3336
Sök

Motorelektronik lampan lyser i min Volvo S70

474 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem med S70in, motorelektronik lampan lyser.

Fick felkoderna kollade och det fanns 2 st. Den ena var att bilen inte fick tillräckligt med bensin vid gaspådrag och den andra visste han inte men skulle kolla upp.

Tänkte nu kolla om folket här vet vad som kan vara fel. Har bytt bränslefilter och hällt i svart STP och nu går den ju bättre än vad den gjorde innan men lampan lyser ju fortfarande.

Volvo S60 2.5T AWD

474 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har nått förslag?

Volvo S60 2.5T AWD

47 Inlägg
22 mars 2009
#3
Byt Bränslefiltert... där satt problemet på min... det var nämligen aldrig bytt... så kunde hända att under en millisekund så fick kanske inte motorn den bensin den ville ha o då varna den direkt...


43 Inlägg
22 mars 2009
#4
Hade det problemet också, att den lampan lös.
Då var det främre lambdasonden som hade sagt upp sig.


5 089 Inlägg
22 mars 2009
#5
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.

\Lindgren

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
22 mars 2009
#6
FLindgren skrev:
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.

När mitt gasspjäll sa upp sig så gick det inte att gasa någonting just ! fick upp den i kanske 1700rpm .

Schipperke rules !

Servicetekniker
235 Inlägg
22 mars 2009
#7
Schipperke-owner skrev:
FLindgren skrev:
Det vanliga felet som det är på alla s70 99-00.. det elektroniska gasspjället.. ta loss det och försök att rengöra det och se ifall det funkar sen. jag skulle tro att dte är dte som är felet iaf.

När mitt gasspjäll sa upp sig så gick det inte att gasa någonting just ! fick upp den i kanske 1700rpm .

Det finns många olika symtomer på gasspjäl och det är inte alla gånger man har felkoder på det.
Det kan vara allt från vandrande gång på tomgång till hugger vid flytgas.
Så är det en 99-00 så är det ju inte fel att rengöra spjälet och ladda den med den nya mjukvaran för ETM lr ECM.

mch ralle

Team Chevy740

474 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#8
Gasspjället är bytt. Soppafilter är bytt. Avgasvärden är normala

Men felet är troligtvis fixat.. tvättade rent lmm och alla kontakter jag kunde hitta med elektronik spray. sen dess har den inte lyst

Volvo S60 2.5T AWD

474 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#9
Nä nu har den jäkla lampan tänts igen. Fast nu har bilen börjat krångla.

När man startar bilen ibland så går den upp till 1500 varv för att sedan stendö med en gång. Den har gjort så några gånger nu vilket har fått mig att fundera på om bränslepumpen börjar ge sig? dvs pumpen orkar inte mata fram soppa när man startar den så att den dör med en gång. samt att bilen inte får tillräckligt med bensin, därav felkoden att bilen inte får tillräckligt med bensin vid acceleration. Jag har även märkt att tomgången kan svajja till mellan 400-1000 varv om man kommer och motorbromsar ner vid ett rödljus och sedan trampar ner kopplingen. Även detta bara ibland.

Någon som tror att det kan vara bränslepumpen som börjar ge sig?

Volvo S60 2.5T AWD

13 Inlägg
26 mars 2009
#10
Hade samma problem på min s70. rengjorde vevhusventilationen så var startproblemen borta men åt ryckandet vid varm motor var jag tvungen att byta bränslepump


-.-
383 Inlägg
26 mars 2009
#11
Är ganska vanligt att motorlampan tänds om det finns felkoder lagrade. Har du kollat felkoder??

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

474 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#12
JonasK skrev:
Är ganska vanligt att motorlampan tänds om det finns felkoder lagrade. Har du kollat felkoder??

Ja. Bilen får för lite bränsle vid acceleration och före nollningen hade den fått felsignaler från lmm.
  Efter nollning och utan att någonting var gjort så var det vara för lite bränsle vid acceleration.
Nollade bilen igen och sprayade alla kontakter och lmm med elektronik spray. Då var lampan släckt i ca 15 relativt gasglada mil. Efter det har jag inte hunnit läsa av felkoder men antar att det är samma då jag tycker det tar en jävla tid innan den drar iväg när man gasar på, ungefär som om man börjar fundera på om man verkligen har turbo.

Volvo S60 2.5T AWD

Supraman
2 300 Inlägg
27 mars 2009
#13
kan mkt väl va pumpen som e färdig.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

474 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#14
Stefan Varberg skrev:
kan mkt väl va pumpen som e färdig.

Jag funderar också på detta. Vet du om pumpen brukar börja låta konstigt när den blir dålig? För nu låter verkligen pumpen mycket. man hör den om man står bakom bilen. På min 740 så hörde man den knappt alls.

Volvo S60 2.5T AWD

474 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#15
Kan nu tillägga att bilen har börjat rycka lite smått ibland. Om inte någon kan komma på nått mer så lämnar jag in den på Volvo

Volvo S60 2.5T AWD

3 714 Inlägg
4 april 2009
#16
Bränslepumpen som börjar ge sig eller kanske Lambdan

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

474 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#17
bollen1986 skrev:
Bränslepumpen som börjar ge sig eller kanske Lambdan

Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller?
Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte smile

Volvo S60 2.5T AWD

3 714 Inlägg
4 april 2009
#18
Ruuska_ skrev:
bollen1986 skrev:
Bränslepumpen som börjar ge sig eller kanske Lambdan

Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller?
Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte smile

Kompisen hade fel på sin lamda och då var värdena bra (gick igenom besiktningen) så uteslut inte det än utan testa med en annan, då en på skroten inte kostar många kronor
Senast redigerat av bollen1986 (4 april 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

474 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#19
bollen1986 skrev:
Ruuska_ skrev:
Men eftersom avgasvärdena är som dom ska vara så kan det väl inte vara lambdan, eller?
Tanken att det är bränslepumpen har jag också funderat på. Men eftersom en ny kostar 2000 på mekonomen så har jag mindre stor lust att köpa en utan att veta exakt om det är den eller inte smile

Kompisen hade fel på sin lamda och då var värdena bra (gick igenom besiktningen) så uteslut inte det än utan testa med en annan, då en på skroten inte kostar många kronor

Okej. Ska kika på måndag om dom har nån lambda liggandes på skroten. Har du någon gissning på om det kan vara den främre eller bakre lambdan?

Volvo S60 2.5T AWD

Servicetekniker
235 Inlägg
5 april 2009
#20
Jag har varigt ute för att lmm har varigt kass många gånger utan att jag haft felkoder på den utan att man haft felkoder på massa annat i stället så det är ett altenativ. Men soppa pumpen ska ju inte låta så mycket men ganska ovanligt att dom pajar på dom bilarna men vist dom börjar ju få några år på nacken nu så.

Men din bil kan man ju mäta upp luftflödet genom lmm med VIDA (volvos diagnossystem) och då ska det hålla ett vist värde där och då är d lätt att se om lmm är kass.

mvh ralle

Team Chevy740


Sök