Det flödar ur olja ur vevhusvetilation.

Germax
9 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Sedan jag byggde turbo på forden för någon vecka sedan så har jag kört helt utan slang till vevhusvetilation. På en vecka har de bara blivit lite kladdigt på kåpan. Nu efter att jag va ute o gasa skiten ur den nån kvart så är motorrummet helt fullt med olja, kanske inte en liter men nästintil som har täckt de mesta tongue Ja provade att köra på en slang o körde lite till och bekräfta att de kommer från ventilation. Spec när jag stressar bilen.

Vad kan de va? Något fel i ventilationen lr är de något annat som spökar?

Pilsk
9 mars 2009 · 460 Inlägg

varför kör du utan slang till vevhusventilationen till att börja med?

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

För att jag inte orkade sätta på den, de känns föga relevant för frågan?

Jag va iaf i garaget nyss och hade dän ventilkåpan och synade vevhusventilationen. De är ju bara ett jävla tomrum med lite avrinningshål. Själva inloppet va ca 4x4cm och där satte jag i en plåt så hålet bara blev kanske 4kcm ist. Sedan drog jag en slang från kåpan till en flaska. När jag sedan svinade hem så likförbannat sprutar den ur sig olja, och givetvis så häftigt så slangen åkt ur flaskan och fyllt halva motorrummet med olja igen!! doh

Snälla vad nu detta fanskap? Kan de va något med oljetrycket som stigit i höjden lr nått? Hur kan så mkt olja spruta ut ur de hålet fattar jag inte.

manta_gsi
10 mars 2009 · 37 Inlägg

JapMax skrev:
För att jag inte orkade sätta på den, de känns föga relevant för frågan?

Jag va iaf i garaget nyss och hade dän ventilkåpan och synade vevhusventilationen. De är ju bara ett jävla tomrum med lite avrinningshål. Själva inloppet va ca 4x4cm och där satte jag i en plåt så hålet bara blev kanske 4kcm ist. Sedan drog jag en slang från kåpan till en flaska. När jag sedan svinade hem så likförbannat sprutar den ur sig olja, och givetvis så häftigt så slangen åkt ur flaskan och fyllt halva motorrummet med olja igen!! doh

Snälla vad nu detta fanskap? Kan de va något med oljetrycket som stigit i höjden lr nått? Hur kan så mkt olja spruta ut ur de hålet fattar jag inte.

du har kanske blåst toppa packningen, så du trycker ut komp i vevhuset

Senast redigerat av manta_gsi (10 mars 2009)

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

manta_gsi skrev:
du har kanske blåst toppa packningen, så du trycker ut komp i vevhuset

Ok.. men den går fortf som fan och det är inget komp i vattnet. Och de ryker inget? neutral
Men vevhuset, kanske något ring som sagt upp sig?
Kan ju ta o kolla kompet imorrn.

MattiasH
10 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Ta gör ett komptest.
Dåliga kolvringar brukar generera i vevhuskomp

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

MattiasH skrev:
Ta gör ett komptest.
Dåliga kolvringar brukar generera i vevhuskomp

Och de som händer då är att oljan i toppen inte kan rinna ner för att de är ett jävla tryck från vevhuset?

sopbilen
10 mars 2009 · 62 Inlägg

En kolv pajj av spikningar eller något brukar skapa det, exakt samma på min 4 ggr nu pga dålig mappning wink då kommer allt laddtryck ner i sumpen ist o oljan kommer upp, lukta om oljan luktar bensin för det kommer ner massa bensin med. Mvh

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Nja.. bensin vetifan men dålig mappning är väl bara förnamnet i mitt fall big_smile
Jaha då har man blåst en motor då tongue Får kolla närmare på det ikväll..

jonTe
10 mars 2009 · 5 710 Inlägg

Du har ingen koppling kvar mellan insug och ventilkåpa eller VV?
Ofta sitter det ju en slang mellan insuget och vehusventilationen original, trycksätter man helt plötsligt insuget trycksätter man oxo vevhuset= det spruta olja....

MVH Jonas
..............
Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

jonTe skrev:
Du har ingen koppling kvar mellan insug och ventilkåpa eller VV?
Ofta sitter det ju en slang mellan insuget och vehusventilationen original, trycksätter man helt plötsligt insuget trycksätter man oxo vevhuset= det spruta olja....

Det går en ledning mellan insuget och vevhuset med någonslags membrandosa nere vid blocket.
Säg att det va en backventil som nu pajjat och de kommer ner laddtryck i vevhuset det vore ju fkt möjligt. Ska kolla det tack smile

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag kom på att den även går lite dåligt på tomgång nu.. förhoppningsvis tar han tjuvluft på tomgång från vevhuset sen så trycker han ut ladd när man gasar. Pallar fan inte byta motor nu tongue

MHperformance CNC operatör
10 mars 2009 · 280 Inlägg

om det vore topppackningen borde inte oljestickan flyga upp då?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

MHperformance skrev:
om det vore topppackningen borde inte oljestickan flyga upp då?

Jo men packningen är de inte för den ryker inte och de är ingen kompression i expansionskärlet.
Förhpnningsvis är det den nämnda kopplingen mellan insuget och vevhuset. Annars så har en kolvring lr 2 gått.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
10 mars 2009 · 764 Inlägg

MHperformance skrev:
om det vore topppackningen borde inte oljestickan flyga upp då?

Nu är du lite ute och cyklar va? Det gäller om vevhusventilationen är dålig (undermålig) och övertrycket måste hitta en annan väg ut.
Nu sprutar ju olja ur vevhusventilationen, alltså evakueras trycket den vägen.
Blåst oljesticka och blåst topplockspackning är absolut inte nödvändigtvis något som måste gå hand i hand.

JapMax skrev:
Det går en ledning mellan insuget och vevhuset med någonslags membrandosa nere vid blocket.
Säg att det va en backventil som nu pajjat och de kommer ner laddtryck i vevhuset det vore ju fkt möjligt. Ska kolla det tack

Det låter ju både logiskt och jävligt troligt smile

Germax
11 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag va i garaget förut och pluggade den där slangen mellan insuget och blocket.
Ändå sprutar den ut olja sad Ska göra komptest imorrn om jag orkar, de är ju så lättåtkomligt på min motor neutral

Germax
14 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har gjort komptest nu hade 6 bar ±0.1 utom på 3 cylindern som hade 4 bar.. och 4 bar får väl anses förjävla dåligt tongue Inte för att 6 är sådär super häller..
Man kan väl konstatera att ringarna på kolv 3 är skit och är troligen problemet sad

TurbOla Reservdansk
14 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Jepp.
Så var det på min med, dålig komp på 2ans cylinder pga att honingen inte tog riktigt bra.
Så det blev duktigt tryck när kompet försvann ner i vevhuset, men i mitt fall spottade den olja ur oljestickan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Android
14 mars 2009 · 892 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har gjort komptest nu hade 6 bar ±0.1 utom på 3 cylindern som hade 4 bar.. och 4 bar får väl anses förjävla dåligt tongue Inte för att 6 är sådär super häller..
Man kan väl konstatera att ringarna på kolv 3 är skit och är troligen problemet sad

Du kan väl köra det klassiska med nån tesked olja i cylindern och komptesta igen. Är det bra kompression då så är det ju givet ringarna. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Germax
14 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Kom på en till sak.. som gjorde mig lite misstänksam.
Nu har jag dragit vevhusventilation till en behållare som jag tömde idag. Och oljan i den va ljusbrun, vatten va min första tanke. Men grejen är den att på stickan är oljan svart, vad kan det bero på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang