3277
Sök

Volvo s60 t5 Vs. S60 2.5t bsr

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2009
#21
2,5T har mindre turboaggregat, så visst svarar de bättre, och ger snabb respons och så, men aggregatet storknar ganska snabbt, vet själv hur min 15G reagerar, över 5000RPM så finns det typ inget att ge, men å andra sidan så laddar den redan vid 2000RPM.

2,5T tål inte särskilt mycket laddtryck heller utan att förstärka blocket, då är T5an med 81mm borr mycket stabilare, och med ett större turboaggregat, men lite mindre cylindervolym.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

★★★★★
455 Inlägg
6 juni 2009
#22
när jag hade min s70r (org 250hk, den va ochipad också) o körde mot en kompis s60 2,4t chippad med bsr steg1 ppc, o de märktes inte att den va några 250 hk i den då iaf, då den hamnade långt efter o känndes allmänt seg, (dock kan de ju vara skit bakom ratten med=)  iofs hade ja ju ingen s60t5 nu men iaf samma hästar, så jag skulle absolut inte köpa snik s60in utan köpt riktiga T5an direkt!

12 Inlägg
8 juni 2009
#23
fördelen är ju att 2.5t finns med AWD vilket inte t5 gör


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juni 2009
#24
Kiddan skrev:
fördelen är ju att 2.5t finns med AWD vilket inte t5 gör

Nackdelen är kraftförlusten och den extra vikten med AWD - dessutom är ju överföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel känd för att vara dålig - vilket visserligen var Volvos åtanke, men dock för klen.

Då måste man byta den hylsan till -06ans R-hylsa, som även sitter i nya XC90 och S80 V8.
Gärna byta vinkelväxeln med, till den nya förstärkta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
22 juni 2009
#25
För att klargöra helt:
2.5T - Billigare och vassare än en original T5
T5    - Vass redan från början, men samma effektöknings-potential som 2.5T

Bränsleförbrukningen går ner med bra ECU-optimeringar också (Rekommenderar "MTE" av erfarenhet)
Exempel: En vän till mig äger en S40 T5 '05
- Original: ~10,3L/100km
- Steg 1:   ~0,95L/100km
- Steg 3:    ~10,3L/100km

Dessutom gör en 2.5T (Steg 1) enligt flera ägares utsagor ända uppåt 280-285km/h, men har man en massa pengar över att lägga på skatt, försäkringar, bensin etc. så får man göra det. Det får ens egna prioriteringar stå svars för... smile


Jag skulle lätt gå på en 2.5T, bara för att det räcker gott och väl för att köra ihjäl sig och det för en mycket mindre peng än T5:an tongue
Senast redigerat av Joshi (21 juli 2009)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

plattsättare!
804 Inlägg
22 juni 2009
#26
nu är det så också att det är lite manligare när det står t5 på bagageluckan wink

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Kombi-Nation
289 Inlägg
22 juni 2009
#27
Blomsterberg skrev:
nu är det så också att det är lite manligare när det står t5 på bagageluckan wink

WORD !

Man får vad man betalar för smile


Och sen en annan sak, ska ni jämnföra en chippad 2.4T/2.5T mot en original T5a ? Låter lite taskigt.
Original Vs Original Eller Chippad Vs Chippad ska det väl vara ?
Senast redigerat av Fetazde (22 juni 2009)


183 Inlägg
22 juni 2009
#28
beror ju på, en 2,5T tappar ju orken efter 5K varv oavsett chip.


735 Inlägg
24 juni 2009
#29
poont skrev:
beror ju på, en 2,5T tappar ju orken efter 5K varv oavsett chip.

Jasså ? Jag tkr den har fått betydligt mer kraft just över 5k varv efter chip wink Men visst, effektstegringen avtar där om det är det du menar, så man får ingen ytterligare spark i ryggen. Men tappar orken? nänä. 250hk hela vägen till varvstoppet! Denna effektkurva visar ganska tydligt hur det känns: http://sv.bsr.se/bilder/_/PChart_x480y5 … 807732.png

http://www.garaget.org/video/b8ev5s45h99t
Har aldrig kört mot just en t5 original men tror inte jag skulle ha några problem att i alla fall åka jämt.
Vad gör en t5 0-200 på? Min gör det på 24s enligt mätaren och strax under 28s enligt gps och då har den allt emot sig. Automat och AWD.
Senast redigerat av tobee (24 juni 2009)

179 Inlägg
24 juni 2009
#30
Där har du den stora skillnaden. Du sa att effekten avtar vid 5k varv men en t5 slutar aldrig dra förän varstoppet hejdar den. De går inte att jämföra bara!! Syrrans ex Sambo hade en  2,5T som va chippad den hängde på min i början tills effekten avtog vid 5k varv så i slutet på varje växel blev avståndet mellan oss bara större. OBS!! min var inte trimmad då alltså 250hk!!

Sen om du har en chippad 2,5T AWD tror jag inte du hänger på en T5 pga kraftförlusten och den extra vikten med AWD


735 Inlägg
24 juni 2009
#31
Pelle84 skrev:
Där har du den stora skillnaden. Du sa att effekten avtar vid 5k varv men en t5 slutar aldrig dra förän varstoppet hejdar den. De går inte att jämföra bara!! Syrrans ex Sambo hade en  2,5T som va chippad den hängde på min i början tills effekten avtog vid 5k varv så i slutet på varje växel blev avståndet mellan oss bara större. OBS!! min var inte trimmad då alltså 250hk!!

Sen om du har en chippad 2,5T AWD tror jag inte du hänger på en T5 pga kraftförlusten och den extra vikten med AWD

Nej nu verkar det som du vill missförstå mig, effekten avtar inte utan planas bara ut. Jämför effektdiagramen mellan en chippad 2.5t och en original t5 så ser du att effekten i stora delar av registret är högre på 2.5t! Sen att effekten inte känns i ryggen på samma sätt som en t5 förstår man lätt om man glor lite på diagramen! Kolla på kurvorna! Mycket brantare kurva på en t5a--->accelerationen blir mer kännbar
http://sv.bsr.se/products/t1316/chart/ 2.5t
http://sv.bsr.se/products/t1392/chart/ t5
Plotta snitteffekten mellan 4000-6000rpm på båda bilarna så blir effekten högre på 2.5t! Jag ser därför inget konstigt i att en 2.5t skulle kunna vara piggare så länge den inte bär på en massa extravikt--> exempelvis som min awd med automat. Jag har ingen aning om jag hänger med en original t5 pga vikten. Jag TROR dock jag inte får några problem att haka på, är det någon som vill bevisa motsatsen så fine jag är inte den som tycker det är tråkigt med fartrekord wink
Att sen din syrras ex sambo inte hängde med dig kan ju bero på en hel del faktorer, problem med tryckläckage och taskig magnetventil är ju extremt vanligt och gör ju mkt på effekten...
Senast redigerat av tobee (24 juni 2009)

179 Inlägg
24 juni 2009
#32
Men det planar ju inte ut på en T5. Accelerationen i en T5 i inte bara mer kännbar utan den e kraftig ( på högre varv) Min far har en 2,5T o en kompis har en 2,4T (som e chippad) o när man kör dom så e det WOW i början men  sen händer det inte mer. Dom drar som fan i början men sen e det jämt nästan hela vägen tills slutet då det nästan känns som att dom minskar i ladd medans en fulltryckare bara fortsätter trycka på.

Syrrans ex sambo jobbar som mekaniker och håller på med rallycross så han har bra koll på sina bilar om där e något som e fel..

Tror säkert att det finns 2,5T bilar som hänger med T5 med bara ett chip men om allt fungerar som det ska på båda så ska det inte vara så. Säger som killen på volvo sa till farsan när han hämta ut sin o tyckte att han skulle kunna hinna med mig " haha inte en chans även om du chippar, det e skillnad på en lättryckare o en fulltryckare " Sen e  ju s70 iofs något lättare än s60 o v70n så det gör också på sig i acceleration men den var ändå original med 250 hk då.


179 Inlägg
25 juni 2009
#33
Har kollat på diagramen o den stora skillnaden e ju vridet..


735 Inlägg
25 juni 2009
#34
Pelle84 skrev:
Har kollat på diagramen o den stora skillnaden e ju vridet..

nja om man mäter vid 4500 rpm utvecklar 2.5t 239hk och t5 223hk. t5 kommer effektmässigt ikapp först vid 5400rpm.
Vi kommer nog inte längre än så innan jag hittat någon t5 som vill gasa mot mig. Den enda jämförelsen jag hittar är en film där en kille filmar sin mätare mellan 50-195kmh.
Klockar man och jämför med min film skiljer faktiskt inte mycket alls. 60-180kmh går på 14.5s i t5an och 15s för min 2.5t awd. Så detta talar ju i alla fall för att min teori inte är helt uppåt väggarna...

http://www.garaget.org/video/b8ev5s45h99t
http://www.garaget.org/video/tefy9226rt6c

474 Inlägg
25 juni 2009
#35
Om man gör som så att man slänger på T5ans turbo på en 2,5T och fixar allt som behövs för att det ska funka som det ska och jämför den med en steg 1 chippad T5? Vilken går bäst då?

Volvo S60 2.5T AWD

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 juni 2009
#36
Ruuska_ skrev:
Om man gör som så att man slänger på T5ans turbo på en 2,5T och fixar allt som behövs för att det ska funka som det ska och jämför den med en steg 1 chippad T5? Vilken går bäst då?

En äkta 2,5T (den som kom med XC90n och framåt) har ju mer cylindervolym än den äldre låtsas-2,5t som fanns i 850 AWD och S/V70, och ger ju mer effekt vid lägre varv, för den orkar pressa ut mer avgaser jämfört med en 2,3liters T5 vid samma varv, så man kan ju ha en större turbo på och ändå få samma spoolup.

I teorin i alla fall.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

179 Inlägg
25 juni 2009
#37
tobee skrev:
Pelle84 skrev:
Har kollat på diagramen o den stora skillnaden e ju vridet..

nja om man mäter vid 4500 rpm utvecklar 2.5t 239hk och t5 223hk. t5 kommer effektmässigt ikapp först vid 5400rpm.
Vi kommer nog inte längre än så innan jag hittat någon t5 som vill gasa mot mig. Den enda jämförelsen jag hittar är en film där en kille filmar sin mätare mellan 50-195kmh.
Klockar man och jämför med min film skiljer faktiskt inte mycket alls. 60-180kmh går på 14.5s i t5an och 15s för min 2.5t awd. Så detta talar ju i alla fall för att min teori inte är helt uppåt väggarna...

http://www.garaget.org/video/b8ev5s45h99t
http://www.garaget.org/video/tefy9226rt6c

Jo men stirra dig inte blind på bara HK. Vridet som också e viktigt håller sig bra mycket längre på en T5 enligt dina diagram.


735 Inlägg
25 juni 2009
#38
Pelle84 skrev:
Jo men stirra dig inte blind på bara HK. Vridet som också e viktigt håller sig bra mycket längre på en T5 enligt dina diagram.

Där har du fel, effekten är just det man ska stirra sig blind på i en acceleration! effekt och utväxling. En F1 bil utvecklar som exempel endast 350nm vilket kanske säger allt...

Jag tänker inte ens försöka förklara detta för dig. Hänvisar istället till http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=35503 8 inlägg ner, författare viccoA. Dock är texten saxat från Bjoerk på autopower och förklarar allt du behöver veta i frågan.

179 Inlägg
26 juni 2009
#39
En kompis hade en audi tt 1,8t vilket man nog får kalla en "liten" motor krävde höga varv och högt laddtryck = massor med HK men dåligt vrid en volvo femma klarar inte det höga varvet o laddtrycket utan att vara tok trimmad utan jobbar mer med vrid. Jag har bättre 0-100 tider på min om jag växlar precis innan rött just för att varvet hamnar där jag har maxvrid när jag växlat. vi snackar inte några 8-9000 varv på en volvo femma som e standard i motor och sen med den utväxlingen som dom har så måste dom ha lite nytta av det höga vridet

Skit samma leta upp en som har en T5 o kör ett race lägg sen upp filmen här..


735 Inlägg
26 juni 2009
#40
Pelle84 skrev:
Skit samma leta upp en som har en T5 o kör ett race lägg sen upp filmen här..

Alla i min närhet här på garaget är tyvärr chippade... Och fanns ingen till salu på nån firma heller hmm


Sök