3294
Sök

Nya ägaren till våran förra bil jävlas, råd?

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Så här ligger det till;
I onsdags förra veckan kom en ~55 årig kvinna och köpte min flickväns bil som vi hade för försäljning,
hon åkte hem till sin dotter några mil bort och spenderade natten där. Nästa morgon ringer hon och säger att bilen brinner och vill ha hjälp, självklart åker vi dit och konstaterar att en slang till servo-oljan lossnat och runnit ner på avgassystemet och ryker.
Jag skruvar ihop det och hon och hennes karl åker vidare norrut.
2 timmar senare ringer dom och säger att bilen lagt av och de fick ringa bärgning, bilen ställdes på verkstad och de hittade en jävla massa fel på bilen, som varken jag, min flickvän eller besiktningen hittat 2 veckor tidigare.
Kvinnan blir helt galen och börjar prata om återköp och en veckas "ångervecka" som hon kallar det.

Det jävliga är att vi gick med på att hon betalade handpenning på 4000 och skulle betala 4000 till nästa månad.
vi skrev dock ett kontrakt på detta

Min fråga är då om hon har nån rätt att påverka köpet i efterhand, och om hon kan skicka räkningen på bärgning och mekaniker till oss eftersom bilen fortfarande står på min flickvän, i och med att papprena inte kommit in till vägverket än?
behöver vi vara oroliga?

Tacksam för alla svar
MvH björn

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 februari 2009
Svar ja hon kan vara riktigt jävlig och be att räkning skall skickas till den registrerade ägaren MEN om du har ett kontrakt som du själv säger med datum signaturer osv osv så är det ju ditt bevis på att ni i dåvarande stund sålt bilen och då kommer ni kan returera fakturorna till henne istället.

Stå på er, låt inget ångerköp skè.

"Liberty of thought is the life of the soul"

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
tack, känns skönt att höra,
jo vi var noga med att skriva kontrakt och så in i detalj, både hon och hennes man var dock kraftigt berusade när de skrev under, sen körde dom iväg båda två hmm

1 722 Inlägg
22 februari 2009
vad för bil var det ni sålde ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

194 Inlägg
22 februari 2009
bjornt skrev:
jo vi var noga med att skriva kontrakt och så in i detalj, både hon och hennes man var dock kraftigt berusade när de skrev under, sen körde dom iväg båda två hmm

Vänta nu, du sålde bilen till två rattfyllon? Och lät dom köra därifrån?

Garaget Video Crew
842 Inlägg
22 februari 2009
ÖHHMM...Smidigt o sälja bilen till en som är berusad ?? Eller dom var kanske inte berusade när dom hämtade bilen ?

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
en audi 100 -88

förresten, dom sa tydligen på verkstan att katalysatorn var trasig också! finns det verkligen en sån på den? neutral
tänkte eftersom den var gjord och såld före -89, och de borde ha märkt det på besiktningen om den var trasig

DFFL
9 020 Inlägg
22 februari 2009
trocade skrev:
bjornt skrev:

Va fan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

148 Inlägg
22 februari 2009
sålde ni bil o lät 2 berusade köra iväg?

660 Inlägg
22 februari 2009
Haha en bil för 8 000 kr? Trodde kärringen att hon köpt en ny bil med garantier och sånt eller? haha... Du skulle bara sagt åt henne att hon skulle inte snålat när hon tecknade en försäkring sen slängt på luren, då kanske hon iaf hade haft assistantservice och sånt skit vad nu allt heter...

Saken är den att ni behöver inte oroa er ett skit.. Bara sitta ner i soffan och vänta på dom andra 4000 kr hon enligt lagen är skyldig er.. Visst att bilen gick "sönder" men hur skulle ni kunnat veta det?

Står det också på pappret att ni sålde bilen dagen innan så är hon helt kört för då är det hon som är ägaren den dagen oberoende av dag då vägverket fått in papprena..

Jag var med om en sak förut när jag sålde en bil till en pundare.. Då ringde polisen till mig och sa att dom beslagtagit mitt fordon och det vart ett jävla liv om att låna ut bilar till "löst folk" men då förklara jag lungt att jag sålt bilen och jag hade på papper att den dagen dom åkte fast hade dom också köpt bilen så det var inte mitt ansvar och det gick som på rälls.. hände inte ett skit med mig och dom har inte hört av sig igen även fast det var över 1 år sedan jag sålde bilen

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

212 Inlägg
22 februari 2009
trocade skrev:
bjornt skrev:

håller faktiskt med här! visst jag e ingen moralpolis men hur kul hade det varit om de kört ihjäl någon på vägen därifrån? dessutom vet jag inte riktigt hur det e med avtal som ingåtts under uppenbar alkoholpåverkan... ha för mig att det finns en lite undantagsregel för d men e inte helt säker på d!

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
kvinnan luktade bara sprit men verkade inte full, men gubben kunde knappt stå på fötterna,
trodde självklart att hon skulle köra hem och att dom skulle hämta den dan därpå eftersom den stod på en stor parkering i stan och dom skulle åka hem norrut morgonen därpå. såg från köksfönstret att dom körde iväg 5 minuter senare

1 878 Inlägg
22 februari 2009
det finns inget som heter återköp när man köper privat.

det jag skrev på mitt säljes kontrakt var nåt i still med: Den nya ägaren kan ej kräva återköp/återbyte utav bil. då nya ägaren har inspekterat och är överens vid köp.

här kommer ett citat
Om du i efterhand upptäcker ett fel på bilen

Om du hittar fel på bilen efter att du fått den kan säljaren i vissa fall vara skyldig att rätta till felet. Har du handlat av en privatperson måste du bevisa att säljaren är ansvarig för felet eller att han haft kännedom om felet före försäljningen. Köper du en bil av en bilhandlare så gäller konsumentköplagen (du har rätt att reklamera fel som du upptäcker inom tre år efter köpet). Men om skadan betraktas som en förslitningsskada får du lov att bekosta reparationen själv, även om felet inträffar strax efter köpet. Vid tvister med en bilhandlare, kan man kontakta ARN

I ditt fall har du Köplagen att stödja dig emot. / http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
Senast redigerat av Frozen1985 (22 februari 2009)

Personbils tekniker
238 Inlägg
22 februari 2009
Hur tänker man om man säljer bilen till berusade personer?? visst du fick bilen såld, men om dom hade kört ihjäl nån då?? Hade aldrig släppt iväg nån med en bilnyckel om jag hade aningar om att personen som skulle köra va full..

Muttley
22 februari 2009
bjornt skrev:

Vet de inte tillhör tråden, men du skulle hindrat de från att köra med bilen från platsen. Du hade gett dem nyckeln till en bil när de var berusade. Inte bra.

Men hoppas de andra löser sig.

Volvonörd
1 187 Inlägg
22 februari 2009
Att man säljer bilen till berusade personer må va en sak men att låta dem köra iväg i den sen när du/ni vet att dem är berusade är en helt annan sak, jag har 0 tollerans när det gäller rattonykterhet! Men ni borde kunna gå säkra och inte behöva betala nåt för bärgare å sånt men kan kanske känna er blåsta på dem andra pengarna om ni har otur. Ibland hjälper det inte att man skriver papper på saken.

Rätta mig om jag har fel men har inte privatpersoner skyldighet att lämna en viss "garanti" när man säljer en bil? Har för mig att jag läst nåt om det nånstans eller gick det aldrig igenom?

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
_740_power skrev:
Hur tänker man om man säljer bilen till berusade personer?? visst du fick bilen såld, men om dom hade kört ihjäl nån då?? Hade aldrig släppt iväg nån med en bilnyckel om jag hade aningar om att personen som skulle köra va full..

jo jag tänker ju så i efterhand jag med, men som sagt så trodde jag ju dom skulle hämta den dan där på, och dom gav mig intrycket av det hmm

2 021 Inlägg
22 februari 2009
Tror tillochmed det står i lagboken att man ska hindra folk att köra fulla, troligtvis e jag helt ute o cyklar men har för mig att dom sa det på körskolan.

194 Inlägg
22 februari 2009
Rille0 skrev:
Tror tillochmed det står i lagboken att man ska hindra folk att köra fulla, troligtvis e jag helt ute o cyklar men har för mig att dom sa det på körskolan.

Japp, är ett brott att medvetet låta någon köra som är full, eller som man tror är full.

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
Haha en bil för 8 000 kr? Trodde kärringen att hon köpt en ny bil med garantier och sånt eller? haha... Du skulle bara sagt åt henne att hon skulle inte snålat när hon tecknade en försäkring sen slängt på luren, då kanske hon iaf hade haft assistantservice och sånt skit vad nu allt heter...

precis så jag tänkte när hon ringde yikes

Sök