2720
Sök

KÖPRÅD: Sedan/Kombi, Original, Bra motorkraft osv!

33 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#21
Tydligen så hade jag helt fel, pratade lite med farsan, han sa att ens första bil kan lika gärna vara billig då man inte är erfaren, så en bil MAX för 40 000.

Herre gud, men har hittat några på blocket

Volvo S70 2.5 Turbo -98
http://www.blocket.se/vi/19473497.htm?ca=11_s

Bmw 520 i bes&skatt med dvd och telefon -97 (20 000 mil)
http://www.blocket.se/vi/20006149.htm?ca=11_s

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#22
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Att en Volvo kan accelerera är väl klart? Stora motorer vet jag inte men ofta med turbo vilket ger rätt bra tryck och volvos turbo 5a är trevlig. Men inte snabbare än konkurrenterna och det rycker i ratten när framvagnen skall få ner kraften i backen.

En steg 3 trimmad S60 T5 håller jämna steg med en Audi RS6, vilket finns i en lång tråd på Zatzy om, tack vare att den har högre motoreffekt i förhållande till vikt och drivlineförlust jämfört med en Audi RS6, vilket dock bestämt bestreds av diverse BMW-ägare som hävdade att detta inte var möjligt. wink

Dessutom finns det otroliga mängder trådar med Volvo vs BMW i rubrikerna på Autopower.se där man klagar på "traktorerna", antingen man kör ifrån dom i valfri BMW eller blir ifrånåkt av valfri Volvo. wink

Jompa skrev:
Bästa tråden

Så till min poäng: Volvo är hyfsat billiga begagnade, lätta att skrämma upp, och ofta underskattade och normalt är det ingen som ens kan komma på tanken att dom går fort - åtminstone inte polisen på Vallåkra i alla fall. tongue

Att det rycker i ratten får jag faktiskt se som en trevlig bieffekt, då det känns som om man har äckligt mycket hästar när motorn morrar, man trycks bakåt, och man får hålla i ratten för att hålla besten rakt fram... wink

Jo att det är enkelt att skrämma upp en Volvo har du helt rätt i, men vem vill ha en bil som bara går kvickt rätt fram? Och att skriva att volvo är bäst eftersom en trimmad sådan kör ifrån en M5a eller en RS6a är lite sandlåda. Visa mig den Volvo som spöar skiten ur Loaded på ringen så kanske...

Att trimma upp en Bmw till samma effekt som en S60 (säg 350 hp då...) må vara dyrare, men för den extra pengen får du en bil som uppträder sofistikerat och inte försöker kasta sig i diket. Samtidigt som den går utmärkt på kruvig väg där den trimmade S60n förmodligen blir något understyrt jumbo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
8 februari 2009
#23
ferato skrev:
Tydligen så hade jag helt fel, pratade lite med farsan, han sa att ens första bil kan lika gärna vara billig då man inte är erfaren, så en bil MAX för 40 000.

Herre gud, men har hittat några på blocket

Volvo S70 2.5 Turbo -98
http://www.blocket.se/vi/19473497.htm?ca=11_s

Bmw 520 i bes&skatt med dvd och telefon -97 (20 000 mil)
http://www.blocket.se/vi/20006149.htm?ca=11_s

Då räcker det ju gott och väl med en gammal BMW E30 eller Ford Sierra...

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#24
ferato skrev:
Tydligen så hade jag helt fel, pratade lite med farsan, han sa att ens första bil kan lika gärna vara billig då man inte är erfaren, så en bil MAX för 40 000.

Herre gud, men har hittat några på blocket

Volvo S70 2.5 Turbo -98
http://www.blocket.se/vi/19473497.htm?ca=11_s

Bmw 520 i bes&skatt med dvd och telefon -97 (20 000 mil)
http://www.blocket.se/vi/20006149.htm?ca=11_s

Då tycker jag du skall leta efter en 325 eller 328 E36, dvs en sån som jag har.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 079 Inlägg
8 februari 2009
#25
Rquired skrev:
ferato skrev:
Tydligen så hade jag helt fel, pratade lite med farsan, han sa att ens första bil kan lika gärna vara billig då man inte är erfaren, så en bil MAX för 40 000.

Herre gud, men har hittat några på blocket

Volvo S70 2.5 Turbo -98
http://www.blocket.se/vi/19473497.htm?ca=11_s

Bmw 520 i bes&skatt med dvd och telefon -97 (20 000 mil)
http://www.blocket.se/vi/20006149.htm?ca=11_s

Då tycker jag du skall leta efter en 325 eller 328 E36, dvs en sån som jag har.

Ja, om man tycker om rost och dyra reparationer.

Förresten, vem ska bilen försäkras på? Om den ska försäkras på dig så är BMW bara att glömma. Då har du 20k för helförsäkring typ. Sen eftersom att det är en förstabil så är det bra om man inte lägger den i diket direkt när man kör den på vintern som man lätt gör med en BMW. En bil är inte bara till för att man ska sladda och ha kul, utan man vill ju helst komma fram säkert också vilket man gör med FWD. Kan man sen hantera handbromsen kan man ha mycket kul med en FWD också. En till nackdel med värdelösa RWD är att man har noll framkomlighet i snö, is osv.


Rekommenderar då 850 T5 eller S70 med turbo. Fast ska du ha en 850 T5 och trimma ska man passa sig för automaten, men som originalbil är den perfekt. Ett chip på dessa bilar så har du 270+ för ett par kkr.

http://www.blocket.se/vi/20076417.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/20176396.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/18851408.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/20170097.htm?ca=13_s

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#26
Syst3m skrev:
Rquired skrev:
ferato skrev:
Tydligen så hade jag helt fel, pratade lite med farsan, han sa att ens första bil kan lika gärna vara billig då man inte är erfaren, så en bil MAX för 40 000.

Herre gud, men har hittat några på blocket

Volvo S70 2.5 Turbo -98
http://www.blocket.se/vi/19473497.htm?ca=11_s

Bmw 520 i bes&skatt med dvd och telefon -97 (20 000 mil)
http://www.blocket.se/vi/20006149.htm?ca=11_s

Då tycker jag du skall leta efter en 325 eller 328 E36, dvs en sån som jag har.

Ja, om man tycker om rost och dyra reparationer.

Förresten, vem ska bilen försäkras på? Om den ska försäkras på dig så är BMW bara att glömma. Då har du 20k för helförsäkring typ. Sen eftersom att det är en förstabil så är det bra om man inte lägger den i diket direkt när man kör den på vintern som man lätt gör med en BMW. En bil är inte bara till för att man ska sladda och ha kul, utan man vill ju helst komma fram säkert också vilket man gör med FWD. Kan man sen hantera handbromsen kan man ha mycket kul med en FWD också. En till nackdel med värdelösa RWD är att man har noll framkomlighet i snö, is osv.


Rekommenderar då 850 T5 eller S70 med turbo. Fast ska du ha en 850 T5 och trimma ska man passa sig för automaten, men som originalbil är den perfekt. Ett chip på dessa bilar så har du 270+ för ett par kkr.

http://www.blocket.se/vi/20076417.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/20176396.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/18851408.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/20170097.htm?ca=13_s

Haha rost och dyra reparationer ^^
Ett utmärkt exempel på ännu en avundsjuk volvo-nörd ovan. Läs på lite så kommer du upptäcka att Bmw ligger i topp i ägarundersökningar, medans volvo ligger i mitten nånstans.

EDIT: Och en Bmw kostar inte mer än motsvarande Volvo att försäkra, och vem vill ha 270hp i en bil som inte kan hantera det?
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

175 Inlägg
8 februari 2009
#27
Måste bara säga att Rquireds lilla text "Allmänt envis" stämmer in otroligt bra.. wink
E36 är fula, och ville du ej ha "Hobby turk" stämpel tycker jag du ska satsa på något annat wink
Senast redigerat av Nisse1 (8 februari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#28
Nisse1 skrev:
Måste bara säga att Rquireds lilla text "Allmänt envis" stämmer in otroligt bra.. wink
E36 är fula, och ville du ej ha "Hobby turk" stämpel tycker jag du ska satsa på något annat wink

Gissa varför den hamnade där wink
Resten är en åsiktsfråga, den är snyggare än en skokartong (läs 740 och 850) i alla fall

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#29
Rquired skrev:
Jo att det är enkelt att skrämma upp en Volvo har du helt rätt i, men vem vill ha en bil som bara går kvickt rätt fram? Och att skriva att volvo är bäst eftersom en trimmad sådan kör ifrån en M5a eller en RS6a är lite sandlåda. Visa mig den Volvo som spöar skiten ur Loaded på ringen så kanske...

Att trimma upp en Bmw till samma effekt som en S60 (säg 350 hp då...) må vara dyrare, men för den extra pengen får du en bil som uppträder sofistikerat och inte försöker kasta sig i diket. Samtidigt som den går utmärkt på kruvig väg där den trimmade S60n förmodligen blir något understyrt jumbo.

Loadeds bil är ju i princip enbart byggd för att gå på bana...

Får man fråga hur det kommer sig att det finns så många BMW vs Volvo-trådar på Autopower.se om nu inte BMW-förarna tvunget måste meddela sig om att de tvunget måste hävda sig gentemot alla andra? wink

Det är möjligt att en BMW spöar en Volvo på Ringen MEN...
Hur ofta kör du på Ringen? wink
Hur ofta ligger du på landsvägen/motorvägen och träcker, eller står glider inne i stan?

Det spelar ingen roll hur många gånger BMW spöar Volvo på Ringen, för 99% av alla "tävlingar" görs på nån stripp eller rullande på motorväg/landsväg.
Det är ju där det är intressant att få fram detta.

Är man dessutom ovan förare så är ju FWD det säkraste kortet (om RWD vore klassat som det säkraste drivsättet vore väl nästan alla bilar RWD, för biltillverkarna är ju måna om att påpeka för sina kunder att de är säkra i biltillverkarens bil,

Och kör man fort på små kurviga vägar, så får man jättegärna göra detta, det roar inte mig det minsta, noll sikt och det kan finnas vad som helst på vägen som man möter, men som man inte kan se.
Det du skriver om "BMW spöar Volvo på Ringen" måste jag faktiskt hänvisa till Jompas inlägg i tråden jag länkade i mitt förra inlägg: tongue

Inlägg 1. Jag har en Volvo som kör ifrån en BMW mellan 120-130 km/h.
Inlägg 2. Nej, det är omöjligt!
Inlägg 3. Är det? Jag gjorde det i alla fall...
Inlägg 4. Helt omöjligt säger jag. Du måste ha drömt!
Inlägg 5. Men... Jag har filmbevis på det, se här...
Inlägg 6. Trickfilmat, helt klart trickfilmat. Även om Du vann så förlorade Du, så det så !!!
Inlägg 7. Okej då, ledsen att jag störde.
Inlägg 8. På Ringen har Du ingen chans.
Inlägg 9. Men, nu pratade vi inte om Ringen...
Inlägg 10. En Volvo är alltid en Volvo. Att köra runt i en Volvo är som att äta bajs. Helt kasst alltså, vet Du inte det?
Inlägg 11. Öh, när... Jag tycker att det funkar helt okej?
Inlägg 12. På Ringen har Du ingen chans !
Inlägg 13. Nä, men nu var det ju...
Inlägg 14. Volvo gör dåliga bilar.
Inlägg 15. Jaha... Men...
Inlägg 16. Om Ni hade kört på Ringen hade Du aldrig vunnit.
Inlägg 17. Vunnit vad? Jag förlorade ju sa Du ju, och filmen var ju redigerad i efterhand...?
Inlägg 18. *Hmmmmm* Jäkla Volvo, ful är den och på Ringen skulle den inte ens komma i mål.

Det må så vara att BMW gör trevliga bilar med trevliga motorer och bra väghållning, men det finns folk som uppskattar billiga, lättrimmade turbobilar, som ser ut som vilken annan vanlig svensson-bil som helst, men är snäppet vassare.

Okej, vill man spralla sig trött med bakhjulsdrift kan jag förstå att man köper en BMW eller Merca, då dessa är nästan de enda som erbjuder RWD på vanliga bruksbilar idag, om man inte vill ha en gammal Ford eller Volvo.
Att påstå att Volvo bara går av vägen för att den är FWD är ju bara rent patetiskt.
Det är ju som att säga att BMW snurrar runt så fort det regnar. wink

Men å andra sidan så är kompromissen med mycket HK och bränslesnål knappast förenande, då det är två motsatta saker i princip.
Vill man köra snålt kan man köpa en gammal Golf 3a, diesel, på 50hk, så behöver man inte direkt oroa sig över bränslekostnaderna. tongue
Min T-5R väger drygt 1650kg, och drar i snitt ca 1,2liter/mil, med både accelerationer, stadskörning och landsvägskörning.

En S60 T5 väger minst 100kg mindre, och har bra hk/vikt-förhållande.

BMW och Volvo-ägare kommer sällan överens, så är det bara. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

175 Inlägg
8 februari 2009
#30
Rquired skrev:
Nisse1 skrev:
Måste bara säga att Rquireds lilla text "Allmänt envis" stämmer in otroligt bra.. wink
E36 är fula, och ville du ej ha "Hobby turk" stämpel tycker jag du ska satsa på något annat wink

Gissa varför den hamnade där wink
Resten är en åsiktsfråga, den är snyggare än en skokartong (läs 740 och 850) i alla fall

Enligt mig är rwd vs fwd en åsiktsfråga med. Alla gillar inte att sladda och ha sig, och en del tycker de är flashigt när de rycker i ratten vid acceleration wink
Och en del tycker 740 & 850 är snyggare än en kebar räser wink Inget emot BMW förutom just E36, gräslig modell wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#31
Rquired skrev:
Haha rost och dyra reparationer ^^
Ett utmärkt exempel på ännu en avundsjuk volvo-nörd ovan. Läs på lite så kommer du upptäcka att Bmw ligger i topp i ägarundersökningar, medans volvo ligger i mitten nånstans.

EDIT: Och en Bmw kostar inte mer än motsvarande Volvo att försäkra, och vem vill ha 270hp i en bil som inte kan hantera det?

Volvo 850 har helgalvade karosser, och rosten är minimal på dessa, och då mestadels i skärmkanter eller trösklar, skärmkanter p.g.a. stenskott och trösklar p.g.a att man är för dålig på att spola där. wink

Ska du prata rost, så är det Mercedes du tänker på.
Inte ens de nyare bilarna har tyvärr bra rostskydd...

Men det är ju säkert miljövänligt å andra sidan. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#32
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Jo att det är enkelt att skrämma upp en Volvo har du helt rätt i, men vem vill ha en bil som bara går kvickt rätt fram? Och att skriva att volvo är bäst eftersom en trimmad sådan kör ifrån en M5a eller en RS6a är lite sandlåda. Visa mig den Volvo som spöar skiten ur Loaded på ringen så kanske...

Att trimma upp en Bmw till samma effekt som en S60 (säg 350 hp då...) må vara dyrare, men för den extra pengen får du en bil som uppträder sofistikerat och inte försöker kasta sig i diket. Samtidigt som den går utmärkt på kruvig väg där den trimmade S60n förmodligen blir något understyrt jumbo.

Loadeds bil är ju i princip enbart byggd för att gå på bana...

Får man fråga hur det kommer sig att det finns så många BMW vs Volvo-trådar på Autopower.se om nu inte BMW-förarna tvunget måste meddela sig om att de tvunget måste hävda sig gentemot alla andra? wink

Det är möjligt att en BMW spöar en Volvo på Ringen MEN...
Hur ofta kör du på Ringen? wink
Hur ofta ligger du på landsvägen/motorvägen och träcker, eller står glider inne i stan?

Det spelar ingen roll hur många gånger BMW spöar Volvo på Ringen, för 99% av alla "tävlingar" görs på nån stripp eller rullande på motorväg/landsväg.
Det är ju där det är intressant att få fram detta.

Är man dessutom ovan förare så är ju FWD det säkraste kortet (om RWD vore klassat som det säkraste drivsättet vore väl nästan alla bilar RWD, för biltillverkarna är ju måna om att påpeka för sina kunder att de är säkra i biltillverkarens bil,

Och kör man fort på små kurviga vägar, så får man jättegärna göra detta, det roar inte mig det minsta, noll sikt och det kan finnas vad som helst på vägen som man möter, men som man inte kan se.
Det du skriver om "BMW spöar Volvo på Ringen" måste jag faktiskt hänvisa till Jompas inlägg i tråden jag länkade i mitt förra inlägg: tongue

Inlägg 1. Jag har en Volvo som kör ifrån en BMW mellan 120-130 km/h.
Inlägg 2. Nej, det är omöjligt!
Inlägg 3. Är det? Jag gjorde det i alla fall...
Inlägg 4. Helt omöjligt säger jag. Du måste ha drömt!
Inlägg 5. Men... Jag har filmbevis på det, se här...
Inlägg 6. Trickfilmat, helt klart trickfilmat. Även om Du vann så förlorade Du, så det så !!!
Inlägg 7. Okej då, ledsen att jag störde.
Inlägg 8. På Ringen har Du ingen chans.
Inlägg 9. Men, nu pratade vi inte om Ringen...
Inlägg 10. En Volvo är alltid en Volvo. Att köra runt i en Volvo är som att äta bajs. Helt kasst alltså, vet Du inte det?
Inlägg 11. Öh, när... Jag tycker att det funkar helt okej?
Inlägg 12. På Ringen har Du ingen chans !
Inlägg 13. Nä, men nu var det ju...
Inlägg 14. Volvo gör dåliga bilar.
Inlägg 15. Jaha... Men...
Inlägg 16. Om Ni hade kört på Ringen hade Du aldrig vunnit.
Inlägg 17. Vunnit vad? Jag förlorade ju sa Du ju, och filmen var ju redigerad i efterhand...?
Inlägg 18. *Hmmmmm* Jäkla Volvo, ful är den och på Ringen skulle den inte ens komma i mål.

Det må så vara att BMW gör trevliga bilar med trevliga motorer och bra väghållning, men det finns folk som uppskattar billiga, lättrimmade turbobilar, som ser ut som vilken annan vanlig svensson-bil som helst, men är snäppet vassare.

Okej, vill man spralla sig trött med bakhjulsdrift kan jag förstå att man köper en BMW eller Merca, då dessa är nästan de enda som erbjuder RWD på vanliga bruksbilar idag, om man inte vill ha en gammal Ford eller Volvo.
Att påstå att Volvo bara går av vägen för att den är FWD är ju bara rent patetiskt.
Det är ju som att säga att BMW snurrar runt så fort det regnar. wink

Men å andra sidan så är kompromissen med mycket HK och bränslesnål knappast förenande, då det är två motsatta saker i princip.
Vill man köra snålt kan man köpa en gammal Golf 3a, diesel, på 50hk, så behöver man inte direkt oroa sig över bränslekostnaderna. tongue
Min T-5R väger drygt 1650kg, och drar i snitt ca 1,2liter/mil, med både accelerationer, stadskörning och landsvägskörning.

En S60 T5 väger minst 100kg mindre, och har bra hk/vikt-förhållande.

BMW och Volvo-ägare kommer sällan överens, så är det bara. tongue

Vad som händer på Autopower kan ju knappast jag eller Bilmärket Bmw lastas för, men förmodligen har det å göra med snorungar som köpte en 318 och trodde de fick en räcer roll

Loaded är byggd för att köras, inte bara för transport rätt fram. Men sen har vi väl Knytpunkten här, du skriver att du inte är ett dugg intresserad av att köra på kurvig väg. Utan du anser att du för det mesta ligger på rak väg rätt fram och vill ha en bil som går fort i just denna riktningen.

Personligen är jag inte ute efter att hävda mig på något sätt, jag tycker det är betydligt roligare att köra runt på en kurvig väg än att rödljusrejsa. Eller att ställa upp bilen på en tom parkering eller en grusväg. Angående soppan håller jag med dig.

Sen kan man referera till en vanlig bmw vs. volvo diskution, vanligtvis heter det att Bmw är dyr skit och inget slår en rekordelig gammal volvo, typ:

1.Jag tycker du skall köpa en bmw, roliga att köra och bra kvalitet.

2. Haha en kebabräcer, nae köp inte det. ALLA vet ju att det är skit som bara kommer ruinera dig. Dessutom rwd så du kommer bara halka av vägen eller fastna i en backe nånstans.

3. En Bmw håller bättre än en volvo och kostar mindre att äga, bara kamremmen i volvo kostar mer än en vanlig bmw-service. Tex en V50 2.4 kostar mer än en porsche 911 att serva...
Dessutom har bmw vunnit priser för sina motorer och ligger på topp i ägarundersökningar till skillnad från volvo som ligger strax under mitten.

4. Nae så kan det inte vara, ALLA vet ju att en volvo är världens bästa och pålitligaste bil!

5. Är det därför Volvo är i kris?

6. Men det är FORDs fel! Det kan du inte skylla på volvo. *snyft*

7. Vilket bilmärke låg så illa till att de var desperata och gick ihop med Ford för att överleva?

8. Men varför kan aldrig bmw-folk erkänna att volvo är bättre, dom är ju fwd, och säkra, och coola, och man kan trimma dom, och dumpventil att ragga fjortizar med och...och...och *snyft*

9. Säkra? Valfri fransk bil har lika bra eller bättre resultat idag. Och S60 har bara 4 stjärnor, samtidigt som V70 inte ens är krocktestad...

Osv

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#33
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Haha rost och dyra reparationer ^^
Ett utmärkt exempel på ännu en avundsjuk volvo-nörd ovan. Läs på lite så kommer du upptäcka att Bmw ligger i topp i ägarundersökningar, medans volvo ligger i mitten nånstans.

EDIT: Och en Bmw kostar inte mer än motsvarande Volvo att försäkra, och vem vill ha 270hp i en bil som inte kan hantera det?

Volvo 850 har helgalvade karosser, och rosten är minimal på dessa, och då mestadels i skärmkanter eller trösklar, skärmkanter p.g.a. stenskott och trösklar p.g.a att man är för dålig på att spola där. wink

Ska du prata rost, så är det Mercedes du tänker på.
Inte ens de nyare bilarna har tyvärr bra rostskydd...

Men det är ju säkert miljövänligt å andra sidan. tongue

Nu är du på hugget, jag skrev INTE att Volvo rostar tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#34
Rquired skrev:
Vad som händer på Autopower kan ju knappast jag eller Bilmärket Bmw lastas för, men förmodligen har det å göra med snorungar som köpte en 318 och trodde de fick en räcer roll

Loaded är byggd för att köras, inte bara för transport rätt fram. Men sen har vi väl Knytpunkten här, du skriver att du inte är ett dugg intresserad av att köra på kurvig väg. Utan du anser att du för det mesta ligger på rak väg rätt fram och vill ha en bil som går fort i just denna riktningen.

Personligen är jag inte ute efter att hävda mig på något sätt, jag tycker det är betydligt roligare att köra runt på en kurvig väg än att rödljusrejsa. Eller att ställa upp bilen på en tom parkering eller en grusväg. Angående soppan håller jag med dig.

Sen kan man referera till en vanlig bmw vs. volvo diskution, vanligtvis heter det att Bmw är dyr skit och inget slår en rekordelig gammal volvo, typ:

1.Jag tycker du skall köpa en bmw, roliga att köra och bra kvalitet.

2. Haha en kebabräcer, nae köp inte det. ALLA vet ju att det är skit som bara kommer ruinera dig. Dessutom rwd så du kommer bara halka av vägen eller fastna i en backe nånstans.

3. En Bmw håller bättre än en volvo och kostar mindre att äga, bara kamremmen i volvo kostar mer än en vanlig bmw-service. Tex en V50 2.4 kostar mer än en porsche 911 att serva...
Dessutom har bmw vunnit priser för sina motorer och ligger på topp i ägarundersökningar till skillnad från volvo som ligger strax under mitten.

4. Nae så kan det inte vara, ALLA vet ju att en volvo är världens bästa och pålitligaste bil!

5. Är det därför Volvo är i kris?

6. Men det är FORDs fel! Det kan du inte skylla på volvo. *snyft*

7. Vilket bilmärke låg så illa till att de var desperata och gick ihop med Ford för att överleva?

8. Men varför kan aldrig bmw-folk erkänna att volvo är bättre, dom är ju fwd, och säkra, och coola, och man kan trimma dom, och dumpventil att ragga fjortizar med och...och...och *snyft*

9. Säkra? Valfri fransk bil har lika bra eller bättre resultat idag. Och S60 har bara 4 stjärnor, samtidigt som V70 inte ens är krocktestad...

Osv

Nya V70N eller V70NN kan jag inte uttala mig om krocksäkerheten, men 850 och efterföljaren S/V70 blev prisbelönad för sin säkerhet under hela 90-talet.
Det ligger även ute en video på Youtube där man krocktestar en 850 genom att köra ut bilen från en klippa och låta den störta en säker död till mötes genom ett 30m högt fall. tongue



Så jag hoppas helt enkelt att utvecklingen har gått framåt sen dess. wink
Jag hörde även nån som sa att de svenska bilarna har kraftigare A-stolpar för att stöta bort älgar, men jag tror bestämt det var ett skämt... big_smile

Volvo är ju inte VÄRLDENS bästa och pålitligaste bil, men det är ju Sveriges mest sålda bil. wink
Och har varit så i närmare 50 år nu.

Angående kamremmen så kostade min 450kr på Volvo, så jag får hålla med om att BMW isåfall måste ha jäkligt billiga servicar. wink

Men jag står fast vid att om man vill ha en vanlig, trevlig bil, som är beprövad och såld i många exemplar och det finns gott om delar till, och man kan dra en repa på vägen med då och då, och som faktiskt har bra fartresurser och är lättrimmad, så är en Volvo S60 turbo eller annan modell ett säkert kort.
Volvos sugisar är väl inte någon fartkittlande historia, dock vågar jag inte uttala mig om V8an. tongue

Vill man spralla sig trött med att sladda runt kan man ju köpa en Merca eller BMW eller Lexus. tongue

Sugmotorer är svårare att få att dricka mer soppa, men å andra sidan har en motsvarande turbomotor mer hästkrafter och mer vridmoment att plocka ut när man trycker på gaspedalen. smile
Plattan i mattan på min 850, och färddatorn visar på 5liter/milen, men då händer det ju grejer. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 079 Inlägg
8 februari 2009
#35
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Jo att det är enkelt att skrämma upp en Volvo har du helt rätt i, men vem vill ha en bil som bara går kvickt rätt fram? Och att skriva att volvo är bäst eftersom en trimmad sådan kör ifrån en M5a eller en RS6a är lite sandlåda. Visa mig den Volvo som spöar skiten ur Loaded på ringen så kanske...

Att trimma upp en Bmw till samma effekt som en S60 (säg 350 hp då...) må vara dyrare, men för den extra pengen får du en bil som uppträder sofistikerat och inte försöker kasta sig i diket. Samtidigt som den går utmärkt på kruvig väg där den trimmade S60n förmodligen blir något understyrt jumbo.

Loadeds bil är ju i princip enbart byggd för att gå på bana...

Får man fråga hur det kommer sig att det finns så många BMW vs Volvo-trådar på Autopower.se om nu inte BMW-förarna tvunget måste meddela sig om att de tvunget måste hävda sig gentemot alla andra? wink

Det är möjligt att en BMW spöar en Volvo på Ringen MEN...
Hur ofta kör du på Ringen? wink
Hur ofta ligger du på landsvägen/motorvägen och träcker, eller står glider inne i stan?

Det spelar ingen roll hur många gånger BMW spöar Volvo på Ringen, för 99% av alla "tävlingar" görs på nån stripp eller rullande på motorväg/landsväg.
Det är ju där det är intressant att få fram detta.

Är man dessutom ovan förare så är ju FWD det säkraste kortet (om RWD vore klassat som det säkraste drivsättet vore väl nästan alla bilar RWD, för biltillverkarna är ju måna om att påpeka för sina kunder att de är säkra i biltillverkarens bil,

Och kör man fort på små kurviga vägar, så får man jättegärna göra detta, det roar inte mig det minsta, noll sikt och det kan finnas vad som helst på vägen som man möter, men som man inte kan se.
Det du skriver om "BMW spöar Volvo på Ringen" måste jag faktiskt hänvisa till Jompas inlägg i tråden jag länkade i mitt förra inlägg: tongue

Inlägg 1. Jag har en Volvo som kör ifrån en BMW mellan 120-130 km/h.
Inlägg 2. Nej, det är omöjligt!
Inlägg 3. Är det? Jag gjorde det i alla fall...
Inlägg 4. Helt omöjligt säger jag. Du måste ha drömt!
Inlägg 5. Men... Jag har filmbevis på det, se här...
Inlägg 6. Trickfilmat, helt klart trickfilmat. Även om Du vann så förlorade Du, så det så !!!
Inlägg 7. Okej då, ledsen att jag störde.
Inlägg 8. På Ringen har Du ingen chans.
Inlägg 9. Men, nu pratade vi inte om Ringen...
Inlägg 10. En Volvo är alltid en Volvo. Att köra runt i en Volvo är som att äta bajs. Helt kasst alltså, vet Du inte det?
Inlägg 11. Öh, när... Jag tycker att det funkar helt okej?
Inlägg 12. På Ringen har Du ingen chans !
Inlägg 13. Nä, men nu var det ju...
Inlägg 14. Volvo gör dåliga bilar.
Inlägg 15. Jaha... Men...
Inlägg 16. Om Ni hade kört på Ringen hade Du aldrig vunnit.
Inlägg 17. Vunnit vad? Jag förlorade ju sa Du ju, och filmen var ju redigerad i efterhand...?
Inlägg 18. *Hmmmmm* Jäkla Volvo, ful är den och på Ringen skulle den inte ens komma i mål.

Det må så vara att BMW gör trevliga bilar med trevliga motorer och bra väghållning, men det finns folk som uppskattar billiga, lättrimmade turbobilar, som ser ut som vilken annan vanlig svensson-bil som helst, men är snäppet vassare.

Okej, vill man spralla sig trött med bakhjulsdrift kan jag förstå att man köper en BMW eller Merca, då dessa är nästan de enda som erbjuder RWD på vanliga bruksbilar idag, om man inte vill ha en gammal Ford eller Volvo.
Att påstå att Volvo bara går av vägen för att den är FWD är ju bara rent patetiskt.
Det är ju som att säga att BMW snurrar runt så fort det regnar. wink

Men å andra sidan så är kompromissen med mycket HK och bränslesnål knappast förenande, då det är två motsatta saker i princip.
Vill man köra snålt kan man köpa en gammal Golf 3a, diesel, på 50hk, så behöver man inte direkt oroa sig över bränslekostnaderna. tongue
Min T-5R väger drygt 1650kg, och drar i snitt ca 1,2liter/mil, med både accelerationer, stadskörning och landsvägskörning.

En S60 T5 väger minst 100kg mindre, och har bra hk/vikt-förhållande.

BMW och Volvo-ägare kommer sällan överens, så är det bara. tongue

Vad som händer på Autopower kan ju knappast jag eller Bilmärket Bmw lastas för, men förmodligen har det å göra med snorungar som köpte en 318 och trodde de fick en räcer roll

Loaded är byggd för att köras, inte bara för transport rätt fram. Men sen har vi väl Knytpunkten här, du skriver att du inte är ett dugg intresserad av att köra på kurvig väg. Utan du anser att du för det mesta ligger på rak väg rätt fram och vill ha en bil som går fort i just denna riktningen.

Personligen är jag inte ute efter att hävda mig på något sätt, jag tycker det är betydligt roligare att köra runt på en kurvig väg än att rödljusrejsa. Eller att ställa upp bilen på en tom parkering eller en grusväg. Angående soppan håller jag med dig.

Sen kan man referera till en vanlig bmw vs. volvo diskution, vanligtvis heter det att Bmw är dyr skit och inget slår en rekordelig gammal volvo, typ:

1.Jag tycker du skall köpa en bmw, roliga att köra och bra kvalitet.

2. Haha en kebabräcer, nae köp inte det. ALLA vet ju att det är skit som bara kommer ruinera dig. Dessutom rwd så du kommer bara halka av vägen eller fastna i en backe nånstans.

3. En Bmw håller bättre än en volvo och kostar mindre att äga, bara kamremmen i volvo kostar mer än en vanlig bmw-service. Tex en V50 2.4 kostar mer än en porsche 911 att serva...
Dessutom har bmw vunnit priser för sina motorer och ligger på topp i ägarundersökningar till skillnad från volvo som ligger strax under mitten.

4. Nae så kan det inte vara, ALLA vet ju att en volvo är världens bästa och pålitligaste bil!

5. Är det därför Volvo är i kris?

6. Men det är FORDs fel! Det kan du inte skylla på volvo. *snyft*

7. Vilket bilmärke låg så illa till att de var desperata och gick ihop med Ford för att överleva?

8. Men varför kan aldrig bmw-folk erkänna att volvo är bättre, dom är ju fwd, och säkra, och coola, och man kan trimma dom, och dumpventil att ragga fjortizar med och...och...och *snyft*

9. Säkra? Valfri fransk bil har lika bra eller bättre resultat idag. Och S60 har bara 4 stjärnor, samtidigt som V70 inte ens är krocktestad...

Osv

Nu lär jag få en varning, men du är ju fan helt jävla störd. Du är som miljöpartiet, kommer med anklagelser, argument och åsikter som saknar förankring i verkligheten.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#36
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Vad som händer på Autopower kan ju knappast jag eller Bilmärket Bmw lastas för, men förmodligen har det å göra med snorungar som köpte en 318 och trodde de fick en räcer roll

Loaded är byggd för att köras, inte bara för transport rätt fram. Men sen har vi väl Knytpunkten här, du skriver att du inte är ett dugg intresserad av att köra på kurvig väg. Utan du anser att du för det mesta ligger på rak väg rätt fram och vill ha en bil som går fort i just denna riktningen.

Personligen är jag inte ute efter att hävda mig på något sätt, jag tycker det är betydligt roligare att köra runt på en kurvig väg än att rödljusrejsa. Eller att ställa upp bilen på en tom parkering eller en grusväg. Angående soppan håller jag med dig.

Sen kan man referera till en vanlig bmw vs. volvo diskution, vanligtvis heter det att Bmw är dyr skit och inget slår en rekordelig gammal volvo, typ:

1.Jag tycker du skall köpa en bmw, roliga att köra och bra kvalitet.

2. Haha en kebabräcer, nae köp inte det. ALLA vet ju att det är skit som bara kommer ruinera dig. Dessutom rwd så du kommer bara halka av vägen eller fastna i en backe nånstans.

3. En Bmw håller bättre än en volvo och kostar mindre att äga, bara kamremmen i volvo kostar mer än en vanlig bmw-service. Tex en V50 2.4 kostar mer än en porsche 911 att serva...
Dessutom har bmw vunnit priser för sina motorer och ligger på topp i ägarundersökningar till skillnad från volvo som ligger strax under mitten.

4. Nae så kan det inte vara, ALLA vet ju att en volvo är världens bästa och pålitligaste bil!

5. Är det därför Volvo är i kris?

6. Men det är FORDs fel! Det kan du inte skylla på volvo. *snyft*

7. Vilket bilmärke låg så illa till att de var desperata och gick ihop med Ford för att överleva?

8. Men varför kan aldrig bmw-folk erkänna att volvo är bättre, dom är ju fwd, och säkra, och coola, och man kan trimma dom, och dumpventil att ragga fjortizar med och...och...och *snyft*

9. Säkra? Valfri fransk bil har lika bra eller bättre resultat idag. Och S60 har bara 4 stjärnor, samtidigt som V70 inte ens är krocktestad...

Osv

Nya V70N eller V70NN kan jag inte uttala mig om krocksäkerheten, men 850 och efterföljaren S/V70 blev prisbelönad för sin säkerhet under hela 90-talet.
Det ligger även ute en video på Youtube där man krocktestar en 850 genom att köra ut bilen från en klippa och låta den störta en säker död till mötes genom ett 30m högt fall. tongue



Så jag hoppas helt enkelt att utvecklingen har gått framåt sen dess. wink
Jag hörde även nån som sa att de svenska bilarna har kraftigare A-stolpar för att stöta bort älgar, men jag tror bestämt det var ett skämt... big_smile

Volvo är ju inte VÄRLDENS bästa och pålitligaste bil, men det är ju Sveriges mest sålda bil. wink
Och har varit så i närmare 50 år nu.

Angående kamremmen så kostade min 450kr på Volvo, så jag får hålla med om att BMW isåfall måste ha jäkligt billiga servicar. wink

Men jag står fast vid att om man vill ha en vanlig, trevlig bil, som är beprövad och såld i många exemplar och det finns gott om delar till, och man kan dra en repa på vägen med då och då, och som faktiskt har bra fartresurser och är lättrimmad, så är en Volvo S60 turbo eller annan modell ett säkert kort.
Volvos sugisar är väl inte någon fartkittlande historia, dock vågar jag inte uttala mig om V8an. tongue

Vill man spralla sig trött med att sladda runt kan man ju köpa en Merca eller BMW eller Lexus. tongue

Sugmotorer är svårare att få att dricka mer soppa, men å andra sidan har en motsvarande turbomotor mer hästkrafter och mer vridmoment att plocka ut när man trycker på gaspedalen. smile
Plattan i mattan på min 850, och färddatorn visar på 5liter/milen, men då händer det ju grejer. tongue

Några 450:- kostar det inte att serva en Bmw direkt, men oftast brukar det vara betydligt dyrare än så att byta kamrem. Men i övrigt har du helt rätt, en S60 duger mer än utmärkt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#37
Syst3m skrev:
Nu lär jag få en varning, men du är ju fan helt jävla störd. Du är som miljöpartiet, kommer med anklagelser, argument och åsikter som saknar förankring i verkligheten.

Det var väl att ta i, måhända att han är mycket stor fantast av BMW, men du är ju väldigt förtjust i Volvo så det jämnar ju ut sig... tongue

Båda biltillverkare har för och nackdelar med sina bilar, vi försöker ju bara komma på vem som har flest fördelar och nackdelar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

964 Inlägg
8 februari 2009
#38
Jag tycker fortfarande att du/ni ska satsa på en valfri svensk turbobil vare sej det är SAAB eller Volvo! Men jag håller med Required till viss del att BMW är kanske ståret vassare, efter att ha kört släkt och vänners BMWs måste jag erkänna att dom är svårslagna i känsla och kvalitet rakt igenom. Men prestandamässigt känns dom "vanliga" BMW trötta i jämförelse med exempelvis SAAB Aero som jag själv kan jämföra med, det är främst 523 och 525 jag har kört så de är ju inte värstingmodellerna. Men för att köra ikapp exempelvis morsans å farsans 9-5 Aero som är helt original så får man allt ta en hyffsat stor BMW, och ska man ha en av samma årsmodell så räcker ju inte 100.000 kronor! Men självklart är en BMW M5 E39 snabbare än en t.ex v70 T5 eller 9-5 Aero. Men med tanke på att M5:an kostar 100.000 kronor mer så kan man ju fundera hur en M5 skulle stå sej mot en vanlig Svensson bil med turbo som har 100.000 kronor nerlagt på trim, tror att BMWn hade fått det lite svettigt i en sådan duell!
Senast redigerat av Donvito (8 februari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#39
Rquired skrev:
Några 450:- kostar det inte att serva en Bmw direkt, men oftast brukar det vara betydligt dyrare än så att byta kamrem. Men i övrigt har du helt rätt, en S60 duger mer än utmärkt.

Aha, du menade kamremsbyte. tongue
Nå, jag köpte ju bara själva kamremmen och bytte själv, så då var det missförståndet löst.
Vad ett kamremsbyte kostar på Volvo vet jag inte, men det ligger nog på ett par tusenlappar.
Intervallerna är dock 12 000 mil eller 8 år, så det är ju en relativt låg årskostnad på kamremmen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#40
Syst3m skrev:
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Loadeds bil är ju i princip enbart byggd för att gå på bana...

Får man fråga hur det kommer sig att det finns så många BMW vs Volvo-trådar på Autopower.se om nu inte BMW-förarna tvunget måste meddela sig om att de tvunget måste hävda sig gentemot alla andra? wink

Det är möjligt att en BMW spöar en Volvo på Ringen MEN...
Hur ofta kör du på Ringen? wink
Hur ofta ligger du på landsvägen/motorvägen och träcker, eller står glider inne i stan?

Det spelar ingen roll hur många gånger BMW spöar Volvo på Ringen, för 99% av alla "tävlingar" görs på nån stripp eller rullande på motorväg/landsväg.
Det är ju där det är intressant att få fram detta.

Är man dessutom ovan förare så är ju FWD det säkraste kortet (om RWD vore klassat som det säkraste drivsättet vore väl nästan alla bilar RWD, för biltillverkarna är ju måna om att påpeka för sina kunder att de är säkra i biltillverkarens bil,

Och kör man fort på små kurviga vägar, så får man jättegärna göra detta, det roar inte mig det minsta, noll sikt och det kan finnas vad som helst på vägen som man möter, men som man inte kan se.
Det du skriver om "BMW spöar Volvo på Ringen" måste jag faktiskt hänvisa till Jompas inlägg i tråden jag länkade i mitt förra inlägg: tongue


Det må så vara att BMW gör trevliga bilar med trevliga motorer och bra väghållning, men det finns folk som uppskattar billiga, lättrimmade turbobilar, som ser ut som vilken annan vanlig svensson-bil som helst, men är snäppet vassare.

Okej, vill man spralla sig trött med bakhjulsdrift kan jag förstå att man köper en BMW eller Merca, då dessa är nästan de enda som erbjuder RWD på vanliga bruksbilar idag, om man inte vill ha en gammal Ford eller Volvo.
Att påstå att Volvo bara går av vägen för att den är FWD är ju bara rent patetiskt.
Det är ju som att säga att BMW snurrar runt så fort det regnar. wink

Men å andra sidan så är kompromissen med mycket HK och bränslesnål knappast förenande, då det är två motsatta saker i princip.
Vill man köra snålt kan man köpa en gammal Golf 3a, diesel, på 50hk, så behöver man inte direkt oroa sig över bränslekostnaderna. tongue
Min T-5R väger drygt 1650kg, och drar i snitt ca 1,2liter/mil, med både accelerationer, stadskörning och landsvägskörning.

En S60 T5 väger minst 100kg mindre, och har bra hk/vikt-förhållande.

BMW och Volvo-ägare kommer sällan överens, så är det bara. tongue

Vad som händer på Autopower kan ju knappast jag eller Bilmärket Bmw lastas för, men förmodligen har det å göra med snorungar som köpte en 318 och trodde de fick en räcer roll

Loaded är byggd för att köras, inte bara för transport rätt fram. Men sen har vi väl Knytpunkten här, du skriver att du inte är ett dugg intresserad av att köra på kurvig väg. Utan du anser att du för det mesta ligger på rak väg rätt fram och vill ha en bil som går fort i just denna riktningen.

Personligen är jag inte ute efter att hävda mig på något sätt, jag tycker det är betydligt roligare att köra runt på en kurvig väg än att rödljusrejsa. Eller att ställa upp bilen på en tom parkering eller en grusväg. Angående soppan håller jag med dig.

Sen kan man referera till en vanlig bmw vs. volvo diskution, vanligtvis heter det att Bmw är dyr skit och inget slår en rekordelig gammal volvo, typ:

1.Jag tycker du skall köpa en bmw, roliga att köra och bra kvalitet.

2. Haha en kebabräcer, nae köp inte det. ALLA vet ju att det är skit som bara kommer ruinera dig. Dessutom rwd så du kommer bara halka av vägen eller fastna i en backe nånstans.

3. En Bmw håller bättre än en volvo och kostar mindre att äga, bara kamremmen i volvo kostar mer än en vanlig bmw-service. Tex en V50 2.4 kostar mer än en porsche 911 att serva...
Dessutom har bmw vunnit priser för sina motorer och ligger på topp i ägarundersökningar till skillnad från volvo som ligger strax under mitten.

4. Nae så kan det inte vara, ALLA vet ju att en volvo är världens bästa och pålitligaste bil!

5. Är det därför Volvo är i kris?

6. Men det är FORDs fel! Det kan du inte skylla på volvo. *snyft*

7. Vilket bilmärke låg så illa till att de var desperata och gick ihop med Ford för att överleva?

8. Men varför kan aldrig bmw-folk erkänna att volvo är bättre, dom är ju fwd, och säkra, och coola, och man kan trimma dom, och dumpventil att ragga fjortizar med och...och...och *snyft*

9. Säkra? Valfri fransk bil har lika bra eller bättre resultat idag. Och S60 har bara 4 stjärnor, samtidigt som V70 inte ens är krocktestad...

Osv

Nu lär jag få en varning, men du är ju fan helt jävla störd. Du är som miljöpartiet, kommer med anklagelser, argument och åsikter som saknar förankring i verkligheten.

Tack detsamma, du är som vilken fanatiker som helst. Blir tvärilsk och förbannad så fort någon säger att *deras sak* inte är världsbäst. Torka snoret ur näsan och hoppa ur sandlådan nu för H*lvete

Vet inte vad du får det faktum att mina argument saknar förankring ifrån, å andra sidan vill jag minnas att det var dig jag debatterade emot och därifrån punkt 5, 6 och 7 ovan kommer ifrån.

EDIT: För övrigt är jag snarare Moderat...
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök