2330
Sök

Ang. xenon ljus

76 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Nån som vet nånstanns på vv:s hemsida där man kan läsa om vilka bilar det är godkänt att ha xenon i?
Funderar börja byta till xenon i dimljusen sen halvljuset i min v70n -00
dimljuset kollar dom ju aldrig va ja vet så där är man ju inte så orolig, gäller bara hitta klarglas lyktor ditt, ingen som vet om v70 -05:ans dimljus passar i v70n -00 med lite modd?

vore tacksam för svar

1337
1 343 Inlägg
22 februari 2009
sebbeh83 skrev:
Nån som vet nånstanns på vv:s hemsida där man kan läsa om vilka bilar det är godkänt att ha xenon i?
dimljuset kollar dom ju aldrig va ja vet så där är man ju inte så orolig, gäller bara hitta klarglas lyktor ditt, ingen som vet om v70 -05:ans dimljus passar i v70n -00 med lite modd?

vore tacksam för svar

Xenon är godkänt i bilar som har det orginal.
Vad det gäller eftermonterat så finns det ett par saker som måste finnas för det ska bli godkänt.
Höjdreglering, strålkastarspolning och att ljuset står rätt.

När det gäller dimljus så är det enda kravet att ljusbilden är ok.
Helljuset har du inga speciella krav.

I'm not a fighter, I'm a lover!

7 274 Inlägg
22 februari 2009
Xtravagant skrev:
sebbeh83 skrev:

vore tacksam för svar

Vad det gäller eftermonterat så finns det ett par saker som måste finnas för det ska bli godkänt.

Sen måste väl även bilen regbesiktas när det är monterat?

1337
1 343 Inlägg
22 februari 2009
Brains skrev:
Xtravagant skrev:
sebbeh83 skrev:

vore tacksam för svar

Sen måste väl även bilen regbesiktas när det är monterat?

Vågar jag inte svara på.
Skulle inte tro att det behövs om man uppfyller kraven.
Inte så många som eftermonterar xenon så det blir lagligt.
Nivåregleringen är en ganska kostsam operation.

Normalt sett monterar man xenon och sen byter man vid besiktning.

76 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
är det nån där ute som blivit påkommen av farbror blå att man åkt fast för användning av xenon lysen när man inte får?
bara undrar om risken finns att man kanske kan åka ditt.
tex mej stoppa dom för att ena lampan på bakljusen hade gått paj, liksom hade inte kört bilen på 1v hade just kommit hem från semestern.

sen blinkar det blått bakom mej blev lite paff där.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
köp ett par dyrare o bättre lampor o sätt i. +30 eller +50 så får du ett jävla ljus

Dog food lid. Backwards

76 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
vill nog inte lägga 30-50 lapp på bara ljuset, lägger hellre det på ljudet.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
sebbeh83 skrev:
vill nog inte lägga 30-50 lapp på bara ljuset, lägger hellre det på ljudet.

dfr ja skrev att du skulle köpa ett par bättre lampor  H4 lampor !!

köp inte biltemas lr nåt, köp ett par riktiga som ligger runt 2-300 kr o har +30 +50 ljus. de e billigare för dej,

Dog food lid. Backwards

76 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
köpt sånt till golfen och då smälte glaset i strålkastarna sönder så fick köpa nya såna för 3000kr så det gör jag nog inte om.
för företaget skyllde på tillverkarn och tillverkarn skylde på företaget och jag stog och fick all skit.

16 Inlägg
23 februari 2009
Jág har kört med xenon i calibran i 3 år och det är aldrig någon som sagt något trots att jag blivit stoppad massvis med gånger för andra saker tex tonade rutor fram. senaste besiktningen så bytte jag inte ens de enda de sa var att jag inte skulle ha xenon egentligen men att de fattade jag att hade de då lyset e kasst på calibran så den gick egenom ändå..

845 Inlägg
23 februari 2009
köp xenon. och innan besiktningen byter du bara till orginal tar inte många minuter. och Ja har du eftermonterat xenon måste du registrera om bilen. om inte bilen har automatisk höjd och sänk nivå. då bryr dom sig inte. allt detta har jag fått info  av min käre mor som jobbat på bilprovningen

1337
1 343 Inlägg
23 februari 2009
HoKkee skrev:
köp xenon. och innan besiktningen byter du bara till orginal tar inte många minuter. och Ja har du eftermonterat xenon måste du registrera om bilen. om inte bilen har automatisk höjd och sänk nivå. då bryr dom sig inte. allt detta har jag fått info  av min käre mor som jobbat på bilprovningen

Är detta verkligen säkert?
Det står ju ingenstans att en bil har xenon så hur ska man behöva registreringsbesiktiga bilen då?
Skulle vilja ta den informationen med en nypa salt.

624 Inlägg
23 februari 2009
vem fan stoppar en vanlig v70 med xenonlampor i tron att det är en olaglig konvertering??
den snuten måste ju vara galen..

nää...gör som många andra( jag också) byt tbx inför bess bara, lätt som en plätt=)

who´s the man?

282 Inlägg
24 februari 2009
Polisen skiter nog i om du har xenon, huvudsaken är att du inte överskrider 6000 kelvin. (Ju mer kelvin desto blåare sken) Bilar med fabriksmonterat xenon har oftast en färgtemperatur på 4300 kelvin.

33 Inlägg
24 februari 2009
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 februari 2009
Rallykrille skrev:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Att citera xenonkungen tar ju iaf jag knappast som ett "bevis" för att xenon är tillåtet eller förbjudet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

282 Inlägg
25 februari 2009
TBOC_Razor skrev:
Rallykrille skrev:

Att citera xenonkungen tar ju iaf jag knappast som ett "bevis" för att xenon är tillåtet eller förbjudet.

Jag tror nog xenonkungen vet vad dom snackar om... Annars är det vel bara att fråga dom på besiktningen nästa gång man besiktar bilen?
Senast redigerat av bombare (25 februari 2009)

1 418 Inlägg
25 februari 2009
TBOC_Razor skrev:
Rallykrille skrev:

Det xenonkungen skriver stämmer

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1337
1 343 Inlägg
25 februari 2009
Lindberg88 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Rallykrille skrev:

Men hur kan det finnas ett krav på att dimljusen inte får ha xenon när det inte ens är lag på dimljus?
Jag vet att ibland har dom kollat höjden på dimljusen men om det är xenon eller inte?
jag skulle ta den informationen med en nypa salt innan man kollat det med VV.

865 Inlägg
25 februari 2009
Xtravagant skrev:
Lindberg88 skrev:
TBOC_Razor skrev:

Men hur kan det finnas ett krav på att dimljusen inte får ha xenon när det inte ens är lag på dimljus?
Jag vet att ibland har dom kollat höjden på dimljusen men om det är xenon eller inte?
jag skulle ta den informationen med en nypa salt innan man kollat det med VV.

konvering xenon i dimljusen på en bil som inte har det org medför ju att dimljusen klassas som extra ljus.. lagligt att konvertera men inte att använda annat än du får använda extraljus/helljus i mörker...

Sök