Eberlund skrev:
Nu såg jag vad han mena men även om jag förstår det nu så funkar det inte.
Hur ska du kunna lasta en bil som väger 1800kg på ett släp+bil som väger 1700kg i TOTALVIKTER???
För att förtydliga. Totalvikt=tjänstevikt + max lastvikt
Kom ihåg att så läge du endast har B körkort så är det totalvikterna på bilen och släpet som gäller. Sen spelar det ingen roll om du har en bil som väger 1500kg på släpet eller om du har en tom mjölkförpackning.
Det jag sa om att en bil som man ska dra på släp får max väga 1000-1100kg baserar jag följande.
Ta en bil som får dra 1500kg på B körkort t.ex Volvo 940 V70 mm. Då får du koppla på ett släp som väger 1500kg i Totalvikt. Drar du av tjänstevikten som oftast på biltransport ligger runt 400-450kg så får du dra en bil som väger 1500kg-400kg=1100kg får lasten väga.
Sant, mina siffror var väl inte så realistiska kanske.
Men vem säger att du måste fylla dragbilen med 4-500 kg? Detta är valfritt.
Tjänstevikten räknar redan in förare, extradäck, bränsle och några verktyg
Så åter igen då
Dragbil = 1700 kg tjänstvikt (totalvikt låt säga 1800kg)
Släp = 450 kg tjänstevikt
Bilobjekt = 1250 kg tjänstevikt
---
Dragbil 1800 kg totalvikt
Släp + Bilobjekt = 1700 KG totalvikt
Totalvikt 3500 kg.
Håller absolut med att det blir extremt svårt o dra en bil med bara B-kortet, då de flesta bilar väger mer än 1250 kg.
Sen kommer frågan hur stor totalvikten på släpet får vara med b-behörighet. Förmodligen helt säkert under 1700, t.ex 1450 vilket resulterar i att bilobjektet bara får väga 1000kg.
Nä nu ger jag mig i denna tråd. Känner mig som en wannabebesserwisser.
Hålller på o tar E för att låsa upp mina BCD behörigheter så denna tråd är ju en bra övning!