3840
Sök

Hur plasta på och lägga igen skarv mellan original front och ABS spoiler?

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Vet att det finns 1000 trådar om detta, men känner inte att jag får den infon jag behöver och fråga lite, utan att väcka riktigt gamla trådar. smile

Jag har då ett spoiler paket jag tänkt sätta på bilen, och vill att det ska sitta/se så bra ut som möjligt. Jag har kört med PL400 till fronten, och det verkar sitta riktigt bra, så funderar på att köra med det till resten. Hade tänkt plasta ihop skarven och lite runtom för att det ska bli snyggt, men nu läser jag att det inte går att plasta på ABS!? yikes

Hade även tänkt plasta ihop nya backspeglarna med adapterplattan, de också i ABS plast...

Så...fan gör jag då?
Ska jag ösa på med PL400 så långt det går? Men sen då? Kommer det hålla och bli bra? Är ju rätt fina krafter på de där delarna när man ligger på motorvägen...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 februari 2009
jag har bara plastat ihop när jag sammanfogat läppar o sådant och har hållt kanon
slipa med 80 papper på båda sidor, torka rent med tex t-röd lägg på glasfiberväv och på med polyester och fixera genom tex skruva genom delarna.

sedan slipa bort överflödiga och slipa runt skarvarna o lägg på mer glasfiberväv o sluta med glasfiberspackel o slipgrund

12 086 Inlägg
26 februari 2009
Det går att plasta, men du måste använda epoxy. Polyester fäster inte.

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Så det biter på olika material/ABS plast med? Låter bra isf, har läst mycket om hur omöjligt det är att få det att fästa, så man blir ju lite orolig. smile

Men ang. skruvar, var skruvar du i dem då? Efter hela listen? Blir det inte jobbigt att dölja skruvarna då om man plastar innan så man inte kan sänka ner skruvarna?

Här är en bild på fronten, och vad jag vill göra med den är ju att lägga igen skarven, samt at kapa lite i överdelen och plasta lite. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/35426/202011_xp4m9g.jpg

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Det går att plasta, men du måste använda epoxy. Polyester fäster inte.

Ok, ursäkta min okunnighet, men vad är skilldnaden? smile
Går båda att skaffa på biltema?

Min projekt tråd

1 892 Inlägg
26 februari 2009
Polyester fastnar också, som man gör som  Sir_daniel sa,
inte bara rugga upp utan fixa riktigt grovt mönster som poysester har att fästa vid,
Har gjort så på min breddning,
Har även nitat fast en aluminiumplåt på insidan av spoilern som exkta förstärkning,
Så här har jag gjort iaf.

http://www.geting.se/image.php/154578-DSC03031.JPG

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
krutmats skrev:
inte bara rugga upp utan fixa riktigt grovt mönster som poysester har att fästa vid,
Har även nitat fast en aluminiumplåt på insidan av spoilern som exkta förstärkning,

Ok, och det sitter som berget då, typ..? smile

Jag är helt grön på det här, så när du säger en bra yta så antar jag du menar riktigt repigt och fult, och inte bara lite kornig yta.

Bra ide med aluminium plåtarna. Fast du menar dem till sidokjolarna va, och inte front/bak?

Min projekt tråd

1 892 Inlägg
26 februari 2009
Android skrev:
krutmats skrev:

Ok, och det sitter som berget då, typ..? smile

Jag är helt grön på det här, så när du säger en bra yta så antar jag du menar riktigt repigt och fult, och inte bara lite kornig yta.

Bra ide med aluminium plåtarna. Fast du menar dem till sidokjolarna va, och inte front/bak?

Ja det sitter som berget! 
Nej jag har byggt på mina stötfångare fram o bak, 
Sidokjolarna är i plåt så de klarar sig smile
Jag hade gjort min breddning till stötfångaren,  jag slipade som du sa så det blev en riktigt ful yta, sen  limmade jag fast breddningen med K-PUR karosseri lim.  Sen gjorde jag aluminiumförstärkningen på insidan av fronten och nitade fast den.  Sen fyllde jag skarven med glasfiber och polyester, ca 3 cm runt hela, när det härdat drog jag på glasfiberspackel som täckte glasfiberväven, alltså gick ännu mer ut på orginalspoilern, slipade detta och la fin spackel..
smile
Mycket info, men fråga om något är oklart hur jag gjort,
Finns nog många som har ett bättre sätt, men detta har funkat för mig iaf.

Vitt är glasfiberväv och polyester
Grönt är glasfiberspacklet

http://www.geting.se/image.php/154588-jo.jpg

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Ah just ja du breddade bilen också, då kan jag tänka mig det kan vara smart med aluminiumplåtar som stagar upp det.

Jag tror jag förstår, men man är lite orolig för allt som kan gå snett. Men annars är det väl bara att vara noga med att raspa upp ytan och plasta antar jag, och hålla tummarna. smile

Det är ju inte hela världen om det blir 100%, är j uinten utställningsbil jag bygger, men man vill ju ha det så bra det går och framför allt hållbart. big_smile

Min projekt tråd

892 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Men var det ABS plast du hade på din breddning då?
Sorry om jag frågar det uppenbara, jag är fan paranoid. big_smile

Min projekt tråd

1 892 Inlägg
26 februari 2009
Hahah ingen fara tongue
Ja orginalstötfångarna är i ABS-plast men breddarna är gjorda i glasfiber big_smile
Bra du frågar,  jag tycker du ska testa vad kan gå snett? skiter det sig totalt är det bara att lämna iväg och låta nån återställa det,  ingen kommer dö, men jag förstår du är nervös och så, det var jag med, men det släpper ska du se smile
Lycka till nu
Mvh/Mats

205 Inlägg
26 februari 2009
Ett tips är också att du river av glasfibern i rimsor för klipper du av det så kommer det att kanske kunna spricka där i skarven eftersom det blir en skarp kant.

Och som andra har sagt så går det utan tvekan att använda polyester på ABS har gjort så på alla mina kofångare den äldsta 3år nu och syns inga tecken på att det skulle spricka och jag var som du också helt grön när jag gjorde det så det går nog bra. smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 februari 2009
kan säga att mitt 80-papper var en kapskiva som jag ruggade upp ytan med så det blev riktigt ojämnt, är det plant så kommer läppen bli kvar på motorvägen smile

skruvade dit skruvarna under härdningen bara, sedan tog jag bort dem. förutom i hjulhusen där fick de sitta kvar som stabilisator.

892 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Hehe, ok tack för svaren grabbar! Då ska jag försöka vara lugn och plasta på i trygghet. smile
Jag är väl lite osäker på just hur mycket som ytan måste ruggas upp? Jag har P80 papper från Clas-Olsson som jag tänker köra med, blir det bra, eller ska jag köra ännu grövre. Kanske till och med är så att ju grövre, på gränsen till hål, är bättre? smile

sir_daniel skrev:
är det plant så kommer läppen bli kvar på motorvägen smile

skruvade dit skruvarna under härdningen bara, sedan tog jag bort dem.

Ah, ok jag förstår. smile
Jag tror inte det är nödvändigt för mig då jag limmat fronten med PL400, och visst jag har inte slängt och viftat på fronten för att testa hållbarheten, men det går att lyfta fronten i läppen, så ska väl sitta hoppas man. smile
Plastningen är för att få kanske lite extra hållfasthet, men i synnerhet för att få en osynlig skarv för bra slutresultat. smile

Min projekt tråd

892 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Just ja, tänkte passa på att fråga om det går att spackla igen repor i ABS plast? Det måste väl funka om man ruggar/repar upp lite med sandpapper där repan är, eller hur?

Min projekt tråd

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
27 februari 2009
Du kan annars plastsvetsa mellan olika ABS-plaster smile Men det är inte alla som har en plastsvets hemma precis (bland annat jag wink ). Det jag gjorde var att smälta ihop plasten med lödpenna och sen lägga igen ojämnheterna med glasfiber, så man slipper glasfibret så mycket det går.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

80 Inlägg
28 februari 2009
Skulle de inte funka med att spruta på "plastgrund" sen när de klibbar sätta ditt lite glasfiber,på igen med lite grund,vänta över natten sen plasta vidare??

Bara en tanke...

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

12 086 Inlägg
28 februari 2009
Även om man rubbar upp ytan så likförbannat så fäster inte polyestern i ABS-plasten. Den bara biter lite bättre i ojämnheterna tongue Och kanske funkar de vet jag inte. Men epoxy "fäster", det är vad jag lärt mig iaf.

Det värsta som kan hända är ju att man plastar o spacklar o slipar som en idiot sen en vacker dag spricker allt.

892 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Även om man rubbar upp ytan så likförbannat så fäster inte polyestern i ABS-plasten. Den bara biter lite bättre i ojämnheterna tongue Och kanske funkar de vet jag inte. Men epoxy "fäster", det är vad jag lärt mig iaf.

Det värsta som kan hända är ju att man plastar o spacklar o slipar som en idiot sen en vacker dag spricker allt.

Epoxy låter intressant, men vart får man tag på det? Biltema? Fäster det på andra ytor också? smile

Min projekt tråd

12 086 Inlägg
28 februari 2009
Android skrev:
JapMax skrev:

Epoxy låter intressant, men vart får man tag på det? Biltema? Fäster det på andra ytor också? smile

Ja, jag tror Biltema har börjat sälja epoxy. Anledningen att alla amatörer använder polyester är pga priset.     Jag är inte så insatt i deras egenskaper gentimot varandra men de är helt enkelt olika sorter varianter av hartz. Epoxy finns i olika varianter med..

Sök