2229
Sök

V70 AWD 2.5T turbo byte till ftt med öppen dump

18 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#1
vad behöver man göra för att byta från vanlig orginal turbo på v70 awd för att sätta på lite större turbo med öppen dump. något som måste tas bort eller läggas till? eller bara att ploppa dit?
just nu sitter det öppet filter och Röda spridare och den är chippad här om dagen. laddar ca 0.5 - 0.6 just nu.
tänka sätta på en hks ssqv på där och en större turbo men vilket agg passar och vad mera behövs göras måste det fixxas en turbo med inbyggd WG eller en extern?

har googlat men fattar inget. tongue

7 274 Inlägg
28 februari 2009
#2
Först och främst så kan bilen gå dåligt med en öppen dump.
Chippad och laddar 0.5-0.6?
Låter verkligen som om något inte står rätt till!

Hur mycket effekt vill du ha ut?


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#3
funkyslayer skrev:
vad behöver man göra för att byta från vanlig orginal turbo på v70 awd för att sätta på lite större turbo med öppen dump. något som måste tas bort eller läggas till? eller bara att ploppa dit?
just nu sitter det öppet filter och Röda spridare och den är chippad här om dagen. laddar ca 0.5 - 0.6 just nu.
tänka sätta på en hks ssqv på där och en större turbo men vilket agg passar och vad mera behövs göras måste det fixxas en turbo med inbyggd WG eller en extern?

har googlat men fattar inget. tongue

En 850 T5 laddar ungefär 0,6 original.
Det lättaste är att använda sig av Mitsu-aggregaten som Volvo redan har.
Jag tror du har en 13G snurra, det är en mindre turbo som användes på de äldre lättrycksmodellerna, även på T5 2,0l.

Byt du upp dig till en 15G som satt original på T5, eller typ en 16T, som Biltema säljer till ett vettigt pris, nu kommer någon säkert klaga på att Biltemas grejer är skit, men turbon är fortfarande en Mitsubishi-turbo och Biltema har garanti.

De har inbyggd WG så du behöver inte kladda med det, och chippet kommer fortfarande att sköta sitt. smile

Dock lär du få börja tänka på mappning när du ändrar till så mycket större turbo, spridare, o.s.v.
Dessutom bör du öka LMM-husets area med lika många % som du ökat spridarna med.
Det får insprutningen att fungera som det är tänkt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
28 februari 2009
#4
funkyslayer skrev:
tänka sätta på en hks ssqv

Du lär antingen plugga original "dump, antingen med ett lock eller snålvarianten med t-kors, i övrigt är det inga bekymmer.

TurbOla skrev:
Dock lär du få börja tänka på mappning när du ändrar till så mycket större turbo, spridare, o.s.v.

Bortkastade pengar att mappa om man byter från 13C till 15G/16T, det är för liten skillnad på dem för att det ska vara nån ide.


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#5
Marlboroman skrev:
funkyslayer skrev:
tänka sätta på en hks ssqv

Du lär antingen plugga original "dump, antingen med ett lock eller snålvarianten med t-kors, i övrigt är det inga bekymmer.

TurbOla skrev:
Dock lär du få börja tänka på mappning när du ändrar till så mycket större turbo, spridare, o.s.v.

Bortkastade pengar att mappa om man byter från 13C till 15G/16T, det är för liten skillnad på dem för att det ska vara nån ide.

Men om man lägger ihop allt, med turbobyte, spridare, det är ju då det börjar bli lönt, eftersom det börjar skilja sig en del från original.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
1 mars 2009
#6
TurbOla skrev:
Men om man lägger ihop allt, med turbobyte, spridare, det är ju då det börjar bli lönt, eftersom det börjar skilja sig en del från original.

Om nu trådskaparen skrivit nåt om spridarbyte hade jag kunnat hålla med. Men byte av turbo i sig i detta fall motiverar inte en mappning.


18 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#7
Tack för alla svar o så tänkte byta till ett 16T agg kanske eller sssssssssssssså smile brukar inte vara någon konst att hitta dumpen på dom ska dit med en iaf eller så blire en hybrid dump så vi får väl se? är röda spridarna oinal på V70 AWD 97 2,5T?  och som jag fattar det nu är mitt ladd tryck lågt för jag har en lätt trycks turbo som man måste byta ut för att kunna ställa upp trycket osv.  för tryck klockan är för veeklig antar jag.. de e då vad jag fatta iaf, ibland kan man ju byta  WGn med..men tänkte ploppa dit ett nytt agg helt änkelt som man kan ladda mer med..

o tack i gen för alla svar big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#8
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:
Men om man lägger ihop allt, med turbobyte, spridare, det är ju då det börjar bli lönt, eftersom det börjar skilja sig en del från original.

Om nu trådskaparen skrivit nåt om spridarbyte hade jag kunnat hålla med. Men byte av turbo i sig i detta fall motiverar inte en mappning.

Jag antog att han bytt spridare, eftersom att han skrivit;
just nu sitter det öppet filter och Röda spridare och den är chippad här om dagen.

Dock kan jag ju faktiskt inte säga om det är originalspridarna. smile
Senast redigerat av TurbOla (1 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök