Vitt kladd på oljestickan saab 9-5

Aero T16
18 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Hej.

Jag var nyss och tittade på en fin 9-5 kombi som hade rullat 19000 mil. Årsmodell 1999.

Men när jag skulle titta på oljan så var det vitt kladd på oljestickan. Satt ner den många gånger och det fortsatte bara att fastna på den. Det var även kladd hela vägen på stickan vid första "testet".

Lös ner i oljepåfyllnadshålet och där såg jag att det var en hel del med vitt kladd.

Oljan ska ha varit bytt för 200 mil sedan. Ca halva oljestickan var det med olja.

Är det något allvarligt fel på bilen?

saab_9
18 januari 2009 · 117 Inlägg

tar ju in vatten i motorn ?

Germax
18 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Ja, det läcker vatten till oljan. Köp inte bilen.

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 januari 2009 · 3 352 Inlägg

När det kommer vatten i oljan blir det vitt. Låter som det blandar sig med kylarvatten hmm

EvelynEriksson
18 januari 2009 · 11 Inlägg

tar in vatten i motorn, kan väll vara toppackningen?

BMW 520 "i" (1996)
Germax
18 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Saabs T7 motor innan 04 är rena skräpet, är de inte pajt så pajjar de.

Aero T16
18 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Tack för de snabba svaren. Tittade också på glykolen och den så mycket fin ut. Som ny. Var däremot lite stelnad grön gegga på kanten under locket men det var nog bara gammal stelnad glykol.

Det lite tryck i glykolen och nivån höjdes en aníng men inte mycket.

Kan det vita kladdet inte bara bero på kondens/fukt eller liknande som inte beror på trasig topplockspackning?

EvelynEriksson
18 januari 2009 · 11 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tack för de snabba svaren. Tittade också på glykolen och den så mycket fin ut. Som ny. Var däremot lite stelnad grön gegga på kanten under locket men det var nog bara gammal stelnad glykol.

Det lite tryck i glykolen och nivån höjdes en aníng men inte mycket.

Kan det vita kladdet inte bara bero på kondens/fukt eller liknande som inte beror på trasig topplockspackning?

jag tror toppackning men man ska inte vara säker. om det hade varit det skulle det nog vara olja i vattnet med fast det beror juh på om packningen är sönder vid en olje eller vatten kanal.

BMW 520 "i" (1996)
SupraJonas
18 januari 2009 · 181 Inlägg

Tidiga T7or har väll något vajsing med Vevhusventiliationen också

Aern
18 januari 2009 · 457 Inlägg

Stiger vattennivån i behållaren kan det vara så att topplockspackningen är slut och att kompression "läcker" ut i vattnet och skapar tryck!

Aero T16
18 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Oljan verkade vara normalt svart men det är bara ovan oljan eller i röret som det vita kladdet finns.

Aero T16
18 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Vehusventilation sa han var bytt till den nya.

Mickius
18 januari 2009 · 4 670 Inlägg

Aero T16 skrev:
Oljan verkade vara normalt svart men det är bara ovan oljan eller i röret som det vita kladdet finns.

Leta vidare är mitt goda råd! låter mycket väl som topplockspackningen! inge roligt o köpa en bil o börja riva de första man gör!

EvelynEriksson
18 januari 2009 · 11 Inlägg

Aero T16 skrev:
Vehusventilation sa han var bytt till den nya.

han behöver juh inte vara ärlig heller. han kan mycket väl bara vara ute efter att sälja.

BMW 520 "i" (1996)
EvelynEriksson
18 januari 2009 · 11 Inlägg

mickius skrev:

Aero T16 skrev:
Oljan verkade vara normalt svart men det är bara ovan oljan eller i röret som det vita kladdet finns.

Leta vidare är mitt goda råd! låter mycket väl som topplockspackningen! inge roligt o köpa en bil o börja riva de första man gör!

håller med starkt på topplockspakningen.!

BMW 520 "i" (1996)
Aern
18 januari 2009 · 457 Inlägg

Häller du i olja och vatten i ett glas så skär det sig, oljan på botten och vattnet längst upp. I det här fallet är glaset bottendelen på motorn!

EvelynEriksson
18 januari 2009 · 11 Inlägg

jag rekomenderar att du inte köper bilen om du inte vill börja riva i den det första du gör..

BMW 520 "i" (1996)
Lurken_85
18 januari 2009 · 832 Inlägg

Frågan är om motorn är rengjord sen han bytt vevhusventilationen. Det kan ju vara massa gegga kvar om den har varit dålig men som sagt så är det lite riskabelt att köpa den tror jag så jag har nog letat vidare iaf.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Crille88
19 januari 2009 · 1 353 Inlägg

det vita kladdet är kondens. blir så när bilen blir varm o sen kyls den ner o sen blir varm igen osv.. blir så på många bilar vintertid. ja har samma kladd på min bil men de e inget ja märker av på sommaren. har ingen topppackning som gått eller igensatt vevhusvent så allt dedär kan du bara glömma..

om de nu mot förmodan e så att de e riktig otur o de faktiskt e packning men ja tvivlar starkt på de.. för precis som du säger så har ja vanlig färg på oljan förutom att de kommer en vit klägga med när man drar upp stickan.. hade de varit packningar o liknande så hade du kunnat se samma kladd i locket vid oljepåfyllningen. alt locket i kylarvätskebehållaren.
/Crille

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
mrtellus
19 januari 2009 · 5 Inlägg

Saab 9-5 mellan åren 1997 - 2001 hade problem med vevhusventilationen, och saab kom med en uppgradering som gick på en så kallad goodwill garanti. Med den nya vevhusventilationen så var det värsta kondensproblemen lösta, förutom vid kraftiga temperaturskillnader. Men Saab har aldrig varit så informativa angående sina uppdaterinar som går på goodwill garantin, så det finns många bilar rullande på våra vägar idag utan dom nya lösningarna. Så har denna bilen gått under ca 10år med det gammla systemet så skulle nog jag också leta vidare efter en annan bil.

Saab kom även med en uppdatering för Tändkassetten för några år sedan (06-07) tror jag det var, pga den ställde till med olika saker som ryckig gång, högre bränsleförbrukning mm. Den kostade ca 3200:- Saab original inklusive arbete. Mekonomen ca 2400:-. Om man tog kontakt med en Saab verkstad innom ett visst datum så fick man den utbytt gratis. Så det kan du också fråga om den har blivit utbytt om du ska köpa en Saab mellan -97 & 01.

Displyen för färddatorn är tydligen också en åtgångsvara på Saab, under dom 2 åren som jag hade min 9-5:a 2.3t -01 så fick jag byta den 2 gånger pga pixlarna försvann i skärmen så man såg bara halva siffror och bokstäver. Försökte få ut den på goodwill garanti, men det gick inte så det var bara att betala ca 1100:- Första bytet stod bilförsäljaren för. Det tråkiga med att byta den är att Saab måste programeran den till just din bil, så man kan inte byta den själv. Det var i alla fall vad dom sa till mig.

Volvo V70N T5 / Chevrolet S10 Sportside 4x4
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang