AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.
  • 0 Följare
  • 374 857 Visningar
  • Projektet avslutat 8 maj 2012
teamvolvoracing Trucker
22 december 2009 · 1 220 Inlägg

hmm de var inte d ja skrev i inlägg #896?? som MrEricsson sa du få ta å blanda riktigt nu så du få maximalt frys skydd

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
22 december 2009 · 26 183 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
hmm de var inte d ja skrev i inlägg #896?? som MrEricsson sa du få ta å blanda riktigt nu så du få maximalt frys skydd

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och kolla..och..vete fasen vad jag egentligen svarade på i det inlägget men ber hemskt mycket om ursäkt tongue Och jo du har rätt..det skall mätas och se vart felet är i värmaren tongue Tror det blev rätt nu tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
teamvolvoracing Trucker
23 december 2009 · 1 220 Inlägg

AirOne skrev:

teamvolvoracing skrev:
hmm de var inte d ja skrev i inlägg #896?? som MrEricsson sa du få ta å blanda riktigt nu så du få maximalt frys skydd

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och kolla..och..vete fasen vad jag egentligen svarade på i det inlägget men ber hemskt mycket om ursäkt tongue Och jo du har rätt..det skall mätas och se vart felet är i värmaren tongue Tror det blev rätt nu tongue

ja tror d ja oxå tongue
Men för å förklara mig så svara ja när du skrev att du hade tankat vatten å ja visste att d va typ 27 grader kallt så tänkte ja direkt att de kommer att frysa å så rätt ja fick XD tongue

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
23 december 2009 · 26 183 Inlägg

teamvolvoracing skrev:

AirOne skrev:

teamvolvoracing skrev:
hmm de var inte d ja skrev i inlägg #896?? som MrEricsson sa du få ta å blanda riktigt nu så du få maximalt frys skydd

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och kolla..och..vete fasen vad jag egentligen svarade på i det inlägget men ber hemskt mycket om ursäkt tongue Och jo du har rätt..det skall mätas och se vart felet är i värmaren tongue Tror det blev rätt nu tongue

ja tror d ja oxå tongue
Men för å förklara mig så svara ja när du skrev att du hade tankat vatten å ja visste att d va typ 27 grader kallt så tänkte ja direkt att de kommer att frysa å så rätt ja fick XD tongue

Jajo. Men anledningen till varför jag bara hällde i vatten var därför att jag trodde det var toktomt och att det bara kommer rinna ut nånstans. Men det var ju inte tomt..och det rann inte ut nånstans. Så jag körde på så...och så "skulle" jag ju fylla på glykol..men körde ändå på som en idiot tills det blev smällkallt:mad:

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2009 · 26 183 Inlägg

Update 76

091226



Har ÄNTLIGEN fått skitb...ellerjagmenar bilen till ett varmgarage. Sent igår kväll - nu snackar vi sent - så bestämde sig Mattsvart här på garaget, för att hjälpa mig. Sagt och gjort, han hämtade upp mig utanför lägenheten, och första anhalten blev Statoil där vi skulle försöka köpa ståltråd.
Varför? Jo..för att dum som jag är så var ju nycklarna inlåste i bilen...som sagt..mad

Nåväl. Ingen ståltråd fanns att köpa. Men vi åkte ändå upp - med följe - till bilen där det spekulerades i om vi skulle offra en vindrutetorkare eller nåt annat, men då var det nån som fick den briljanta idéen att vi använder antennen jag hade på taket. (den med magnetfot, ståendes på taket)
Simsalabim och vi var inne i bilen..

Resan till värmen tog sin tid. Hade telefonkontakt hela vägen och enligt telefonen tog det cirka en halvtimme. Fick sitta och värma händerna i omgångar inunder armhålorna. Men annars gick det riktigt bra. Bilen startade till och med, både på parkeringen och när vi väl var framme och inte tog oss riktigt hela vägen till garageporten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/825273_2qegxg.jpg
[Taget 091226]*Motorn efter lite pillande..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/825274_uv8m2t.jpg
[Taget 091226]*..äntligen inne i värmen*

Plockade lös slangarna och kollade oljan väl på plats. Vattnet hade tydliga spår av glykol i sig, men förmodligen inte tillräckligt. Oljan luktade inte konstigt eller var full med vatten. Detta kollades och dubbelkollades.

Senare idag så ska jag förhoppningsvis bli upphämtad igen och då får vi se hur han mår efter omständigheterna.
Peppar peppar...

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Drönirettab
26 december 2009 · 21 761 Inlägg

AirOne skrev:
Varför? Jo..för att dum som jag är så var ju nycklarna inlåste i bilen...som sagt..mad

Men då fanns ju iaf ingen risk att nycklarna tex skulle ramla ur jackfickan eller så. wink

AirOne skrev:
Senare idag så ska jag förhoppningsvis bli upphämtad igen och då får vi se hur han mår efter omständigheterna.
Peppar peppar...

Han mår säkert bra, är ju en 240. smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2009 · 26 183 Inlägg

Drönirettab skrev:

AirOne skrev:
Varför? Jo..för att dum som jag är så var ju nycklarna inlåste i bilen...som sagt..mad

Men då fanns ju iaf ingen risk att nycklarna tex skulle ramla ur jackfickan eller så. wink

AirOne skrev:
Senare idag så ska jag förhoppningsvis bli upphämtad igen och då får vi se hur han mår efter omständigheterna.
Peppar peppar...

Han mår säkert bra, är ju en 240. smile

Jo jag hoppas det smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
26 december 2009 · 1 659 Inlägg

Hur låste du in nycklarna? roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
teamvolvoracing Trucker
26 december 2009 · 1 220 Inlägg

du ha aldrig fundera på å kopiera nyckeln nån gång å ha en reserv hemma tills nästa gång du låser in dom? tongue jaha så buken står ända borta hos mattsvart! wtf skulle inte fondmetalarna få agera vinter fälgar?

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2009 · 26 183 Inlägg

Robban_89 Jo så här gjorde jag: öppnade passagerardörren då förardörrens lås krånglar när det är kallt. Satte i nyckeln i tändningslåset och öppnade huven. Konstaterade att det inte var nåt att göra pga av att slangarna var stenhårda - och smällde igen huven. Satte mig sedan i bilen och grubblade en stund och kom på att det går inte göra nåt. Brukar här alltid ha nycklarna på mig, så jag låste inifrån med pinnarna och smällde sen igen dörren.
Se där. Inlåsta nycklar!tongue

teamvolvoracing Jo jag har funderat på att göra en kopia av nyckeln. Tror jag funderat på det varje dag som gått hitills. Minst en gång om dagen. Men man tänker ju "ja, jag ska göra det sen", dum som man är..men det ska bli.
Fondmetallfälgarna skulle ha varit vinterskodda men ekonomin satte ju stopp och sen blev det så..konstigt. De får vara vinterfälgar till nästa säsong..eller så blir de sommarfälgar i stället. Funderar på att sälja JP-fälgarna till sommaren, till förmån för en ny bil..ja inte hela summan då..men..en del av summan till den nya bilen..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2009 · 26 183 Inlägg

Update 77

091227


BILEN lever! Blev upphämtad av Mattsvart tidigare under kvällen, och bilen hade tinat av fint och bra. Efter lite jobb med att få ur det mesta av vattnet ur systemet så fylldes det på nytt - denna gång 50/50 blandat såklart! - och sen varmkördes han, och undersöktes noga efter läckage eller liknande.

Slutsats. Funkar klockrent. Inga läckage. Ingenting. Skall dock fylla på olja. Och bensin hade jag lite också utav...gick i 58 liter när jag tankade vid stationen här strax hemmavid.

i morgon - eller senare idag snarare - blir det nog en urstädning av grejer i bilen, plus lite pill smile

ÄNTLIGEN är det vi igen smile

Senast redigerat av AirOne (27 december 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
te_wik Forummoderator
27 december 2009 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
Update 77

091227


BILEN lever! Blev upphämtad av Mattsvart tidigare under kvällen, och bilen hade tinat av fint och bra. Efter lite jobb med att få ur det mesta av vattnet ur systemet så fylldes det på nytt - denna gång 50/50 blandat såklart! - och sen varmkördes han, och undersöktes noga efter läckage eller liknande.

Slutsats. Funkar klockrent. Inga läckage. Ingenting. Skall dock fylla på olja. Och bensin hade jag lite också utav...gick i 58 liter när jag tankade vid stationen här strax hemmavid.

i morgon - eller senare idag snarare - blir det nog en urstädning av grejer i bilen, plus lite pill smile

ÄNTLIGEN är det vi igen smile

Härligt att inget allvarlig hände smile De är lite av en "ajjabajja!" sak att starta en bil som man vet har frysit innan man låtit den tina. aldrig kul att behöva byta vattenpump eller nå annat.

Imorron ska jag med meka B230E, ska byta kamrem, luftfilter, olja, oljefilter, glykol, spolarvätska, fördelarlock, rotor, fixa med OD'n mm mm.. tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
27 december 2009 · 2 373 Inlägg

AirOne skrev:
Update 77

091227


BILEN lever! Blev upphämtad av Mattsvart tidigare under kvällen, och bilen hade tinat av fint och bra. Efter lite jobb med att få ur det mesta av vattnet ur systemet så fylldes det på nytt - denna gång 50/50 blandat såklart! - och sen varmkördes han, och undersöktes noga efter läckage eller liknande.

Slutsats. Funkar klockrent. Inga läckage. Ingenting. Skall dock fylla på olja. Och bensin hade jag lite också utav...gick i 58 liter när jag tankade vid stationen här strax hemmavid.

i morgon - eller senare idag snarare - blir det nog en urstädning av grejer i bilen, plus lite pill smile

ÄNTLIGEN är det vi igen smile

Härligt att det gick så bra smile

Häls. Hervas
Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2009 · 26 183 Inlägg

te_wik Mjo det är klart det är lite av ajabaja, men nu gick det bra i alla fall. Hoppas bara på att det inte blir fler gånger tongue

audienergy Kan inte hålla med mer smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
27 december 2009 · 1 659 Inlägg

AirOne skrev:
Robban_89 Jo så här gjorde jag: öppnade passagerardörren då förardörrens lås krånglar när det är kallt. Satte i nyckeln i tändningslåset och öppnade huven. Konstaterade att det inte var nåt att göra pga av att slangarna var stenhårda - och smällde igen huven. Satte mig sedan i bilen och grubblade en stund och kom på att det går inte göra nåt. Brukar här alltid ha nycklarna på mig, så jag låste inifrån med pinnarna och smällde sen igen dörren.
Se där. Inlåsta nycklar!tongue

teamvolvoracing Jo jag har funderat på att göra en kopia av nyckeln. Tror jag funderat på det varje dag som gått hitills. Minst en gång om dagen. Men man tänker ju "ja, jag ska göra det sen", dum som man är..men det ska bli.
Fondmetallfälgarna skulle ha varit vinterskodda men ekonomin satte ju stopp och sen blev det så..konstigt. De får vara vinterfälgar till nästa säsong..eller så blir de sommarfälgar i stället. Funderar på att sälja JP-fälgarna till sommaren, till förmån för en ny bil..ja inte hela summan då..men..en del av summan till den nya bilen..roll

Haha big_smile Förlåt om jag skrattar men lät lite kul när man läste det roll
Du har inte centrallås då alltså ? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2009 · 26 183 Inlägg

Robban_89 skrev:

AirOne skrev:
Robban_89 Jo så här gjorde jag: öppnade passagerardörren då förardörrens lås krånglar när det är kallt. Satte i nyckeln i tändningslåset och öppnade huven. Konstaterade att det inte var nåt att göra pga av att slangarna var stenhårda - och smällde igen huven. Satte mig sedan i bilen och grubblade en stund och kom på att det går inte göra nåt. Brukar här alltid ha nycklarna på mig, så jag låste inifrån med pinnarna och smällde sen igen dörren.
Se där. Inlåsta nycklar!tongue

teamvolvoracing Jo jag har funderat på att göra en kopia av nyckeln. Tror jag funderat på det varje dag som gått hitills. Minst en gång om dagen. Men man tänker ju "ja, jag ska göra det sen", dum som man är..men det ska bli.
Fondmetallfälgarna skulle ha varit vinterskodda men ekonomin satte ju stopp och sen blev det så..konstigt. De får vara vinterfälgar till nästa säsong..eller så blir de sommarfälgar i stället. Funderar på att sälja JP-fälgarna till sommaren, till förmån för en ny bil..ja inte hela summan då..men..en del av summan till den nya bilen..roll

Haha big_smile Förlåt om jag skrattar men lät lite kul när man läste det roll
Du har inte centrallås då alltså ? smile

Det är lugnt tongue Jo jag har centrallås..som bara funkar på dom främre dörrarna. Och när det är kyligare ute så funkar det bara på passagerardörren..hmm Däremot klickar det ju till i förardörren så det är väl nåt som ska smörjas in eller liknande för att det ska funka som det ska.
Skall även kolla upp till bakdörrarna framåt sommaren. Hade ju kunnat göra det sommaren som var, men i brist på nya dörrsidor så kändes det som ingen mening.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
29 december 2009 · 26 183 Inlägg

Update 78

091229


Funderar på att beställa lite grejer till Buken, nu när han är så snäll. Häromnatten startade han och gick i  trettio minusgrader utan större problem - hade ju som lite lustiga ljud för sig i början men vad kan man förvänta sig? - men frågan är om jag törs..?
Grejen är att Ridetech - företaget som tycks ha sämre kundsämja än nåt annat företag - har riktigt bra priser på lite det ena och det andra - och man blir ju därför sugen - men vafasen..törs man?
Hade bland annat velat skaffa en snygg temperaturmätare..och är det bra priser så kan man ju lika gärna kunna skaffa lite andra mätare också. Men som sagt..törs man?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
5 januari 2010 · 1 659 Inlägg

Hittat en till bild på 244 med usa front smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/43209/831201_n5k5et.jpg

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mattsvart
5 januari 2010 · 195 Inlägg

AirOne skrev:
Update 78

091229


Funderar på att beställa lite grejer till Buken, nu när han är så snäll. Häromnatten startade han och gick i  trettio minusgrader utan större problem - hade ju som lite lustiga ljud för sig i början men vad kan man förvänta sig? - men frågan är om jag törs..?
Grejen är att Ridetech - företaget som tycks ha sämre kundsämja än nåt annat företag - har riktigt bra priser på lite det ena och det andra - och man blir ju därför sugen - men vafasen..törs man?
Hade bland annat velat skaffa en snygg temperaturmätare..och är det bra priser så kan man ju lika gärna kunna skaffa lite andra mätare också. Men som sagt..törs man?

Har du kollat www.stylingbutiken.se
Har en hel del fina billiga grejor även snabb leverans smile

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari 2010 · 26 183 Inlägg

Robban_89 Mmm fin bild smile Börjar likna nåt. Rätt kofångare, rätta skärmarna - fast jag ska ju såklart ha blinkers på sidorna - vidare med vita blinkers och rätt grill. Dock kommer min front att bli mattsvart. Blir intressant. Längtar till sommaren när jag sätter igång med pysslandet smile

Mattsvart Var in där yes, men det blev att jag gjorde en fuling och beställde i hopp om att det skulle fungera ändå från Ridetech. Och - tamefan - det funkade.

Update 79

100105


Fick som sagt hem lite grejer från Ridetech. Ett under att dom kom fram enligt vissa men ibland ska man ju ha tur också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/831543_c01dqp.jpg
[Taget 100105] Tre stycken nya mätare inkomna. Volt, Vakuum och Vattentemp..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/831546_rswh2t.jpg
[Taget 100105]*..ny hållare. Får se om den ens kommer till användning. Den var billig så därför den slank med..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/831547_6ji2q5.jpg
[Taget 100105]*..lite kul att det står på förpackningen till mätarhållaren: "7 color display - with Shift-Light"..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/831548_eczltc.jpg
[Taget 100105]*...och en Shiftlight..ja den var också billig..*

Skall även berätta en liten rolig anekdot - att växellådan har visat sig vara självläkande. Har ju ända sen monteringen, inte kunnat lägga ur femte växeln - överväxeln dvs - utan har fått koppla ur, väntat en stund och sen fått lägga i tex treans växel.
Helt plötsligt har växellådan fått för sig att nu är det okej att trycka på knappen och växeln hoppar ur, som han ska smile
Denna bil är ett under tongue

Senast redigerat av AirOne (6 januari 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang