2528
Sök

Volvo s60 t5 Vs. S60 2.5t bsr

538 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#1
ska köpa ny bil som är skön o åka o köra, men samtidigt snabb!
vad är skillnad mellan s60 t5 och s60 2.5t bsr steg 1? vilken är snabbast,skönt o mest ekonomisk o köra/äga? 

//A

2 638 Inlägg
5 mars 2009
#2
Albertoo skrev:
ska köpa ny bil som är skön o åka o köra, men samtidigt snabb!
vad är skillnad mellan s60 t5 och s60 2.5t bsr steg 1? vilken är snabbast,skönt o mest ekonomisk o köra/äga? 

//A

Ska bli intressant att höra vad folk har att säga, har funderat på samma sak förut jag med smile

538 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#3
Aker_s40 skrev:
Albertoo skrev:
ska köpa ny bil som är skön o åka o köra, men samtidigt snabb!
vad är skillnad mellan s60 t5 och s60 2.5t bsr steg 1? vilken är snabbast,skönt o mest ekonomisk o köra/äga? 

//A

Ska bli intressant att höra vad folk har att säga, har funderat på samma sak förut jag med smile

gött smile då väntar vi på om nån har nåt bra svar! big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 mars 2009
#4
T5an har mer laddtryck och större turbo jämfört med 2,5tn som har mindre turbo.

Samma vikt gör att T5an borde gå rätt mycket bättre. smile

T5an har väl 250hk dessutom, medan 2,5T har 210hk.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

538 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
T5an har mer laddtryck och större turbo jämfört med 2,5tn som har mindre turbo.

Samma vikt gör att T5an borde gå rätt mycket bättre. smile

T5an har väl 250hk dessutom, medan 2,5T har 210hk.

om man trimmar 2.5t med bsr steg ett?

2 638 Inlägg
5 mars 2009
#6
TurbOla skrev:
T5an har mer laddtryck och större turbo jämfört med 2,5tn som har mindre turbo.

Samma vikt gör att T5an borde gå rätt mycket bättre. smile

T5an har väl 250hk dessutom, medan 2,5T har 210hk.

Mjo, men han ville ju ha jämförelse mellan en t5:a och chippad 2,5t som då också får 250hk.

538 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#7
Aker_s40 skrev:
TurbOla skrev:
T5an har mer laddtryck och större turbo jämfört med 2,5tn som har mindre turbo.

Samma vikt gör att T5an borde gå rätt mycket bättre. smile

T5an har väl 250hk dessutom, medan 2,5T har 210hk.

Mjo, men han ville ju ha jämförelse mellan en t5:a och chippad 2,5t som då också får 250hk.

verkar inte som att vi kommer att få nåt bra svar då! mad

179 Inlägg
5 mars 2009
#8
Får ju räkna med ökad slitage på turbon osv på en chippad 2.5t också. t5an e ju byggd med 250hk från början för att tåla det. hade satsat på en t5 iallafall.


Defloratör.
641 Inlägg
5 mars 2009
#9
en t5 kostar ju typ lika mycke som en snik 2,5

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

2 982 Inlägg
5 mars 2009
#10
laddet håller längre på en T5a då den har större turbo...
annars bör det vara rätt lika...
2,5T agget lär glöda ...


57 Inlägg
5 mars 2009
#11
dom borde gå rätt lika. men med en t5 från början så finns ju möjligheter att öka effekten enkelt och ganska billigt. big_smile

ALLT går med våld, vilja & vaselin!

179 Inlägg
5 mars 2009
#12
timson skrev:
dom borde gå rätt lika. men med en t5 från början så finns ju möjligheter att öka effekten enkelt och ganska billigt. big_smile

Det gör dom inte. Farsan har en chippad 2,5T o den tappar laddet långt tidigare än en original fulltryckare. sen glöder den för ingenting då den lille snurran blir ganska hårt pressad
Senast redigerat av Pelle84 (5 mars 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 mars 2009
#13
Aker_s40 skrev:
Mjo, men han ville ju ha jämförelse mellan en t5:a och chippad 2,5t som då också får 250hk.

Ah, jag lyckades läsa mig till att båda skulle ha steg 1... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 638 Inlägg
5 mars 2009
#14
TurbOla skrev:
Aker_s40 skrev:
Mjo, men han ville ju ha jämförelse mellan en t5:a och chippad 2,5t som då också får 250hk.

Ah, jag lyckades läsa mig till att båda skulle ha steg 1... tongue

Nu när jag läser meningen igen som Albertoo skrev så ser jag att man kan tolka det på två vis, antingen som du gjorde eller som jag gjorde tongue

Men jag tolkar det i hans senare inlägg att han vill veta skillnader mellan 2,5t steg 1 och en original t5:a.

122 Inlägg
5 mars 2009
#15
hehe sådan hära har varit upp så många gånger!

2,4t eller 2,5t e bättre o ha inne i stan då den har snabbare laddtryck vid låga varv och inte höga varv. Sen får turbon jobba mera.. billigare försäkring. billigare bensin förbrukning

t5 e fult ladtryck vid 2300 rpm. så mera seg vid start men som sagt håller långt upp mot 4500+rpm.  dyrare förkring samt besinförbrukning samt saktt.. men den håller bättre för den e byggd för det smile

What you doing?

538 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#16
Xioz skrev:
hehe sådan hära har varit upp så många gånger!

2,4t eller 2,5t e bättre o ha inne i stan då den har snabbare laddtryck vid låga varv och inte höga varv. Sen får turbon jobba mera.. billigare försäkring. billigare bensin förbrukning

t5 e fult ladtryck vid 2300 rpm. så mera seg vid start men som sagt håller långt upp mot 4500+rpm.  dyrare förkring samt besinförbrukning samt saktt.. men den håller bättre för den e byggd för det smile

kommer nog o satsta på en t5:a iaf. så trimmar man den med bsr istället till 300 hk smile

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
16 mars 2009
#17
En chippad 2.5T får ett mycket högre vridmoment än en orginal T5.
Personligen skulle jag välja en chippad 2.5T. Helst steg 3. Då hänger du ifrån T5:an...

Sen skulle personligen hålla mig ifrån BSR-programvara då de tydligen enligt vissa andra erkända motortrimmare har lite dålig koll på förtändningen osv.

inb4: Jag såg att tråden var gammal, men tänkte att säkert fler lär hitta hit. Så informationen är den som gäller i dagsläget. smile

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

12 Inlägg
6 juni 2009
#18
Jag har en s60 2.5T AWD med 6vxl manuell och steg 1 från BSR.
Åker ifrån en t5:a standard hur lätt som helst.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 juni 2009
#19
En som e parkerad eller?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2009
#20
Om man struntar i att det skall hålla i längden går nog en trimmad 2.5t lika bra, dessutom billigare i längden. Men jag tror nog att T5an som är byggd för effekten kommer hålla bättre, vilket uppväger dyrare försäkring osv. Man får en laglig bil, även om chansen att åka dit är liten, vars emblem slår snäppet högre än vad den vanliga 2.5t gör. Och ungefär samma prestanda och ägandekostnader.

jag hade kört på en T5a i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök