De flesta bygger på 850 T5 blocket.
Det tål väl mest generellt sett, med bra cylinderväggar, och hyfsat lätta motorer att komma över.
En del bygger på S60R/V70R-blocket (Vaktkonstapeln har en V70R-motor på 2,5liter och 500hk+ t.ex) men de vågar inte ladda riktigt så mycket.
Dock så behöver en bra byggd motor inte maxa laddtryck.
Kan inte i huvudet vad Vaktkonstapeln laddar, men det är nog inte mer än 1,2-1,3bar tror jag.
Lars laddar 1,48bar när han har glada 585hk i sin 855 T-5R.
Fredde laddar 1,28bar med sina 460hk.
Detta är medlemmar i NordicR, det är därifrån jag fått uppgifterna (även åkt med Fredde, gick rätt bra!)
Leif i sin tur har ju tänkt bygga en 1000hk 850, och då använder han sig av D5-blocket som ska vara ännu stabilare tydligen.
Vevstakar i sin tur, så är det bara H-profil som gäller. Tål mest effekt.
Finns i olika längder beroende på vilken motorstorlek du ska använda.
Ska du köra på en 2,5liters setup är det många som använder S60R/V70R kolvarna, då dessa ska vara riktigt bra.
I en 850/X70 duger originalkolvarna utan vidare till 500hk+, så de behöver du inte oroa dig för.
Bra portad topp är ett plus, lämna det till någon som matchportar den för den effekten du ska ha.
Sen gäller det att ha en turbo som inte är för stor, eller för liten, utan avpassad för effekten du jagar.
Givetvis 3" downpipe och racekatalysator, gärna 2,5 resten av vägen, eller grövre.
Större spridare, givetvis, större alu-intercooler, större BTR är kanske inte fel?
Mappning på det...
Men det kostar ju att bygga.
Ett hyfsat billigt sätt att komma upp i 350hk är: 19T, 3" downpipe, ny intercooler, större spridare, gärna japan-grenrör, mappning.
Turbo-Fredde mätte upp 342hk i sin 850R utan att byta spridare, och med laddtryck på 1,1bar.
Bytar man vevstakar, så kan man ladda lite mer, och kommer nog upp i 350hk utan bekymmer.
Nu har jag själv inte gjort något av detta, och är det några fel i min text får någon kunnigare person givetvis rätta mig.
Edit:
Jag utgår givetvis ifrån en fräsch motor till att börja med.