Saab 9-5 mellan åren 1997 - 2001 hade problem med vevhusventilationen, och saab kom med en uppgradering som gick på en så kallad goodwill garanti. Med den nya vevhusventilationen så var det värsta kondensproblemen lösta, förutom vid kraftiga temperaturskillnader. Men Saab har aldrig varit så informativa angående sina uppdaterinar som går på goodwill garantin, så det finns många bilar rullande på våra vägar idag utan dom nya lösningarna. Så har denna bilen gått under ca 10år med det gammla systemet så skulle nog jag också leta vidare efter en annan bil.
Saab kom även med en uppdatering för Tändkassetten för några år sedan (06-07) tror jag det var, pga den ställde till med olika saker som ryckig gång, högre bränsleförbrukning mm. Den kostade ca 3200:- Saab original inklusive arbete. Mekonomen ca 2400:-. Om man tog kontakt med en Saab verkstad innom ett visst datum så fick man den utbytt gratis. Så det kan du också fråga om den har blivit utbytt om du ska köpa en Saab mellan -97 & 01.
Displyen för färddatorn är tydligen också en åtgångsvara på Saab, under dom 2 åren som jag hade min 9-5:a 2.3t -01 så fick jag byta den 2 gånger pga pixlarna försvann i skärmen så man såg bara halva siffror och bokstäver. Försökte få ut den på goodwill garanti, men det gick inte så det var bara att betala ca 1100:- Första bytet stod bilförsäljaren för. Det tråkiga med att byta den är att Saab måste programeran den till just din bil, så man kan inte byta den själv. Det var i alla fall vad dom sa till mig.
Volvo V70N T5 / Chevrolet S10 Sportside 4x4