2821
Sök

Passat 1.8t -98: ABS lampa lyser: fel på styrdon?

11 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.

Köpte nyss en kärra privat.
Nu är det ju så att killen sa åt mig att det ligger en repkostnad på ungefär 5000Kr på bilen.

For till Bil City här i kiruna, Hörde vad dom hade och säga.

Hon tog och kollade upp vars den tidigare ägaren hade vart inne med bilen, Och vad dom hade sagt åt honom.

ABS Lampan lyser..
Och dom säger att det är Styrdonet.


Hur mycket kostar en ny?
Och måste det vara Styrdonet?, Kanske är något annat?

Någon billig sida eller något man kan beställa ifrån? , Tex Bildemontering?

Tackar.


460 Inlägg
18 februari 2009
#2
går att sätta ett begat från skroten. läs av nummren som sitter på styrdonet och beställ ett.
Är rätt ovanligt att styrdonet pajjar är ni säker på att det är det?

For President
3 Inlägg
18 februari 2009
#3
Hadde samma fel på min -00a för nått år sen! Om jag inte mins fel kostar en ny från borsch ca 15000:- allså elstyr boxen till ABSen. men hitta en på bildelsbasen.se för typ 1500:- så pröva där.
se bara till att det är samma produkt nummer! Men du måste in till vag och plugga in datorn för att berätta för bilen att en ny är monterad..

MVH David
Senast redigerat av CivicSellin (18 februari 2009)

14 Inlägg
19 februari 2009
#4
är de bara abs lampan som lyser. är de styrdonet är de  bara att byta om du hiottar ett som är till din bil man behöver inte programmera dom. lampan ska slockna ändå. men opm de är syrdonet brukar oftast abs lampan och en röda varningslampa för bromsen lysa


11 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#5
WesslanR skrev:
är de bara abs lampan som lyser. är de styrdonet är de  bara att byta om du hiottar ett som är till din bil man behöver inte programmera dom. lampan ska slockna ändå. men opm de är syrdonet brukar oftast abs lampan och en röda varningslampa för bromsen lysa
ABS Lampan & Varningslampan lyser.


141 Inlägg
20 februari 2009
#6
laga.se den bästa sidan

Claeson

183 Inlägg
20 februari 2009
#7
Det ÄR mycket vanlig att abs-styrenheterna pajjar. abs lampan lyser å det står STOp brake fault i färddatorn. Ny kostar drygt 5000 på VAG. kolla Innosund dit skickade jag min enhet på lagning. Efter byte måste man nolla felkoden.

49 Inlägg
2 mars 2009
#8
Fick samma dom hos bilcity med min A4:a, först bytte dom en abs givare och när inte det hjälpte menade dom att det var styrdonet. Visade sig vara den räfflade kransen som sitter på bromsskivan där abs givaren läser av hur hjulet snurrar som var lös. Bara att knacka fast, kostnad 0:- Värt att kolla iaf.
Senast redigerat av 125fors (2 mars 2009)


Xenon is the shit
98 Inlägg
30 mars 2009
#9
kolla givaren först hade samma problem med min!  det var bara och byta givare på ena sidan!!


8 Inlägg
30 mars 2009
#10
Oftast när det felet ligger i styrboxen så är det pga "överhettning" prova att spraya kylspray på elenheten en kort stund då brukar lampan slockna i ett par min om felet ligger där. Annars borde man kunna göra en diagnos på bilen då kan an ju enkelt se om det är en givare el dyl kommer du då inte åt styrenheten så är felet där igen.

11 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#11
Hmm Ja, Bilen är ju somsagt ännu inte repad pga otroligt stor kostnad..

Runt 24000 För en ny enhet skulle dom ha.

Knacka fast den räflade kransen?
Vilken sida sitter den på?


Någon som har något tips på detta?, Går ju somsagt inte igenom besiktningen..

Har nya besiktnings tiden den 8e Maj.. Så måste få det fixat tills dess.

Tips är välkomna!


& Hur kollar man givarna? neutral

Varningslampan för handbromsen blinkar, Samtidigt som ABS lampan lyser..
Är inte det typiskt för att det ska vara styrdonet?



EDIT: Det jävliga nu är, Jag måste ha nummret från styrdonet..
& Saken är ju den... Vars sitter den?!?!, Bild? :o
Senast redigerat av JohanHedlund (29 april 2009)


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 april 2009
#12
Själva styrdonet sitter ihop med abs enheten. Är hopbyggt på nästan alla nyare bilar


14 Inlägg
11 maj 2009
#13
Jag jobbar på VAG firma och där brukar vi ofta ta hem ett styrdon från skroten. Om man inte kan komma åt abs styrdonet med datorn så kan jag nästa lova dig att styrdonet är kasst. Köp ett på skroten och sen lossar du två skruvar som håller hela abs enheten och viker upp de lite så är de lätt att byta styrdon. Tror nummret står där bromsledningarna går in på ovansidan, om du ger de till reservdelar på en vag firma ser dom va de lösa styrdonet heter sen ringer du bara en skrot. Hoppas de löser sig



Sök