3478
Sök

ny turbo, har en fråga om oljan

123 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#1
Har istallerat en ny turbo och ska precis starta bilen. nissan 200sx t28

Har hört att man ska koppla bort bränsle pumpen och tändningen, för att köra runt motorn på start motorn tills olja kommer ur oljereturen.

Nu till frågan. Ska de rinna mycke ur den när man kör på start motorn eller ska de typ droppa lite sakta. Tänkte om de blir mer skjus sen när motorn snurrar för egen maskin smile


8 250 Inlägg
27 januari 2009
#2
Alternativt så häller man i lite olja i tilloppsledningen innan man startar. Ryck säkringen till soppapumpen och koppla ur spolarna och dra runt den nåt varv på startmotorn, sen är det bara att starta.


344 Inlägg
27 januari 2009
#3
jag tror inte det e nån fara att starta bilen me allt monterat. så länge du inte gasar eller nåt sånt utan bara låter den stå på tomgång.


123 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#4
Okej. men hur ska de rinna ur returen när bilen går på tomgång. snabbt och mycke eller lite och sakta?


28 januari 2009
#5
Mr Pipen skrev:
Okej. men hur ska de rinna ur returen när bilen går på tomgång. snabbt och mycke eller lite och sakta?

Mycket! är ju några bars oljetryck.

Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
#6
Koppla bara av inloppslangen och dra den tillfälligt till en petflaska, och häll olja genom turbon mannuelt i startögonblicket, så du ser att det kommer olja från din nya oljeslang.

Detta tar ju bara några sekunder och kräver att ni är flera.

Klart, rör det sig inte om en turbokonvertering och om oljetillfärseln fungerat bra innan så skulle då inte jag besvära mig med det..
Senast redigerat av Mr_EmCom (28 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 295 Inlägg
28 januari 2009
#8
Citerar från www.turbobanditen.se

Vid användning och uppstart av turbo:




Starta motorn och låt den gå på tomgång i ca 5 minuter.

Rusa inte motorn och kontrollera att det inte finns något läckage.

Låt alltid motorn arbeta på tomgång minst en minut efter start innan den belastas.

Efter hård körning skall alltid bilen stå på tomgång i ca 5 minuter.


För att ha så långt liv på turbon som möjligt skall man vara nogrann med att byta olja, oljefilter och luftfilter ofta.


De första 50 milen med en ny turbo skall man köra försiktigt. Detta för att glidlagren i turbon behöver en inkörningsperiod.


Det där med att hålla i impellern, det gäller om det är kullagrat. då ska man hålla i den i ca 20 sek för att oljan ska kunna ta sig in i lagerhuset så det inte går torrt.
Senast redigerat av Slave_joe (28 januari 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
#9
camaro67 skrev:
Jag har hört att man ska hålla i impellrarna så turbon står still första gången man startar

Det gäller tydligen bara vissa agg..


http://www.turbobanditen.se/gpage29.html
Kolla bilderna längst ner, dom stöder mitt tidigare påstående.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Meister
6 763 Inlägg
28 januari 2009
#10
Mr_EmCom skrev:
camaro67 skrev:
Jag har hört att man ska hålla i impellrarna så turbon står still första gången man startar

Det gäller tydligen bara vissa agg..


http://www.turbobanditen.se/gpage29.html
Kolla bilderna längst ner, dom stöder mitt tidigare påstående.

Härligt! Då var jag inte ute och cyklade big_smile


123 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#11
tack för svaren big_smile


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök