3017
Sök

Volvo 740 gl-90 som inte vill starta

15 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#1
Jag hade kört bilen i 50 minuter ca sen var jag påväg hem och då började den rycka och bara vilja lägga av, sen gick den på tomgång ett litet tag. sen lätt jag den stå över natten och försökte starta den nästa dag , den startade var igång i 10 minuter sen vart de samma sak . När man ha den på höga varv ca 4 tusen varv så går den . men går dåligt. under 4 tusen varv så dör den . och dör den då när den är varm så är den omöjlig att starta igen förens några timmar. Någon som vet vad de kan vara ? Skulle vara jätte tacksam för lite tips. smile

Mvh Holm

Tottis_vbg
22 februari 2009
#2
låter som det mycket väl kan va hallgivaren. sitter bakom topplocket i sprängkåpan mitt uppepå....

204 Inlägg
23 februari 2009
#3
som tottis säger hallgivaren, lr så kan det va bränslepumpen. mät ut om du får fram ström till den smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 februari 2009
#4
Kolla tändspolen. Va så på min 142a. Kollade hela tändsystemet och till slut testade ja även att byta tändspole å då gick den. Min starta å gick bra kall men efter ett tag va man tvungen å gasa för att den inte skulle dö och i en korsning så hände detta. Startade inte på någe sätt utan blev till å bogsera den.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

120 Inlägg
25 februari 2009
#5
VolvoHolm skrev:
Jag har byt hallgivaren , samma sak fortfarande. ska byta bränsle pumpen idag . Tack för svar smile

Byt inte bränslepumpen förrän du testat byta bränslepumpsrelät! Min betedde sig på liknande sätt men efter byte av bränslepumpsreläet (sitter vid säkringarna inne i kupén) gick den återigen som på räls. Så slit alltså inte av pumpen i onödan innan du testat detta tongue


15 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#6
Jag har testat byt relät och den gick bra i ca 1 timme och 20 minuter sen var de samma sak igen sad

15 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#7
Jag har byt hallgivare , motortempgivare , bränslerelä , , sen hade jag öppet filter på så jag byte till burken , men blev ingen skillnad , några förslag ?

Tottis_vbg
25 februari 2009
#8
LMM (Luftmassemätaren) öppna filter släpper igenom små smutspartiklar som lätt tar kål på LMM. så om du kan låna ifrån nån annan bil så prova byta den.... men eftersom du sa att den gick en stund. har du kollat kontaktstycket till LMM å till Tändmodulen (sitter på innerskärmen innanför luftburken. brukar kunna ärja i dom kontakterna. så prova spraya nått bra i dom också....
Senast redigerat av Tottis_vbg (25 februari 2009)

15 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#9
Okej de ska jag testa:) för jag byte tändspole idag och de blev ingen skillnad. men sen tankade jag bilen med 60 kr då gick den i 30 min sen dog på samma sätt igen. sad ingen aning om vad de kan vara för fel

Tottis_vbg
26 februari 2009
#10
häll i k-sprit en flaska i tanken så det inte e fullt med kondens. kom på det också att titta så kamremmen står rätt så inte den hoppar???

15 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#11
Kan jag hälla i k-sprit i bensinen ? eller måste jag tumma bensinen ?hur länge ska de gå ?

15 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#12
Jag hade bilen igång då testade jag dra ut kabeln till LMM(Luft masse mätare) och då dog bilen på engång sen satt jag i den då gick den igång igen . men efter ett tag så dog bilen igen . som den alltid gör -_- , Jag fattar mig inte på den . jag har byt tändspole , bränslerelä , jordkablar mellan motorn , satt på luftburk istället för öppna filtret jag hade . Men ingen skillnad med nått jag har byt ! sad Sen tog jag bort Fördelarlocket och kolla efterskit, då jag såg att fördelarlocket inte satt fast utan var nära på att ramla av. Efter jag hade gjort rent de och satt tillbaka de så gick bilen igång i 30 min men misstände som satan, och orkade ingenting. sen dog den och de blev samma sak igen att den inte vill starta. JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR = )

908 Inlägg
26 februari 2009
#13
hmm, har du lagt märke till om den blöddrar efter en stund ?

194 Inlägg
26 februari 2009
#14
VolvoHolm skrev:
sen tankade jag bilen med 60 kr då gick den i 30 min sen dog på samma sätt igen. sad ingen aning om vad de kan vara för fel

Kan väl vara bränslepumpen? Då det är mkt soppa går det bra men när det är lite så orkar inte pumpen med riktigt längre?


VolvoHolm skrev:
Sen tog jag bort Fördelarlocket och kolla efterskit, då jag såg att fördelarlocket inte satt fast utan var nära på att ramla av. Efter jag hade gjort rent de och satt tillbaka de så gick bilen igång i 30 min men misstände som satan, och orkade ingenting. sen dog den och de blev samma sak igen att den inte vill starta. JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR = )

Klart bilen gick som en påse nötter om fördelar locket satt dålig tongue
De kan inte ha blivit så att nån tändkabel hamnat fel i fördelarlocket när du rengjorde så den inte går igång på alla cylindrar?

10 287 Inlägg
26 februari 2009
#15
Tändslutsteget.
Då beter sig bilen ofta precis som VolvoHolm beskriver.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

321 Inlägg
26 februari 2009
#16
Prova dra ur kabeln till lambdan och kolla om den går bättre. Exakt såhär betedde sig min bil förrut när lambdasonden var kass.

EViLution!

10 287 Inlägg
26 februari 2009
#17
Lambdasonden har inget med göra huruvida motorn startar eller inte. Lambdaregleringen drar inte igång förrän sonden har uppått arbetstemperatur. Motorn skall starta ändå.

/Göran

Allx skrev:
Prova dra ur kabeln till lambdan och kolla om den går bättre. Exakt såhär betedde sig min bil förrut när lambdasonden var kass.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#18
Vart sitter tändslutsteget ?

15 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#19
ska jag testa byta bränslepump då ? ja alla tändkabblar sitter där dom ska sitta. men jag vettefan vrf den går som den går...sad

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 februari 2009
#20
VolvoHolm skrev:
Vart sitter tändslutsteget ?

Bakom luftburken på vänstra framskärmen precis som Tottis_vbg skrev.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök