Jompa på BSR skrev:
Hello,
Efter några återkommande frågor per e-post/PM så ska jag reda
ut det här med pystrimning och var "mapparna" tar slut.
Nu senast frågade en medlem som har skrotat en kolv eller två
på sin pystrimmade 2.0T -01 för två dagar sedan.
För Er som är lite med på noterna, läs mellan raderna.
Originalbilar i allmänhet har knacksensorer (Volvo, Saab etc.)
Dessa sensorer sitter även på Era 2.0T och T4:or och Ni hittar
dem frampå cylinderblocket.
Hur kommer det sig att en originalbil med originalprogramvara
har knacksensorer? För den som inte har pysslat så mycket med tuning
men som använder logik i stället förstår snabbt att det måste finnas
en anledning till det.
------------------------------------------------------------------------------
Lektion 1:
Originalbilar med originalprogram spikar till och från redan som original,
annars hade det inte suttit några knacksensorer på dem.
------------------------------------------------------------------------------
Okej, nu vet Ni att originalbilar med originalprogramvara spikar under
vissa körsituationer (som inte är speciellt ovanliga).
Om en originalbil, med originalladdtryck spikar, verkar det då smart att
"pysa upp" till ännu mer laddtryck?
------------------------------------------------------------------------------
Lektion 2:
Nej, det är inte smart att "pysa" en turbobil eftersom bilen redan i
originalutförande spikar.
------------------------------------------------------------------------------
Q: Ålrajjt, men var går gränsen då?
A: Volvo anser att gränsen går där originalprogrammet ligger med sitt maxladdtryck
och att de spikningar som uppkommer ligger inom ramarna för vad sprutet tillräckligt
snabbt kan hinna avhjälpa.
För Er som anser att Volvo's ingenjörer har fel, och att deras 50 mijoner kronor i
utvecklingskostnad för programvaran till bilen är bortkastade pengar och att Ni gör
ett bättre jobb som motoroptimerare med en plastslang och ett T-kors, sätt igång...
Det Du kommer att göra är att minska oddsen för sprutetatt rädda en oren förbränning
i tid.
Eftersom det har frågats så förbaskat mycket om detta så har jag utvärderat en S40 T4 som
var i gott skick vid testtillfället.
Den original T4 som jag utvärderade hade ett maximalt laddtryck på 0, 83 bar i
mellanregistret.
Vid 0,75 bar kom det sporadiska spikningar som endast kunde höras
med audiospikdetektor och som sprutet låg och motarbetade.
Vid 0,85 bar ökade frekvensen av spikningarna.
Vid 1 bar låg motorn och spikade lite hela tiden.
Vid 1,1 bar hade spikningarna gått över till att bli hörbara utan knacksensor.
Vid 1,25 bar avslutades utvärderingen för att inte rasa motorn och då knackade den betänkligt.
(Bilens ägare hörde inget nämnvärt, men jag som är mer van rös i hela kroppen).
Testen är gjord för Er skull enkom för att Ni behöver veta var gränserna går med
originalmapparna.
Om tid finnes ska jag ta ut en 2.0T och göra samma test, men genom att titta i mapparna
så kan jag med 95% sannolikhet förutsäga var gränserna går.
Ägaren till den rasade 2.0T'n letar nu efter en T4-00 motor, så det kanske inte var så
tokigt att rasa den trots allt.
M.v.h. Testingenjörn & tunern