknande problem på sin 245:a -88 även på den så var det tändmodulen som spökade. Nu är det inte säkert att du har samma fel, men kan vara värt att luska vidare på om det är tändmodulen.

Mvh Magnus.S

Volvo V70N T5 / Chevrolet S10 Sportside 4x4

5 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaret Magnus !

Jag har varit lite inne på om det kan bero på styrenhet/tändmodul men dom är ju så dyr så man skulle gärna slippa byta smile Ska dock ta ditt råd under beaktning och börja leta på skrotarna....

5 Inlägg
18 januari 2009
Om du tittar på skroten, så tar du med Boch nummret på din tändmodul. Det är nämligen så att flera olika märken samt modeller på bilar har samma tändmodul. Ex: så hade 245:an samma som Kadett GSI -89 samma Boch nummer på sina moduler. Så du behäver inte bara titta på just ditt märke. Hoppas att du förstår vad jag menar med min lite defusa förklaring smile

Mvh Magnus.S

Volvo V70N T5 / Chevrolet S10 Sportside 4x4

5 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Ahh ok, smart... då bör det ju bli en hel del lättare att hitta en som passar.

Tack för hjälpen !
Albin

5 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Nu har satt i en ny tändmodul/styrenhet och ännu så länge går bilen, får se om den fortsätter att fungera bara smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök