2634
Sök

B230E - Vägrar starta!?

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#21
sunkmaster skrev:
blackbox skrev:
Hilmer skrev:
Det finns endast ett bränslerelä och tändmodul på dessa, mer avancerat än så är det inte.
Som sagt, leta fel där du varit och rört tidigare, högst osannolikt att något har gått sönder när du bytt delar, det är snarare så att du kommit åt nånting eller gjort fel nånstans.

Följ alltså det klassiska felsökningsschemat: Var har klåpare varit senast!? tongue

Det enda som går att göra är att "vända" tändspolen ett halvt varv då...
Så att dom anslutningar som sitter på plus (+) sätts på minus (-) och vice versa....
Då kanske skiten startar......!?
Resten av delarna är ju bara utbytta...
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, likaså med fördelarlocket.
Bytte ju spridartätningarna oxå, men den startade inte innan jag bytte dom.

Jag kör på att det är kablarna på tändspolen som ska "vändas".

skulle du hitta felet så tala gärna om va det e för jag har samma problem me min 240 GLT. jag ställde in den och nu vägrar den bara. så jag vill ha alla tips man kan få

Inte rört nåt på motorn?
Typ bränslesystemet eller tändsystemet....


Tottis_vbg
25 januari 2009
#22
då verkar det ju va så att den inte får soppa. har du haft loss en spridare å hört att pumpen går å lyft i mängdskivan å sett om det kommer bensin?? gör det annars prova byta bränsletrycksregulatorn. sitter där förgasarmaskinerna har sin soppapump med ett kontaktstycke på. eller om kamremmen inte e bytad på länge så kan den ju hoppa fel även när man stänger av bilen. blir stiften blöta när du maler på starten en stund?? kolla upp kamremmen!!
Senast redigerat av Tottis_vbg (25 januari 2009)

344 Inlägg
25 januari 2009
#23
blackbox skrev:
sunkmaster skrev:
blackbox skrev:

Det enda som går att göra är att "vända" tändspolen ett halvt varv då...
Så att dom anslutningar som sitter på plus (+) sätts på minus (-) och vice versa....
Då kanske skiten startar......!?
Resten av delarna är ju bara utbytta...
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, likaså med fördelarlocket.
Bytte ju spridartätningarna oxå, men den startade inte innan jag bytte dom.

Jag kör på att det är kablarna på tändspolen som ska "vändas".

skulle du hitta felet så tala gärna om va det e för jag har samma problem me min 240 GLT. jag ställde in den och nu vägrar den bara. så jag vill ha alla tips man kan få

Inte rört nåt på motorn?
Typ bränslesystemet eller tändsystemet....

ne jag har inte pillat me ett enda skit. fast nu har jag det. nu har jag testat att byta tändstift, tändkablar , tändmodul, fördelarlock och rotor. den går igång på startgas men då går den helt cp. den går bara över 3000 varv och försöker man hålla halvgas så dör den direkt. så ska man gasa upp den igen så måste man stampa gasen i botten och då tar det en sekund så rusar motorn upp till 5000 varv och sen dör den igen om man släpper gasen minsta lilla. fattar inte alls va det kan vara me den


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#24
Tottis_vbg skrev:
då verkar det ju va så att den inte får soppa. har du haft loss en spridare å hört att pumpen går å lyft i mängdskivan å sett om det kommer bensin?? gör det annars prova byta bränsletrycksregulatorn. sitter där förgasarmaskinerna har sin soppapump med ett kontaktstycke på. eller om kamremmen inte e bytad på länge så kan den ju hoppa fel även när man stänger av bilen. blir stiften blöta när du maler på starten en stund?? kolla upp kamremmen!!

Alla spridarna har varit borta och körde då på starten, kom ingen bensin ur dom då.
Pumparna går inte då tändningen är påslagen, bara om man bryggar bränslereläet.

Den startar inte då man bryggat reläet heller. Den får gnista på alla stift.

Ska prova att switcha kontakterna på tändspolen imorgon.

Tror inte nåt gått sönder pga att jag bytt rotor, fördelarlock o tändspole.
Kamremmen är bytt vid 15.000 mils servicen (fullstämplad servicebok, bilen har bara rullat 21500 mil)
Nej, stiften blir inte blöta.


1 798 Inlägg
26 januari 2009
#25
sunkmaster skrev:
ne jag har inte pillat me ett enda skit. fast nu har jag det. nu har jag testat att byta tändstift, tändkablar , tändmodul, fördelarlock och rotor. den går igång på startgas men då går den helt cp. den går bara över 3000 varv och försöker man hålla halvgas så dör den direkt. så ska man gasa upp den igen så måste man stampa gasen i botten och då tar det en sekund så rusar motorn upp till 5000 varv och sen dör den igen om man släpper gasen minsta lilla. fattar inte alls va det kan vara me den

Symptomen tyder i första hand på att den får tjuvluft, kolla så att bälgen mellan luftvågen och spjällhuset sitter som den ska och inte har sprickor eller liknande. Kolla också att slangarna till tillsatsluftsliden sitter som dom ska. Tjuvluft på ett k-jet system gör att den inte lyfter luftvågen som den ska och då får den ju ingen soppa. Har den stått en längre tid!?? Lossa luftslangen vid luftvågen, (slangen från luftfiltret) och lyft mätskivan med en lång mejsel genom hålet. Har de stått ett tag kan skivan eller kolven i bränslespridaren kärva och behöver lite hjälp på traven.


79 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#26
Hilmer skrev:
sunkmaster skrev:
ne jag har inte pillat me ett enda skit. fast nu har jag det. nu har jag testat att byta tändstift, tändkablar , tändmodul, fördelarlock och rotor. den går igång på startgas men då går den helt cp. den går bara över 3000 varv och försöker man hålla halvgas så dör den direkt. så ska man gasa upp den igen så måste man stampa gasen i botten och då tar det en sekund så rusar motorn upp till 5000 varv och sen dör den igen om man släpper gasen minsta lilla. fattar inte alls va det kan vara me den

Symptomen tyder i första hand på att den får tjuvluft, kolla så att bälgen mellan luftvågen och spjällhuset sitter som den ska och inte har sprickor eller liknande. Kolla också att slangarna till tillsatsluftsliden sitter som dom ska. Tjuvluft på ett k-jet system gör att den inte lyfter luftvågen som den ska och då får den ju ingen soppa. Har den stått en längre tid!?? Lossa luftslangen vid luftvågen, (slangen från luftfiltret) och lyft mätskivan med en lång mejsel genom hålet. Har de stått ett tag kan skivan eller kolven i bränslespridaren kärva och behöver lite hjälp på traven.

Nej bilen har inte stått stilla. Kör/kört med den varje dag!
Inga startproblem någonsin!

Har kollat upp följande närmare nu idag:
Motorn får gnista, men ingen bensin!
Pumparna startar inte när man kör på startmotorn!
Får dom direktström så går dom ju igång.(bryggar stift: 30/87 - reläet bortplockat/förbikopplat)
Bränsle reläet är nytt, tändspole ny..
Nu tror jag att tändmodulen är kass faktiskt!
ÄR det en da som kan varfa fel vad jag tror...
Iom att motorn alltid startat lätt innan och är pigg och stark!


1 798 Inlägg
26 januari 2009
#27
blackbox skrev:
Hilmer skrev:
sunkmaster skrev:
ne jag har inte pillat me ett enda skit. fast nu har jag det. nu har jag testat att byta tändstift, tändkablar , tändmodul, fördelarlock och rotor. den går igång på startgas men då går den helt cp. den går bara över 3000 varv och försöker man hålla halvgas så dör den direkt. så ska man gasa upp den igen så måste man stampa gasen i botten och då tar det en sekund så rusar motorn upp till 5000 varv och sen dör den igen om man släpper gasen minsta lilla. fattar inte alls va det kan vara me den

Symptomen tyder i första hand på att den får tjuvluft, kolla så att bälgen mellan luftvågen och spjällhuset sitter som den ska och inte har sprickor eller liknande. Kolla också att slangarna till tillsatsluftsliden sitter som dom ska. Tjuvluft på ett k-jet system gör att den inte lyfter luftvågen som den ska och då får den ju ingen soppa. Har den stått en längre tid!?? Lossa luftslangen vid luftvågen, (slangen från luftfiltret) och lyft mätskivan med en lång mejsel genom hålet. Har de stått ett tag kan skivan eller kolven i bränslespridaren kärva och behöver lite hjälp på traven.

Nej bilen har inte stått stilla. Kör/kört med den varje dag!
Inga startproblem någonsin!

Har kollat upp följande närmare nu idag:
Motorn får gnista, men ingen bensin!
Pumparna startar inte när man kör på startmotorn!
Får dom direktström så går dom ju igång.(bryggar stift: 30/87 - reläet bortplockat/förbikopplat)
Bränsle reläet är nytt, tändspole ny..
Nu tror jag att tändmodulen är kass faktiskt!
ÄR det en da som kan varfa fel vad jag tror...
Iom att motorn alltid startat lätt innan och är pigg och stark!

Mitt svar tidigare grundade sig i "sunkmaster" fråga, dvs det jag citerade wink

Om det finns gnista så är det ju inget fel på tändmodulen.
Om du bryggar relät och sedan försöker starta, har du provat detta än?


79 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#28
Hilmer skrev:
blackbox skrev:
Hilmer skrev:

Symptomen tyder i första hand på att den får tjuvluft, kolla så att bälgen mellan luftvågen och spjällhuset sitter som den ska och inte har sprickor eller liknande. Kolla också att slangarna till tillsatsluftsliden sitter som dom ska. Tjuvluft på ett k-jet system gör att den inte lyfter luftvågen som den ska och då får den ju ingen soppa. Har den stått en längre tid!?? Lossa luftslangen vid luftvågen, (slangen från luftfiltret) och lyft mätskivan med en lång mejsel genom hålet. Har de stått ett tag kan skivan eller kolven i bränslespridaren kärva och behöver lite hjälp på traven.

Nej bilen har inte stått stilla. Kör/kört med den varje dag!
Inga startproblem någonsin!

Har kollat upp följande närmare nu idag:
Motorn får gnista, men ingen bensin!
Pumparna startar inte när man kör på startmotorn!
Får dom direktström så går dom ju igång.(bryggar stift: 30/87 - reläet bortplockat/förbikopplat)
Bränsle reläet är nytt, tändspole ny..
Nu tror jag att tändmodulen är kass faktiskt!
ÄR det en da som kan varfa fel vad jag tror...
Iom att motorn alltid startat lätt innan och är pigg och stark!

Mitt svar tidigare grundade sig i "sunkmaster" fråga, dvs det jag citerade wink

Om det finns gnista så är det ju inget fel på tändmodulen.
Om du bryggar relät och sedan försöker starta, har du provat detta än?

Ja skrev det ju smile
Gjort det, går ej...


70 Inlägg
28 januari 2009
#29
Jag har själv en B230E motor och så vitt jag vet så får bensinpumparna en singnal i från tenspolen för att dom ska gå.
så när man slår på täningen så startar dom inte.
prova att nöta lite på starten och starta en gång till direkt för då ska pumparna gå.
vet en som alltid får göra så annars startar inte hans bil.
sen har jag hört/läst att vetilerna uppnar inte innan ett vist tryck. men vet inte om det stämmer eller inte.
men har du gnista så kan du utesluta elfelet där i alla fall, och tänka på bensin som inte kommer fram.
har själv problem med min B230E då den startar och går fint på tomgång men vill inte riktigt gå på 2:ans spridarre men knackar men på den så funkar den men så fort jag gasar så bludrar den bara och vill inte hänga med alls.
min bil har visserligen ståt i 5-6 månader sen blev den så här.

men att din bil inte funkar pga att du bytt dom sakerna du säger tycker jag är knepigt.
kolla den slangen som går från tillsatsluftsliden tror jag den heter och går in under insugningsröret inte har hoppat av där. det hadde min gjort då jag kollade spridarna och då startadr den inte.

men jag är nyfiken på om det är så att mekaniska spridare är dom alltid öppna eller öppnar dom vid ett vist tryck?
tacksam för svar på den frågan.

och om dom i så fall alltid är uppna ska man kunna blåsa igenom dom lätt då eller?

21 761 Inlägg
28 januari 2009
#30
De mekaniska insprutningsventilerna öppnar vid ett visst tryck. smile

Enligt Haynes (240) öppnar de vid 280-380 kPa tryck vid årsmodeller -82 augusti och vid årsmodeller 82- så öppnar de vid 350-410 kPa tryck.
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2009)

70 Inlägg
28 januari 2009
#31
spridarna kan du kolla om du har soppapumpen på tar ut spridarna å sen kan du ta bort gummimuffen mellan insug å mängdmätare å lyfta i vippan nere i bränslehuvudet då ska där komma soppa ur spridarna. enklare sätt e om du pillar upp vippan genom luftintaget med en skruvmejsel eller nått. för spridarna ger ingen soppa innan man lyfter vippan.

Fick veta detta själv just nu så detta ska jag kolla i morgon.

1 142 Inlägg
28 januari 2009
#32
väldigt dum fråga kanske men sitter de lambdasond på den där??? för de var samma fel på farsans audi för ett tag sen och vi fatta inte vad felet var. så testa vi byta lambdasonden och då funka den perffa igen

70 Inlägg
28 januari 2009
#33
nej det sitter ingen lambdasond eller katt på min bil i alla fall B230E.
men en annan sak som jag skulle villja kalla för EGR.
men har förmig att det inte sitter sådanna på insprutare, men det går ett rör från grenröret till denna sak som liknar en EGR sen ett rör till insuget.

Om det nu inte fins en EGR på insprutarna vad är då detta för sak då?
eller fins det EGR på mekaniska insprutarna?

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 januari 2009
#34
Thomas-l skrev:
nej det sitter ingen lambdasond eller katt på min bil i alla fall B230E.
men en annan sak som jag skulle villja kalla för EGR.
men har förmig att det inte sitter sådanna på insprutare, men det går ett rör från grenröret till denna sak som liknar en EGR sen ett rör till insuget.

Om det nu inte fins en EGR på insprutarna vad är då detta för sak då?
eller fins det EGR på mekaniska insprutarna?

Ja det finns EGR på dessa motorer. Men vad skulle den ha med saken att göra?
EGR:en är ju bara för att "rena avgaserna"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
28 januari 2009
#35
AirOne skrev:
Thomas-l skrev:
nej det sitter ingen lambdasond eller katt på min bil i alla fall B230E.
men en annan sak som jag skulle villja kalla för EGR.
men har förmig att det inte sitter sådanna på insprutare, men det går ett rör från grenröret till denna sak som liknar en EGR sen ett rör till insuget.

Om det nu inte fins en EGR på insprutarna vad är då detta för sak då?
eller fins det EGR på mekaniska insprutarna?

Ja det finns EGR på dessa motorer. Men vad skulle den ha med saken att göra?
EGR:en är ju bara för att "rena avgaserna"..

Nej det har inget med saken att göra men många säger att det inte fins EGR på en insprutare utan lambdasond o katt på dom.
ville bara ha ett svar på den frågan.

70 Inlägg
28 januari 2009
#36
Men jag kan tänka mig att motorn kan ha gort en baktäning då han använt startgas så att vippan i bränslehuvudet/mängdmätare har hängt sig och då kommer inte heller någon bensin fram.

21 761 Inlägg
28 januari 2009
#37
Thomas-l skrev:
men många säger att det inte fins EGR på en insprutare utan lambdasond o katt på dom.

Det är möjligt att folk automatiskt tänker på LH-Jet så fort man pratar om insprutning, då tänker de kanske även automatiskt på katalysator och lambdasond. Kan vara så. smile

Men K-Jet har som sagt EGR-ventil. Nu finns det väl även K-Jet på en del 740 GLE-88 har jag för mig, undrar hur det är där.

70 Inlägg
28 januari 2009
#38
Drönirettab skrev:
Thomas-l skrev:
men många säger att det inte fins EGR på en insprutare utan lambdasond o katt på dom.

Det är möjligt att folk automatiskt tänker på LH-Jet så fort man pratar om insprutning, då tänker de kanske även automatiskt på katalysator och lambdasond. Kan vara så. smile

Men K-Jet har som sagt EGR-ventil. Nu finns det väl även K-Jet på en del 740 GLE-88 har jag för mig, undrar hur det är där.

Mmmm jag vet jag har en 754:a 88:a Gle B230E motor.
och den får tydligen förlite soppa.

1 798 Inlägg
28 januari 2009
#39
Det kan även vara fel på tryckaccumulatorn intill bränslepumpen, vet att jag fått demontera denna på vissa 740 för att få upp trycket igen. Ärligt talat vet jag inte om samma delar sitter på 240!?


21 761 Inlägg
28 januari 2009
#40
Det enda jag vet om tryckaccumulatorn är att om slangstumpen mellan den och pumpen har en spricka, då startar inte bilen och det rinner ut en del soppa på backen. wink


Sök