85an skrev:
Jag tycker ni ska debattera upphovsrätten istället för stöld vs kopiering. Frågan är väl egentligen hur länge en artist ska få betalt för det han skapat en gång i tiden..
Liknelse: om tex snickaren som sätter in en dörr i ditt hus, och sedan tar betalt varje gång du öppnar den.
Det är ju det hela diskussionen handlar om. Och det var därför jag skrev över huvud taget, även om det spårade ur lite i mitt första svar. För allt det handlar om är i grund och botten upphovsrätten - Och självklart tycker jag att det ska finnas en upphovsrätt.
Men det dom gör nu är att dom, även om det inte sägs rakt ut, vill få bort nedladdningssidor som t.ex Pirate Bay - Som faktiskt är ett tillhåll för mycket laglig nedladdning också. Jag tycker att man som artist ska få betalt för det man gör och att ingen annan ska få ta åt sig äran av ens verk. Och det är lite det som är vitsen med upphovsrätt. Idag har vi dock hamnat i en liten "kapitaliststat" där bolagen driver sina artister och tar alla deras intjänade pengar, medans dom själva får något som ibland kan liknas med en vanlig arbetarlön. Och så gråter dom när dom hittar sina saker kopierade på nätet.
Visst, jag tycker inte heller att det ska råda HELT fri nedladdning av ALLT. Det funkar liksom inte så. Då börjar det snarare att likna någon form av anarki. Men idag så kretsar tankarna allt för mycket kring pengar. Det är snordyrt att köpa skivor och filmer idag. Så varför inte gå halva vägen var - Fixa en spärr som säger att du kan titta igenom filmen t.ex 5 ggr, eller att du har rätten till att använda den i ett visst antal timmar. Eller att sidor som Pirate Bay ger en vidd procent av sina annonsintäkter till film- och musik-bolagen. För om man inte kan se eller provlyssna någonstans (nej, MySpace och liknande gills inte, då kvaliten där är sämre än på ett original av en CD-skiva), eller provtitta någonstans... då får man ju inga som helst hum om det är något som är värt att köpa eller inte. Se det som att "provköra". Och då måste ju produkten hålla samma kvalitet som den slutgiltiga. Att bara få se eller lyssna på en viss del bör ju inte heller ses som något vettigt.
...se det t.ex som att du kommer till din bilaffär. Du är intresserad av en ny Volvo S80. Men nä du får inte prova den. Du får prova en gammal S80, från 2001, eller så får du prova en S80, fast utan stolar, eller utan motor. Ser du likheten? Med tanke på dagens priser så vill man gärna provlyssna/provtitta innan - Och det är kanske därför statistiken ser ut som den faktiskt gör; de som laddar köper mer filmer/musik än övriga. Och det verkar inte vara något som bolagen har tagit reda på.
Marknaden styr priserna. Och det blir väl någon form av ond cirkel när bolagen höjer priserna för att tjäna ännu mer. Och nu när dom vill in och förbjuda fildelningen av deras material, då kommer troligtvis de som faktiskt köper mest av deras varor - fildelarna - inte att bli mer motiverade till att handla. Och då går bolagen ännu sämre, och priserna höjs ännu mer. Fildelningen är viktig. Den krossar inte film- eller musik-industrin, snarare tvärt om.
Vill återigen bara påpeka att jag inte är för totalt fri nedladdning, helt och hållet. Det är bara tråkigt när det är dom med pengar som styr, trots att folkets vilja, statistik och allt annat talar emot allt dom säger.