2956
Sök

B230E - Vägrar starta!?

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Gör ett nytt försök, och hoppas på hjälp igen...

Körde in bilen igår lördag i garaget.
Bytte tändspole (Biltemas högeffekt), rotor (såg inte ut som originalet - Mekonomen's) och fördelarlock.
Alla andra delar är från Biltema...
Motorn vägrar nu att starta! sad
Sprayar startgas i insuget. - Motorn tänder till på gasen!
Motorn får därigen ingen bensin! hmm

Vad kan ha hänt?

Bytte tillbaka till gamla delarna.
Nu händer ingenting längre..
Tänder inte ens med startgas!

Pumparna går om dom får ström direkt.

Fel på tändmodul???

Bytte bränslerelä - Ingen skillnad!


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
25 januari 2009
#2
Tändstiftena kanske behöver bytas;)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

32 Inlägg
25 januari 2009
#3
har du kollat så ingen säkring har gått??
har du gnista till stiften?

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#4
C_A_T skrev:
Tändstiftena kanske behöver bytas;)

Nej!
Bilen är servad med longlife bosch-stift för tusen mil sen.
Tror knappast det är fel på stiften! cool


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#5
_PrOzAc_ skrev:
har du kollat så ingen säkring har gått??
har du gnista till stiften?

Alla säkringar är hela!
Var gnista först iom att den tände till när den fick startgas.
Nu tänder den inte till på startgas ens...hmm


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 513 Inlägg
25 januari 2009
#6
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm
Senast redigerat av farbrorbozze (25 januari 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 562 Inlägg
25 januari 2009
#7
farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

de stämmer kan vara ngt med hallgivaren.

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#8
farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

Pumparna ska gå igång när man slår till tändningen.
Det gör dom inte.
Kommer heller ingen gnista (tänder inte med startgas)
Alla kablar sitter som dom gjorde från början.
Har satt tillbaka alla gamla delar.
Kan vara fel på tändmodul???
Eller Hallgivare som en annan skrev... Men en sån kostar 1200,- hmm

Förstår inte varför detta hänt då jag bara stängt av motorn och bytt till nya delar......


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#9
mange_240 skrev:
farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

de stämmer kan vara ngt med hallgivaren.

Hallgivaren.. En sån kostar 1200,- sad


1 562 Inlägg
25 januari 2009
#10
blackbox skrev:
mange_240 skrev:
farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

de stämmer kan vara ngt med hallgivaren.

Hallgivaren.. En sån kostar 1200,- sad

ja blir nog begagnatmarknaden i så fall.

1 798 Inlägg
25 januari 2009
#11
Vet iofs inte varför du har två trådar i samma ämne!??

Leta efter fel i det du själv rört i eftersom felet uppkom efter att du rotat runt bland grejerna.
Kolla så att du har gnista på stiften, inte bara konstatera genom startgasmetoden...
Kolla också så att luftvågen rör sig som den ska, den kan efter t ex en baksmäll fastna i botten.
Kolla efter sprickor i luftbälgen, och att denna sitter som den ska.
Senast redigerat av Hilmer (25 januari 2009)


hej
291 Inlägg
25 januari 2009
#12
fördelarn i bak på toppen? har du hallgivaren där så kan du byta hela fördelarn. gjorde jag var lättast tongue. dock vet skroten att dom fördelarna är högvaluta smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

1 562 Inlägg
25 januari 2009
#13
R0b1n skrev:
fördelarn i bak på toppen? har du hallgivaren där så kan du byta hela fördelarn. gjorde jag var lättast tongue. dock vet skroten att dom fördelarna är högvaluta smile

jo men nu är de ju en 240fördelare han ska ha.

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#14
Hilmer skrev:
Vet iofs inte varför du har två trådar i samma ämne!??

Leta efter fel i det du själv rört i eftersom felet uppkom efter att du rotat runt bland grejerna.
Kolla så att du har gnista på stiften, inte bara konstatera genom startgasmetoden...
Kolla också så att luftvågen rör sig som den ska, den kan efter t ex en baksmäll fastna i botten.
Kolla efter sprickor i luftbälgen, och att denna sitter som den ska.

Jag hittade inte den andra... tongue
Tänkte se om man fick fler tips o så.

Har gått igenom allt jag varit på.
Har kollat gnista på alla fyra stiften! (ok)
Ja den rör sig... Körde ju bara in bilen i garaget.. Sen hände detta.
Men var där sprickor innan så skulle den inte gått då heller.
Bilen har varit pigg och stark varenda dag innan. Alltid lättstartad!
Drog ur spridarna och körde på starten, ingen soppa dit.
Pumparna snurrar fint, båda två.
Bränsle finns i tanken.

Styrenheten som sitter inne i bilen??
Kan den fått hjärnsläpp...?! (K-Jetronic)


1 798 Inlägg
25 januari 2009
#15
Det finns endast ett bränslerelä och tändmodul på dessa, mer avancerat än så är det inte.
Som sagt, leta fel där du varit och rört tidigare, högst osannolikt att något har gått sönder när du bytt delar, det är snarare så att du kommit åt nånting eller gjort fel nånstans.

Följ alltså det klassiska felsökningsschemat: Var har klåpare varit senast!? tongue


allt-i-allo
13 Inlägg
25 januari 2009
#16
hilmer har rätt... gå tibaka å se på allt du rört...  smile


23 Inlägg
25 januari 2009
#17
Under sprutet sitter en svart "låda" som kallas för "bäljen" i den så sitter en liknande va ska man säga "skiva" som ska röra sig upp å ner" kolla så inte den har fastnatt

volvo240

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#18
Wille_240 skrev:
Under sprutet sitter en svart "låda" som kallas för "bäljen" i den så sitter en liknande va ska man säga "skiva" som ska röra sig upp å ner" kolla så inte den har fastnatt

Ska kolla på det imorgon... smile


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#19
Hilmer skrev:
Det finns endast ett bränslerelä och tändmodul på dessa, mer avancerat än så är det inte.
Som sagt, leta fel där du varit och rört tidigare, högst osannolikt att något har gått sönder när du bytt delar, det är snarare så att du kommit åt nånting eller gjort fel nånstans.

Följ alltså det klassiska felsökningsschemat: Var har klåpare varit senast!? tongue

Det enda som går att göra är att "vända" tändspolen ett halvt varv då...
Så att dom anslutningar som sitter på plus (+) sätts på minus (-) och vice versa....
Då kanske skiten startar......!?
Resten av delarna är ju bara utbytta...
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, likaså med fördelarlocket.
Bytte ju spridartätningarna oxå, men den startade inte innan jag bytte dom.

Jag kör på att det är kablarna på tändspolen som ska "vändas".


344 Inlägg
25 januari 2009
#20
blackbox skrev:
Hilmer skrev:
Det finns endast ett bränslerelä och tändmodul på dessa, mer avancerat än så är det inte.
Som sagt, leta fel där du varit och rört tidigare, högst osannolikt att något har gått sönder när du bytt delar, det är snarare så att du kommit åt nånting eller gjort fel nånstans.

Följ alltså det klassiska felsökningsschemat: Var har klåpare varit senast!? tongue

Det enda som går att göra är att "vända" tändspolen ett halvt varv då...
Så att dom anslutningar som sitter på plus (+) sätts på minus (-) och vice versa....
Då kanske skiten startar......!?
Resten av delarna är ju bara utbytta...
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, likaså med fördelarlocket.
Bytte ju spridartätningarna oxå, men den startade inte innan jag bytte dom.

Jag kör på att det är kablarna på tändspolen som ska "vändas".

skulle du hitta felet så tala gärna om va det e för jag har samma problem me min 240 GLT. jag ställde in den och nu vägrar den bara. så jag vill ha alla tips man kan få



Sök