Har ett problem med S70in, motorelektronik lampan lyser.
Fick felkoderna kollade och det fanns 2 st. Den ena var att bilen inte fick tillräckligt med bensin vid gaspådrag och den andra visste han inte men skulle kolla upp.
Tänkte nu kolla om folket här vet vad som kan vara fel. Har bytt bränslefilter och hällt i svart STP och nu går den ju bättre än vad den gjorde innan men lampan lyser ju fortfarande.
Byt Bränslefiltert... där satt problemet på min... det var nämligen aldrig bytt... så kunde hända att under en millisekund så fick kanske inte motorn den bensin den ville ha o då varna den direkt...
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.
När mitt gasspjäll sa upp sig så gick det inte att gasa någonting just ! fick upp den i kanske 1700rpm .
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.
När mitt gasspjäll sa upp sig så gick det inte att gasa någonting just ! fick upp den i kanske 1700rpm .
Det finns många olika symtomer på gasspjäl och det är inte alla gånger man har felkoder på det. Det kan vara allt från vandrande gång på tomgång till hugger vid flytgas. Så är det en 99-00 så är det ju inte fel att rengöra spjälet och ladda den med den nya mjukvaran för ETM lr ECM.
Nä nu har den jäkla lampan tänts igen. Fast nu har bilen börjat krångla.
När man startar bilen ibland så går den upp till 1500 varv för att sedan stendö med en gång. Den har gjort så några gånger nu vilket har fått mig att fundera på om bränslepumpen börjar ge sig? dvs pumpen orkar inte mata fram soppa när man startar den så att den dör med en gång. samt att bilen inte får tillräckligt med bensin, därav felkoden att bilen inte får tillräckligt med bensin vid acceleration. Jag har även märkt att tomgången kan svajja till mellan 400-1000 varv om man kommer och motorbromsar ner vid ett rödljus och sedan trampar ner kopplingen. Även detta bara ibland.
Någon som tror att det kan vara bränslepumpen som börjar ge sig?
Hade samma problem på min s70. rengjorde vevhusventilationen så var startproblemen borta men åt ryckandet vid varm motor var jag tvungen att byta bränslepump
Är ganska vanligt att motorlampan tänds om det finns felkoder lagrade. Har du kollat felkoder??
Ja. Bilen får för lite bränsle vid acceleration och före nollningen hade den fått felsignaler från lmm. Efter nollning och utan att någonting var gjort så var det vara för lite bränsle vid acceleration. Nollade bilen igen och sprayade alla kontakter och lmm med elektronik spray. Då var lampan släckt i ca 15 relativt gasglada mil. Efter det har jag inte hunnit läsa av felkoder men antar att det är samma då jag tycker det tar en jävla tid innan den drar iväg när man gasar på, ungefär som om man börjar fundera på om man verkligen har turbo.
Jag funderar också på detta. Vet du om pumpen brukar börja låta konstigt när den blir dålig? För nu låter verkligen pumpen mycket. man hör den om man står bakom bilen. På min 740 så hörde man den knappt alls.
Bränslepumpen som börjar ge sig eller kanske Lambdan
Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller? Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte
Bränslepumpen som börjar ge sig eller kanske Lambdan
Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller? Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte
Kompisen hade fel på sin lamda och då var värdena bra (gick igenom besiktningen) så uteslut inte det än utan testa med en annan, då en på skroten inte kostar många kronor
Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller? Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte
Kompisen hade fel på sin lamda och då var värdena bra (gick igenom besiktningen) så uteslut inte det än utan testa med en annan, då en på skroten inte kostar många kronor
Okej. Ska kika på måndag om dom har nån lambda liggandes på skroten. Har du någon gissning på om det kan vara den främre eller bakre lambdan?
Jag har varigt ute för att lmm har varigt kass många gånger utan att jag haft felkoder på den utan att man haft felkoder på massa annat i stället så det är ett altenativ. Men soppa pumpen ska ju inte låta så mycket men ganska ovanligt att dom pajar på dom bilarna men vist dom börjar ju få några år på nacken nu så.
Men din bil kan man ju mäta upp luftflödet genom lmm med VIDA (volvos diagnossystem) och då ska det hålla ett vist värde där och då är d lätt att se om lmm är kass.