Märkligt att det är så många som kör med Mitsu-aggregaten om de är så dåliga.
dem är inte "dåliga" om man ska ha under 300 häst folk köper dem nog bara för att det är bolt on det e min anledning till varför jag använder det
har kört med det i ca 1 år nu
för 7k finns det mkt bättre/roligare agg att köpa en ett mitsu 19t som tycker at det e jobbigt att komma över 300 häst
när man lika väl kunde ha köpt tex ett kina t3/t4 för 3k och kört 350 stabila hästar ist lr varför inte ett holset hx35 som räcker till 400 stabila för ca 2k
man köper ju lixom 2 st t3/t4 lr 3 st hx35 för priset av 1 19t
som jag skrev så e det inte dåliga agg man får bara för lite hk med dem
mvh
Det är en jävla skillnad på ett hx35 aggregat och en 19T. 19T har grymt bra respons. Vet inte hur det fungerar på rödmotorerna men i vitmotorerna är 300++ hästar inga problem. Har sett bromspapper på 400 hk med flowpreppat 19T-aggregat!
Märkligt att det är så många som kör med Mitsu-aggregaten om de är så dåliga.
dem är inte "dåliga" om man ska ha under 300 häst folk köper dem nog bara för att det är bolt on det e min anledning till varför jag använder det
har kört med det i ca 1 år nu
för 7k finns det mkt bättre/roligare agg att köpa en ett mitsu 19t som tycker at det e jobbigt att komma över 300 häst
när man lika väl kunde ha köpt tex ett kina t3/t4 för 3k och kört 350 stabila hästar ist lr varför inte ett holset hx35 som räcker till 400 stabila för ca 2k
man köper ju lixom 2 st t3/t4 lr 3 st hx35 för priset av 1 19t
som jag skrev så e det inte dåliga agg man får bara för lite hk med dem
mvh
Det är en jävla skillnad på ett hx35 aggregat och en 19T. 19T har grymt bra respons. Vet inte hur det fungerar på rödmotorerna men i vitmotorerna är 300++ hästar inga problem. Har sett bromspapper på 400 hk med flowpreppat 19T-aggregat!
så sant så sant!, vet flera 940 som kör samma setup som ja som bromsat 300++hk me 19t och utan att våldta motorn me laddtryck., så effekt finns o hämta me 19t, bara man rört lite på flera delar i motorn så.
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?
finns, ganska mkt sanning i att de är högt avgasmottryck i 19t agg, men en faktor som även spelar in där är hur mkt överlapp man har på kam, samt va man har för grenrör osv.. men att säga att mitsu agg är ren skit är RENT SKITSNACK! inte speciellt troligt att det skulle sitta på så många bilar som de gör då..
åker själv me 19t nu och kan hålla med wildboy_87 att de blir grymt vrid med 19t och snabb spoolup vilket leder till att såfort man trampar på släpper det hejdlöst, detta problem kan ju iförs lösas med ordentliga däck samt en vettig diff men..
Vet inte va trådskaparen har som mål med motorns karaktär? bra botten, snabb spoolup?, eller lite mer "ketchupeffekt" och mindre väremutveckling osv..
själv föredrar ja 19t, visst är hög mottryck och blir hög värmeutveckling av den, men vilken karaktär de blir, nästintill okörbart som de ska va=)
Jag vill ha en drift säker bil med hyfsad ork och med jämn effekt kurva.
Märkligt att det är så många som kör med Mitsu-aggregaten om de är så dåliga.
dem är inte "dåliga" om man ska ha under 300 häst folk köper dem nog bara för att det är bolt on det e min anledning till varför jag använder det
har kört med det i ca 1 år nu
för 7k finns det mkt bättre/roligare agg att köpa en ett mitsu 19t som tycker at det e jobbigt att komma över 300 häst
när man lika väl kunde ha köpt tex ett kina t3/t4 för 3k och kört 350 stabila hästar ist lr varför inte ett holset hx35 som räcker till 400 stabila för ca 2k
man köper ju lixom 2 st t3/t4 lr 3 st hx35 för priset av 1 19t
som jag skrev så e det inte dåliga agg man får bara för lite hk med dem
mvh
Det där med kina grejer vet ja inte riktigt om ja är så sugen på
dem är inte "dåliga" om man ska ha under 300 häst folk köper dem nog bara för att det är bolt on det e min anledning till varför jag använder det
har kört med det i ca 1 år nu
för 7k finns det mkt bättre/roligare agg att köpa en ett mitsu 19t som tycker at det e jobbigt att komma över 300 häst
när man lika väl kunde ha köpt tex ett kina t3/t4 för 3k och kört 350 stabila hästar ist lr varför inte ett holset hx35 som räcker till 400 stabila för ca 2k
man köper ju lixom 2 st t3/t4 lr 3 st hx35 för priset av 1 19t
som jag skrev så e det inte dåliga agg man får bara för lite hk med dem
mvh
Det är en jävla skillnad på ett hx35 aggregat och en 19T. 19T har grymt bra respons. Vet inte hur det fungerar på rödmotorerna men i vitmotorerna är 300++ hästar inga problem. Har sett bromspapper på 400 hk med flowpreppat 19T-aggregat!
så sant så sant!, vet flera 940 som kör samma setup som ja som bromsat 300++hk me 19t och utan att våldta motorn me laddtryck., så effekt finns o hämta me 19t, bara man rört lite på flera delar i motorn så.
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?
Med ett t3/t4agg så kan du få den å ladda tidigt å den behöver inte ladda mycke för att ge effekt heller... å när jag bänkade min tex så var maxvrid/effekt vid 35-4500...
Min erfarenhet är att med t3aggen så har du effekt innan du har ladd...med mitsu så går de trögt lite å sen pang kommer allt vrid...
min bil går kalas utan ladd å går bättre å bättre till tills jag får ladd..vid 2700 rpm har jag 0.5 bars ladd om jag vill å de är inte speciellt mycke efter 19t...
kan även säga att med 0.5 bars ladd med min snurra så går min bättre än med mitsu på ....
de ä bättre att effekten ökar med varvet också både för motorn å om man vill ha körbarhet...
Är inne på ny turbo jag också, men hittar bara mulles (19t) och turbobanditen (tb58). Måste finnas fler ställen än turbobanditen som säljer kinaturbo som passar hyffsat till 940? Tips...
alltså 300hk med 19t går väl visst. Men varför tjata på med 19t när du kan ha lika bra spool och mer effekt med en t3/t4??? största anledningen är ju bolt on samt tillgängligheten samt att många inte litar fullt ut på Kina-grejer. Dessutom är de skitlätt få 360graders lager till dom, Fråga xuri.. en tankeställare!!! trimma först b230n till 3liter och 300hk (rallycross motor). Sen ladda 1bar och du har teoretiska 600hk.. Det går inte med en 19t pga avgasmottrycket den skulle skapa trots kamaxel valet(nock+duration). Däremot häng på en hx50 så vipps funka de.. Dessutom ju större exducer eller avgashus(=mindre avgasmottstånd) så blir motorn mindre känslig för kamaxlarnas profiler..
Är inne på ny turbo jag också, men hittar bara mulles (19t) och turbobanditen (tb58). Måste finnas fler ställen än turbobanditen som säljer kinaturbo som passar hyffsat till 940? Tips...
de absolut billigaste är å beställa direkt från staterna då blir dom billiga...
även om de är kina kvalite å bara 270 graders lager så går de å köpa 360 graders rejslager för runt 5-600kr till dom...
jag tog både snurran från staterna å lagrena från kina...
Med mitt kina aggregat å 0.8 ladd så gick min bil bättre än med mitsu 15g å 1.5 bars ladd...
Är inne på ny turbo jag också, men hittar bara mulles (19t) och turbobanditen (tb58). Måste finnas fler ställen än turbobanditen som säljer kinaturbo som passar hyffsat till 940? Tips...
de absolut billigaste är å beställa direkt från staterna då blir dom billiga...
även om de är kina kvalite å bara 270 graders lager så går de å köpa 360 graders rejslager för runt 5-600kr till dom...
jag tog både snurran från staterna å lagrena från kina...
Med mitt kina aggregat å 0.8 ladd så gick min bil bättre än med mitsu 15g å 1.5 bars ladd...
Jo, men staterna är stort och webben är ännu större så några exempel på bra butiker vore underbart
Bortsett från att olje anslutningen ser jävligt hemmagjord ut? Så ser det inte ens ut som det är en orginalturbo??
Kolla anslutningen mot downpipen? Ser ut som nån adapter mellan downpipe och turbo! Dessutom saknas det en dumpventil som sitter på alla 940is.... JAG har då alldrig sett den här varianten av turbo på någon Volvo som jag har öppnat huven på.
alltså 300hk med 19t går väl visst. Men varför tjata på med 19t när du kan ha lika bra spool och mer effekt med en t3/t4??? största anledningen är ju bolt on samt tillgängligheten samt att många inte litar fullt ut på Kina-grejer. Dessutom är de skitlätt få 360graders lager till dom, Fråga xuri.. en tankeställare!!! trimma först b230n till 3liter och 300hk (rallycross motor). Sen ladda 1bar och du har teoretiska 600hk.. Det går inte med en 19t pga avgasmottrycket den skulle skapa trots kamaxel valet(nock+duration). Däremot häng på en hx50 så vipps funka de.. Dessutom ju större exducer eller avgashus(=mindre avgasmottstånd) så blir motorn mindre känslig för kamaxlarnas profiler..
Vad har det med något att göra? Vill man ha 600 hk så väljer man turbo därefter, men vill man ha 300 hk så inte fan köper man en turbo som pallar 600. Det är onödigt att välja bort grym respons "bara för att" (eller vad ni nu har för anledning)
En sak till. Ni snackar om att 19T ger allt vrid på en gång. Låt mig tipsa om en jävligt effektiv momentreglerare, herr högerfot kallas den! Jag tycker iaf att det är bra att ha obegränsat med vrid när man vill, jag vet inte vad ni tycker?
Kmarcus skrev:
Är inne på ny turbo jag också, men hittar bara mulles (19t) och turbobanditen (tb58). Måste finnas fler ställen än turbobanditen som säljer kinaturbo som passar hyffsat till 940? Tips...
Jag skulle absolut överväga 19T som ett alternativ! http://www.slturbo.com/ har schyssta priser på 19T! Annars har http://www.cm-racing.se/ billiga begagnade T04E. Även Mulle säljer väl T04E med steg 3 axel till helt okej pris!
Det är en jävla skillnad på ett hx35 aggregat och en 19T. 19T har grymt bra respons. Vet inte hur det fungerar på rödmotorerna men i vitmotorerna är 300++ hästar inga problem. Har sett bromspapper på 400 hk med flowpreppat 19T-aggregat!
så sant så sant!, vet flera 940 som kör samma setup som ja som bromsat 300++hk me 19t och utan att våldta motorn me laddtryck., så effekt finns o hämta me 19t, bara man rört lite på flera delar i motorn så.
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?
Med ett t3/t4agg så kan du få den å ladda tidigt å den behöver inte ladda mycke för att ge effekt heller... å när jag bänkade min tex så var maxvrid/effekt vid 35-4500...
Min erfarenhet är att med t3aggen så har du effekt innan du har ladd...med mitsu så går de trögt lite å sen pang kommer allt vrid...
min bil går kalas utan ladd å går bättre å bättre till tills jag får ladd..vid 2700 rpm har jag 0.5 bars ladd om jag vill å de är inte speciellt mycke efter 19t...
kan även säga att med 0.5 bars ladd med min snurra så går min bättre än med mitsu på ....
de ä bättre att effekten ökar med varvet också både för motorn å om man vill ha körbarhet...
ok ok, jo de ligger ngt i det du säger, är lite pang effekt i mitsu.., personligen gillar ja det, men smaken är ju som baken=delad
Men va ja nu har förstått så verkar det som trådskaparen vill ha en jämn o fin effektkurva och då kanske ngn t3/t4 agg skulle passa bätttre.., blir mer körbart då, men sen är ju som jag hörde tidigare i tråden, men kan ju reglera "pangeffekten" me högerfoten, och det är ju så sant som det är sagt..
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?
Det gör alla vid med fjuttmotorer, men det är rätt kul ändå.
Jag med fjuttmotor vill snarare vända på det och säga vem vill ha ell effekt innan 4000rpm? man måste ju kunna dra ur växlarna till 9500rpm eller så, annars är det ingen racerbil
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
kör med större turbo kkk k27 lr k29 det blir mindre mottryck i motorn
Vad spelar mottrycket för roll egentligen? Visst en 19T och 400hk är kanske ingen hit, men 300hk fixar den utan att man behöver sova dåligt om nätterna pga högt mottryck.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?
Det gör alla vid med fjuttmotorer, men det är rätt kul ändå.
Jag med fjuttmotor vill snarare vända på det och säga vem vill ha ell effekt innan 4000rpm? man måste ju kunna dra ur växlarna till 9500rpm eller så, annars är det ingen racerbil
ja vill gärna ha effekt innan 4000rpm iaf, för mitt varvstopp hugger i vid 6600rpm, alla kan ju inte varva 9500, hehe..