2996
Sök

Volvo 240 GLT -90 | Svårstartad men går bra i övrigt

Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Min 240 har på senare tid blivit lite bråkig. Den är svårstartad (får chinna i 10-15 sekunder) och när den nyss startat så blöddrar den och går inte på alla cylindrar. Men gasar man till lite och kör iväg så går den som en klocka igen. Provade att ta loss tändstiften och putsa lite på elektroderna med sandpapper men utan resultat, vilket leder mig till att tro följande:
1. Det har inte med tändstiften att göra öht
2. Det har visst med tändstiften att göra, men bondtricket att slipa på stiften hjälper inte.

Någon som har några idéer om vad som kan vara strulet? Jättetacksam för hjälp smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 562 Inlägg
21 mars 2009
#2
nja knappast ngn direkt lösning men du kan ju kolla om den lagrat några felkoder i dosan som sitter vid vänsterfjäderben.

69 Inlägg
21 mars 2009
#3
Till att börja med, vad är det för motor ? Borde vara B230F i en årsm 90?

Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#4
Kommer inte riktigt ihåg vilken motor det är, men tror det är en B230E om jag inte missminner mig, men som sagt, kommer inte riktigt ihåg

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 mars 2009
#5
Fernicus skrev:
Kommer inte riktigt ihåg vilken motor det är, men tror det är en B230E om jag inte missminner mig, men som sagt, kommer inte riktigt ihåg

Ta gärna reda på Motortyp så får du bättre hjälp...!

4 586 Inlägg
21 mars 2009
#6
Hjälppumpen som slutat att fungera eller förpump som det heter. tjejens föräldrars volvo gör samma sak ännu värre ifall det är kalt ute eller redan varm motor.

prova och tanka fullt då kan det gå lite lättare att starta bilen
Senast redigerat av jorre83 (21 mars 2009)


570 Inlägg
21 mars 2009
#7
Får du några felkoder?
om jag minns rätt så ska där finnas diagnos dosan där också?

om du får felkod 123 så byt Tempgivaren. innersta under insuget
Senast redigerat av Stizzsee (21 mars 2009)


Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#8
Hur fungerar den där dosan egentligen? Vet att jag ska sticka i den där grejen i hålen och trycka på nån knapp men vet inte hur man går tillväga riktigt sad

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

756 Inlägg
21 mars 2009
#9
det kan va kaldstartventil tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

570 Inlägg
21 mars 2009
#10
Jag kan ge dig Allt ihopa hur man gör, Även om detta är till Volvo 740 så är det samma tändsystem och allt så det är samma saker den visar fel för.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811


Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#11
Äntligen nån som förklarar dosan så man förstår big_smile

Jag fick iallafall 2-3-2, Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Lambdasonden är alldeles nybytt, vad kan jag göra åt detta?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

570 Inlägg
21 mars 2009
#12
Kanske är luftmassemätaren eller får den in luft någonstans, kanske dax att göra en service på den?


Kejsare
547 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#13
Ja jag har också funderat på tjuvluft, för ibland så visslar den lite, nästan lite som ett dovt ljud liknande fläktremsgnissel

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
22 mars 2009
#14
Kolla insugspackningen.. Tjejen hade ett liknande fel på sin (240GLT - 90, lambdan) Bytte packningen, gick klockrent efter det.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 mars 2009
#15
Jag kan hjälpa dig med en betydligt bättre insugspackning än originalet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

9 Inlägg
22 mars 2009
#16
Jag skulle tro att det är bensin problem, huvudpumpen börjar kanske bli sliten.
Eller så kanske pumpen inte startar när den ska.


Kejsare
547 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#17
Får ta och byta pumpar och insugspackning då till att börja med

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Kejsare
547 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#18
Har provat att experimentera lite nu, och med halvfull tank startar den avsevärt mycket lättare, och om jag vrider till andra läget och pumpar 2 gånger så startar den lika lätt som den gjorde innan (1 sekund på startmotorn). Det måste nästan va nån av pumparna som är dålig då kanske?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Kejsare
547 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#19
Spännande, nu har jag fått tre nya felkoder att trilskas med!
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-4-3 Knackgivarsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal

Vadan detta? yikes

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

148 Inlägg
12 augusti 2009
#20
tja, fått igång bilen än?

förövrigt:

1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
Kan vara tjuvluft, kolla med startgas mellan LMM och topp.
Går motorn upp i varv så drar den tjuvluft.

1-4-3 Knackgivarsignal
Knackningar kan bli av (för mager) bränsle/luftblandning.
Satt denna kan du nog räkna bort.

2-1-4 Impulsgivarsignal
Har inte med saken att göra, tror den hörs till hastighetsmätaren?

Men pumparna däremot ska nog bytas, bara o knycka på skroten om man vill testa först,
eller köpa nytt om det inte svider i plåmboken:D

Lycka till

Low´n´slow is da shit


Sök