2215
Sök

+50 000 mil på ny bil, bra eller dåligt?

265 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#1
Har sett ett par nya bilar som i stort sett alla gått som Taxi, 05-06or på 40-60 000 mil. Hur ska man se på milen på en så ny bil? Även om serviceboken är slaviskt följd, borde inte massa lager vara påväg att ta slut?

-

1 624 Inlägg
24 februari 2009
#2
Jag hade då inte gett mig på ett sådant köp!

4 001 Inlägg
24 februari 2009
#3
stukastini skrev:
Har sett ett par nya bilar som i stort sett alla gått som Taxi, 05-06or på 40-60 000 mil. Hur ska man se på milen på en så ny bil? Även om serviceboken är slaviskt följd, borde inte massa lager vara påväg att ta slut?

njae, drivlinan brukar det inte vara några problem med, det som kommer på sådana bilar är hjullager & stötdämpare/bussningar men ofta är dom prisvärda om man ska ha en bruksbil.
Men det gäller att kolla & provköra några innan man bestämmer sig, min V70 har gått 78.000 mil men känns bättre att köra än min brors som gått 52.000 mil.

Edit: en stor fördel är ju om du kan skruva en del själv när man köper en sådan bil och att man kan leva med att den inte är 100% i skicket
Senast redigerat av kolvas (24 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 086 Inlägg
24 februari 2009
#4
Fördelen med att köpa en taxibil är att den oftast är rostfri och är billig.
Förarstol/ratt brukar med all rätt bli slitet. Även alla annat som rör sig har ju gått sina ~50K mil oavsätt tid.
Jag hade nog hällst velat se ett motorbyte på en bil som gått över 50K mil.

En taxibil är väl relativt välskött och normalkörd om man jämför med tex väktarbilar som det gasas friskt med tongue

12 086 Inlägg
24 februari 2009
#5
kolvas skrev:
min V70 har gått 78.000 mil men känns bättre att köra än min brors som gått 52.000 mil.

Ok, för din brors va ju en riktigt lågmilare wink

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 februari 2009
#6
JapMax skrev:
Fördelen med att köpa en taxibil är att den oftast är rostfri och är billig.
Förarstol/ratt brukar med all rätt bli slitet. Även alla annat som rör sig har ju gått sina ~50K mil oavsätt tid.
Jag hade nog hällst velat se ett motorbyte på en bil som gått över 50K mil.

En taxibil är väl relativt välskött och normalkörd om man jämför med tex väktarbilar som det gasas friskt med tongue

Taxi bil, välskött?
Jo till servicar kanske men där stannar det.. iallafall om man kollar på dom som kör här hemma kör som fan precis som väktarna, brukar egga dom till rödljus race ibland, sjukt roligt^^

egga= få dom att köra inte kasta ägg på dom haha xD

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 001 Inlägg
24 februari 2009
#7
JapMax skrev:
kolvas skrev:
min V70 har gått 78.000 mil men känns bättre att köra än min brors som gått 52.000 mil.

Ok, för din brors va ju en riktigt lågmilare wink

jag vet men det skjiljer ändå 26.000 mil vilket är ganska långt, det är ju en hel del bilar som aldrig når 26.000 mil

Motorbyte är ganska onödigt, det är snarare växellåda/hjulupphängning som blir mest slitet förutom inredningsdetaljer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

265 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#8
Ok, dessa är bla Chrysler Voyager från 05-06. Deras växellådor blivit nå bättre? Är rätt skeptisk mot en voyager på 60 000 mil big_smile, men finns en på 40 000 med, samma företag.

-

234 Inlägg
24 februari 2009
#9
En kompis till mig köpte sig nyligen en 9-5 -06 (facelift aka glasögon) taxi som har gått 44k mil. Det enda som är tråkigt med den är att det sitter täcklock på taket där taxi antennerna har suttit samt att reklamen som dom brukar ha på instrumentbrädan har gjort att solen har blekt instrumentbrädan men inte där reklamen har suttit. Annars är bilen som ny! Den är svart och har haft vinyl över lacken så det finns inte en repa på den. Inredningen är som ny, inget slitage på ratt eller förarstol. Vi hissade upp bilen på min billyft för att se hur den ser ut under och även där var den som ny. Inga läckage och inga bussningar som var dåliga.

Så visst kan man göra bra affärer. Denna bilen var servad enligt serviceboken. Dom flesta taxibilarna är det också fast det slarvas rätt friskt med stämpeln på större bilverkstäderna. Dock så kan man få alla arbetsordrar utskrivna när man ska sälja en taxibil.

Jag tycker endå att man ska göra sig förbered på ett motorbyte. Men som tur är så kostar det inte så ruskigt mycket idag. för 10k kan man få en lågmilar 9000 aero motor monterad i bilen istället.

/eric.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 februari 2009
#10
En bil som kör såpass mycket är inget problem om man vet vad som är bytt (slitdelar) och vad som behöver bytta, sen, det berör på hur mycket du är bered att betala för har den som du önskar (bytta slitdelar)
Varför inte ta bilen till motormänen som kan säga dig vad du behöver göra och därefter avgöra?.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
24 februari 2009
#11
hedley skrev:
JapMax skrev:
Fördelen med att köpa en taxibil är att den oftast är rostfri och är billig.
Förarstol/ratt brukar med all rätt bli slitet. Även alla annat som rör sig har ju gått sina ~50K mil oavsätt tid.
Jag hade nog hällst velat se ett motorbyte på en bil som gått över 50K mil.

En taxibil är väl relativt välskött och normalkörd om man jämför med tex väktarbilar som det gasas friskt med tongue

Taxi bil, välskött?
Jo till servicar kanske men där stannar det.. iallafall om man kollar på dom som kör här hemma kör som fan precis som väktarna, brukar egga dom till rödljus race ibland, sjukt roligt^^

egga= få dom att köra inte kasta ägg på dom haha xD

det är just den körningen som troligen gör dom till ett bra köp
dom är använda och står aldrig stilla sånt sliter betydligt mycket värre än
den där 75åriga gubben som kör sin bil högst 5km varje gång han startar bilen
då hjälper det inte att bilen bara gått 5000mil för den är säkert sämre i motorn bromsar osv än en taxi som gått 50K


det där med att köpa en Voyager med dom milen låter som det kan bli kostsamt
riktiga skrotbilar dom äldre och jänkarna har aldrig kunnat byggt bra bilar så

men Saab,Audi,Vw,Merca och volvo skulle jag inte tveka att köpa lång milare om priset är rätt
det finns reservdelar till dessa bilar överallt relativt lättmekat osv  undvik dock Saabens Isuzu v6tdi som är skitdåliga

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
24 februari 2009
#12
Ifall du letar efter en automat så brukar dom vara snällt körda ifall bilen gått en bil utanför storstan. Det bästa med att köpa en långmilare är att det mesta går att byta är bytt. Sedan gör det inget alls ifall man kör 10.000 mil till


OEM <3
6 957 Inlägg
24 februari 2009
#13
hedley skrev:
JapMax skrev:
Fördelen med att köpa en taxibil är att den oftast är rostfri och är billig.
Förarstol/ratt brukar med all rätt bli slitet. Även alla annat som rör sig har ju gått sina ~50K mil oavsätt tid.
Jag hade nog hällst velat se ett motorbyte på en bil som gått över 50K mil.

En taxibil är väl relativt välskött och normalkörd om man jämför med tex väktarbilar som det gasas friskt med tongue

Taxi bil, välskött?
Jo till servicar kanske men där stannar det.. iallafall om man kollar på dom som kör här hemma kör som fan precis som väktarna, brukar egga dom till rödljus race ibland, sjukt roligt^^

egga= få dom att köra inte kasta ägg på dom haha xD

I Trollhättan får man fan se upp, dom kör ju idioter där tongue

OEM <3

1 036 Inlägg
24 februari 2009
#14
Här i Halmstad gasas de också friskt  hehe
Jag erkänner wink


Avstängd
512 Inlägg
24 februari 2009
#15
Sen är det själigt pris! Vissa begär för tok för mycket på dessa mil! Köp billigt och teckna blocketgaranti på den..ler

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 februari 2009
#16
Man kan ju tänka positivt, har bilen rullat 60 000 mil så orkar den säkert med några till... smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

12 086 Inlägg
24 februari 2009
#17
Taxichaufförerna är riktigt vettiga i Motala iaf.. ok de kör lite fort kanske men de gör ju jag oxå.
Har en polare som precis börjat köra taxi o han säger att de tvättas o städas dagligen.

4 001 Inlägg
24 februari 2009
#18
jag kan ju dessutom säga att jag aldrig haft några problem med bakbromsarna på någon f.d. taxibil i mina ägor, dessa bilar används bromsarna på så det blir inga problem såsom det blir på många "Svensson-bilar" som rullar 1500 mil om året.

precis som många skriver här så är det lämpligt att leta upp en som gått utanför stan istället för mitt i smeten

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 februari 2009
#19
Du har i alla fall en vis garantie är att mätare kan stämma.
Det är inte ovanligt att en modern bil kan köra såpass mycket.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

998 Inlägg
24 februari 2009
#20
Om jag skulle köpa en taxi bil här där jag bor så blir det nog en volvo, för dom som har volvo som taxi bil kör bra medans dom som har andra bilar kör som om dom stulit bilen, ganska konstigt. Men en taxi bil brukar vara i bra skick, en ny framstol på skroten och sen är det perfekt smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.


Sök