Rquired skrev:
Jo att det är enkelt att skrämma upp en Volvo har du helt rätt i, men vem vill ha en bil som bara går kvickt rätt fram? Och att skriva att volvo är bäst eftersom en trimmad sådan kör ifrån en M5a eller en RS6a är lite sandlåda. Visa mig den Volvo som spöar skiten ur Loaded på ringen så kanske...
Att trimma upp en Bmw till samma effekt som en S60 (säg 350 hp då...) må vara dyrare, men för den extra pengen får du en bil som uppträder sofistikerat och inte försöker kasta sig i diket. Samtidigt som den går utmärkt på kruvig väg där den trimmade S60n förmodligen blir något understyrt jumbo.
Loadeds bil är ju i princip enbart byggd för att gå på bana...
Får man fråga hur det kommer sig att det finns så många BMW vs Volvo-trådar på Autopower.se om nu inte BMW-förarna tvunget måste meddela sig om att de tvunget måste hävda sig gentemot alla andra?
Det är möjligt att en BMW spöar en Volvo på Ringen
MEN...
Hur ofta kör du på Ringen?
Hur ofta ligger du på landsvägen/motorvägen och träcker, eller står glider inne i stan?
Det spelar ingen roll hur många gånger BMW spöar Volvo på Ringen, för 99% av alla "tävlingar" görs på nån stripp eller rullande på motorväg/landsväg.
Det är ju där det är intressant att få fram detta.
Är man dessutom ovan förare så är ju FWD det säkraste kortet (om RWD vore klassat som det säkraste drivsättet vore väl nästan alla bilar RWD, för biltillverkarna är ju måna om att påpeka för sina kunder att de är säkra i biltillverkarens bil,
Och kör man fort på små kurviga vägar, så får man jättegärna göra detta, det roar inte mig det minsta, noll sikt och det kan finnas vad som helst på vägen som man möter, men som man inte kan se.
Det du skriver om "BMW spöar Volvo på Ringen" måste jag faktiskt hänvisa till Jompas inlägg i tråden jag länkade i mitt förra inlägg:
Inlägg 1. Jag har en Volvo som kör ifrån en BMW mellan 120-130 km/h.
Inlägg 2. Nej, det är omöjligt!
Inlägg 3. Är det? Jag gjorde det i alla fall...
Inlägg 4. Helt omöjligt säger jag. Du måste ha drömt!
Inlägg 5. Men... Jag har filmbevis på det, se här...
Inlägg 6. Trickfilmat, helt klart trickfilmat. Även om Du vann så förlorade Du, så det så !!!
Inlägg 7. Okej då, ledsen att jag störde.
Inlägg 8. På Ringen har Du ingen chans.
Inlägg 9. Men, nu pratade vi inte om Ringen...
Inlägg 10. En Volvo är alltid en Volvo. Att köra runt i en Volvo är som att äta bajs. Helt kasst alltså, vet Du inte det?
Inlägg 11. Öh, när... Jag tycker att det funkar helt okej?
Inlägg 12. På Ringen har Du ingen chans !
Inlägg 13. Nä, men nu var det ju...
Inlägg 14. Volvo gör dåliga bilar.
Inlägg 15. Jaha... Men...
Inlägg 16. Om Ni hade kört på Ringen hade Du aldrig vunnit.
Inlägg 17. Vunnit vad? Jag förlorade ju sa Du ju, och filmen var ju redigerad i efterhand...?
Inlägg 18. *Hmmmmm* Jäkla Volvo, ful är den och på Ringen skulle den inte ens komma i mål.
Det må så vara att BMW gör trevliga bilar med trevliga motorer och bra väghållning, men det finns folk som uppskattar billiga, lättrimmade turbobilar, som ser ut som vilken annan vanlig svensson-bil som helst, men är snäppet vassare.
Okej, vill man spralla sig trött med bakhjulsdrift kan jag förstå att man köper en BMW eller Merca, då dessa är nästan de enda som erbjuder RWD på vanliga bruksbilar idag, om man inte vill ha en gammal Ford eller Volvo.
Att påstå att Volvo bara går av vägen för att den är FWD är ju bara rent patetiskt.
Det är ju som att säga att BMW snurrar runt så fort det regnar.
Men å andra sidan så är kompromissen med mycket HK och bränslesnål knappast förenande, då det är två motsatta saker i princip.
Vill man köra snålt kan man köpa en gammal Golf 3a, diesel, på 50hk, så behöver man inte direkt oroa sig över bränslekostnaderna.
Min T-5R väger drygt 1650kg, och drar i snitt ca 1,2liter/mil, med både accelerationer, stadskörning och landsvägskörning.
En S60 T5 väger minst 100kg mindre, och har bra hk/vikt-förhållande.
BMW och Volvo-ägare kommer sällan överens, så är det bara.