2673
Sök

B230E - Vägrar starta!?

blacken
30 januari 2009
#61
blackbox skrev:
mange_240 skrev:
farbrorbozze skrev:
har nån svag aning om att vissa 240/740 har nån styrning till soppapumpen från tändsystemet/tändspolen.... inte så att du missat nån kabel eller satt nån fel?

http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

de stämmer kan vara ngt med hallgivaren.

Hallgivaren.. En sån kostar 1200,- sad

Sist jag tjackade en på Volvo till en 740 -86:a(två år sedan) så gick det löst på 780:- spänn för delarna. Till riksdagens 740 89:a så kostade den runt en 300:ing.  Skrotarna skulle ha 1500:- för beg.
Senast redigerat av blacken (30 januari 2009)

79 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#62
Andreas_Forsman skrev:
har du kolla så du fått tändspolen rätt? jag menar + och minus, kan vara avgörande på vissa spolar.

Läs gärna tidigare i tråden innan du skriver cool
Är inget fel på tändningen/gnistan.


79 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#63
jorre83 skrev:
kan vara bränsletrycksregulator  som inte fungerar som den ska

Den slutar ju inte fungera bara för jag kört in bilen i garaget och stängt av motorn.
När motorn ALLTID startat lätt innan och gått endast 21500 mil.


4 586 Inlägg
30 januari 2009
#64
blackbox skrev:
jorre83 skrev:
kan vara bränsletrycksregulator  som inte fungerar som den ska

Den slutar ju inte fungera bara för jag kört in bilen i garaget och stängt av motorn.
När motorn ALLTID startat lätt innan och gått endast 21500 mil.

på en kompis 850 så var den stendöd en dag när han skulle han den då fick han byta den vet dock inte hur man testar ifall den fungerar


79 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#65
Nu har försökt med allt jag tänkt göra idag efter alla råd och tips....

Bytte till ny tändmodul, nytt fördelarlock och rotor.
Plockade bort gummibälgen under insuget.
Drog ur spridarna och la dom på ventilkåpan.
Kopplade förbi bränslereläet och satt en vippströmbrytare mellan stift 30 och stift 87 vid reläet.
Tryckte upp skivan som styr bränsletrycket, och slog på strömmen.
Bränslet trycks ur spridarna. Ju mer jag tryckte upp locket destom mer bränsle kommer det.
Så inga fel här. Så långt fungerar det.
Torkade rent allt invändigt och monterade ihop det igen.

Av någon anledning kommer det olja ur insuget!?!?!?!?
Detta lägger sig längst ner under mängdskivan när jag försökt starta bilen....
Var oljan kommer ifrån är ett mysterium, är ju motorolja...

Även gått igenom elschemat och kollat så alla kablar sitter rätt.

Varför bensinpumparna inte startar på tändning/när jag kör på startmotorn är ett mysterium...

Historia:
Bilen kördes in i garaget förra lördagen.
Bytte direkt rotor, fördelarlock och tändspole till en högeffektsvariant. (rotor och fördelarlock slitet)
Provade även att sätta tillbaka alla gamla delar, utan framgång!
Motorn får fin gnista!
Sen dess är maskineriet stendött!!! sad
Bilen har körts varje dag innan detta utan problem eller ens antydan till nåt fel.
Alltid startat förr.....!!


79 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#66
Jag har nu funderingar på att köra pumparna på egen strömbrytare så att dom får ström direkt via batteriet.
Drar isf kablar från pumparna och fram till en vippströmbrytare på mittkonsollen, vidare till säkring
och sedan till plus på batteriet.
Undrar om detta kan fungera....!?
Borde det göra...


21 761 Inlägg
31 januari 2009
#67
Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2009)

79 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#68
Drönirettab skrev:
Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.

Felet är oxå att INTE pumparna startar på normalt sätt!


79 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#69
blackbox skrev:
Drönirettab skrev:
Eftersom du har konstaterat att bra gnista finns och att det kommer soppa ur insprutningsventilerna när du lyfter mängdskivan, då ska motorn kunna starta. smile

Gör den inte det så kan man nog misstänka antingen kamremmen eller att mängdskivan av någon anledning inte lyfter vid starten. Styrtrycksventilen borde väl ha något med saken att göra tycker jag.

Felet är oxå att INTE pumparna startar på normalt sätt!

Skulle pumparna starta så kommer motorn starta!

Sen är jag orolig över vart oljan kommer ifrån som rinner ner till mängdskivan.... hmm


21 761 Inlägg
31 januari 2009
#70
Bara för säkerhets skull, byt säkring nr 6 (huvudplusmatning till pumprelät). På min bil hade jag problem med den säkringen förut, säkringen var hel när jag kollade på den men fungerade ändå inte. Den såg ut som att man hade dragit ut metallbiten med typ 50% så att den liknade ett "S" nästan.

Tyvärr mätte jag aldrig på säkringarna när detta hände, tror att det hände 2-3 gånger totalt, men det funkade varje gång att byta säkring iaf. smile

79 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#71
Drönirettab skrev:
Bara för säkerhets skull, byt säkring nr 6 (huvudplusmatning till pumprelät). På min bil hade jag problem med den säkringen förut, säkringen var hel när jag kollade på den men fungerade ändå inte. Den såg ut som att man hade dragit ut metallbiten med typ 50% så att den liknade ett "S" nästan.

Tyvärr mätte jag aldrig på säkringarna när detta hände, tror att det hände 2-3 gånger totalt, men det funkade varje gång att byta säkring iaf. smile

Bytt denna säkring redan smile


90 Inlägg
1 februari 2009
#72
Har inte läst hela tråden, men kan mycke väl va hallgivarn.. Jag gav bara 400 kr när jag bytte min, tror de va på meca..

79 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#73
TurboAnders skrev:
Har inte läst hela tråden, men kan mycke väl va hallgivarn.. Jag gav bara 400 kr när jag bytte min, tror de va på meca..

Styr hallgivaren när pumparna ska starta? yikes


21 761 Inlägg
1 februari 2009
#74
Hallgivaren ger ju triggsignal till tändmodulen så den har iof med pumparna att göra i slutändan (den där signalen till pumprelät), fast eftersom du har gnista så borde inte Hallgivaren vara trasig tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

79 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#75
Drönirettab skrev:
Hallgivaren ger ju triggsignal till tändmodulen så den har iof med pumparna att göra i slutändan (den där signalen till pumprelät), fast eftersom du har gnista så borde inte Hallgivaren vara trasig tycker jag.

Nä jag har ju fin gnista på alla stift.
Pumpen/pumparna ska gå igång när man slår på tändningen. (kollar med expert på Volvo)
Det är det som är fel och var det är fel är en gåta i sig... hmm


21 761 Inlägg
1 februari 2009
#76
Fast på min 240 så har jag aldrig hört att pumparna går igång när jag vrider på tändningen, bara när startmotorn går. smile

79 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#77
Drönirettab skrev:
Fast på min 240 så har jag aldrig hört att pumparna går igång när jag vrider på tändningen, bara när startmotorn går. smile

Och du har en 240GLT med B230E motor...!?
Dom ska iaf göra det.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 513 Inlägg
79 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#79
farbrorbozze skrev:
http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/El-Scheman/Volvo%20200/volvo_240__1985.pdf sidan 17 i elschemat borde kunna vara till hjälp?

Men det elschemat stämmer inte helt.
Är ju till 240DL o GL
Men tack iaf smile



Sök