3863
Sök

Att välja rätt Pickup

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Har inga löjliga argument

Jo, massor. Läs dina inlägg en gång till.

Sued skrev:
hon gjorde felet då hon kastade sig tillbaka in i rondellen igen

Du har ju svaren själv, hon var då alltså i rondellen när du skulle köra in i den också.

Punkt slut, över och ut!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:

Sued skrev:

Du har ju svaren själv, hon var då alltså i rondellen när du skulle köra in i den också.

Punkt slut, över och ut!

Ja hennes bakhjul var i rondellen när jag bestämde mig för att hon inte var ett hot för min framfart genom rondellen, har jag sagt förr, hennes framhjul var inte det, däremot kastade hon sig från höger körfält tvärs över till vänster körfält och sedan färdades i fel körriktning in i rondellen igen. Hon följde så att säga övergångs stället som korsar vägbanan vid ut/in farter vid så många rondeller så som i denna. Visst det gick fort, men det var ändå livsfarligt. Men om du envisas med att säga att rondeller inte har något slut mja i så fall måste du ha väldiga problem att köra genom rondeller, för i så fall är juh inte dina medtrafikanter ur rondellen förens de har passerat nästa korsning.

Men för att ta död på detta kan jag juh nämna att då jag råkar vara militärpolis har jag inte den rätta befogenheten att göra något, men efter att ha pratat med en vän som för övrigt är "vanlig" polis, har jag fått reda på att tanten inte har haft körkort på 4 år och att hon mycket riktigt gjorde fel. Om du har på börjat en utfart från en rondell får du inte avbryta den genom att göra en u-sväng och kasta dig tillbaka in i rondellen. Se en rondell som en vanlig korsning, du får inte korsa körbanan som går i den andra färdriktningen och köra tillbaka ut i korsningen igenom om du kommer på att du vill köra framåt istället för att svänga höger, oavsett hur snabbt du gör det, hur få bilar det finns runt omkring dig, eller hur kort sträcka du än gör det på. Om det var en bil med blåa ljus på taket som hade tagit min plats just då hade tanten åkt på böter eller mera.
Senast redigerat av Sued (7 mars 2009)

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:

Sued skrev:

Punkt slut, över och ut!

Ja hennes bakhjul var i rondellen när jag bestämde mig för att hon inte var ett hot för min framfart genom rondellen, har jag sagt förr, hennes framhjul var inte det, däremot kastade hon sig från höger körfält tvärs över till vänster körfält och sedan färdades i fel körriktning in i rondellen igen. Hon följde så att säga övergångs stället som korsar vägbanan vid ut/in farter vid så många rondeller så som i denna. Visst det gick fort, men det var ändå livsfarligt. Men om du envisas med att säga att rondeller inte har något slut mja i så fall måste du ha väldiga problem att köra genom rondeller, för i så fall är juh inte dina medtrafikanter ur rondellen förens de har passerat nästa korsning.

Men för att ta död på detta kan jag juh nämna att då jag råkar vara militärpolis har jag inte den rätta befogenheten att göra något, men efter att ha pratat med en vän som för övrigt är "vanlig" polis, har jag fått reda på att tanten inte har haft körkort på 4 år och att hon mycket riktigt gjorde fel. Om du har på börjat en utfart från en rondell får du inte avbryta den genom att göra en u-sväng och kasta dig tillbaka in i rondellen. Se en rondell som en vanlig korsning, du får inte korsa körbanan som går i den andra färdriktningen och köra tillbaka ut i korsningen igenom om du kommer på att du vill köra framåt istället för att svänga höger, oavsett hur snabbt du gör det, hur få bilar det finns runt omkring dig, eller hur kort sträcka du än gör det på. Om det var en bil med blåa ljus på taket som hade tagit min plats just då hade tanten åkt på böter eller mera.

Men vafan släpp det och gå vidare! Hur mycket du än tjatar kommer det inte ändra på sig, även fast du "har pratat med en polis".

Jonas

238 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:

Punkt slut, över och ut!

Men vafan släpp det och gå vidare! Hur mycket du än tjatar kommer det inte ändra på sig, även fast du "har pratat med en polis".

Har släppt det för länge sedan, skrev min första post enbart för att jag var arg men samtidigt lite uppskakad över hur folk kan visa total respektlöshet för sitt och andras liv i trafiken. Tydlig finns det ingen mera än jag som delar den dåliga erfarenheter av just tanter i röda små bilar, kan passa på att varna. Det som gör att jag fortfarande svarar på inlägg i den här tråden är de totalt hjärnlösa inläggen, den enda som kommit med något konkret och intressanta inlägg (om tanten) är Dave_C70 även om han nu hade rätt till viss del och verkar besitta kunskap som många i trafiken verkligen saknar, misstänker jag att han inte förstår exakt hur händelseförloppet var och därför inte riktigt hänger med. Eftersom jag dagligen transporterar och eskorterar personer/laster i beväpnat tillstånd och lagligen åsidosätter en hel del trafikregler har jag skaffat mig vänner inom den vanliga polisen. Dess vänner borde ha betydligt mera kunskap om trafiken och dess lagar än många av er, vilket det också visade sig stämde eftersom jag direkt fick reda på att tanten gjorde ett grovt fel genom att bara slå en signal till närmsta polaren som råkar vara polis och känner till exakt hur rondellen jag pratar om ser ut, ångrar att jag inte gjorde det direkt.

Jag har fått ur tråden precis vad jag velat, har fått förslag på pickuper jag aldrig innan skulle tittat på, samt fått ur mig ilskan jag hade över att en person kan bete sig så i trafiken. Sen att mitt första inlägg var skriven med en blandning av ironi, humor och ilska verkar ha gått många förbi, den som allvarligt trodde att jag skulle skaffa en pickup och ploga tanter är välkommen att sträcka upp en hand så jag kan vika mig av skratt. Har iaf lärt mig att detta forum ej är moget ännu för att ta upp två saker i samma tråd, finns många oerhört kunskaps rika personer här inne och det är en enorm kunskapsbank för bil/trafik intresserade, men det finns precis lika många som är den raka motsatsen.

97 Inlägg
8 mars 2009
Tänkte också skriva Hummer H1, men ser att någon redan gjort det! Fordarna ni länkade tidigare i tråden är ju sjukt manliga!big_smile

Oseriös Aktör
592 Inlägg
8 mars 2009
Köp en Unimog500 BRABUS då blir nog dom flesta 2a http://www.leblogauto.com/images/unimog_2.jpg

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

174 Inlägg
8 mars 2009
Sued skrev:
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:

Aldrig hört talats om eller sett förut, den hade man nog varit rätt unik med att ha smile

skulle definitivt vara stilig. där är IHn http://static.blogr.com/tenants/com/sit … Xt.vga.jpg

Är det inte en sådan "Ashton Kutcher" kör?

Efter en snabb googling fick ja fram att han kör en sån, ja

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
8 mars 2009
Sued skrev:
men efter att ha pratat med en vän som för övrigt är "vanlig" polis

Då kan jag ju nämna att du har talat med en kollega till mig då. smile Hur som helst, kvinnar verkar enligt din berättelse ha gjort fel genom att vända åter i utfarten till en rondell. Det är såklart fel i så fall, dock måste du lämna henne företräde i vilket fall som helst.

Jaja, alla gör vi fel, både du, jag och andra. Det bästa vi kan göra är att alltid göra sitt bästa för att undvika olyckor, vare sig det är ens egna fel eller inte.

Kanske ses ute i arbetslivet nån gång då? smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 mars 2009
Jasså, dyrare maskiner gick också bra, då är ju en Dodge Ram CrewCab med dubbelmontage, Cummins, truckpipes samt Iron Bull Bumpers helrätt!
http://image.dieselpowermag.com/f/12148605/0901dp_01_z+four_wheel_drive_diesel_sled_pulling+big_bad_dodge.jpg

Rock'n Roll

Oseriös Aktör
592 Inlägg
8 mars 2009
TenZer skrev:
Jasså, dyrare maskiner gick också bra, då är ju en Dodge Ram CrewCab med dubbelmontage, Cummins, truckpipes samt Iron Bull Bumpers helrätt!
http://image.dieselpowermag.com/f/12148 … _dodge.jpg

Du måste hålla med om att dendär skulle vara ganska opraktisk.

4 005 Inlägg
8 mars 2009
Finnmerchant skrev:
TenZer skrev:

Den där kommentaren skulle lika gärna ha kommit från min flickvän på mina "bilspan" wink

Oseriös Aktör
592 Inlägg
8 mars 2009
linuslinje skrev:
Finnmerchant skrev:
TenZer skrev:

Den där kommentaren skulle lika gärna ha kommit från min flickvän på mina "bilspan" wink

haha..de skulle den säkert
Senast redigerat av Finnmerchant (8 mars 2009)

238 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Finnmerchant skrev:
Köp en Unimog500 BRABUS då blir nog dom flesta 2a http://www.leblogauto.com/images/unimog_2.jpg

Måste juh erkänna att den inte riktigt tilltalade mig, men jag kommer nog vara unik ifall jag har en sådan tongue

238 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:
men efter att ha pratat med en vän som för övrigt är "vanlig" polis

Då kan jag ju nämna att du har talat med en kollega till mig då. smile Hur som helst, kvinnar verkar enligt din berättelse ha gjort fel genom att vända åter i utfarten till en rondell. Det är såklart fel i så fall, dock måste du lämna henne företräde i vilket fall som helst.

Jaja, alla gör vi fel, både du, jag och andra. Det bästa vi kan göra är att alltid göra sitt bästa för att undvika olyckor, vare sig det är ens egna fel eller inte.

Kanske ses ute i arbetslivet nån gång då? smile

Mja vem vet, händer juh att jag har vägarna förbi Jönköping, eller mja egentligen det mesta wink Då kan vi köra ett race, min jeep med blå ljus mot din vad jag gissar är en V70 diesel tongue

238 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
TenZer skrev:

Undra vad besiktningen hade sagt om skorstenen? wink

238 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Finnmerchant skrev:
TenZer skrev:

Hehe känner igen den där kommentaren med, att de aldrig fattar värdet av att man vara "nöjd" i det man rullar i med wink

4 005 Inlägg
9 mars 2009
Sued skrev:
Mja vem vet, händer juh att jag har vägarna förbi Jönköping, eller mja egentligen det mesta wink Då kan vi köra ett race, min jeep med blå ljus mot din vad jag gissar är en V70 diesel tongue

Jag har själv kört eskorter en del inom försvarsmakten, dock ej som MP.
Hur funkar det där med militära och civila rättigheter för MP egentligen?

Jag fick lära mig att
1. Civil polisman (CP smile ) har högre befogenhet än MP i alla lägen, oavsett civil mark eller militärt  skyddsområde (förutom i krigsläge osv.)

2. Att militärpolis inte har några befogenheter förutom på militär skyddsområde och vid militära operationer (eskorter)

Stämmer detta? Vore trevligt att få lite mer kunskap om.

Trevlig vändning av humöret på dig i denna tråd Sued! Bra gjort!

Oseriös Aktör
592 Inlägg
9 mars 2009
linuslinje skrev:
Sued skrev:

Jag har själv kört eskorter en del inom försvarsmakten, dock ej som MP.
Hur funkar det där med militära och civila rättigheter för MP egentligen?

Jag fick lära mig att
1. Civil polisman (CP smile ) har högre befogenhet än MP i alla lägen, oavsett civil mark eller militärt  skyddsområde (förutom i krigsläge osv.)

2. Att militärpolis inte har några befogenheter förutom på militär skyddsområde och vid militära operationer (eskorter)

Stämmer detta? Vore trevligt att få lite mer kunskap om.

Trevlig vändning av humöret på dig i denna tråd Sued! Bra gjort!

det måste väl nödvändigtvis inte vara skyddsområde, så länge som det är militärt så...

7 Inlägg
9 april 2009
Måste bara säga att jag skulle gjort lika dant om jag fick chansen Sued smile mot den där tanten.. jag ser vad du menar med vad hon gjorde...

4 005 Inlägg
10 april 2009
hummerh1 skrev:
Måste bara säga att jag skulle gjort lika dant om jag fick chansen Sued smile mot den där tanten.. jag ser vad du menar med vad hon gjorde...

Ni måste bara hålla ihop va? wink

Sök