Dackonline förbluffande billiga däck?

exoop
26 februari 2009 · 469 Inlägg

Visst är det mesta tillverkat i kina nuförtiden, men du kan knappast jämmföra ett lågprisdäck för 500kr mot ett Michelin tillverkat i samma land för kanske dubbla priset.

Det billigare däcket är ju inte tillverkat med samma gummiblandning, om det nu var samma gummi. Hur kommer det sig då att greppet är så värdelöst i dessa lågprisdäck?

Jag kommer aldrig mera köpa lågpriskinadäck till mina bilar efter ha testat det iaf. Bra däck är väl den billigaste livförsäkring man kan ha på bilen, varför snåla på en så viktig grej? Komfort (ljudnivå och vägbuller) är också skönt att ha.

som sagt detta var mäst riktat till dem som klagar på kina däcken, men i slutändan så är allt igentligen tillverkat i kina. jag tror nog linglong har högprestanda däck dom med för dubbla priset med exakt samma gummiblandning som michellin, men ingen köper dem om dem kan köpa billigare eller? om nu michellin skulle göra ett däck som är gjort exakt som linglings budget däck så tror jag att folk skulle köpa det som galningar eller vad tror du?

det finns inte många som tänker som du men som borde göra det, de e samma som att varför ska man inte ha bilbälte när det finns? det är en sån billig livförsäkring samma som med däcken! jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten. Men bara för de ska dem inte kasta skit på kina för deras "usla" kvalitet eller?

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Bil-fantasten Avstängd
26 februari 2009 · 32 Inlägg

Upp till 20 meter längre bromssträcka på vissa däck och i vissa situationer, det tål o tänka på innan man köper kinesiska

Dom flesta "lågpris" däcken är riktigt dåliga. Asiatiska däck är oftast helt O.K i torrt väglag, men i väta så pendlar omdömmet mellan dåligt och katastrof.

Michelin har olika fabriker för olika marknader. Samma med Goodyear. Bridgestone. Alla proffs däck har det, men inget i kina.
Svensksålda däck är anpassade för nordisk marknad.
Sen finns det skojjar firmor lokalt som tar in sid import oxå.
Men det gäller nybörjare mestadels,inte dom som vart med i 15år
eller mer.

Du vet när det blir hastigt stopp på motorvägen och det skiljer på 20 meter i bromssträcka så innebär det att den med bästa däcken - som givetsvis ligger före dig - bromsar på under 60 meter från 110 och du på 80 meter!

Eftersom den största hastighetsminskningen sker på slutet så innebär det att du dånar på runt 60 - 70 km/ när han står still! Vicken smäll det blir!!!! Inte billigt heller med enbart trafikförsäkring eller halvförsäkring!


SKIT ÄR SKIT!

Vet många som resonerar så här: "det är ingen idé att köpa nå dyrare däck till min bil, den är ändå gammal/billig" eller liknande saker, och med dyrare däck menar jag även mellansegmentet, utan de kör på dessa i mina ögon skitmärken eller regumerade däck, för att bilen inte är värd nå mkt. Riktigt dumt och livsfarligt resonemang, speciellt för alla andra i trafiken.

Seriösa handlare säljer inte sånt härt skit.Det gör inte min lokala däckfirma i alla fall. Vem vill sälja däck som är livsfarliga när det
är regn ute = oseriösa handlare  .Vi snackar säkerhet.

När det skiljer på 20 meter i bromssträcka så borde RINGKLOCKORNA RINGA.
Det innebär det att den med bästa däcken - som givetsvis ligger före dig - bromsar på under 60 meter från 110 och du på 80 meter!

Åk till en lokal dealer som är seriös och har riktigt bra priser.Så
slipper vi lik och smällda bilar

Kör RS6 Audi från 2005 6900mil på mätaren just nu.
Köper bara kvalite !
Mange85
26 februari 2009 · 169 Inlägg

Men bil-fantasten.. man kan ju köpa SAMMA däck som du köper hos din "lokala handlare" mycket billigare genom däckonline, och vi som har tillgång till däckmaskin sparar ju mycket pengar genom det. Jag förstår inte ditt agg mot dom.
Du verkar hjärntvättad.

BMW 335xi (2008)
Bil-fantasten Avstängd
26 februari 2009 · 32 Inlägg

Mange85 skrev:
Men bil-fantasten.. man kan ju köpa SAMMA däck som du köper hos din "lokala handlare" mycket billigare genom däckonline, och vi som har tillgång till däckmaskin sparar ju mycket pengar genom det. Jag förstår inte ditt agg mot dom.
Du verkar hjärntvättad.

Det stämmer inte alls.  För mig hade dackonline blivit dyrare. Jämför innan ni bara handlar.
Dackonline har höjt gradvis sina priser. Det lönar sig åka förbi lokala däckverkstan för mig.
På alla sätt. Enda är att dom inte säljer skit kina däck. Har otroligt bra priser på högsta kvalite
dock bara.

DU SOM ÄR HJÄRNTVÄTTAD
För 4år sen kunde ingen knäcka deras priser. Men det var inte så lönande business för dom heller.
Dom har höjt priserna gradvis.
Idag har dom bara grymma priser på kina sortimenter, det ingen seriös däckfirma vågar eller vill sälja till sina kunder. Om en däckfirma skulle sälja såna skit däck så blir man inte långvarig i branchen. Kunderna skulle bli galna på få skit saker .

Om ni tror dom har jämt bästa pris så garanterar jag att ni inte har ringt runt andra.
Gå inte på det som var för 4år sen. Kolla med er lokala handlare priser på hög kvalitets däcken
exempel Nokian vinterdäcken dom bästa Hakka 5 dubb. Hittat redan 9st som har däcken billigare
än däckonline lokalt. Bor man i sthlm tex så ska man inte handla via däckonline utan kolla med sin
lokala. Blir bättre pris och grejjerna finns på hyllan , åker på inom en kvart istället för vänta på leverans
hem och få sura miner när man ska montera online däck. Inte lönt  man saknar garantier och allt på acceptabelt nivå. Bäst göra äffärer med firma i närheten på alla sätt

Senast redigerat av Bil-fantasten (26 februari 2009)

Kör RS6 Audi från 2005 6900mil på mätaren just nu.
Köper bara kvalite !
chrizz Administratör
26 februari 2009 · 11 790 Inlägg

Bil-fantasten, du borde lugna ned dig lite tycker jag. Du är helt ny medlem här och du har redan en varning ser jag. Tänk noga innan du fortsätter att skriva i vårt forum. Vi accepterar INTE smutskastning av företag, oavsett om du anser det är befogat eller inte.

/admin

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
26 februari 2009 · 258 Inlägg

Bil-fantasten skrev:

Mange85 skrev:
Men bil-fantasten.. man kan ju köpa SAMMA däck som du köper hos din "lokala handlare" mycket billigare genom däckonline, och vi som har tillgång till däckmaskin sparar ju mycket pengar genom det. Jag förstår inte ditt agg mot dom.
Du verkar hjärntvättad.

Det stämmer inte alls.  För mig hade dackonline blivit dyrare. Jämför innan ni bara handlar.
Dackonline har höjt gradvis sina priser. Det lönar sig åka förbi lokala däckverkstan för mig.
På alla sätt. Enda är att dom inte säljer skit kina däck. Har otroligt bra priser på högsta kvalite
dock bara.

DU SOM ÄR HJÄRNTVÄTTAD
För 4år sen kunde ingen knäcka deras priser. Men det var inte så lönande business för dom heller.
Dom har höjt priserna gradvis.
Idag har dom bara grymma priser på kina sortimenter, det ingen seriös däckfirma vågar eller vill sälja till sina kunder. Om en däckfirma skulle sälja såna skit däck så blir man inte långvarig i branchen. Kunderna skulle bli galna på få skit saker .

Om ni tror dom har jämt bästa pris så garanterar jag att ni inte har ringt runt andra.
Gå inte på det som var för 4år sen. Kolla med er lokala handlare priser på hög kvalitets däcken
exempel Nokian vinterdäcken dom bästa Hakka 5 dubb. Hittat redan 9st som har däcken billigare
än däckonline lokalt. Bor man i sthlm tex så ska man inte handla via däckonline utan kolla med sin
lokala. Blir bättre pris och grejjerna finns på hyllan , åker på inom en kvart istället för vänta på leverans
hem och få sura miner när man ska montera online däck. Inte lönt  man saknar garantier och allt på acceptabelt nivå. Bäst göra äffärer med firma i närheten på alla sätt

Men sitt då inte och skriv här på internet,håll dig till dina lokala polare istället.
Folk på internet är bara skit särskilt dom från kina,totalt livsfarliga.....

Salhi
26 februari 2009 · 4 Inlägg

Jag ser inga problem med att köpa däck från däckonline eller andra på internet, men problemen kommer för den FIRMAN som skall montera och balansera däcket för en billig penning. Den lokala däckfirman kanke har otur och skadar din nya 20" fälg hur i vida värden skall han göra då?
Vem skall betala för fälgen DU eller FIRMAN. Hade Firman sålt däcken så hade han iallfall haft lite marginaler att ersätta kunden med en ny fälg. Däckonline och andra näthandlare behöver aldrig bry sig.
Skulle alla köpa på internet skulle det snart inte finnas några lokala däckhandlare.

BMW 730i "Direktör...R" (1995)
Volvo 855 (1995)
Hybriden
26 februari 2009 · 677 Inlägg

jag ska köpa ett par av deras Kumho däck av deras återförsäljare i tyresö... i dessa tider krävs det att man tänker smart!
På däckverkstaden skulle de ta 2500st för 255/40/17 och på dackonline i tyreso 1180 styck....
säger sig själv, sen om däcket skulle vara 1 år äldre det skiter jag i jag åker på sommaren bara och max 100-200 mil.

Sen om det drabbar den lokala däckhandlaren skiter jag fullständigt i, personligen tycker jag att han är dryg och stinker whisky!

Smajly
26 februari 2009 · 3 059 Inlägg

Bil-fantasten skrev:
DU SOM ÄR HJÄRNTVÄTTAD
För 4år sen kunde ingen knäcka deras priser. Men det var inte så lönande business för dom heller.
Dom har höjt priserna gradvis.
Idag har dom bara grymma priser på kina sortimenter, det ingen seriös däckfirma vågar eller vill sälja till sina kunder. Om en däckfirma skulle sälja såna skit däck så blir man inte långvarig i branchen. Kunderna skulle bli galna på få skit saker .

Som med allt annat då. Självklart böir det några kronors höjning då o då..

Kolla vad en liter mjölk kostade för 4 år sedan så ska du se.. klagar du på livsmedelsindustrin också?

Folk handlar ändå av dom.. och kommer alltid att göra.
Och du har ingen koll/vet inget om däckonline märker vi. Även dom har stora, välkända och seriösa däckhandlare som har sammarbete och kan beställa hem alla deras däck och montera åt dig.

Senast redigerat av Smajly (26 februari 2009)

kungen86a
26 februari 2009 · 30 Inlägg

Har beställt från det stället, dom va billiga, men när det visade sig att jag fått fel däck var det ett helvete å då dom att komma och hämta dom, tog nog över en månad innan ja fick iväg dom, köper aldrig därifrån igen.

twin_cam Smålänning
26 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Tycker inte det är något fel på däcken, förutom kinaskiten då... Dom har ju Continental, Michelin, Kumho, Good Year m.fl också... Då är det bara deras noll koll kvar som är problematiskt smile
Vart visst något skriveri om olagliga dubbdäck med för mycket dubbutstick också, men det får man ju kolla själv vid leverans och reklamera då...

Ang. kinadäck så har jag också (tyvärr) provat.. Aldrig mer! Köpte 4 stycken, höll länge, men va de blött, så fanns det absolut inget grepp alls... Inte någonting... Inför vintern köpte jag 4 nya Vinterdäck. Jobbade hos bildellsäljare då, så jag hade bra pris på Kumho, köpte deras senaste dubbdäck, nya för det året. Och när jag fick på dom så blev bilen tystare, tog mindre bensin, fick bättre väghållning, och planade inte i 90 blås längre... Märket på dem va Goodride. Riktigt bökiga att lägga på va dom med jämfört med Kumho smile

Köpte två Kumho sommardäck sen, och hittade två regummerade AGI hos en släkting som legat i några år... Extremt mycket bättre grepp än kinadäcken det också...

Så vill man ha billiga däck så köp SVENSKTILLVERKADE regummerade däck, typ AGI eller Elite, så får ni däck till samma pris som kinadäcken, enda skillnaden är att dom regummerade i alla fall greppar litegrann... Dessutom är det miljövänligt smile

Senast redigerat av twin_cam (26 februari 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
NiV3Rt
15 april 2009 · 371 Inlägg

Har kikat runt lite på däckonline och funderar lite på om det är värt att beställa därifrån om man som jag bara ska ha 2st däck?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
soyd
15 april 2009 · 1 853 Inlägg

NiV3Rt skrev:
Har kikat runt lite på däckonline och funderar lite på om det är värt att beställa därifrån om man som jag bara ska ha 2st däck?

Ja det borde du väll kunna göra frakten är väll mindre på 2 däck än på 4:a... jag kommer köpa mina nästa däck där om inte jag hittar ett bättre pris (men det tvivlar jag på...: )

Edit: verkar vara Fraktfritt nu med... ?

/mvh soyd

Senast redigerat av soyd (15 april 2009)

NiV3Rt
15 april 2009 · 371 Inlägg

Jo, men jag tänkte att prisskillnaden inte blir så jättestor om det bara är två däck det handlar om. Ärligt talat har jag ingen koll på hur mycket dyrare däckfirmorna i stan är :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Akka
15 april 2009 · 1 174 Inlägg

Kan säga så här, en polare beställde ett par goodyear ultimate grip (kan varit extreme) från däckonline. Och det stog inte made in Germany som det skall göra utan made in taywan.

Det är Good Year men inte goodyear för den nordiska marknaden. Med andra ord så får du ett par sulor som inte är så bra som du tror du köper!

(detta kanske inte händer hela tiden, men jag litar inte alls på detta företag)

Saab_Diana
15 april 2009 · 401 Inlägg

som med mina nokian jag köpte förra säsongen..."for north america" inte gjort för nordiskt klimat..klart det blir billigare då  smile

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Rock-Star
15 april 2009 · 2 982 Inlägg

hade billiga kinadäck 214-40-17 förr..... och hade 0 grepp i vått väglag.
ingen chans att jag köper okända märken tyvärr.

soyd
15 april 2009 · 1 853 Inlägg

NiV3Rt skrev:
Jo, men jag tänkte att prisskillnaden inte blir så jättestor om det bara är två däck det handlar om. Ärligt talat har jag ingen koll på hur mycket dyrare däckfirmorna i stan är :p

Kolladet först får skiljer det inga pengar är det ju lika bra och gynna det lokala..

men som i mitt fall så kostade 1 däck på lokala däckfirman däckia mm ca 5000kr för ett däck..

på dackonline fick jag 2 däck till samma pris... då köpte jag på dackonline..

/mvh soyd

NiV3Rt
15 april 2009 · 371 Inlägg

Det var rätt bra skillnad på pris så jag drog iväg en beställning smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Cambrant
16 april 2009 ·

Har testat massvis med billliga skitdäck nu och de flesta är väldigt bra. Dock får alla UNDERKÄNT av mig för att vi kör bil i ett regnit Svea Rike och på vått underlag får alla UNDERKÄNT. Nu köper jag "mellanklass" däck hedanefter som har bra betyg på vått underlag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang