2727
Sök

Trimma saab 95 aero

2 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#1
tjo

förstår inte hur alla kan ha så "många" hk me steg 3 från speedparts, nordic mm

snacka me turbo center om tex steg1 (chipning), dom säger 30 hk xtra... :s

fast de roliga är att han har fått kunder som trimmat hos andra verkstäder som skulle fått 45 hk xtra på steg 1 men turbo centers bilar går ändå bättre ??? va e svaren på dee..!?!

sen fråga jag om alla olika rör å dom me "sportkat" e en lite större standard så kan säga att de bara ser ut som en större fast är lika dan!

och att aero modellerna e redan trimmade motorer från början å deras turbo klarar 265-270 hk hur kan då alla köra me 290-310 hk å dom går ass bra??
tror alla på allt som står på hemsidorna lr har ni bänkat bilarna??

vill bara veta lite mer om va å vilka man ska välja för å få ut mest trim smile


2 164 Inlägg
26 februari 2009
#2
dalbjeer skrev:
tjo

förstår inte hur alla kan ha så "många" hk me steg 3 från speedparts, nordic mm

snacka me turbo center om tex steg1 (chipning), dom säger 30 hk xtra... :s

fast de roliga är att han har fått kunder som trimmat hos andra verkstäder som skulle fått 45 hk xtra på steg 1 men turbo centers bilar går ändå bättre ??? va e svaren på dee..!?!

sen fråga jag om alla olika rör å dom me "sportkat" e en lite större standard så kan säga att de bara ser ut som en större fast är lika dan!

och att aero modellerna e redan trimmade motorer från början å deras turbo klarar 265-270 hk hur kan då alla köra me 290-310 hk å dom går ass bra??
tror alla på allt som står på hemsidorna lr har ni bänkat bilarna??

vill bara veta lite mer om va å vilka man ska välja för å få ut mest trim smile

För de första är de en annan turbo på aero modellen så därför går de att få upp den i mer effekt stabilt.
sen så är de hur duktiga trim firmorna är att trimma.
Man kan få ut mer effekt ganska enkelt men hur är de med hållbarheten då??
Jag kan rekommendera 2 firmor om du ska trimma Trionic 7 motoer. Maptun och Nordic.
Allt kostar och ska de blir riktigt bra även med service så är de inte billigt.
Hur mycket effekt steg 1 till steg 3 ska man inte stirra sig blind på.
Körbarheten är de man ska kolla på.

MVH


5 710 Inlägg
27 februari 2009
#3
dalbjeer skrev:
förstår inte hur alla kan ha så "många" hk me steg 3 från speedparts, nordic mm

snacka me turbo center om tex steg1 (chipning), dom säger 30 hk xtra... :s

Man kan inte jämföra äpplen och päron.....steg1 skall jämföras med steg1 och 3 med 3.
dalbjeer skrev:
fast de roliga är att han har fått kunder som trimmat hos andra verkstäder som skulle fått 45 hk xtra på steg 1 men turbo centers bilar går ändå bättre ??? va e svaren på dee..!?!

Och vilka firmor skulle detta nu vara? 295 hk med ett steg 1 i en aero vet de flesta är omöjligt.....
dalbjeer skrev:
och att aero modellerna e redan trimmade motorer från början å deras turbo klarar 265-270 hk hur kan då alla köra me 290-310 hk å dom går ass bra??
tror alla på allt som står på hemsidorna lr har ni bänkat bilarna??

Gör alla det?
Jag gör det inte......

Jag tror såhär......det är nog mer rätt att ifrågasätta ägaren till bilen med den "saltade" effektsiffran än firman som gjort programmet.
Tittar du runt lite upptäcker du att de firmor som seiöst gör program till T7 inte specar steg 1 speciellt högt.
Vad sedan ägen skriver i sin spec på Garaget är ju en helt annan femma......
dalbjeer skrev:
vill bara veta lite mer om va å vilka man ska välja för å få ut mest trim smile

Kika runt på nätet, ring till firman och skaffa dig en egen uppfattning.
Välj inte "bosses mek o svets" som chippar på en parkering 20:00 en lördag för då kan du få problem, speciellt om det inte lirar längre fram.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

marcus1
28 februari 2009
#4
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?
Senast redigerat av s40macke (28 februari 2009)

2 164 Inlägg
28 februari 2009
#5
s40macke skrev:
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?

Nej!
De är när amatörer håller på de kan bli väldigt farligt men man ska tänka på att kolvarna behövs bytas vid ca 300hk.
Men de gäller alla trionic 7 motorer!

MVH


marcus1
28 februari 2009
#6
Fredrik-79 skrev:
s40macke skrev:
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?

Nej!
De är när amatörer håller på de kan bli väldigt farligt men man ska tänka på att kolvarna behövs bytas vid ca 300hk.
Men de gäller alla trionic 7 motorer!

MVH

Men jag menar mer vid originalutförande innan man börjat pillat med den, jag snackade med några saab experter för ett tag sen då jag va inne på en 9-5 aero men dom sa att den motorn va helt kass och kunde bryta ihop när som helst ?

Dunken
28 februari 2009
#7
Fredrik-79 skrev:
s40macke skrev:
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?

Nej!
De är när amatörer håller på de kan bli väldigt farligt men man ska tänka på att kolvarna behövs bytas vid ca 300hk.
Men de gäller alla trionic 7 motorer!

MVH

Hej
Det är inge större fel på motorerna problemet är att dom som har bilarna inte alltid förstår att man ska
byta olja i dom osv, därför kan det bli haveri om man köpt en bil efter nån som inte brytt sej.

Och det är inge problem så länge det är en seriös tuner som gjort programvaran som typ Maptun eller
Nordic, men som sagt man ska hålla sej borta från dom billigare helst för det brukar inte sluta bra.

Mina fungerar hur bra som helst och dom är gjorda av båda firmorna ovan.

Sen är det lite också att sköts inte grejerna om så kommer dom inte funka felfritt efter en tid heller,
det är ju lite skillnad på en modern motor och en ifrån 70-talet det är lite andra toleranser.

Sen dom så kallade saabexperterna kan inte vara mycket till experter om dom fällt ett sånt utalande,
men det är ju min uppfattning..


//Dunken

2 164 Inlägg
28 februari 2009
#8
s40macke skrev:
Fredrik-79 skrev:
s40macke skrev:
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?

Nej!
De är när amatörer håller på de kan bli väldigt farligt men man ska tänka på att kolvarna behövs bytas vid ca 300hk.
Men de gäller alla trionic 7 motorer!

MVH

Men jag menar mer vid originalutförande innan man börjat pillat med den, jag snackade med några saab experter för ett tag sen då jag va inne på en 9-5 aero men dom sa att den motorn va helt kass och kunde bryta ihop när som helst ?

Ha ha ha och de skulle va saab expert.
Snacka om att inte veta nått.
De är samma block i alla trionic 7 motoer fast olika vev till 2,3 och 2,0 som de måste vara.
De är ju oftast Aeron som fått dom bästa sakerna först så jag vet inte alls vad dom pratar om ens.
Men de man ska tänka på att om man kör korta sträckor att byta olja oftare och om man kör hårt byta olja oftare.
Detta gäller alla märken och är inget märkes typiskt.
Jämför man med Trionic 5 motorerna som är skott säkra så länge dom sköts bra går de inte att jämföra med.
Men de går att göra trionic 7 lika bra bara man byter till smidda kolvar eller trionic 5 saker med trionic 5 topp packningen. Bäst är dock smidda kolvar.

MVH

F


1 210 Inlägg
1 mars 2009
#9
s40macke skrev:
Fredrik-79 skrev:
s40macke skrev:
Är inte just 2.3 lt aero motorn farlig att pilla med ? Skär inte 2 av 8 ihop eller nått sånt ?

Nej!
De är när amatörer håller på de kan bli väldigt farligt men man ska tänka på att kolvarna behövs bytas vid ca 300hk.
Men de gäller alla trionic 7 motorer!

MVH

Men jag menar mer vid originalutförande innan man börjat pillat med den, jag snackade med några saab experter för ett tag sen då jag va inne på en 9-5 aero men dom sa att den motorn va helt kass och kunde bryta ihop när som helst ?

suck...

ta reda på riktig fakta innan du öpnar munnen... visst har saab haft problem med sina motorer.. men dina "kommpisar" vet inte ett skit heller om saabs motorer...

ifrån 98-01 var de problem med oil sludge problem i dessa motorer för att de var för långa service intervaller på dom.. då gick saab in med en garanti och byte motorn åt dom som var servad enligt deras bok med stämpel... sen så har dom även en uppgraderings sats till dom motorerena med en för bättrad vevhusventilation...
De har blivit en hysteri om att saab motorer bara skär hux flux.. de är bull shiit!!

49 Inlägg
2 mars 2009
#10
mja, t7 kolvarna verkar spricka för en del, både org och trimmade bilar, dessutom sätter sig oljeringarna på många så de drar en massa olja, och de som inte kollar sin olja så ofta är då nära ras.
min motor har gått va 6k mil, blev bytt av förra ägaren på saab, bytte en kolv i helgen som spruckit.
många byter till t5 kolvar istället...

Man får vänja sig...

1 688 Inlägg
2 mars 2009
#11
Vad var det för jidder om sportkatten?
Finns både keramiska och metalliska sport-kattar, en 3" sportkatt med keramiskt inehåll har ju lägre mottryck än en original keramisk katt pga ytan som avgaserna kan flöda genom.

En 3" metallisk sportkatt med 300 celler per kvadrattum har ännu bättre flöde pga tunnare väggar, dvs grövre hål att ta sig genom på en större yta än en original keramisk katt.

En 3" sportkatt me metallkärna har grymt mycket bättre flöde än en originalkatt, thats it!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

118 Inlägg
24 november 2011
#12
Dom firmorna som nämts här nu skulle jag aldrig i helvete lämna min bil till..
Fredrik-79 skrev:
dalbjeer skrev:
tjo

förstår inte hur alla kan ha så "många" hk me steg 3 från speedparts, nordic mm

snacka me turbo center om tex steg1 (chipning), dom säger 30 hk xtra... :s

fast de roliga är att han har fått kunder som trimmat hos andra verkstäder som skulle fått 45 hk xtra på steg 1 men turbo centers bilar går ändå bättre ??? va e svaren på dee..!?!

sen fråga jag om alla olika rör å dom me "sportkat" e en lite större standard så kan säga att de bara ser ut som en större fast är lika dan!

och att aero modellerna e redan trimmade motorer från början å deras turbo klarar 265-270 hk hur kan då alla köra me 290-310 hk å dom går ass bra??
tror alla på allt som står på hemsidorna lr har ni bänkat bilarna??

vill bara veta lite mer om va å vilka man ska välja för å få ut mest trim smile

För de första är de en annan turbo på aero modellen så därför går de att få upp den i mer effekt stabilt.
sen så är de hur duktiga trim firmorna är att trimma.
Man kan få ut mer effekt ganska enkelt men hur är de med hållbarheten då??
Jag kan rekommendera 2 firmor om du ska trimma Trionic 7 motoer. Maptun och Nordic.
Allt kostar och ska de blir riktigt bra även med service så är de inte billigt.
Hur mycket effekt steg 1 till steg 3 ska man inte stirra sig blind på.
Körbarheten är de man ska kolla på.

MVH

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

3 860 Inlägg
24 november 2011
#13
Jag litar inte på effektsiffrorn från olika firmor..
När jag har letar runt såhar jag letat efter papper på effekten, alltså ifall det går att hitta bänkade motorer.

ATM lägger ju ut en del av sina papper på sin hemsida dock är det ju Volvo som gäller där men det borde ju gå att få tag i via andra firmor me?!

Sen kan ju effekten skilja mellan 2 motorer från samma modell med samma kitt, brukar inte vara mycket men som exempel har vi brorsans s60, den ska med steg 3 lämna ca 265 hk 435 Nm... MEN på bänken fick vi lite andra siffror, 248,73 HK och 402,52NM på hjulen och då räknar man ca +12% i motorn!

Även vilka siffror dom mätt, hjul HK eller motor HK..

Men hör av dig till de seriösa Saab firmorna och fråga om dom kan maila papper på bänkning så kan du ju se skillnaden på dom.
Kankse finns någon här som lagt upp bänkpapper på sina Saabar..?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök