3856
Sök

Motorn lägger av!

121 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#1
bil: Volvo 740 GL
årsmodell: 1988
fel:Motorn lägger av, Batteriet dör?


Tjena. för 2 dagar sen så fixade jag ny stereo, och 2 st 6x9or, Baslåda slutsteg. Jag kopplade allt som man ska och drog Batteri sladden (12v+)  från slutsteget Direkt till batteriet och remote till baksidan av stereon osv.

Nu till problemet!... Jag va ute och körde lite med bilen och helt plötsligt så la bilen av. Jag försökte starta och motorn rörde sig inte ett skit. "batteriet hade dött"! Kunde knappt låsa dörrarna med centrallåset!. Jag kopplade bort sladden till slutsteget och fick starthjälp. Åkte hem och trodde att det var slutstegets 12v sladd som sluka åt sej all ström. testade köra idag igen då jag inte hade 12v sladden i kopplad...gick bra ett tag tills bilen la av igen! (batteriet dog) åkte hem och laddade batteriet i ca 24 timmar och testade köra lite ... gick bra i ca 5 min sen la bilen av igen...


Finns det någon som vet vad problemet kan vara?
Hur ska jag felsöka tongue?
Kan det vara batteriet som är konstigt eller generatorn? :S

Säg till om jag glömt nått!

MVH

1337
1 343 Inlägg
28 februari 2009
#2
Dåligt batteri?
Generatorn som inte laddar kanske?

I'm not a fighter, I'm a lover!

42 Inlägg
1 mars 2009
#3
du ser ju om batteriet är dåligt när du laddar. då brukar det bubbla ovanligt mycket i en utav cellerna eller kanske till och med flera. annars kan du mäta om generatorn laddar. batteriets volt ska stiga till 13,5 eller 14 när bilen är igång.

Antar att du inte tog bort nån kabel som du glömde sätta dit sen.

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#4
Dustguy91 skrev:
bil: Volvo 740 GL
årsmodell: 1988
fel:Motorn lägger av, Batteriet dör?


Tjena. för 2 dagar sen så fixade jag ny stereo, och 2 st 6x9or, Baslåda slutsteg. Jag kopplade allt som man ska och drog Batteri sladden (12v+)  från slutsteget Direkt till batteriet och remote till baksidan av stereon osv.

Nu till problemet!... Jag va ute och körde lite med bilen och helt plötsligt så la bilen av. Jag försökte starta och motorn rörde sig inte ett skit. "batteriet hade dött"! Kunde knappt låsa dörrarna med centrallåset!. Jag kopplade bort sladden till slutsteget och fick starthjälp. Åkte hem och trodde att det var slutstegets 12v sladd som sluka åt sej all ström. testade köra idag igen då jag inte hade 12v sladden i kopplad...gick bra ett tag tills bilen la av igen! (batteriet dog) åkte hem och laddade batteriet i ca 24 timmar och testade köra lite ... gick bra i ca 5 min sen la bilen av igen...


Finns det någon som vet vad problemet kan vara?
Hur ska jag felsöka tongue?
Kan det vara batteriet som är konstigt eller generatorn? :S

Säg till om jag glömt nått!

MVH

Om den lägger av så Laddar den inte alls..Har inget med batteriet att göra egentligen..

1 661 Inlägg
1 mars 2009
#5
Du losssade gissningsvis på sladden från generatorn till batteriet, kom du ihåg att skruva tillbaka den?
Batteriet går inte sönder helt utan orsak så kolla kablarna.

Det får ingen laddning och därför dör bilen efter ett tag, finns ingen ström kvar att ge.
Senast redigerat av Sexyicecube (1 mars 2009)

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
1 mars 2009
#6
Måste ju vara batteriet låter de ju som om han ladda de i 24 timmar o sen bara funka i 5 minuter prova me ett annat batteri o kolla så den laddar lycka till! smile

tjooolihoo

Leg. nöt
460 Inlägg
1 mars 2009
#7
Låter som generatorn... Hade samma fel på min gammla 740 GL, trodde de va batteriet men de visa sej va generatorn som inte ladda.. Men prova med ett annat batteri först å se så de inte e de som e fel på oxå..


MVH

SAAB

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#8
Torger skrev:
Måste ju vara batteriet låter de ju som om han ladda de i 24 timmar o sen bara funka i 5 minuter prova me ett annat batteri o kolla så den laddar lycka till! smile

Bilen går först och främst på generatorströmmen....inte Batteriet..  ;-)

379 Inlägg
1 mars 2009
#9
ja tro inte ditt batteri dör.ja skulle sagt bränsle pumpen
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

121 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#10
Deutsch-style skrev:
ja tro inte ditt batteri dör.ja skulle sagt bränsle pumpen
mvh

Tjena Felsökte idag... alla kontakter sitter som de ska! och generatorn verkar ladda?

satte plus minus multimeter... hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#11
Dustguy91 skrev:
Deutsch-style skrev:
ja tro inte ditt batteri dör.ja skulle sagt bränsle pumpen
mvh

Tjena Felsökte idag... alla kontakter sitter som de ska! och generatorn verkar ladda?

satte plus minus multimeter... hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Den ska ladda Minst 13,5 volt....inte mindre alltså..!

121 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#12
mrbuggy skrev:
Dustguy91 skrev:
Deutsch-style skrev:
ja tro inte ditt batteri dör.ja skulle sagt bränsle pumpen
mvh

Tjena Felsökte idag... alla kontakter sitter som de ska! och generatorn verkar ladda?

satte plus minus multimeter... hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Den ska ladda Minst 13,5 volt....inte mindre alltså..!

Så du tror det är generatorn :S? tongue

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#13
Dustguy91 skrev:
mrbuggy skrev:
Dustguy91 skrev:

Tjena Felsökte idag... alla kontakter sitter som de ska! och generatorn verkar ladda?

satte plus minus multimeter... hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Den ska ladda Minst 13,5 volt....inte mindre alltså..!

Så du tror det är generatorn :S? tongue

JAPP..!  eller kolen i den..har du kollat hur dom ser ut...?

101 Inlägg
1 mars 2009
#14
Byt laddnings regulatorn. Sitter skruvad med 2 spår skruv i bak kant på generatorn.
Ta bort den om kolen är som 2 stumpar byt.


Egen företagare
864 Inlägg
1 mars 2009
#15
Byt batteri och kol, antagligen laddar den jäkligt dåligt så generatorn orkar inte ge ström nog till allt, och batteriet håller inte strömen kvar, ska gå att köra ett bra tag med bara ström i batteriet även om inte den laddar.
Hade en 740 en gång och så gick remen till generatorn av, hade ett riktigt batteri, körde säkert 1timme innan jag fick en ny rem och bytte, dock så spelade jag ingen musik och körde fläkten på 1 och bara halvljus hela tiden.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#16
snurbo_diesel skrev:
Byt batteri och kol, antagligen laddar den jäkligt dåligt så generatorn orkar inte ge ström nog till allt, och batteriet håller inte strömen kvar, ska gå att köra ett bra tag med bara ström i batteriet även om inte den laddar.
Hade en 740 en gång och så gick remen till generatorn av, hade ett riktigt batteri, körde säkert 1timme innan jag fick en ny rem och bytte, dock så spelade jag ingen musik och körde fläkten på 1 och bara halvljus hela tiden.

Kanske va en dieselsnurra.... ;-)

3 714 Inlägg
1 mars 2009
#17
Generatorn som e kass

Den SKA ladda 14,4 volt när bilen är igång

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

21 761 Inlägg
1 mars 2009
#18
Dustguy91 skrev:
hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Generatorn verkar som sagt inte ladda ordentligt, men sedan är det så att 10,3 V på batteriet betyder att batteriet är ruskigt urladdat och måste laddas upp igen. Risken finns dock att det vägrar att ta emot laddning och måste bytas ut, med tanke på att bilen bara fungerade i 5 minuter efter att du hade laddat i 24 timmar.

Om det är fel på batteriet så kan laddspänningen påverkas, därför ska det vara ett friskt och bra laddat batteri som sitter i bilen när man kollar upp hur generatorn laddar. Jag håller med Torger där, dvs att du bör sätta ett annat batteri och mäta ifall generatorn fungerar då. Kika samtidigt på kablarna omkring generator och batteri så att ingenting glappar eller har lossnat.

Visar det sig att det ändå inte blir bra laddspänning, då tittar du på kolen i regulatorn hur de ser ut. Byt hela regulatorn om det är slitna kol. smile

121 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Dustguy91 skrev:
hade 10.30 Volt när bilen var avstängd (batteriet)

När jag startade bilen steg det upp till 11.90 volt... sen börja de att sänkas.. då bilen var på!

11,90
11,89
11,88
11,87
OSV tills bilen la av... kan det vara batteriet? :S eller tror ni det är generatorn smile? MVH

Generatorn verkar som sagt inte ladda ordentligt, men sedan är det så att 10,3 V på batteriet betyder att batteriet är ruskigt urladdat och måste laddas upp igen. Risken finns dock att det vägrar att ta emot laddning och måste bytas ut, med tanke på att bilen bara fungerade i 5 minuter efter att du hade laddat i 24 timmar.

Om det är fel på batteriet så kan laddspänningen påverkas, därför ska det vara ett friskt och bra laddat batteri som sitter i bilen när man kollar upp hur generatorn laddar. Jag håller med Torger där, dvs att du bör sätta ett annat batteri och mäta ifall generatorn fungerar då. Kika samtidigt på kablarna omkring generator och batteri så att ingenting glappar eller har lossnat.

Visar det sig att det ändå inte blir bra laddspänning, då tittar du på kolen i regulatorn hur de ser ut. Byt hela regulatorn om det är slitna kol. smile

ska fixa nytt batteri så småning om! Satte i nya kol i generatorn men det är samma problem hmm så det lär vara batteriet! Hoppas jag i alla fall!

Finns det någon som kan förklara med Bild eller ord lite om hur kablarna går från batteriet till generatorn och vart man ska kolla om något har lossnat!

kan slutsteg och stereo påverka laddningen och förstöra batteri xD konstig fråga men jag bara undrar.. för detta problem inträffade efter att bilen stått i 7 dagar då jag fixat ny stereo och baslåda med slutsteg, OSV! Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
1 mars 2009
#20
Det borde vara ungefär som på 240 tror jag. Då går det en kort jordkabel från generatorchassie till generatorfästet i motorblocket, sedan går det en grov pluskabel från generatorns B+ till solenoiden på startmotorn där batteripluskabeln också sitter fast.

Från D+ på generatorn går det en tunn kabel upp till batterilampan i instrumentet, batterilampan ska lysa tillsammans med övriga varningslampor när du har nyckeln i läge 2.

Lyser batterilampan då?

Att stereon och slutsteget drar ur batteriet när allting är avslaget ska normalt sett inte hända, men ibland kan tex stereon dra lite ström fastän den är avslagen. Orsaken brukar vara att man har dragit stereons röda pluskabel till konstant plus, dvs samma ställe som den gula.

Det ska egentligen gå bra att göra så, men vissa stereoapparater stänger inte av sig helt fastän man har stängt av dem med knappen. Nu vet jag inte om din stereo är på det sättet, fast möjligheten finns ju. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 mars 2009)


Sök